ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Απρίλη 2006
Σελ. /32
ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Για Δήμους - επιχειρήσεις που «αποκεντρώνουν» την αντιλαϊκή πολιτική

Ενισχύεται ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως προς τις συμπράξεις, για να λειτουργήσει σαν μοχλός για εκμετάλλευση των δημόσιων έργων από τους κεφαλαιοκράτες

Eurokinissi

Ενισχύεται ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως προς τις συμπράξεις, για να λειτουργήσει σαν μοχλός για εκμετάλλευση των δημόσιων έργων από τους κεφαλαιοκράτες
Ο νέος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων που κατατέθηκε στη Βουλή «σφραγίζει» όλες εκείνες τις εγγυήσεις που έχουν ήδη δοθεί με τη νομοθεσία, ώστε οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) να εξυπηρετούν με τη δράση τους - μέσα από έναν ακόμα πιο σφιχτό έλεγχο - την κυρίαρχη πολιτική, δηλαδή τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης.

Σε όλες τις μέχρι τώρα διαδικασίες αναδείχτηκε η συναίνεση των δυνάμεων του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΣΥΝ, που ενέκριναν το περιεχόμενο του Κώδικα, με μικροδιαφοροποιήσεις σε δευτερεύοντα θέματα. Καταγγελία του κατασκευάσματος υπήρξε μόνο από την παράταξη της «Δημοτικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» (ΔΑΣ), που στήριξε το ΚΚΕ και άλλες δυνάμεις.

Με το νέο Κώδικα ενισχύεται ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) ως ισχυρού και αποτελεσματικού μηχανισμού του κράτους που υλοποιεί για λογαριασμό της κεντρικής διοίκησης επιλογές σε βάρος των εργαζομένων.

Ισχυροποίηση του κρατικού ρόλου

Το κράτος, καθορίζοντας πλήρως τις κατευθύνσεις δράσης του ρόλου και του περιεχόμενου της ΤΑ, των κανόνων για την άσκηση της πολιτικής της, ενισχύει καθολικά τη δράση της υπέρ του κεφαλαίου.

Αυτό το επιτυγχάνει με μια σειρά διατάξεις, αλλά και με την παραπέρα ισχυροποίηση του ρόλου της Περιφέρειας. Σκοπός, η ενίσχυση του ρόλου και της δυνατότητας της ΤΑ ως μηχανισμού του κράτους, ώστε να εφαρμόζει με συνέπεια και χωρίς παρεκκλίσεις το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο που έχει θεσπιστεί γι' αυτήν, δηλαδή τις ιδιωτικοποιήσεις, την ανταποδοτικότητα, την πρόσθετη φορολογία, τη συνεργασία και συνύφανση με το μεγάλο κεφάλαιο, τη δράση της σαν επιχείρηση κλπ.

Η Περιφέρεια ελέγχει λειτουργίες, δράσεις, επιχειρησιακά προγράμματα κλπ., ώστε να βρίσκονται σε πλήρη εναρμόνιση όχι μόνο με την εθνική νομοθεσία αλλά και τη νομοθεσία της ΕΕ. Δεν επιτρέπεται καμιά παρέκκλιση από αυτές. «Η συμβατότητα της δράσης τους με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία και το εύρος των αρμοδιοτήτων» τους ελέγχονται από ειδική επιτροπή, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της οποίας δεν μπορεί να γίνει τίποτε.

Στο άρθρο 149 τονίζεται: «Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας μπορεί αυτεπάγγελτα, να ακυρώσει οποιαδήποτε απόφαση των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των κοινοτήτων, των τοπικών διαμερισμάτων, των νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου και των Συνδέσμων, μέσα σε προθεσμία ενός μηνός αφ' ότου η απόφαση έχει δημοσιευτεί ή εκδοθεί».

Ολα στο κεφάλαιο

Η συνύφανση με το μεγάλο κεφάλαιο θεσμοθετείται με την εφαρμογή των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και στην ΤΑ.

Στις συμπράξεις το κεφάλαιο συμμετέχει ενεργά στο σχεδιασμό, στην κατασκευή, χρηματοδότηση, στη λειτουργία, στη συντήρηση των έργων αλλά και στην παροχή υπηρεσιών από το Δήμο (λειτουργία και συντήρηση σχολείων, αθλητικών χώρων, παιδικών σταθμών) και των υπηρεσιών που λειτουργεί ο Δήμος και θα αμείβεται ή από το Δήμο ή απευθείας από τους χρήστες ή και με συνδυασμό αυτών.

Ετσι και μέσα από την ΤΑ εξασφαλίζονται αυξημένες ευκαιρίες κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Προωθείται παραπέρα επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων τόσο στο Δήμο, όσο και στα Νομικά Πρόσωπά του στις Δημοτικές Επιχειρήσεις, αφού το αντικείμενο των εργαζομένων σε αυτά αποτελεί εν δυνάμει και αντικείμενο των (ΣΔΙΤ).

Η διευκόλυνση της δράσης και κερδοφορίας του κεφαλαίου είχε θεσμοθετηθεί ήδη με το πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ», που προβλέπει σαν βασικό κριτήριο για την έγκριση έργων τη σύμπραξη με ιδιώτες.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες διατάξεις:

Στο άρθρο 224 σημειώνεται: «Για την εκτέλεση έργων και την παροχή υπηρεσιών οι δήμοι και οι κοινότητες μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις με νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού δικαίου».

Στο άρθρο 223 αναφέρεται: «Δήμοι, κοινότητες, Σύνδεσμοι και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών, μπορούν να αναθέτουν με τη διενέργεια διαγωνισμού σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή κοινοπραξίες, την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους, την εκτέλεση έργων, την παροχή υπηρεσιών προς τον αναθέτοντα φορέα ή προς τους δημότες και την εφαρμογή προγραμμάτων. Η ανάθεση του έργου συνοδεύεται με την παραχώρηση εκμετάλλευσης του έργου ή της υπηρεσίας, σε συνδυασμό με την καταβολή αμοιβής».

Οι εργαζόμενοι στο στόχαστρο

Αφού ήδη έχουν χρησιμοποιήσει την ΤΑ ως μηχανισμό αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων, με τη μερική απασχόληση των εργαζομένων σε αυτή, αλλά και την εφαρμογή των Τοπικών Συμφώνων, τώρα της αναθέτουν και το ρόλο του μεσολαβητή, του μεσάζοντα, δήθεν για την αντιμετώπιση της ανεργίας, με τη συγκρότηση των Τοπικών Συμβουλίων Απασχόλησης.

Μετακυλίεται έτσι στους δήμους η δράση για τη δημιουργία θέσεων εργασίας!

Ετσι δρομολογούνται τρόποι κατάργησης του 8ώρου, αλλά επιδιώκεται και να «εγκλωβιστούν» οι όποιες αντιδράσεις, μόνο στο τοπικό επίπεδο.

Ο ιδεολογικός προσανατολισμός της ΕΕ, άλλωστε, είναι σαφής. Επιδιώκει την απορρόφηση των λαϊκών αντιδράσεων σε τέτοιες επιλογές, πριν αυτές εκφραστούν ως αντίθεση στην εφαρμοζόμενη πολιτική, πριν δηλαδή αναδειχτεί ο κυρίαρχος ρόλος που παίζουν από κοινού κυβέρνηση και ΕΕ ως υπηρέτες του κεφαλαίου ενάντια στους εργαζόμενους και να εκτονώνεται αυτή η αντίθεση μόνο σε ένα επιμέρους μηχανισμό τους, όπως η ΤΑ.

Ασφυκτικός έλεγχος

Προκειμένου να εφαρμόζει πιστά η ΤΑ το πλαίσιο που καθορίζεται, ο Κώδικας προβλέπει ασφαλιστικές δικλίδες.

Στο άρθρο 76 ορίζεται ότι οι ΟΤΑ, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη «τις εθνικές, περιφερειακές και ευρωπαϊκές πολιτικές». Ενώ, με Προεδρικό Διάταγμα, το κράτος μπορεί να καθορίζει τη διαδικασία και τον τρόπο άσκησης κάθε αρμοδιότητας. Και δε θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού είναι δικός τους μηχανισμός.

Συμπερασματικά, ο νέος Κώδικας συντελεί στην ενίσχυση της ΤΑ, ενός μοχλού του κράτους, για την εφαρμογή της αντιλαϊκής πολιτικής. Μεταφέρει νέα οικονομικά βάρη στους δημότες. Οι δημοτικές επιχειρήσεις ανθίζουν. Ξεκαθαρίζει το πλαίσιο λειτουργίας τους, ώστε πιο εύκολα, νόμιμα να ικανοποιούν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, την αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων, τις πελατειακές σχέσεις, την πρόσθετη φορολογία.

Μπορούν να αναθέτουν στις κατ' όνομα μόνο κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις την παροχή υπηρεσιών, συναφών με αρμοδιότητες που αναφέρονται στους τομείς Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης, της Παιδείας, του Πολιτισμού, του Αθλητισμού, του Περιβάλλοντος, αλλά και με ειδική πλειοψηφία την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων, στο πράσινο κλπ. Και όλα αυτά με χαράτσι προς τους εργαζόμενους, που το ονομάζουν με εύπεπτο τρόπο «εύλογη αποζημίωση»...

Αλλά φτιάχνουν και ανώνυμες εταιρίες, στις οποίες μετέχουν μέχρι 50% ιδιώτες. Ενας Δήμος κάνει ανώνυμη εταιρία για να εκμεταλλευτεί τη δημοτική ακίνητη περιουσία, τους κοινόχρηστους χώρους.

Μπορεί να επιβληθεί με νόμο στην ΤΑ η εκτέλεση καθηκόντων του κράτους ή άλλου δημόσιου φορέα.

Ενισχύει την ιδεολογική αποδοχή από τους εργαζόμενους επιλογών σε βάρος τους.

Ενώ προσθέτει και έναν επιπλέον μηχανισμό εκφοβισμού και ελέγχου των δημοτών. Εργο των Τοπικών Συμβουλίων Πρόληψης Παραβατικότητας, που θεσμοθετούνται, είναι η καταγραφή και μελέτη της παραβατικής συμπεριφοράς και η κατάρτιση σχετικών προγραμμάτων, ημερίδων ή σεμιναρίων...

Σύμπλευση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ

Στο ρόλο αυτό συμφωνούν και τα τρία κόμματα (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ), συνεπή στην πολιτική τους τοποθέτηση στήριξης του εκμεταλλευτικού συστήματος.

-- Η ΝΔ, με τον Κώδικα που προωθεί, «τακτοποιεί» τη νομοθεσία των τελευταίων χρόνων για την ΤΑ, «εξασφαλίζοντας» παράλληλα τη μείωση του κόστους κρατικών δαπανών για αρμοδιότητες που υποχρεούται να προσφέρει στο λαό. Διαμορφώνει ένα θεσμικό πλαίσιο που επιτρέπει στους Δήμους να βρίσκουν χρήματα, φορολογώντας, ιδιωτικοποιώντας και ξεπουλώντας τα πάντα.

-- Το ΠΑΣΟΚ αξιολογεί τον Κώδικα ως «βασικό εργαλείο δουλιάς» (που προφανώς θα διατηρήσει ή θα ενισχύσει ως κυβέρνηση) κρίνοντας «διστακτικές και ατελείς» κάποιες ρυθμίσεις.

-- Ο ΣΥΝ από την πλευρά του θεωρεί ότι ο Κώδικας «επιχειρεί ορισμένες βελτιώσεις», παραδεχόμενος πως θέλει την Αυτοδιοίκηση «δύναμη χρηστής διαχείρισης»...

Το διαχειριστικό μοντέλο ανάπτυξης, που στηρίζουν και τα τρία παραπάνω κόμματα, έρχεται να κατοχυρώσει ο νέος Κώδικας. Μαζί φέρνει «εγγυήσεις» για περισσότερη φτώχεια, αφού κάθε υπηρεσία και έργο που παρέχεται στους εργαζόμενους θα πληρώνεται αδρά. Η όποια κοινωνική πρόνοια προσέφεραν οι Δήμοι, κοστολογείται, με βάση την αισχροκέρδεια του ιδιωτικού κεφαλαίου, που εισβάλλει σε όλους τους τομείς δράσης των Δήμων.

Με δεδομένο, πλέον και το νέο Κώδικα, ενισχύεται η θέση που λέει ότι οι επερχόμενες τοπικές εκλογές είναι μια ευκαιρία καταδίκης αυτών των πολιτικών επιλογών και των υποστηρικτών τους. Η βαθιά συνειδητοποίηση του αντιλαϊκού ρόλου της ΤΑ και η καταψήφιση των δυνάμεων που τον ασπάζονται, μπορεί να δώσει την προοπτική της αντίστασης, της αλλαγής του συσχετισμού των δυνάμεων, κόντρα στην υποταγή που καλλιεργείται.


Δ. Β.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ