ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Γενάρη 2005 - Κυριακή 2 Γενάρη 2005
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ

Σχεδόν ανεξάντλητες είναι οι πλευρές του κρατικού προϋπολογισμού για το 2005, που μαρτυρούν το βαθιά ταξικό και αντιλαϊκό χαρακτήρα των επιλογών της κυβέρνησης του ΝΔ. Συνεχίζοντας, σχεδόν κατά γράμμα, την αντιδραστική πολιτική του ΠΑΣΟΚ, η «νέα» κυβέρνηση κατάρτισε - και ψήφισε - έναν κρατικό προϋπολογισμό η βασική λογική του οποίου στηρίζεται στην προώθηση δύο φιλομονοπωλιακών νομοθετημάτων. Αυτά που αφορούν το φορολογικό σύστημα και το πλέγμα των ρυθμίσεων ενίσχυσης του μεγάλου κεφαλαίου, που με τον πλέον αυθαίρετο τρόπο τον ονόμασαν «αναπτυξιακό» νόμο. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση η κυβέρνηση Καραμανλή ενισχύει και διευρύνει ακόμα περισσότερο τα ποικιλόμορφα προνόμια του μεγάλου κεφαλαίου και της πλουτοκρατίας. Εχοντας σαν... καραμέλα τα ψευτοεπιχειρήματα για την ανταγωνιστικότητα και την επιχειρηματικότητα, οι νυν κυβερνώντες συναγωνίζονται τους πρώην στον τομέα των παροχών προς το μεγάλο κεφάλαιο και τις πολυεθνικές.

Σ' αυτή την κατεύθυνση κινείται και κρατικός προϋπολογισμός ο οποίος ως εργαλείο ανακατανομής εισοδημάτων στοχεύει στην εξασφάλιση όλο και περισσοτέρων εσόδων προκειμένου να καλυφθούν οι νέες φοροαπαλλαγές των επιχειρήσεων και άλλα ...«κίνητρα» προς τους εκπροσώπους του κεφαλαίου. Ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2005 έχει ένα σαφές ταξικό περιεχόμενο, είναι ένα εργαλείο επιτάχυνσης των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων: Αξιοποιεί το Πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κεφαλαίου. Από τα κονδύλια του Προγράμματος θα χρηματοδοτούνται οι επιχορηγήσεις των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στο νέο ...«αναπτυξιακό νόμο». Προωθεί την ακόμη μεγαλύτερη απελευθέρωση της αγοράς εργασίας με την καταστρατήγηση της πλήρους και σταθερής εργασίας. Η δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης συνδέεται με τις ανάγκες των επιχειρήσεων για ευελιξία και προσαρμοστικότητα στο νέο ανταγωνιστικό και επιχειρηματικό περιβάλλον. Το «επίδομα ανεργίας» μετατρέπεται σε «επίδομα εργασίας», δηλαδή σε επιδότηση του εργοδότη.

Ο «Ρ» συνεχίζει την προβολή ζητημάτων που συνδέονται με πλευρές του κρατικού προϋπολογισμού, όπως αυτά παρουσιάζονται στις δύο εισηγήσεις που κατέθεσαν στη Βουλή ο Γενικός και ο Ειδικός εισηγητής του Κόμματος στη Βουλή.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
Προσαρμοσμένο στις επιταγές του κεφαλαίου

Μια ακόμα μοιρασιά για τους εκπροσώπους του κεφαλαίου και των πολυεθνικών

Το συνολικό ύψος των Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανέρχεται σε 8,05 δισ. ευρώ. Το συνολικό ποσό είναι μειωμένο κατά περίπου 1,6 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2004, λόγω της ολοκλήρωσης των Ολυμπιακών Εργων και επιμερίζεται σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία συνολικού προϋπολογισμού 5,120 δισ. ευρώ και σε έργα που χρηματοδοτούνται από αμιγώς εθνικούς πόρους προϋπολογισμού 2,9 δισ. ευρώ.

Από το υπόλοιπο πληρωμών, ύψους 1,26 δισ. ευρώ που αφορούσε τα Ολυμπιακά έργα και δε θα αποπληρωθεί μέχρι και το τέλος του 2004, έχουν ενταχθεί στο ΠΔΕ του 2005 600 εκατ. ευρώ.

Στο κομμάτι των έργων του Γ΄ ΚΠΣ αναμένεται το 2005 αύξηση των κοινοτικών εισροών κατά 12% από τα 2,95 δισ. ευρώ, που αναμένεται να απορροφηθούν φέτος, στα 3,3 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο.

Σε ό,τι αφορά την κατανομή των πόρων ανά τομέα, το 28% που αντιστοιχεί σε 1,77 δισ. ευρώ κατευθύνεται σε μεγάλα έργα υποδομής όπως η ΠΑΘΕ, η Εγνατία Οδός, η επέκταση του Μετρό Αθηνών, ο εκσυγχρονισμός του στόλου του ΟΑΣΑ, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας. Επίσης, έχουν προγραμματιστεί:

  • Εργα για την Υγεία, Παιδεία και τον Πολιτισμό, προϋπολογισμού 1,72 δισ. ευρώ.
  • Εργα για την περιφέρεια, προϋπολογισμού 910 εκατ. ευρώ.
  • Αντιπλημμυρικά και εγγειοβελτιωτικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 132 εκατ. ευρώ.
  • Εργα γεωργίας και αλιείας, προϋπολογισμού 430 εκατ. ευρώ.
  • Χρηματοδότηση δράσεων βιομηχανίας και βιοτεχνίας, προϋπολογισμού 362 εκατ. ευρώ.
  • Εργα για τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ, προϋπολογισμού 260 εκατ. ευρώ.
  • Εργα και δράσεις που αφορούν την ενέργεια, την έρευνα και την τεχνολογία, προϋπολογισμού 135 εκατ. ευρώ.
  • Εργα εκσυγχρονισμού της Δημόσιας Διοίκησης, προϋπολογισμού 252 εκατ. ευρώ.

Το ΠΔΕ συμμετέχει με ένα ποσό 1,2 δισ. ευρώ στο μετοχικό κεφάλαιο των ΔΕΚΟ για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων των δημόσιων επιχειρήσεων.

Το μεγαλύτερο ποσό θα διατεθεί για τη χρηματοδότηση εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κατασκευαστικό τομέα.

Το 85,71% των περιφερειακών προγραμμάτων είναι κοινοτικοί πόροι και αντιστοιχούν σε 720 εκατ. ευρώ.

Το 85,94% των κονδυλίων των υπουργείων είναι κοινοτικοί πόροι και αντιστοιχούν σε 4,4 δισ. ευρώ. Αν δούμε τις πιστώσεις του ΠΔΕ 2005 κατά τομέα διαπιστώνουμε και φέτος ότι τη μερίδα του λέοντος την αποσπούν οι συγκοινωνίες (πλην σιδηροδρόμων) με συνολικό ύψος 1.766 εκατ. ευρώ, μειωμένο με το ΠΔΕ 2004 κατά -14%.

Αύξηση έχουμε στη Γεωργία κατά 31,37%, στη Βιομηχανία - Βιοτεχνία κατά 12,7%, στον Τουρισμό κατά 49,33%, στην Εκπαίδευση κατά 15,85%, στην Υγεία - Πρόνοια κατά 1,96%, τα νομαρχιακά έργα κατά 2,45%, τα περιφερειακά προγράμματα κατά 17,86%.

Μείωση έχουμε στα Ειδικά Εργα κατά -112,64%, στα Ολυμπιακά έργα κατά -147,17%, τα Δάση -Αλιεία κατά -26,32%, τα Εγγειοβελτιωτικά Εργα κατά -4,54%, η Ενέργεια κατά -50%, οι Σιδηρόδρομοι κατά -15,38%, ο Πολιτισμός κατά -39,64%, η Κατάρτιση κατά -45,32%, ο Οικισμός κατά -45,90%, η Υδρευση - Αποχέτευση κατά -21,74%, η Δημόσια Διοίκηση κατά -28,21%, η Ερευνα - Τεχνολογία κατά -13,84%.

Ανεξάρτητα από τις όποιες αυξομειώσεις των κονδυλίων το ΠΔΕ αποτελεί μηχανισμό ενίσχυσης του κεφαλαίου, είναι ενταγμένος στη χρηματοδότηση του Γ΄ ΚΠΣ, ένα σημαντικό μέρος των οποίων διατίθενται για τη δημιουργία, αλλά και τον εκσυγχρονισμό έργων υποδομής, τα οποία εντάσσονται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.

Το μεγάλο κεφάλαιο επωφελείται όχι μόνο από την κατασκευή αυτών των έργων, αλλά και από τη μακροχρόνια διαχείριση αυτών των έργων, τα οποία τους παραχωρούνται για εκμετάλλευση, λόγω του μεγέθους της αυτοχρηματοδότησης αυτών των έργων. Δηλαδή, ο ελληνικός λαός καλείται να πληρώσει όχι μόνο την κατασκευή αυτών των έργων, αλλά και για τη λειτουργία τους, πληρώνοντας υπερβολικά διόδια.

Το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης

Η κυβέρνηση προπαγανδίζει την πολιτική της βούληση για ταχύτερη υλοποίηση και απορρόφηση του Γ΄ ΚΠΣ και την αύξηση των κοινοτικών εισροών στο ΠΔΕ κατά 12 %, σε σχέση με το 2005. Γενικότερα, προβλέπεται αύξηση των απολήψεων απ' την ΕΕ κατά 5,9% σε σχέση με το 2004.

Οι πραγματικοί στόχοι του ΚΠΣ είναι ορατοί και αφορούν:

  • Στην αποζημίωση του μεγάλου κεφαλαίου για την άρση σημαντικού μέρους του προστατευτισμού του στο πλαίσιο της ελληνικής αγοράς και σε στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, π.χ. ενέργεια, τηλεπικοινωνίες.
  • Την ταχύτερη ολοκλήρωση των υποδομών της εσωτερικής αγοράς, καθώς και των υποδομών για εξαγωγή εμπορευμάτων στη βαλκανική αγορά και στην Ανατολική Μεσόγειο.
  • Τη συμβολή των κοινοτικών πλαισίων στην επιτάχυνση της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης κεφαλαίου στην Ελλάδα.
  • Την επιβολή του καταμερισμού εργασίας στο πλαίσιο της ευρωενωσιακής αγοράς, με έμφαση για την Ελλάδα στους τομείς των μεταφορών, του τουρισμού και του εμπορίου.

Σε τελευταία ανάλυση, οι πόροι των ΚΠΣ αποτελούν συγκέντρωση της υπεραξίας των εργαζομένων που διοχετεύεται για την ενδυνάμωση των μονοπωλίων κάθε χώρας...

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
Απαλλαγές και προνόμια πρόκληση

Ακόμα πιο χαμηλά οι συντελεστές φορολογίας και η φορολογική ασυδοσία των επιχειρήσεων

Ενα από τα σημαντικότερα εργαλεία ανακατανομής των εισοδημάτων στα πλαίσια του κρατικού προϋπολογισμού είναι το φορολογικό σύστημα. Ο τρόπος, δηλαδή, που καθορίζεται ποιος και πόσο συμβάλλει στη διαμόρφωση των κρατικών εσόδων. Των κονδυλίων, δηλαδή, που θα έχουν οι κυβερνώντες στη διάθεσή τους ώστε να καλύψουν τις δαπάνες που έχουν προϋπολογιστεί να γίνουν κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Με το νέο φορολογικό νόμο, όπως κατάγγειλε ο εισηγητής του ΚΚΕ στη Βουλή, επέρχεται:

  • Μείωση του φορολογικού συντελεστή των κερδών από το 35% στο 25% μέσα σε μια τριετία. Σημειώνεται ότι μέσα σε πέντε χρόνια ο φορολογικός συντελεστής μειώθηκε από το 40% στο 25%. Πρόκειται για ονομαστικούς συντελεστές, οι πραγματικοί βρίσκονται περίπου στο 50% του ονομαστικού.
  • Μείωση του φορολογικού συντελεστή σε περίπτωση συγχωνεύσεων.
  • Διεύρυνση των δαπανών που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων.
  • Μείωση κατά 50% της προκαταβολής φόρου για τις νεοϊδρυμένες εταιρίες.
  • Δυνατότητα επιλογής του συντελεστή απόσβεσης.
  • Δυνατότητα έκπτωσης από τα καθαρά κέρδη των επιχειρήσεων επιπλέον ποσοστού 50%.
  • Αναγνωρίζεται η έκπτωση των δαπανών των επιχειρήσεων για την επιμόρφωση του προσωπικού.
  • Αύξηση του ορίου εκπιπτόμενης δαπάνης για τα ιδιωτικά ομαδικά ασφαλιστικά συμβόλαια από 1.000 στα 1.500 ευρώ ανά εργαζόμενο. Μέτρο το οποίο ενισχύει την ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση της κοινωνικής ασφάλισης.
  • Μείωση του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών κατά 50%.
  • Εκπτωση από το εισόδημα μέχρι και 3.000 ευρώ για την αγορά μετοχών και αμοιβαίων κεφαλαίων.

Ο καθένας καταλαβαίνει ότι καθένα από τα παραπάνω μέτρα και όλα μαζί στο σύνολό τους αφορούν τις μεγάλες και τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Σε αντίθετη κατεύθυνση προβλέπεται:

  • Η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες ακυρώνεται από τη θέσπιση της ετήσιας περαίωσης των φορολογικών τους υποχρεώσεων. Πρόκειται για μια νέα μορφή «αντικειμενικών» κριτηρίων.
  • Η αύξηση του αφορολόγητου ορίου και οι αλλαγές στις εκπιπτόμενες δαπάνες ουσιαστικά εξυπηρετούν τα υψηλά εισοδήματα, ενώ η μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας όχι μόνο εξανεμίζει, αλλά επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα λαϊκά εισοδήματα.
Ο «αναπτυξιακός»

Την ίδια στιγμή ο νέος αναπτυξιακός νόμος αποτελεί ένα εκσυγχρονισμένο θεσμικό πλαίσιο για μεγαλύτερη και ταχύτερη αναδιανομή του κοινωνικού πλούτου προς όφελος του κεφαλαίου, ικανοποιεί τα βασικά αιτήματα των βιομηχάνων, μια και μεταξύ άλλων:

  • Αποσυνδέει τις επιχορηγήσεις από τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
  • Θεσμοθετεί «ειδικό καθεστώς» προκλητικό σε κίνητρα και φοροαπαλλαγές για την επιχορήγηση μεγάλων επενδύσεων, πάνω από 50 εκατ. ευρώ.
  • Μειώνει το ονομαστικό ποσοστό ίδιας συμμετοχής από το 40% στο 25%.
  • Παρέχει δυνατότητα φοροαπαλλαγής μέχρι και το 100% της αρχικής επένδυσης.
  • Καταργεί τη διάκριση μεταξύ παλιών και νέων επιχειρήσεων.
  • Παραδίδει στο ίδιο το ιδιωτικό κεφάλαιο τις διαδικασίες αξιολόγησης και παρακολούθησης των εντασσόμενων επενδυτικών σχεδίων.
  • Με την αποδοχή του κανονισμού της ΕΕ για την κατάταξη των ΜΜΕ ουσιαστικά οδηγεί στον αποκλεισμό του 97,5% αυτών των επιχειρήσεων από τον αναπτυξιακό νόμο.
  • Αποδέχεται τους ευρωενωσιακούς περιορισμούς σχετικά με τις επιδοτήσεις στον πρωτογενή τομέα, αλλά και σε κλάδους της μεταποίησης. Ενσωματώνει τις νέες ανάγκες, για ενίσχυση νέων οικονομικών δραστηριοτήτων όπως προβάλλουν με βάση τον ευρωενωσιακό καπιταλιστικό καταμερισμό: Διαμετακομιστικό κέντρο, εμπορικές αλυσίδες, ποιοτικός τουρισμός.
ΚΚΕ
Προτάσεις ανακούφισης για τους εργαζόμενους

Ειδικά μέτρα για τη στήριξη των ανέργων

Ατέρμονη και άνευ ουσίας τείνει να γίνει τις περισσότερες φορές οποιαδήποτε κουβέντα για τη θέση των εργαζομένων στην κοινωνία, όταν αυτή γίνεται από τη σκοπιά των πολιτικών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Το ΚΚΕ, έχοντας απόλυτα ξεκαθαρισμένο ότι μόνο σε μια διαφορετική κοινωνία, με μια ριζικά διαφορετική πολιτική και με άλλους συσχετισμούς δύναμης είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των εργαζομένων, κάνει και προτάσεις με βάση τις οποίες μπορεί «εδώ και τώρα» να αντιμετωπιστούν ορισμένα από τα καυτά προβλήματα των εργαζομένων. Σ' αυτά τα πλαίσια το ΚΚΕ προτείνει:

  • Κατώτερο ημερομίσθιο 48 ευρώ, κατώτερο μισθό 1.200 ευρώ.
  • Κατώτερη σύνταξη 20 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη, ή το 80% του μισθού.
  • Οι συντάξεις λόγω θανάτου να καθοριστούν στα 18 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη.
  • Οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων να καθοριστούν στο 80% των εν ενεργεία αποδοχών τους.
  • Πέρα από τα κατώτερα όρια πρέπει να εξασφαλιστούν στους ασφαλισμένους αυξημένα ποσά σύνταξης, ανάλογα με το χρόνο ασφάλισης και την εισφορά τους στην ασφάλιση.
  • Οι εργαζόμενοι να συνταξιοδοτούνται οι άνδρες στα 60 και οι γυναίκες στα 55. Στα βαριά - ανθυγιεινά στα 55 οι άνδρες και στα 50 οι γυναίκες.
  • Για όσους δε συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο για συνταξιοδότηση, να καθιερωθεί ο θεσμός της «κοινωνικής σύνταξης» για την αντιμετώπιση στοιχειωδών αναγκών. Αυτή πρέπει να στηρίζεται σε κρατικούς πόρους και να δίνεται από κρατικό φορέα.
  • Να σταματήσουν να παίζονται στον τζόγο του Χρηματιστηρίου τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων.
  • Να καταργηθούν οι αντιασφαλιστικοί νόμοι.
Για την ανεργία

Ενα από τα πλέον σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εργαζόμενοι είναι το πρόβλημα της απασχόλησης και η συνεχώς διευρυνόμενη ανεργία. Η καταγεγραμμένη ανεργία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ξεπέρασε τους 508.000 ανέργους και αυτό είναι αποτέλεσμα των κυβερνητικών επιλογών. Αποδεικνύεται έτσι ότι τα μέτρα που πήραν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και η σημερινή ήταν απλώς κοροϊδία, όπως έγκαιρα είχε καταγγείλει το Κόμμα μας.

Η ανεργία αυξάνεται, παρά το γεγονός ότι αυξάνονται οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση και ωρομίσθιο, οι οποίοι βέβαια δεν υπολογίζονται στους άνεργους.

Μιλώντας ο κ. πρωθυπουργός στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης δήλωνε ότι για την αντιμετώπιση της ανεργίας η κυβέρνηση θα επιδοτήσει την απασχόληση, δηλαδή τους επιχειρηματίες και όχι τους ανέργους.

Στο όνομα δηλαδή της αντιμετώπισης της ανεργίας με την επιδότηση της εργασίας δόθηκαν στο παρελθόν δισ. δρχ. στους εργοδότες σαν επιδότηση νέων θέσεων εργασίας χωρίς όμως να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Η συνέχιση της πολιτικής αυτής είναι πρόκληση προς τους ανέργους και τις οικογένειές τους. Η ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος συνδέεται με το κεντρικό ζήτημα ποιος έχει στην ιδιοκτησία του τα μέσα παραγωγής.

Ακόμα πιο ανάγλυφα αναδεικνύεται η ανάγκη για ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της εξουσίας και της οικονομίας. Για εξουσία που θα είναι στα χέρια του λαού και θα υπηρετεί τα συμφέροντά του και οικονομία που θα αναπτύσσεται με κριτήριο την ευημερία των πολλών και όχι τα κέρδη των λίγων.

Ομως και στις σημερινές συνθήκες επιβάλλεται να παρθούν μέτρα ανακούφισης των ανέργων.

Το ΚΚΕ ζητά:

  • Μόνιμη και σταθερή δουλιά, κατάργηση των ελαστικών μορφών απασχόλησης.
  • Επτάωρο - πενθήμερο - τριανταπεντάωρο και για τα βαριά και ανθυγιεινά εξάωρο - πενθήμερο - τριαντάωρο.
  • Να αυξηθεί το επίδομα ανεργίας στο 80% του βασικού μισθού.
  • Να χορηγείται το επίδομα αυτό όσο διαρκεί η ανεργία.
  • Να επιδοτούνται όλοι οι νέοι άνεργοι που πρωτομπαίνουν στην παραγωγή, ζητούν δουλιά και δε βρίσκουν.
  • Να καλύπτονται ιατροφαρμακευτικά όλοι οι άνεργοι.
  • Υπολογισμός του χρόνου ανεργίας στο συντάξιμο χρόνο.
  • Πάγωμα των δανείων.
  • Μηνιαία κρατική επιδότηση για τις οικογένειες που σπουδάζουν παιδιά.
  • Επιχορήγηση ενοικίων.
  • Διάθεση δωρεάν κρατικών βρεφονηπιακών σταθμών.
  • Ειδικά μέτρα προστασίας των ανέργων γυναικών, των νέων και των ατόμων με ειδικές ανάγκες.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ