ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Δεκέμβρη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκτακτη γενική συνέλευση των ηθοποιών

Κάλεσμα της Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών

Στην Εκτακτη Γενική Συνέλευση την Παρασκευή 20/12, στις 12 το μεσημέρι, στο θέατρο «Βρετάνια» (Πανεπιστημίου 7), με θέμα τη Συλλογική Σύμβαση του ΣΕΗ στο ελεύθερο θέατρο, καλεί όλους τους ηθοποιούς, η Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών (ΔΕΗ).

Τις προηγούμενες μέρες, διέρρευσε μια επιστολή - σύσταση από την ΕΜΚΕΘΙ (Ενωση Μη Κερδοσκοπικών Εταιρικών Θιάσων) προς τα μέλη της, σύμφωνα με την οποία η ΕΜΚΕΘΙ καλεί τους θιάσους να προσλαμβάνουν ωρομισθίως τους ηθοποιούς βάσει της λογικής της ΕΓΣΣΕ, κατά την οποία επιτρέπεται -όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση της ΔΕΗ: «Η ωρομίσθια εργασία με την σύμπραξη σ' αυτό διαχρονικά της ξεπουλημένης ΓΣΣΕ! Κατά συνέπεια, ένας θιασάρχης ή εργοδότης "συνάδελφος" θα μπορεί να πληρώνει για μια παράσταση διάρκειας 1 ώρας το τιμητικό ποσόν των περίπου 6 ευρώ!!! Βεβαίως, δε θα μπορούσαμε σε καμία περίπτωση να μην αναγνωρίσουμε τη μεγαλοψυχία των συντακτών, καθώς στην αμέσως επόμενη παράγραφο προχωρούν από μόνοι τους και χωρίς καμία οργανωμένη συνδικαλιστική αντίσταση, σε "γενναία αύξηση" που αγγίζει το 50% και εκτινάσσει το ποσόν στα 11 ευρώ!»

Και συνεχίζει η ανακοίνωση: «Είναι δεδομένο ότι οι Αστικές Μη Κερδοσκοπικές αποτελούν σε πολλές περιπτώσεις συγκαλυμμένη επιχειρηματικότητα που επιλέγεται για φορολογικούς λόγους. Δεν εννοούμε τις μικρές ομάδες που όλοι παίρνουν ισάξια ποσοστά, ως ισότιμοι εταίροι της ίδιας εταιρείας. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι και αρκετά μεγάλες θεατρικές επιχειρήσεις έχουν τη μορφή των ΑΜΚΕ. Συνεργάζονται με τη διοίκηση του ΣΕΗ έχοντας και άτομα που συμμετέχουν στο ΔΣ του σωματείου και ψηφίζουν στις Γενικές μας Συνελεύσεις. Εδώ ζούμε το παράδοξο μέλη της εργοδοτικής ένωσης να είναι και μέλη του εργασιακού σωματείου. Ενας μάλιστα απ' αυτούς είναι μέλος του ΔΣ εκλεγμένος με την παράταξη των δυνάμεων του ΣΥΡΙΖΑ (Κίνηση Ηθοποιών). Η διοίκηση του ΣΕΗ έχει τεράστιες ευθύνες».

Οταν έγινε γνωστή η επιστολή της ΕΜΚΕΘΙ, αμέσως μπήκε στην ημερήσια διάταξη για ΔΣ στο ΣΕΗ. Παρά τις έντονες πιέσεις των συμβούλων της ΔΕΗ για το επείγον του ζητήματος, με το πρόσχημα πως έπρεπε να φύγουν γιατί είχαν κάτι δουλειές, δε συζητήθηκε!

Και καταλήγει η ανακοίνωση, αναφέροντας ανάμεσα σε άλλα: «Συνάδελφοι εμείς ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε τα μικρά θέατρα ως αντιπάλους. Γνωρίζουμε ότι δέχονται μεγάλη επίθεση απ' το κράτος και τους μηχανισμούς του προς όφελος των ιδρυμάτων και των μεγάλων θεατρικών επιχειρήσεων. Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε μαζί τους και να διαμορφώσουμε από κοινού αιτήματα για την προστασία τους (φοροαπαλλαγές, επιχορηγήσεις κ.λπ.). Να δώσουμε μαζί αγώνα για να υπερασπιστούμε την επιβίωσή τους. Τούς καλούμε σε συμμαχία απέναντι στον κοινό μας αντίπαλο, τις μεγάλες επιχειρήσεις και τα μονοπώλια του χώρου».

Κινητοποίηση εικαστικών στο Σύνταγμα

Αγωνιστικό εικαστικό δρώμενο παρουσίασε την περασμένη Κυριακή στο Σύνταγμα, στην οδό Ερμού, το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) για να καταγγείλει την κυβερνητική πολιτική στο χώρο της Τέχνης. Ενα χριστουγεννιάτικο δέντρο, ντυμένο με μαύρο πλαστικό και με «στολίδια» τα πρόσωπα των μελών της συγκυβέρνησης, της ΔΗΜΑΡ, που συμμετείχε στην κυβέρνηση, αλλά και όλων εκείνων που συνέβαλαν στην αντιλαϊκή λαίλαπα (ΕΕ - ΕΚΤ - ΔΝΤ). Στη βάση του δέντρου κοιμόταν μέσα σε κασόνια ένας άστεγος, ενώ αντί για άστρο είχε τοποθετηθεί το ευρώ. Μέλη του Εικαστικού Επιμελητηρίου έψαλλαν τα κάλαντα με διαφορετικούς στίχους, όπως: «Με όπλο τα πινέλα μας και μ΄ όλους τους εργάτες θ 'αλλάξουμε τον κόσμο αυτό με τις δικές μας πλάτες (...) Καλά Χριστούγεννα λοιπόν κι αυτοί και τα λεφτά τους, εμείς θα ζωγραφίζουμε χωρίς την άδειά τους».

Το ΕΕΤΕ διεκδικεί: Το δικαίωμα στην εργασία, στην Υγεία, στην Ασφάλιση και σύνταξη, στην Παιδεία. Τη δημιουργία δημόσιων θεσμών για την παραγωγή και τη διακίνηση της Τέχνης, με συμμετοχή στο σχεδιασμό και τη διοίκηση των καλλιτεχνών συλλογικά. Τη δημιουργία προϋποθέσεων για ανεμπόδιστη καλλιτεχνική δημιουργία στην παραγωγή της, στη διακίνησή της και στην επικοινωνία της με το λαό.

Μια ζωή... ερμηνεύει τραγούδια του Μίκη

1970. Ο Μίκης Θεοδωράκης, ελεύθερος από τον Ωρωπό, φθάνει στο Παρίσι, όπου εκτός της δράσης του ως πρόεδρος του ΠΑΜ, οργανώνει συναυλίες ενάντια στη χούντα. Πάει στο Ελσίνκι για επαφές με πολιτικούς. Παρακολουθεί μια παράσταση του - φημισμένου για τις πολιτικού περιεχομένου θεατρικές (κυρίως με Μπρεχτ) και μουσικές παραστάσεις του ενάντια σε δικτάτορες και πολέμους - φοιτητικού θιάσου του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, προς τιμήν του ελληνικού αντιδικτατορικού αγώνα. Ακούει μια πανέμορφη κοπέλα, υπεύθυνη του φοιτητικού θιάσου, να τραγουδά τη «Ρωμιοσύνη» και το «Περιγιάλι». Ενθουσιασμένος με το «χαλκό» της φωνής της, ανεβαίνει στη σκηνή, σηκώνει τον πιανίστα, κάθεται εκείνος στο πιάνο και ζητά από τη φοιτήτρια να τραγουδήσουν μαζί, στη γλώσσα του ο καθένας. Το «μάθημά» του πέτυχε. Ο συνθέτης από σκηνής λέει την επιθυμία του: Η φοιτήτρια να συμμετάσχει ως τραγουδίστρια στην παγκόσμια περιοδεία της μουσικής ομάδας του. Εκείνη ακολουθεί, αφήνοντας τις μουσικές και θεατρικές σπουδές της (τις ολοκλήρωσε αργότερα).

Πρόκειται για την επιφανή στην πατρίδα της, Φινλανδία, αλλά και σε Σουηδία, Νορβηγία και Γαλλία, ερμηνεύτρια του θεάτρου και του τραγουδιού Αρια Σάγιονμα, η οποία παρουσίασε χτες, στο σπίτι του Μίκη Θεοδωράκη, το βιβλίο - μαρτυρία της για την τετράχρονη παγκόσμια αντιδικτατορική μουσική περιοδεία του συνθέτη, με τίτλο «Μια νέα γυναίκα αποκαλύπτεται - Η συνάντηση με τον Μίκη» (μετάφραση Ακριβής Κονιδάρη, εκδόσεις «Ιανός»). Το βιβλίο περιγράφει τη γνωριμία της με το έργο του συνθέτη (πριν γνωρίσει τον ίδιο), την αγάπη της για τον ελληνικό λαό και την ελληνική ποίηση, τις προσπάθειές της για τη μετάφραση των μελοποιημένων ποιητών (Ρίτσου, Ελύτη, Σεφέρη, Λειβαδίτη, Αναγνωστάκη, Καμπανέλλη και Νερούδα) στα φινλανδικά, σουηδικά, νορβηγικά, τη μελετητική - ποιητική, μουσική, ερμηνευτική - δουλειά της μουσικής ομάδας, τους μεγάλους «σταθμούς» των αντιδικτατορικών συναυλιών στην Ευρώπη και την Αμερική, τον ενθουσιασμό του κοινού σε 800, περίπου, συναυλίες που έδωσαν, και, τέλος, αναλύει μουσικολογικά το έργο του συνθέτη.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, ο οποίος προλογίζει το βιβλίο, χαρακτήρισε την Αρια Σάγιονμα «απόστολο» του έργου του, καθώς από το 1975 μέχρι σήμερα, εκτός από cd, έχει πραγματοποιήσει εκατοντάδες συναυλίες στη βόρεια Ευρώπη με το «Κάντο Χενεράλ», με άλλους κύκλους και λαϊκά τραγούδια του, και τους τελευταίους μήνες δίνει συναυλίες με έργα του στη Σουηδία, ενώ έπονται συναυλίες σε Νορβηγία και Φινλανδία.

«Εφυγε» από τη ζωή ο Πίτερ Ο' Τουλ

«Εφυγε» από τη ζωή, σε ηλικία 81 ετών, ο περίφημος ηθοποιός Πίτερ Ο' Τουλ, όπως ανακοίνωσε το βράδυ της Κυριακής ο ατζέντης του. Ο Πίτερ Ο' Τουλ πρωταγωνίστησε στην κλασική ταινία «Λόρενς της Αραβίας» το 1962, χάρη στην οποία έγινε διάσημος, αλλά και σε σειρά άλλων σπουδαίων κινηματογραφικών και θεατρικών έργων. Ηταν υποψήφιος οκτώ φορές για βραβείο Οσκαρ αλλά δεν κέρδισε ποτέ, λαμβάνοντας τελικά τιμητικό «χρυσό αγαλματίδιο» το 2003 για τη συνολική του προσφορά στην Εβδομη Τέχνη.

Το cd «Χάλκινα Φεγγάρια» του συνθέτη Μανώλη Ανδρουλιδάκη και του στιχουργού Βασίλη Κανιάρη, (των εκδόσεων ΕΝΤΟΣ), παρουσιάζεται, σήμερα, στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Ακαδημίας 3), στις 7 μ.μ., με ομιλητές τους: Χρήστο Λεοντή, Ελένη Γερασιμίδου και Αφροδίτη Μάνου. Ερμηνευτές: Μανώλης Ανδρουλιδάκης, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Βασίλης Λέκκας, Παναγιώτης Μπούσαλης. Είσοδος ελεύθερη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ