ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Γενάρη 2019 - Κυριακή 13 Γενάρη 2019
Σελ. /40
Να κατοχυρώσουμε τα θετικά βήματα που μετράμε στην παρέμβαση της ΚΝΕ στους μαθητές

Με τη δημοσίευση των θέσεων του ΚΣ για το 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ και σε όλη την προσυνεδριακή διαδικασία ανοίγει πλούσια συζήτηση για την παρέμβαση της ΚΝΕ στα σχολεία, στο φόντο των αποφάσεών μας για την ανάγκη να ανταποκριθούμε στο καθήκον της ανάπτυξης και οικοδόμησης περισσότερων και πιο γερών μαθητικών ΟΒ, στόχος που αποτελεί καθοριστικής σημασίας ζήτημα για όλη την πορεία της ΚΝΕ. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, αποτελεί ανάγκη η κατοχύρωση των θετικών προσπαθειών και των βημάτων της Οργάνωσης, η μελέτη της συλλογικής πείρας από τα καθοδηγητικά όργανα για να αφομοιώνονται ενιαία τα συμπεράσματα της δράσης μας, να ξεπερνιούνται αδυναμίες και καθυστερήσεις στην καθοδηγητική μας δουλειά, με στόχο να αναβαθμίζεται η παρέμβασή μας.

Στο κέντρο του ενδιαφέροντος η ζωή των μαθητών μέσα κι έξω από το σχολείο

Τα βήματα που μετράμε στην παρέμβασή μας στα σχολεία στηρίζονται σε μια πιο ολοκληρωμένη και προσανατολισμένη επεξεργασία της δράσης μας με επίκεντρο το σύνολο της ζωής της μαθητικής κοινότητας, τη ζωή των μαθητών και έξω από το σχολείο, όσα τους απασχολούν και τους προβληματίζουν.

Καθοριστικό ρόλο στο να μπαίνουν οι βάσεις για διαμόρφωση κριτηρίου σε ένα σημαντικό κομμάτι μαθητών, στο να δίνεται συνέχεια στον αγώνα και στη συσπείρωση στη δράση περισσότερων, παίζει η αξιοποίηση της ζωντανής πραγματικότητας που ζουν οι μαθητές συνολικά στη ζωή τους, ώστε να αναδεικνύονται οι κοινές αιτίες που διαμορφώνουν τα δεκάδες εμπόδια στην καθημερινότητα. Η πιο σταθερή προσπάθειά μας να επεξεργαζόμαστε επιχειρήματα αξιοποιώντας και ζητήματα της πολιτικής επικαιρότητας - μακριά από την αντίληψη ότι «οι μαθητές δεν καταλαβαίνουν» αλλά πάντα λαμβάνοντας υπόψη την αντικειμενικά περιορισμένη κοινωνική και πολιτική πείρα αυτών των ηλικιών, που μας βάζει μπροστά στο καθήκον της εύστοχης επεξεργασίας.

Παράδειγμα που επιβεβαιώνει ότι μια δουλειά με τέτοια χαρακτηριστικά συμβάλλει στην παραπάνω κατεύθυνση είναι το εξής: Απέναντι σε ένα από τα δίκαια αιτήματα του μαθητικού κινήματος, για αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για τις ανάγκες λειτουργίας των σχολείων, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ αξιοποιεί τη γνωστή προπαγάνδα πως «κάνει ό,τι μπορεί αλλά η χώρα διανύει μια δύσκολη περίοδο που απαιτεί υπομονή». Το γεγονός πως οι ΚΝίτες μαθητές μπαίνουν αποφασιστικά μπροστά, ενισχύοντας την επιχειρηματολογία τους και ανοίγοντας τη συζήτηση στα σχολεία τους, αποκαλύπτοντας πως την ώρα που η κυβέρνηση ισχυρίζεται τα παραπάνω δίνει μέσα σε ένα βράδυ για την αναβάθμιση των «F-16» δισεκατομμύρια στο ΝΑΤΟ, που σφαγιάζει λαούς για τα συμφέροντα των εκμεταλλευτών, παίζει καθοριστικό ρόλο στο να στραπατσάρονται στη συνείδηση πολλών μαθητών τα κυβερνητικά ψευτοεπιχειρήματα που στόχο έχουν να βάλουν τους μαθητικούς αγώνες στον πάγο. Συμβάλλει στη διεύρυνση του προβληματισμού, στην εξαγωγή συμπερασμάτων, στη διατύπωση μαθητικών συνθημάτων όπως «Λεφτά για "F-16" βρήκαν στο λεπτό, και δεν υπάρχει σάλιο, μας λεν, για το σχολειό», που υιοθετούνται από πολλά σχολεία πανελλαδικά, φωνάζονται από χιλιάδες μαθητές που δίνουν συνέχεια στον αγώνα τους.

Δυνατή ΚΝΕ στα σχολεία σημαίνει πιο δυνατό, μαζικό μαθητικό κίνημα

Το παραπάνω παράδειγμα όμως αποδεικνύει και την ανάγκη να δυναμώσει περισσότερο η ΚΝΕ σε κάθε σχολείο, γιατί αυτό αποτελεί όρο για ένα ακόμα πιο δυνατό, μαζικό μαθητικό κίνημα, που δεν θα το βάζουν στο χέρι οι κυβερνήσεις, οι ενώσεις και τα κόμματα των αστών. Για ένα μαθητικό κίνημα που θα παλεύει για τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών στη μόρφωση και στη ζωή.

Η συμβολή της ΚΝΕ, η πρωτοπόρα στάση των μελών μας μέσα στα σχολεία και τις τάξεις, ήταν και είναι καθοριστικές στην ανάπτυξη των μαθητικών αγώνων που εκδηλώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και οι οποίοι είναι τώρα σε εξέλιξη.

Τόσο σε περίοδο κατάθεσης νομοσχεδίου που τσακίζει παραπέρα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, όπως είναι η περίοδος που διανύουμε, όσο και σε περιόδους που δεν υπήρχε συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση για τα σχολεία, επιβεβαιώνεται η ικανότητα και δυνατότητα της ΚΝΕ να επιδρά και να διαμορφώνει αγωνιστικές διαθέσεις. Τα μέλη της Οργάνωσης μπαίνουν μπροστά, αποφασιστικά, στη συλλογική συζήτηση και δράση για το σχολείο που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών, πρωτοστατώντας και στον αγώνα ενάντια στα εμπόδια που συναντούν στην προσπάθειά τους να μορφωθούν, φωτίζοντας τις πραγματικές αιτίες και τους ενόχους για όσα βιώνουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους, βάζοντας στο στόχαστρο κυβερνήσεις, ΕΕ, κεφάλαιο. Ανέπτυξαν πρωτοπόρα δράση και για τη δημιουργία νέων δομών οργάνωσης του μαθητικού κινήματος. Των Συντονιστικών Επιτροπών Μαθητών, που δημιουργήθηκαν σε δεκάδες πόλεις και γειτονιές της χώρας και που μέσα από τη δράση και τα αιτήματα που διατυπώνουν αγκαλιάζονται από πολλά σχολεία, μαζικοποιούνται και αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη για τη συνέχεια και την κλιμάκωση του αγώνα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας, που έχει ανεβασμένο κύρος σε πανελλαδικό επίπεδο.

Είναι κρίσιμο ζήτημα να στηριχθεί ακόμα πιο ολοκληρωμένα και σταθερά, στο επίπεδο των μαθητικών ΟΒ και του κάθε συντρόφου, η δουλειά με αυτά τα χαρακτηριστικά, μελετώντας τη συλλογική πείρα της Οργάνωσης και αντιμετωπίζοντας ανομοιομορφίες που εκφράζονται στη δράση μας από περιοχή σε περιοχή.

Φωτίζοντας τη διέξοδο για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών

Και από τα τελευταία τέσσερα χρόνια επιβεβαιώνεται πως ένα σημαντικό κομμάτι μαθητών αμφισβητεί και εκφράζει μια πιο γενικευμένη δυσαρέσκεια για το σημερινό σχολείο. Κάτω από την επίδραση της παρέμβασής μας, αυτό, όπως και η ανάγκη για μόρφωση και απόκτηση τεχνικής εκπαίδευσης χωρίς εμπόδια για τους μαθητές, αποτελούν παράγοντες που τους κινητοποιούν.

Το γεγονός ότι στη βάση της νέας επεξεργασίας του Κόμματος για το «Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας» η Μαθητική Επιτροπή του ΚΣ προχώρησε σε αντίστοιχη έκδοση, συλλογικά επεξεργασμένη με στόχο να απευθύνεται στους μαθητές, αποτελεί βήμα στον τρόπο παρέμβασής μας στα σχολεία. Η έκδοση «Τι σχολείο έχουμε ανάγκη σήμερα;» αποτέλεσε πραγματικό εργαλείο στα χέρια των συντρόφων μας, έθεσε στο επίκεντρο τους παραπάνω προβληματισμούς, δίνοντας απαντήσεις σε υπαρκτές, καθημερινές ανησυχίες μαθητών. Εβαλε στον πυρήνα της συζήτησης το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και τη σοσιαλιστική κοινωνία που μπορεί να το κάνει πράξη. Το επόμενο διάστημα επιδιώκουμε η συγκεκριμένη έκδοση να μπει σε ακόμα περισσότερα σχολεία και να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης με ακόμα περισσότερους μαθητές, ανοίγοντας δρόμους στη σκέψη και τη δράση τους.

Το γεγονός ότι οι μαθητές βρίσκονται σε μια ηλικία που αρχίζουν να διαμορφώνονται σε πολλές πλευρές της ζωής τους, αναζητούν αιτίες και απαντήσεις για κοινωνικά προβλήματα που βιώνουν ή βλέπουν γύρω τους, έχουν συνολικότερες αναζητήσεις, αναπτύσσουν τα ενδιαφέροντά τους, αποδεικνύει πως όσα επιδρούν και διαμορφώνουν συνείδηση και στάση ακουμπάνε μια ευρύτερη γκάμα ζητημάτων. Γεγονός που επιβεβαιώνεται από την πείρα μας.

Η πολύμορφη - πολύπλευρη δράση μας, όρος για την άνοδο του κύρους της ΚΝΕ

Από το προηγούμενο Συνέδριο μέχρι σήμερα έγινε ένα βήμα, που χρειάζεται να κατοχυρωθεί και να εκφραστεί στον καλύτερο προσανατολισμό της δουλειάς μας ώστε πιο ενιαία, δίπλα στην ανάπτυξη της συζήτησης και της αγωνιστικής δράσης για το σχολείο, οι δυνάμεις μας να στηρίζονται ολοκληρωμένα για να ανοίγουν τη διαπάλη και την πολύμορφη δράση στο σχολείο για περισσότερα θέματα που αφορούν το λαό και τα παιδιά του στο σύνολο της ζωής τους.

Η δουλειά του προηγούμενου διαστήματος που είχε τέτοια χαρακτηριστικά συνέβαλε καθοριστικά στον βασικό μας στόχο, στο βήμα που έγινε για το ζωντάνεμα των μαθητικών κοινοτήτων. Τα μέλη της ΚΝΕ πρωτοστάτησαν μαζί με άλλους πρωτοπόρους μαθητές για την πραγματοποίηση πολιτιστικών - αθλητικών δραστηριοτήτων και με όρους διεκδίκησης στα σχολεία, για την έκδοση μαθητικών εφημερίδων που έδωσαν βήμα σε ανησυχίες και ενδιαφέροντα μαθητών. Μπήκαν μπροστά στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών αλληλεγγύης, ώστε κανένας μαθητής να μη μένει μόνος του απέναντι στη βαρβαρότητα αυτού του συστήματος.

Η πρωτοπόρα στάση των μελών της ΚΝΕ ήταν καθοριστική για να απομονώνονται οι φασίστες και το ρατσιστικό τους δηλητήριο, για να ανοίγει η συζήτηση για το ρόλο και το χαρακτήρα του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, για την αιτία που γεννά τους πολέμους, τον φασισμό κ.λπ. Είναι πολλές οι πρωτοβουλίες μαθητικών συμβουλίων και σχολείων που εξέφρασαν την αλληλεγγύη τους στον αγωνιζόμενο Παλαιστινιακό λαό, που πραγματοποίησαν συλλαλητήρια ενάντια στην επέμβαση στη Συρία, που γέμισαν τους δρόμους των πόλεών τους με συνθήματα ενάντια στο ΝΑΤΟ, που πήραν πάνω τους το περιεχόμενο των σχολικών γιορτών προβάλλοντας πραγματικά διδάγματα από την Ιστορία του λαού μας.

Το σύνολο αυτής της δραστηριότητας, στο βαθμό που σχεδιαζόταν και υλοποιούνταν, αποτελούσε σοβαρή υποδομή για τους στόχους μας, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο ανέβασμα του κύρους της ΚΝΕ μέσα στα σχολεία. Συνέβαλε ώστε από περισσότερους δρόμους να καλλιεργούμε κριτήριο, συνείδηση και στάση ζωής με αγωνιστικά αντανακλαστικά, κόντρα στα ιδανικά του σημερινού σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος. Συνέβαλε ώστε περισσότεροι μαθητές να βγάζουν συμπεράσματα και να δυναμώνουν τις γραμμές της ΚΝΕ.

Σε περιοχές και σχολεία όπου ενισχύσαμε τον προσανατολισμό μας στην ανάπτυξη τέτοιων πρωτοβουλιών, στηρίζοντας πρώτα απ' όλα το ίδιο το περιεχόμενο και τη λειτουργία των μαθητικών ΟΒ, συντονίζοντας από κοινού με την Κομματική Οργάνωση τη δράση μαθητών - γονιών - εκπαιδευτικών και αξιοποιώντας ως καθημερινό εργαλείο εξοπλισμού, διαφώτισης και οργάνωσης της δράσης μέσα στα σχολεία τον «Οδηγητή», η παρέμβασή μας πατούσε καλύτερα στο επίπεδο της σχολικής μονάδας.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία ατσαλώνονταν και οι ίδιοι οι σύντροφοι μαθητές, προετοιμάζονταν ώστε να δίνουν τη μάχη μέσα στα σχολεία τους για την υλοποίηση του σχεδιασμού μας με όρους ιδεολογικής αντιπαράθεσης, να παίρνουν το λόγο για να πουν την αλήθεια στο μάθημα, κόντρα στα ψέματα και τις μισές αλήθειες των σχολικών βιβλίων, προβληματίζοντας συμμαθητές τους, να ανοίγουν θαρρετά τη συζήτηση στις παρέες τους για την ανάγκη ισχυροποίησης της ΚΝΕ.

Η περίοδος που έχουμε μπροστά μας και μέσα στην οποία θα ξεδιπλώσουμε την παρέμβασή μας θα χαρακτηρίζεται από ακόμα πιο έντονη ιδεολογική - πολιτική αντιπαράθεση μέσα στα σχολεία στο έδαφος και των πολλαπλών εκλογικών μαχών που θα δώσουμε στο πλευρό του Κόμματος. Στόχος μας είναι να φτάσει σε όλους τους μαθητές το κάλεσμα για την ανάγκη ισχυροποίησης του ΚΚΕ παντού.

Τα βήματα που έχουμε μετρήσει δεν μας εφησυχάζουν. Μπροστά μας μπαίνει το καθήκον και η ανάγκη, τα καθοδηγητικά όργανα να αποκτήσουμε μεγαλύτερη ικανότητα, σταθερή μέριμνα, πρωτοβουλία και ετοιμότητα για την επίτευξη των στόχων μας στα σχολεία, όπως αυτές σηματοδοτούνται και από το σύνθημα του 12ου Συνεδρίου μας: «Πιο πολλοί και πιο ικανοί, ανοίγουμε το δρόμο για το πραγματικά σύγχρονο και νέο, για έναν κόσμο στο μπόι των ονείρων και των ανθρώπων, το σοσιαλισμό».


Της
Δέσποινας ΜΑΣΤΡΟΛΕΩΝ*
* Η Δέσποινα Μαστρολέων είναι μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ