ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Πιο αντιδραστική και αντιλαϊκή
  •   Η προωθούμενη κυβερνητική μεταρρύθμιση στοχεύει να καταστήσει τον κρατικό μηχανισμό περισσότερο αποτελεσματικό και αποδοτικό για τις ανάγκες του κεφαλαίου
  • Μεγάλοι χαμένοι οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα και οι «πελάτες» της δημόσιας διοίκησης

H προσφιλής μέθοδος της «σαλαμοποίησης», προκειμένου να αποδυναμωθούν και εξουδετερωθούν οι αντιδράσεις των εργαζόμενων, χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση Σημίτη, προκειμένου να επιβάλει τις αντιδραστικές και αντιλαϊκές επιλογές της στο δημόσιο τομέα. Πρόκειται για επιλογές που «υπακούουν» σε ένα σαφώς επεξεργασμένο στρατηγικό στόχο και σχέδιο, το οποίο θα έχει ως τελικό αποτέλεσμα τη συγκρότηση ενός «νέου» μοντέλου κράτους, το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και της εγχώριας άρχουσας τάξης. Ουσιαστικά θα πρόκειται για επιστροφή, τηρουμένων των αναλογιών, στο «κράτος χωροφύλακα» του 19ου αιώνα, χωρίς φυσικά να ταυτίζεται με αυτό, αφού δεν μπορεί να αγνοήσει τις σύγχρονες ανάγκες και την εξέλιξη του καπιταλισμού.

Τα χαρακτηριστικά αυτού του «σύγχρονου» κράτους είναι: Η απαλλαγή του από κάθε "περιττή" λειτουργία, την οποία μπορεί ταυτόχρονα να προσφέρει ο ιδιωτικός τομέας, δραστική συρρίκνωση του μεγέθους του καθώς και του αριθμού των υπαλλήλων, διάλυση του κράτους πρόνοιας, προσφορά υπηρεσιών σε ανταποδοτική βάση πράγμα που σημαίνει ότι θα γίνουν πιο ακριβές και για λιγότερους, συμμετοχή του κεφαλαίου στην ίδια τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού, αποτελεσματικότερη λειτουργία της κρατικής μηχανής προς όφελος της "ανάπτυξης" του κεφαλαίου, κ.ά. Ταυτόχρονα, σημαντική ενίσχυση του κατασταλτικού ρόλου του, προκειμένου να είναι σε θέση ανά πάσα στιγμή να προστατεύει τη σταθερότητα του συστήματος από κάθε ανεπιθύμητη "λαϊκή έκρηξη".

Σε αυτό το μοντέλο κράτους που συνήθως περιγράφεται από τους θεωρητικούς του νεοφιλελευθερισμού με τον ουδέτερο όρο "κράτος επιτελείο" αντιστοιχεί ένα συγκεκριμένο μοντέλο δημόσιας διοίκησης, δηλαδή μιας "διοίκησης στόχων και αποτελεσμάτων", αλλά και ένας "νέος" τύπος υπαλλήλου, δηλαδή του συντηρητικού "επαγγελματία" υπαλλήλου. Το πακέτο των μέτρων που επιχειρούν να υλοποιήσουν αυτούς τους στόχους περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα Πολιτεία, το οποίο δεν είναι τίποτα περισσότερο παρά μια συστηματική καταγραφή των οδηγιών του ΔΝΤ, του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, η οποία επιχειρείται να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα της χώρας μας.

Το πρόγραμμα αυτό επιχειρείται να υλοποιηθεί κάτω από προπαγανδιστικά συνθήματα που επιχειρούν να δικαιολογήσουν την αναγκαιότητά του και να εξασφαλίσουν την κοινωνική συναίνεση, όπως ότι τάχα θα συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Αλλά πρόκειται, ως συνήθως, για διαστρέβλωση και αντιστροφή της πραγματικότητας. Οι μεγάλοι χαμένοι θα είναι οι "πολίτες -πελάτες", δηλαδή τα λαϊκά στρώματα, ενώ η κρατική μηχανή θα γίνει πιο παραγωγική και αποτελεσματική για τα συνολικά συμφέροντα του συστήματος και ειδικότερα του κεφαλαίου. Φυσικά δεν είναι τυχαίο ότι η επιβολή της αντιδραστικής μεταρρύθμισης συνοδεύεται από την γκρίζα συκοφαντική προπαγάνδα σε βάρος των δημοσίων υπαλλήλων.

Οι ιδιώτες αναλαμβάνουν τον «εκσυγχρονισμό»

Οι προωθούμενες νεοφιλελεύθερες αλλαγές στη δημόσια διοίκηση επιφέρουν «τομές» τόσο στη δομή της όσο και στο υπαλληλικό προσωπικό της.

Οσον αφορά στη δομή, οι αλλαγές φέρνουν τους ιδιώτες και το κεφάλαιο να παίζουν αποφασιστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο στην ίδια την καρδιά της δημόσιας διοίκησης. Στο όνομα της γραφειοκρατίας και της ανικανότητας της υπάρχουσας κρατικής μηχανής, ανατίθεται στον ιδιωτικό τομέα να αναλάβει τον εκσυγχρονισμό της. Οπως είναι αναμενόμενο, οι μέθοδοι που προτείνονται από τους ιδιώτες δεν είναι άλλες από αυτές που χρησιμοποιούν στις δικές τους επιχειρήσεις, δηλαδή μέθοδοι με βάση το κριτήριο του κόστους-οφέλους, ανόδου της παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας, συρρίκνωσης των δικαιωμάτων των εργαζομένων και αυταρχισμού, κ.ο.κ. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μεθόδους που θα καταστήσουν οικονομικότερη και αποτελεσματικότερη τη δημόσια διοίκηση, αλλά σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων και, βέβαια, των ίδιων των εργαζόμενων σε αυτήν.

Ηδη, το Πρόγραμμα «Πολιτεία» ορίζει ότι σε κάθε κεντρικό και περιφερειακό πρόγραμμα θα υπάρχει ιδιώτης σύμβουλος διαχείρισης και αξιολόγησης (εταιρία ή φυσικό πρόσωπο), το οποίο θα «βοηθά την εξέλιξη και διαχείριση του προγράμματος» και θα υποβάλλει στον υπουργό Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, που έχει τη συνολική εποπτεία του προγράμματος, κάθε τρεις μήνες έκθεση αξιολόγησης της πορείας του προγράμματος. Στην πραγματικότητα, ο ιδιώτης σύμβουλος θα είναι που θα βάλει τη σφραγίδα του στο πρόγραμμα, στη βάση βέβαια των «δεδομένων» που του έχουν από την αρχή δοθεί, δηλαδή τις κυβερνητικές κατευθύνσεις και τις οδηγίες του ΔΝΤ, της ΕΕ κλπ. Η πολιτική ηγεσία απλά θα «παρακολουθεί» και θα καλείται να εγκρίνει ή να απορρίπτει τα σχέδια που έχει επεξεργαστεί ο ιδιώτης. Ο ρόλος των δημόσιων υπηρεσιών και υπαλλήλων θα είναι καθαρά εκτελεστικός και θα διεκπεραιώνουν απλά τα καθήκοντα και τους στόχους που εκ των προτέρων έχουν τεθεί από τα προγράμματα των ιδιωτών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ίδιο το υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης, στο οποίο εδώ και καιρό έχει εγκατασταθεί, με δικά της γραφεία μάλιστα, γνωστή εταιρία συμβούλων, η «Αρθουρ Αντερσεν», η οποία ουσιαστικά έχει αναλάβει το πρόγραμμα «Πολιτεία» σε επίπεδο επιτελικού σχεδιασμού.

Η συμβολή των ιδιωτών όμως στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης δε σταματά εδώ: Η πάσης φύσεως «τεχνική βοήθεια», όπως οργανωτικές μελέτες, νομική στήριξη, διάθεση ειδικών συμβούλων αξιολόγησης, μελέτες νέων μεθόδων, κ.ά., ανατίθενται με βάση το πρόγραμμα στους ιδιώτες. Δηλαδή, αρμοδιότητες που μέχρι σήμερα είχαν οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων και συνιστούν την ουσία της δημόσιας διοίκησης. Εννοείται ότι οι εταιρίες που θα συμμετέχουν στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης θα αποσπάσουν και το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων που προβλέπονται για το σκοπό αυτό, τα οποία ανέρχονται σε κάμποσα τρισ., που αν τα διαχειριζόταν το κράτος, κάτω από άλλες προϋποθέσεις, θα μπορούσαν να βελτιώσουν αρκετά από τα «κακώς κείμενα». Ακόμα, οι ιδιώτες συμμετέχουν ήδη στο μηχανισμό παράλληλης διοίκησης που έχει στηθεί μέσω των Ομάδων Διοίκησης Εργου. Αυτές οι ομάδες συγκροτούνται για να φέρουν σε πέρας ένα συγκεκριμένο έργο και σε αυτές, εκτός από ορισμένα στελέχη των υπουργείων, το βασικό ρόλο τον παίζουν οι ιδιώτες. Παράλληλα, δεν μπορεί να παραγνωριστεί ότι ετοιμάζονται μια σειρά από υπηρεσίες (π.χ. ΚΤΕΟ) να περάσουν στον ιδιωτικό τομέα, άλλες θα συγχωνευτούν ή θα καταργηθούν, ενώ δε γίνεται λόγος για τις σαρωτικές ιδιωτικοποιήσεις στο ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Στο στόχαστρο τα δικαιώματα των εργαζομένων

Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού στοχεύουν στο να δημιουργήσουν ένα «νέο» τύπο, σαφώς πιο συντηρητικού, υπάλληλου, ο οποίος θα διακρίνεται από την τυφλή πειθαρχία, την πίστη του στις προωθούμενες νεοφιλελεύθερες πολιτικές, την αποδοτικότητα, την εχεμύθεια, την αδιαφορία μέχρι και εχθρικότητα απέναντι στις λαϊκές ανάγκες και συμφέροντα. Βασικά εργαλεία για την επίτευξη αυτού του σκοπού, είναι η θέσπιση συστημάτων μέτρησης απόδοσης, η σύνδεση του μισθού με την παραγωγικότητα, οι νέοι κώδικες (υπαλληλικός, δεοντολογίας), εσωτερικοί μηχανισμοί ελέγχου και αστυνόμευσης, οι νέοι οργανισμοί των υπουργείων, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ. Συγκεκριμένα:

- Με τους νέους οργανισμούς θα επιχειρηθεί η «βελτίωση της σύνθεσης του ανθρώπινου δυναμικού», αλλά και η μείωση του αριθμού των μόνιμων υπαλλήλων κυρίως των «ανειδίκευτων». Συγκεκριμένα, με τους νέους οργανισμούς, οργανικές θέσεις θα υπάρχουν μόνο για τους πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ και το εξειδικευμένο προσωπικό, ενώ θα καταργηθούν οι θέσεις για τους απόφοιτους Λυκείου! Οι τελευταίοι που κατέχουν οργανικές θέσεις, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα δουν τις θέσεις τους να μετατρέπονται σε προσωποπαγείς, πράγμα που σημαίνει ότι μετά την αποχώρησή τους θα καταργούνται και φυσικά δε θα αναπληρώνονται. Ετσι, δε θα υπάρχει καμία υποχρέωση της κυβέρνησης να τις καλύπτει και έτσι θα μειώνει σταδιακά αλλά αποφασιστικά τον αριθμό των υπαλλήλων. Προκειμένου να επισπευστεί αυτή η μείωση, η κυβέρνηση σχεδιάζει να εφαρμόσει προγράμματα «εθελούσιας εξόδου» για τους υπαλλήλους «μειωμένων προσόντων» με άγνωστους, προς το παρόν, όρους. Παράλληλα, η κυβέρνηση με τη νέα πολιτική προσλήψεων θα διορίσει μόνο μέσα στο 2001 πάνω από 33.000 πτυχιούχους ΑΕΙ, ενώ δε θα προσλάβει παρά ελάχιστους απόφοιτους Λυκείου. Είναι φανερό ότι για τα κενά και τις ανάγκες, που ασφαλώς θα υπάρχουν σε μια σειρά τομείς και υπηρεσίες σε ανειδίκευτο προσωπικό, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην εφαρμογή της σχετικής οδηγίας του ΟΟΣΑ, δηλαδή σε προσλήψεις συμβασιούχων ορισμένου χρόνου! Ηδη, ο ΟΤΕ για παράδειγμα, προχωρά στην πρόσληψη χιλιάδων εκτάκτων για κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών.

- Συστήματα μέτρησης απόδοσης. Τα συστήματα αυτά στηρίζονται στους δείκτες παραγωγικότητας που θα θεσπιστούν ανά υπηρεσία και υπάλληλο. Μέσα από αυτούς τους δείκτες θα ζητείται από τον υπάλληλο να ανεβάσει την αποδοτικότητά του πρώτα και κύρια σε βάρος των παρεχόμενων υπηρεσιών και των «πελατών». Τον επόμενο μήνα θα παραδοθεί η μελέτη της Ομάδας Διοίκησης Εργου που έχει συσταθεί για την κατάρτιση των δεικτών αποδοτικότητας, αλλά ήδη από τους δείκτες που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και θα μεταφερθούν και στη χώρα μας, προκύπτει ότι αυτό που ενδιαφέρει είναι να επιτευχθούν με κάθε τρόπο, «οικονομικότερα αποτελέσματα». Δηλαδή, με τα συστήματα μέτρησης αποδοτικότητας θα πριμοδοτηθούν και επιβληθούν μέθοδοι που θα πειθαναγκάζουν τους εργαζόμενους να γίνουν πιο αποτελεσματικοί για τα αντιλαϊκά μέτρα που προωθεί κάθε φορά η κυβέρνηση. Προκειμένου να επιτευχθούν οι «ποσοτικοί στόχοι» που θα μπαίνουν κάθε φορά «από τα πάνω», θα θεσπιστούν τόσο πριμ παραγωγικότητας για τους «παραγωγικούς» αλλά και ποινές και κυρώσεις για τους «απρόθυμους». Η αποδοτικότητα και η πειθαρχία θα είναι βασικά κριτήρια για την εξέλιξη του υπαλλήλου όπως αυτά θα διαμορφωθούν στο νέο σύστημα αξιολόγησης, την εφαρμογή του οποίου θα αναλάβουν διορισμένα φυσικά συμβούλια αξιολόγησης που θα συσταθούν σε κάθε υπουργείο και ΝΠΔΔ.

- Σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας: Τα παραπάνω συστήματα μέτρησης της αποδοτικότητας θα συνδεθούν με το μισθό και τις αποδοχές του εργαζόμενου, έτσι ώστε ο υπάλληλος να εξαναγκαστεί να εφαρμόζει τις άνωθεν εντολές. Στην πραγματικότητα θα υπάρξουν πολλαπλά μισθολόγια, τα οποία θα διαφέρουν ακόμα και σε ομοειδείς ή «γειτονικές» υπηρεσίες. Η επιδίωξη είναι να δημιουργηθούν τελικά ατομικά μισθολόγια και ο κάθε υπάλληλος να έχει διαφορετικές αποδοχές από τον διπλανό του παρότι προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες.

Το μηχανισμό που θα επιχειρηθεί αυτή η σύνδεση των μισθών με την αποδοτικότητα, τον περιγράφει σε γενικές γραμμές το πρώτο κεντρικό επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου Εσωτερικών. Με βάση αυτό, από την πολιτική ηγεσία του κάθε υπουργείου τίθενται οι ετήσιοι στόχοι της κάθε Διεύθυνσης, η οποία με τη σειρά της διαμορφώνει τους στόχους για τις υφιστάμενες Διευθύνσεις και τα Τμήματα. Οι Γενικοί Διευθυντές, οι Διευθυντές, οι Τμηματάρχες, υπεύθυνοι γραφείων κλπ., βαθμολογούνται με κριτήριο την επίτευξη των στόχων.

Τα παραπάνω θα συνοδευτούν στο εγγύς μέλλον με καθιέρωση του ελαστικού ωραρίου, την ενίσχυση της μερικής απασχόλησης, τη σταδιακή άρση της μονιμότητας, σύμφωνα με τις υποδείξεις του ΔΝΤ.

Ταυτόχρονα για να ριχτεί στάχτη στα μάτια του κόσμου θα υπάρξει κάποια βελτίωση σε κάποιες προσφερόμενες υπηρεσίες π.χ. στα πιστοποιητικά που χορηγεί το δημόσιο, αλλά αυτή θα είναι αποτέλεσμα των ιδιωτών και θα πληρώνεται από τους πολίτες όσο περνά ο καιρός και πιο ακριβά.

Το σίγουρο είναι ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για αυταπάτες όσον αφορά τις επιχειρούμενες αλλαγές στη δημόσια διοίκηση και ποιοι θα τις πληρώσουν. Η ανάγκη, λοιπόν, να υπάρξει αγωνιστική απάντηση από την πλευρά των εργαζομένων είναι προφανής. Αν δεν κατανοηθεί όμως έγκαιρα, τότε θα βρεθούν αντιμέτωποι με πολύ άσχημα τετελεσμένα.


Παναγιώτης ΚΑΚΑΛΗΣ

Οικονομική Εξόρμηση της «Δημοκρατικής Μέριμνας»

Οικονομική εξόρμηση, ενόψει των γιορτών, πραγματοποιεί η «Δημοκρατική Μέριμνα», προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυξημένες, λόγω των γιορτών, ανάγκες των ανθρώπων, που περιθάλπει, αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης.

Στην ανακοίνωση της «Δημοκρατικής Μέριμνας», τονίζεται με πικρία: «Η αναγνώριση από την πολιτεία της Εθνικής μας Αντίστασης και η ηθική δικαίωση των αγωνιστών της δεν έλυσε τα προβλήματα, που από πολλά χρόνια αυτοί αντιμετωπίζουν. Γιατί, δυστυχώς, η υλική τους αποκατάσταση - παρά τα δειλά βήματα που έγιναν προς την κατεύθυνση αυτή - δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, ώστε οι αγωνιστές να αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης, ύστερα από τη μεγάλη προσφορά τους στην πατρίδα και τη δημοκρατία, που τους "αντάμειψαν" με φυλακές, εξορίες κι άλλες παντοειδείς διώξεις, με συνέπεια να χάσουν τις δουλιές τους, τις ασφαλιστικές τους καλύψεις και να βρεθούν, σε προχωρημένη πια ηλικία και άρρωστοι οι πιο πολλοί, κυριολεκτικά χωρίς κανέναν πόρο ζωής, ενώ οι περισσότεροι - οι λιγότερο "τυχεροί" - "έφυγαν", με την πίκρα της εγκατάλειψης»!

Συνεχίζοντας, υπογραμμίζει πως «στην επιτέλεση του καταστατικού της αυτού χρέους, η "Δημοκρατική Μέριμνα" ανταποκρίθηκε πάντοτε με επιτυχία, χάρη και στη δική σας συμπαράσταση, που αποτέλεσε εκπλήρωση δημοκρατικού χρέους απέναντι σε ανθρώπους που έδωσαν τα πάντα για την Πατρίδα και τη Δημοκρατία, χωρίς να κρατήσουν τίποτα για τον εαυτό τους, με συνέπεια τη σημερινή τους κατάσταση».

Τέλος, εκφράζει τη βεβαιότητα ότι και αυτή τη φορά όλοι όσοι και στο παρελθόν στήριξαν το έργο της, θα το πράξουν ξανά, βοηθώντας στην εκπλήρωση της αποστολής της. Με τη βεβαιότητα αυτή, η «Δημοκρατική Μέριμνα» εύχεται Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένο και Ειρηνικό το νέο έτος 2001.

Οι ενδιαφερόμενοι να βοηθήσουν το σημαντικό έργο της «Δημοκρατικής Μέριμνας», για περισσότερες πληροφορίες, μπορούν να απευθύνονται στα γραφεία της, στην οδό Ακαδημίας 78, στο τηλέφωνο 38.22.776 ή να καταθέσουν την προσφορά τους στον τραπεζικό λογαριασμό 129/480210/14.

ΠΕΔΥΕ
Γιορταστικό φιλειρηνικό παζάρι

Η Παναθηναϊκή Επιτροπή για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη (ΠΕΔΥΕ), με αφορμή τις γιορτές των Χριστουγέννων διοργανώνει παζάρι με μεγάλη ποικιλία δώρων, στα γραφεία της, Θεμιστοκλέους 56 (1ος όροφος). Το γιορτινό παζάρι θα διαρκέσει μέχρι τις 10 του Γενάρη με ώρες λειτουργίας 9 πμ - 2 μμ και 6 μμ - 9 μμ.

ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
Εκδήλωση αλληλεγγύης στον παλαιστινιακό λαό

Σήμερα Κυριακή και ώρα 6.00 μ.μ., η Επιτροπή Ειρήνης Κερατσινίου και η «Νεανική Δράση για την Ειρήνη» διοργανώνουν εκδήλωση - συζήτηση αφιερωμένη στον αγώνα του παλαιστινιακού λαού. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα παραδοθούν στον πρόξενο της Παλαιστίνης Ισμάτ Σάμπρι μηνύματα αλληλεγγύης, που είναι αφιερωμένα στα παιδιά της Παλαιστίνης.

Η εκδήλωση θα «φιλοξενηθεί» στο δημαρχείο της πόλης και σ' αυτήν θα μιλήσουν ο φωτορεπόρτερ Μανώλης Πάκιας, η δημοσιογράφος Αννα Μπαλή, ο πρέσβης Θέμος Στοφορόπουλος, εκπρόσωπος από τη «Νεανική Δράση» και θα παρέμβουν μαθητές λυκείου. Στη συγκεκριμένη προσπάθεια, συμμετέχουν μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων της πόλης, αθλητικοί και πολιτιστικοί φορείς, σύλλογοι γονέων και γυναικών, άνθρωποι της διανόησης και καλλιτέχνες, οι οποίοι, όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους, μέσα απ' αυτήν την εκδήλωση, υιοθετούν «το παιδί με τη σφεντόνα» σαν σύμβολο αντίστασης...

Στο χώρο της εκδήλωσης θα λειτουργήσει έκθεση με πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τον αγώνα ενός ολόκληρου λαού, για να αποκτήσει πατρίδα.

Για όσους θέλουν να μεταβούν στο χώρο της εκδήλωσης με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σας πληροφορούμε ότι από το τέρμα του ηλεκτρικού σταθμού του Πειραιά περνάει το τρόλεϊ «17», το οποίο κάνει στάση στο δημαρχείο Κερατσινίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ