ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Μάρτη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ανοίγει ο δρόμος στην ιδιωτικοποίηση κάθε πτυχής και αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας»

Ανακοίνωση του ΣΕΑ για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού

«Το σχέδιο νόμου του ΥΠΠΟ δοκιμάζει να ανοίξει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίηση κάθε πτυχής και αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, παρακάμπτοντας το Σύνταγμα και τον Αρχαιολογικό Νόμο», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Πιο συγκεκριμένα, στο δεύτερο θέμα του νομοσχεδίου που αφορά «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού» και κύρια «στις διατάξεις του άρθρου 27 του νομοσχεδίου, σε συνδυασμό με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του άρθρου 30, το ΥΠΠΟ προσπαθεί να θεσμοθετήσει Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, με διορισμένες από την κυβέρνηση διοικήσεις, που θα συσταθούν ειδικά για να αναλάβουν το έργο των σωστικών ανασκαφών, και μάλιστα σε έργα τρίτων».

«Ανοίγει λοιπόν ο δρόμος, ώστε όχι μόνο να φύγει από τα χέρια των κατά τόπους Εφορειών Αρχαιοτήτων το ανασκαφικό έργο και η προστασία των αρχαιοτήτων, στο πλαίσιο μεγάλων δημόσιων ή ιδιωτικών έργων, αλλά επιπλέον να "διοικείται" από διορισμένα Διοικητικά Συμβούλια στα οποία θα μπορεί να μετέχει ακόμη και η ενδιαφερόμενη εταιρεία, δημόσια ή ιδιωτική. Επειδή η διάταξη - όπως και η αιτιολογική της έκθεση - είναι επίτηδες γραμμένη με τέτοιον τρόπο που να συσκοτίζει αυτό που πραγματικά θεσμοθετεί», σημειώνει ο ΣΕΑ και ξεκαθαρίζει τα εξής:

- Δεν υπάρχουν σήμερα ούτε ΝΠΔΔ ούτε ΝΠΙΔ εποπτευόμενα από το ΥΠΠΟ, που να έχουν στους σκοπούς ή στις αρμοδιότητές τους τη διεξαγωγή σωστικών ανασκαφών, κάτι που αποκρύπτεται και από την αιτιολογική έκθεση και από το σχέδιο νόμου. Για ποιον νομοθετεί το υπουργείο Πολιτισμού;

- Το σχέδιο νόμου αφορά ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ που θα ιδρυθούν στο μέλλον. Για παράδειγμα, θα μπορούν να δημιουργηθούν νομικά πρόσωπα στο ΔΣ των οποίων να μετέχουν η ΕΥΔΑΠ ή η «Αττικό Μετρό» ή η «Lamda development» ή μια οποιαδήποτε εταιρεία που πραγματοποιεί μια «στρατηγική» επένδυση, και να αναλαμβάνουν την υλοποίηση των σωστικών ανασκαφών, με ό,τι σημαίνει αυτό για την προστασία των αρχαιοτήτων και για το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό που θα εργάζεται στα έργα αυτά.

- Μετά την αποκοπή των πέντε μεγάλων Μουσείων και τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ, η υπουργός ανοίγει τον δρόμο στην αποκοπή και μεγάλων αρχαιολογικών χώρων, όπως η Ακρόπολη, η Κνωσός, οι Αιγές, και τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ ή ακόμη και ΝΠΙΔ.

Επίσης, ο ΣΕΑ στέκεται και σε άλλα άρθρα του νομοσχεδίου που έχουν να κάνουν με «την ιδιωτικοποίηση των εισιτηρίων και των πωλητηρίων των αρχαιολογικών χώρων (άρθρα 17-18 του ίδιου νομοσχεδίου), την παράκαμψη του ΑΣΕΠ σε προσλήψεις (άρθρο 19)», ενώ όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το υπουργείο Πολιτισμού είναι έτοιμο να εκποιήσει κάθε τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς που φέρνει δημόσια έσοδα και να κατατμήσει μέχρι εξαφάνισης κάθε λειτουργία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που προστατεύει τις αρχαιότητες και την πολιτιστική κληρονομιά».

Ενα εύληπτο βιβλίο για το Σύμπαν από τον Μάνο Σαριδάκη

Το βιβλίο «Το Σύμπαν», του Μάνου Σαριδάκη, Διδάκτορα Πυρηνικής Φυσικής του ΕΚΠΑ και κύριου ερευνητή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Παπαδόπουλος» και απαντάει με ένα εύληπτο και συνοπτικό τρόπο στα ερωτήματά μας για το σύμπαν.

Μέσα σε 120 σελίδες ο συγγραφέας μάς προσφέρει ένα βιβλίο που θα φέρει ολόκληρο το σύμπαν στο πιάτο μας. Απευθυνόμενος στο ειδικό επιστημονικό, αλλά και το ευρύ κοινό, ο συγγραφέας απαντά σε ερωτήματα όπως: Πόσο μεγάλο είναι το Σύμπαν; Πόσο παλιό είναι το Σύμπαν; Πώς γεννιέται ένα αστέρι; Μπορούμε να κάνουμε αποικίες στο Διάστημα; Τι είναι οι μαύρες τρύπες; Τι είναι η σκοτεινή ενέργεια; Κινδυνεύουμε να μας εξαφανίσει ένας αστεροειδής; Πόσα pulsars υπάρχουν; Γιατί το Σύμπαν διαστέλλεται; Πότε θα γίνει ο Ηλιος Κόκκινος Γίγαντας; Πώς και γιατί καμπυλώνεται ο χωρόχρονος; Πώς σχηματίστηκαν οι γαλαξίες; Και πολλά ακόμα...

Πάνω από δυόμισι χιλιάδες χρόνια από τότε που στις ακτές της Ιωνίας ξεκίνησε η συστηματική και οργανωμένη μελέτη του κόσμου γύρω μας, είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Εχουμε μια συνεκτική και λεπτομερή εικόνα για την Ιστορία του παρατηρήσιμου Σύμπαντος. Ας την ακούσουμε λοιπόν...

Ο Μάνος Σαριδάκης είναι Κύριος Ερευνητής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και έχει εργαστεί ως μεταδιδακτορικός ερευνητής, Επίκουρος Καθηγητής και Επισκέπτης Καθηγητής στο ΕΜΠ, στη Γαλλία (Saclay και IAP), στις ΗΠΑ (Baylor U.), στη Χιλή (PUCV) και στη ΛΔ Κίνας (Tsing Hua και USTC). Εχει δημοσιεύσει περισσότερες από 280 ερευνητικές εργασίες σε διεθνή περιοδικά, έχει συγγράψει 5 βιβλία και βρίσκεται στις ανώτατες θέσεις της διεθνούς κατάταξης του Πανεπιστημίου του Stanford με το 1% των πιο επιδραστικών επιστημόνων παγκοσμίως.

Παρατείνεται η έκθεση «Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου»

Παρατείνεται έως τις 18 Μάη η λειτουργία της έκθεσης «Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου», με επιλεγμένα έργα έγχρωμης χαρακτικής, ξυλογραφίες και λιθογραφίες, που φιλοξενείται στον Χώρο Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» (Λεάγρου 23, Γούβα, μετρό Αγ. Ιωάννης).

Οπως αναφέρουν οι διοργανωτές, υπάρχει σημαντική ανταπόκριση από τους επισκέπτες, ενώ οργανωμένες επισκέψεις έχουν πραγματοποιήσει μεταξύ άλλων Επιτροπές Ειρήνης περιοχών της Αθήνας, η Εταιρεία των Φίλων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, πολιτιστικοί φορείς και άλλοι φορείς του μαζικού κινήματος.

Στην ξενάγηση οι θεατές έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν στην έκθεση μαθαίνοντας λεπτομέρειες για τον Γιώργη Βαρλάμο, την τέχνη της χαρακτικής και τα έργα που εκτίθενται, καθώς και το Εργαστήρι χαρακτικής, που ο Γιώργης Βαρλάμος δούλεψε για σχεδόν 50 χρόνια. Μέσα από οπτικοακουστικό υλικό, αντικείμενα μεγάλης αξίας που εκτίθενται, μπορεί να γνωρίσει κανείς «από κοντά» τον μεγάλο ζωγράφο - χαράκτη, τη ζωή και το έργο του, καθώς και να θαυμάσει τις μαντεμένιες πρέσες χαρακτικής (του 19ου αιώνα), του χαράκτη και Καθηγητή (1932 έως 1957) της Ανώτατης Σχολής Καλών τεχνών, Γιάννη Κεφαλληνού και του χαράκτη Δημήτρη Δάβη.

Οπως είναι γνωστό, ο Γιώργης Βαρλάμος, σφραγίζοντας τη σχέση μιας ολόκληρης ζωής με το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, άφησε με τον θάνατό του, το 2013, στο Κόμμα του το εργαστήρι του της οδού Λεάγρου 23 και το έργο του. Η ΚΕ του ΚΚΕ, υλοποιώντας την επιθυμία του Γιώργη Βαρλάμου, το εγκαινίασε το 2023, με στόχο να λειτουργεί ως χώρος έκθεσης και ως εργαστήρι ανοιχτό για τον λαό, τη νεολαία και τους καλλιτέχνες...

Οργανωμένες ξεναγήσεις πραγματοποιούνται από Πέμπτη έως και Σάββατο μετά από επικοινωνία στο email: ergastiri.gvarlamou@gmail.com.

Ωρες λειτουργίας της Εκθεσης: Πέμπτη - Κυριακή 6 μ.μ. - 8.30 μ.μ.

«Ημουν τυχερή»...

Σε μια εποχή που χύνονται τόνοι μελάνης για να συκοφαντηθούν η ΕΣΣΔ και τα επιτεύγματα του σοσιαλιστικού κράτους στις Τέχνες, στα Γράμματα, στην Παιδεία, στις Επιστήμες, στον Πολιτισμό, στα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα και ελευθερίες, οι μνήμες ανθρώπων που έζησαν από πρώτο χέρι αυτά τα επιτεύγματα και συνεχίζουν να τα αναγνωρίζουν, παρά τις ανατροπές, είναι η καλύτερη απάντηση.

Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια της ηθοποιού Ταμίλα Κουλίεβα, όταν ρωτήθηκε για τα παιδικά χρόνια της στην ΕΣΣΔ, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που έδωσε στην εκπομπή «Καλύτερα Αργά» προχθές Τετάρτη: «Ημουν τυχερή που έζησα κάποια πράγματα, που πήρα πολλά πράγματα από αυτό το καθεστώς, όπως την παιδεία, τα πρότυπα της ισότητας, της ελευθερίας της γυναίκας και ό,τι αφορά τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Ολα αυτά τα πρότυπα υπήρχαν στην πρώην Σοβιετική Ενωση (...) Εκτίμησα αυτά που είχα όταν "άνοιξαν" τα πράγματα...».

Παρουσιάζοντας ως όφελος των ηθοποιών το κέρδος των εργοδοτών

Με ανακοίνωσή της η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» (ΔΕΗ) ενημερώνει τον κλάδο για την εξέλιξη της μάχης για τη Σύμβαση, ενώ καταγγέλλει την πλειοψηφία του ΔΣ του ΣΕΗ για τη στάση που κρατά.

Πιο συγκεκριμένα, πριν από μερικές μέρες πραγματοποιήθηκε συνάντηση της διοίκησης του ΣΕΗ με μερίδα της εργοδοσίας (την ένωση των εργοδοτών ΕΝΘΕΠΑ), με θέμα την υπογραφή της ΣΣΕ για τα θέατρα.

Οπως τονίζουν οι εκλεγμένοι στο ΔΣ του ΣΕΗ με τη «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών», «η διοίκηση του Σωματείου μας συμφώνησε με την εργοδοσία την υπογραφή μιας Σύμβασης, η οποία ουσιαστικά συνιστά μείωση για τους εργαζόμενους. Στην πράξη σφραγίζει για 2 χρόνια τον εργασιακό κατακερματισμό που επικρατεί αυτή τη στιγμή στους χώρους δουλειάς μας, καταργεί το ενιαίο της Σύμβασης, διαχωρίζοντας τους ηθοποιούς και τους μισθούς τους σε διαφορετικές ταχύτητες, ανάλογα με τον αριθμό των παραστάσεων που μπορεί να κάνουν ή αν κάνουν παιδικό.

Επειδή όμως ακόμα και αυτή η Σύμβαση δεν έχει καμία ισχύ μέχρι να συγκεντρωθεί το 50% των εργοδοτών που θα την υπογράψουν, η ΕΝΘΕΠΑ δεν δέχτηκε να υπογράψει τη Σύμβαση ενιαία, ως ένωση, αλλά ζήτησε από το ΣΕΗ να βγει μπροστά και, για λογαριασμό της, να πιέσει τους ανταγωνιστές της (συμπεριλαμβανομένων και των μικρών ομάδων ΑΜΚΕ) να υπογράψουν κι αυτοί. Απαιτώντας μάλιστα από το ΣΕΗ να προχωρήσει σε απεργία στα θέατρα όσων δεν υπογράφουν.

Δηλαδή, τι ζήτησε η συγκεκριμένη εργοδοσία από τη διοίκηση του ΣΕΗ;

Να βάλει πλάτη, ώστε και να εφαρμοστεί η κατάπτυστη αυτή Σύμβαση και να χτυπήσει τις μικρές ομάδες ΑΜΚΕ και να βγει κερδισμένη στον ανταγωνισμό της με τους άλλους εργοδότες. Τη στιγμή μάλιστα που η ίδια δεν δίνει τίποτα παραπάνω στους εργαζόμενους από τα ψίχουλα που δίνει και τώρα».

Οπως σημειώνουν οι εκλεγμένοι με τη ΔΕΗ, «το χειρότερο όλων είναι ότι η διοίκηση δέχτηκε αυτήν την εργαλειοποίηση, με τις ψήφους των ΑΕΝΑΗ, ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ αλλά και της παράταξης ΑΣΗ.

Ολο το προηγούμενο διάστημα η διοίκηση του Σωματείου μας οργάνωνε ινκόγκνιτο συναντήσεις με τους εργοδότες, αλλά δεν έκανε το παραμικρό ώστε να οργανώσει τον κλάδο σε κατεύθυνση σύγκρουσης μαζί τους ώστε να αποσπάσει κατακτήσεις προς το συμφέρον μας. Αντιθέτως ακολούθησε πιστά όλα τα βήματα που της υποδείκνυε η εργοδοσία».

Οπως αναφέρουν, η στάση στο ζήτημα της Σύμβασης είναι «άλλος ένας λόγος λοιπόν που πρέπει ο κλάδος να τελειώνει με αυτήν τη διοίκηση σε αυτές τις εκλογές. Καλούμε όλους τους συναδέλφους που έχουν απαυδήσει από τη στάση τους να συμπορευτούμε, ώστε η επόμενη διοίκηση του ΣΕΗ να οδηγήσει τον κλάδο σε ΣΣΕ που να αποτυπώνουν πραγματικές αυξήσεις».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ