ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Αυγούστου 1996
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σενάρια μέτρων

"Μαύρες" διακοπές κάνει φέτος ο πρωθυπουργός και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Κ. Σημίτης. Οχι γιατί δεν μπόρεσε λόγω οικονομικών προβλημάτων να κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές σε κάποιο νησάκι, όπως δεν μπόρεσαν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι και συνταξιούχοι. Ούτε επειδή δυσκολεύεται να τα φέρει βόλτα με το νοίκι, τους άλλους λογαριασμούς του σπιτιού και τα συνεχώς διογκούμενα έξοδα του νοικοκυριού, προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλο και περισσότεροι Ελληνες. Οχι, τέτοια προβλήματα δεν αντιμετωπίζει ποτέ ένας πρωθυπουργός. Αλλο είναι το πρόβλημα του "εκσυγχρονιστή" πρωθυπουργού της χώρας. Στην ωραία Σίφνο, όπου κάνει τις διακοπές του, είναι αναγκασμένος να "ξενυχτά" κάθε βράδυ μελετώντας τα διάφορα σενάρια και τις εισηγήσεις για την οικονομική πολιτική, που θα εφαρμόσει η κυβέρνηση του "νέου" ΠΑΣΟΚ στο υπόλοιπο του 1996, καθώς και το 1997, ή αν αποφασίσει, τελικά, την προσφυγή σε πρόωρες εκλογές.

Ολα τα σενάρια που έχουν υποβάλει στον πρωθυπουργό οι υπουργοί του και οι στενοί του συνεργάτες έχουν ένα κοινό παρονομαστή: Εισηγούνται παραλλαγές αντιλαϊκών μέτρων - διαφέρουν μεταξύ τους μόνο στο αν είναι λιγότερο ή περισσότερο αντιλαϊκά - με το επιχείρημα ότι η σκλήρυνση της λιτότητας "αποτελεί προϋπόθεση" για να περιοριστούν οι αποκλίσεις από τους στόχους που έχει αναλάβει να εκπληρώσει η κυβέρνηση σε βασικά οικονομικά μεγέθη με το πρόγραμμα "σύγκλισης". Στον αστερισμό του προγράμματος "σύγκλισης" κινείται τόσο η φοροεισπρακτικού χαρακτήρα αύξηση των διοδίων κατά 25%, που επέβαλε την περασμένη βδομάδα η κυβέρνηση, όσο και η τσουχτερή αύξηση των τελών κυκλοφορίας (από 25% μέχρι 33%), που ετοιμάζεται να επιβάλει στα τέλη κυκλοφορίας για το 1997.

Το σκληρότερο σενάριο όμως που ξεχωρίζει - και έχει στα χέρια του ο πρωθυπουργός - είναι αυτό που έχει επεξεργαστεί και υποβάλει η ηγεσία του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ). Μια πρόγευση για το περιεχόμενο του σεναρίου οικονομικής πολιτικής που αξιώνουν οι βιομήχανοι, έδωσε το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών στις 18 Ιούλη. Στην έκθεσή του το ΙΟΒΕ, που υπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου, εκφράζει την ικανοποίησή του για την εκλογή Σημίτη και στη θέση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, για να σημειώσει στη συνέχεια πως "τώρα η κυβέρνηση αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να επαναφέρει την οικονομία στην τροχιά του προγράμματος σύγκλισης με πρόσθετες διορθωτικές κινήσεις...". Μέσω της έκθεσης του ΙΟΒΕ, οι εκπρόσωποι του μεγάλου κεφαλαίου προειδοποιούν μάλιστα πως, αν δε ληφθούν "εδώ και τώρα" νέα αντιλαϊκά μέτρα, στην κατεύθυνση υλοποίησης του "λιγότερου κράτους" (επίσπευση των ιδιωτικοποιήσεων κερδοφόρων δημόσιων επιχειρήσεων, μεγαλύτερες περικοπές στις δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα, καθώς και "αλλαγές" στο ισχύον κοινωνικο-ασφαλιστικό σύστημα και τα "εργασιακά"), αλλά παρατηρηθεί "εφησυχασμός ή χαλάρωση, στη λογική ότι το 1997 είναι έτος εκλογικό", θα υπάρξουν δυσμενέστατες μακροχρόνιες συνέπειες για την οικονομία!

Οι βιομήχανοι τη δουλιά τους κάνουν. Είναι σίγουρο, όμως, πως ακόμα και αν ο πρωθυπουργός δεν ανακοινώσει τώρα νέα μέτρα, τα οποία θα εφαρμοστούν άμεσα για να κάνουν πιο μαύρη τη ζωή των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, αυτό δε σημαίνει ότι παραβλέπει τις αξιώσεις του ΣΕΒ ή, πολύ περισσότερο, ότι αδιαφορεί για την τύχη του προγράμματος "σύγκλισης". Απλά, αυτό θα σημαίνει ότι πάμε σε πρόωρες εκλογές, με στόχο να τις κερδίσει και να εφαρμόσει μέτρα - "σοκ" για το λαό, με το γνωστό επιχείρημα ότι με ψήφισε ο λαός...

Τουρκική φρεγάτα προσάραξε στην Κω

Εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και σε απόσταση 500 μέτρων από τις βορειοανατολικές ακτές της Κω, στα αβαθή της άκρας Αμμόγλωσσα, προσάραξε την Τρίτη το βράδυ στις 11.15 η τουρκική φρεγάτα "Γιαβούζ", που διέπλεε υπό συνθήκες αβλαβούς διέλευσης το στενό Κω - Τουρκίας μαζί με ένα τουρκικό αντιτορπιλικό. Τελικά χτες λίγο πριν το μεσημέρι στις 12, η φρεγάτα αποκολλήθηκε με τη βοήθεια μέσων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και στη συνέχεια έπλευσε στον τουρκικό ναύσταθμο του Αξάζ, απέναντι από τη Ρόδο για επισκευές.

Η "αβλαβής διέλευση" είναι δικαίωμα που προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο, αρκεί βέβαια να τηρούνται ορισμένες προϋποθέσεις, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για πολεμικά πλοία, όπως ο ευθύς πλους και χωρίς αποκλίσεις, η μη ταυτόχρονη πραγματοποίηση ασκήσεων κλπ. Η διέλευση από το συγκεκριμένο δίαυλο εμπορικών και πολεμικών είναι καθημερινή, καθώς το στενό Κω - Τουρκίας στο σημείο εκείνο είναι περίπου 2,5 μίλια, αλλά τα πλοία περνάνε από την πλευρά της Κω γιατί εκεί υπάρχει μεγαλύτερο βάθος.

Μόλις έγινε γνωστό το συμβάν υπήρξε κινητοποίηση στο υπουργείο Αμυνας και στην περιοχή έπλευσαν σκάφη του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος και την επιχείρηση αποκόλλησης ανέλαβε το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Προηγήθηκε χτες το πρωί επικοινωνία του Ελληνα αρχηγού ΓΕΝ με τον Τούρκο ομόλογό του, προηγουμένως οι Τούρκοι είχαν ζητήσει να γίνει η αποκόλληση με δικά τους μέσα. Το ατύχημα θεωρείται πλήγμα για το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, ενώ ταυτόχρονα εκτιμάται ότι προσφέρεται για αξιοποίηση από την ελληνική πλευρά.

Στη Θεσσαλονίκη Κληρίδης - Αρσένης

Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθούν για λίγες ώρες το πρωί της Κυριακής ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Γλ. Κληρίδης και ο Ελληνας υπουργός Εθνικής Αμυνας Γερ. Αρσένης καθοδόν προς τη Θράκη, όπου θα παρευρεθούν σε εκδηλώσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο του προγράμματος "Κύπρος - Αιγαίο - Θράκη. Οι δύο άνδρες θα καταλύσουν στο κυβερνείο όπου θα έχουν επαφές με παράγοντες της πόλης και το μεσημέρι θα παραθέσει γεύμα προς τιμήν τους ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Φ. Πετσάλνικος.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ