ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Ιούνη 2003
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Δε φτάνει που τους χρώσταγαν... »

Από παλιότερη συναυλία διαμαρτυρίας
Από παλιότερη συναυλία διαμαρτυρίας
«Δε φτάνει που τους χρώσταγαν τους πήραν και το βόδι» λέει ο λαός και αυτό ταιριάζει ιδιαίτερα στην περίπτωση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων και της Δημοτικής Χορωδίας. Με ξαφνική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (κατά πλειοψηφία) του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων, ανεστάλη η λειτουργία των δύο συνόλων, οι μουσικοί και χορωδοί των οποίων (περίπου 150 άτομα), που εργάζονται με συμβάσεις έργου, εδώ και καιρό αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα. Από το Γενάρη λαμβάνουν μόνο έναντι των δεδουλευμένων (30%), ενώ δεν τους έχουν καταβληθεί τα ένσημα οκτώ ολόκληρων χρόνων. Το νέο ΔΣ αντί να προχωρήσει στην επίλυση αυτών των προβλημάτων, ανακοινώνει την αναστολή της λειτουργίας των δύο συνόλων, επιχειρώντας μάλιστα να τη χρεώσει στους μουσικούς. Επικαλείται την «άκαρπη διεξαγωγή εξαντλητικού διαλόγου με τους χορωδούς, μουσικούς και τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους τους», καθώς και την «άρνησή τους να συμμετάσχουν σε διαδικασία εσωτερικής ακρόασης, από ειδική επιτροπή και από τους νέους διευθυντές». Το ΔΣ προτείνει μάλιστα στη Δημοτική Αρχή τη «συγκρότηση νέου, ανεξάρτητου και αυτοτελούς δημοτικού φορέα», που θα έχει ως αντικείμενο «την αναβάθμιση και λειτουργία, σε εντελώς καινούρια βάση, των μουσικών συνόλων του Δήμου». Αναφέρει ότι «ο νέος δημοτικός φορέας θα προχωρήσει με διαφανείς διαδικασίες στην αξιοκρατική στελέχωση όλων των μουσικών συνόλων» και ότι «στις διαδικασίες αυτές θα μπορούν να συμμετέχουν όλοι όσοι συνεργάζονταν μέχρι σήμερα με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία».

Αντιδρώντας στην απόφαση, τα μέλη των δύο συνόλων ζητούν την καταβολή των δεδουλευμένων και των ενσήμων τους, καθώς και την άμεση συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο. Επίσης ζητούν την έγγραφη ανάπτυξη του σκεπτικού της απόφασης. Εκφράζοντας τη συμπαράστασή του στους μουσικούς, ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος ζητά από το δήμο να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους, ενώ προσανατολίζεται σε κινητοποιήσεις.

Η Ζωφόρος του Παρθενώνα... ψηφιακή

Η Ζωφόρος του Παρθενώνα έχει «συμβολοποιηθεί» σε τέτοιο βαθμό στη νεοελληνική συνείδηση ως το κατεξοχήν παράδειγμα αρχαιοκαπηλίας και καταστροφής της εθνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, ώστε, ενίοτε, η καλλιτεχνική αξία του μνημείου να υπαναχωρεί στο μυαλό των μη ειδικών, δηλαδή των περισσότερων.

Αυτή είναι μια φυσιολογική αντίδραση της κοινωνίας, πολύ περισσότερο όταν η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα σχεδόν μονοπωλεί - για πολλούς και θεμιτούς κατά βάση λόγους που δεν είναι όμως του παρόντος - την άσκηση της εξωτερικής πολιτιστικής πολιτικής του ελληνικού κράτους κατά τις τελευταίες δεκαετίες.

Αυτό το εκπληκτικό κλασικό δημιούργημα που στόλιζε τον Παρθενώνα είναι πλέον κατακερματισμένο και κομμάτια του βρίσκονται στο Μουσείο Ακροπόλεως, στο Βρετανικό Μουσείο (κατά κύριο λόγο) και στο Λούβρο. Πλέον, οι επιστήμονες αλλά και κάθε ένας από εμάς που θέλει να γνωρίσει στο σύνολό του το μνημείο μπορεί να το κάνει έστω με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μέσω ενός cd rom που δημιούργησαν η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, η Α' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και το οποίο παρουσιάστηκε χτες στο Μουσείο Μπενάκη.

Για πρώτη φορά συγκεντρώθηκαν όλα τα σωζόμενα τμήματα του μνημείου από τα παραπάνω μουσεία σε φωτογραφίες των αυθεντικών λίθων και όχι αντιγράφων τους, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, και συμπληρώνονται με τα σωζόμενα σχέδια του Τζ. Κάρεϊ (1674) και του Τζ. Στιούαρτ (1751) έτσι ώστε να δοθεί μια πληρέστερη εικόνα. Ο ψηφιακός δίσκος περιλαμβάνει μία γενική εισαγωγή, μία περιήγηση στη Ζωφόρο και αναλυτική περιγραφή των παραστάσεων ανά λίθο. Προτείνεται επίσης και σχετική βιβλιογραφία. Επίσης υπάρχει και ένα φωτογραφικό ανάπτυγμα σε συμβατική έκδοση, μήκους 8 μέτρων(!) σε κλίμακα 1:20. Σε αυτό έχουν συγκεντρωθεί επίσης για πρώτη φορά έγχρωμες φωτογραφίες όλων των σωζόμενων αυθεντικών λίθων. Τα κείμενα του ψηφιακού δίσκου είναι στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Ο «ψαράς» του Φεστιβάλ

Η αφίσα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποτελεί καλλιτεχνικό γεγονός, που παρουσιάζει εικαστικά τις εκδηλώσεις της κάθε διοργάνωσης. Το Φεστιβάλ, που κλείνει φέτος τα 44 χρόνια του, θα διεξαχθεί 21-30 του Νοέμβρη. Τη φετινή αφίσα του τη φιλοτέχνησε ο Τάσος Παυλόπουλος. Ο Τ. Παυλόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955. Σπούδασε γραφιστική και ζωγραφική (1978-83) στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Βαρσοβίας. Τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο σε πολωνικό διαγωνισμό αφίσας (1982) και συμμετείχε, μεταξύ άλλων, στις Biennale αφίσας της Βαρσοβίας (1984, 1986) κ.ά.

Η αφίσα του 44ου Φεστιβάλ αποτελεί την απεικόνιση ενός ιδιότυπου ψαρά, κατασκευασμένου από παπιέ-μασέ, που είναι επιζωγραφισμένο. Εμπνευση του καλλιτέχνη, όπως δηλώνει ο ίδιος, υπήρξε ο ιδιαίτερος και πολυμορφικός διάλογος που αναπτύσσεται μεταξύ δημιουργών και θεατών μέσα από την κινηματογραφική ταινία, στοιχείο που αποδίδει με χιουμοριστικό και πρωτότυπο τρόπο.

Το 44ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του, θα τιμήσει με προβολή του συνόλου των έργων τους τον κορυφαίο Γεωργιανό δημιουργό Οτάρ Ιοσελιάνι, ο οποίος εργάζεται στη Γαλλία, τον Κινέζο νεωτεριστή σκηνοθέτη Ουόνγκ Καρ Ουάι, ενώ θα πραγματοποιηθεί ρετροσπεκτίβα για το έργο του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Η έναρξη των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ για τη νέα σεζόν είναι το Φεστιβάλ Videodance που θα πραγματοποιηθεί στο νέο πολυχώρο BIOS, στην Αθήνα (13-19/9) και στη συνέχεια στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» στο «Ολύμπιον» (19-25/9).

Λογοτεχνικός διαγωνισμός

Ο Δήμος Πλαστήρα Καρδίτσας προκηρύσσει, για δεύτερη χρονιά φέτος, το Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Αντώνη Σαμαράκη», με στόχο την ανάδειξη του έργου νέων συγγραφέων και για να τιμήσει τον Μορφοβουνιώτη συγγραφέα. Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όσους γράφουν στα ελληνικά, ανεξαρτήτως γεωγραφικού μήκους και πλάτους, αρκεί η ηλικία τους να μην ξεπερνά το 40ό έτος. Το θέμα είναι ελεύθερο και τα διηγήματα που θα ξεχωρίσουν θα δημοσιευτούν σε ειδική ανθολογία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Καστανιώτη».

Η κριτική επιτροπή αποτελείται από συγγραφείς και επιστήμονες, με πρόεδρο τον Β. Δ. Αναγνωστόπουλο. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η βράβευση θα γίνει σε ειδική εκδήλωση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Αντώνης Σαμαράκης» Μορφοβουνίου Καρδίτσας.

Η επόμενη παρουσίαση της ανθολογίας θα γίνει στην Αθήνα το Δεκέμβρη του 2004 («Στοά Βιβλίου»). Πληροφορίες στο διαδίκτυο www.plastiras.gr και για επικοινωνία με την οργανωτική επιτροπή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο logos@plastiras.gr ή στο τηλέφωνο 24410-95631 στην Ειρήνη Ξηροφύτου.

Διαμαρτυρία του ΠΜΣ

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιεί σήμερα, στις 11 πμ, στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Κοτζιά) απέναντι από το δημαρχείο Αθηνών, ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος. Ο ΠΜΣ αποφάσισε χτες να πραγματοποιήσει αυτή τη διαμαρτυρία για την «αιφνίδια αναστολή λειτουργίας των Μουσικών Συνόλων του δήμου» και την «κατ' ουσία απομάκρυνση 250 και πλέον μουσικών που εργάζονται σε αυτά», όπως τονίζει σε χτεσινή ανακοίνωσή του.

Πανόραμα ελληνικής χαρακτικής

«Φώτα και σκιές - Πανόραμα Ελληνικής Χαρακτικής» τιτλοφορείται η έκθεση που παρουσιάζει η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων (6-27/6) σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Η έκθεση, σε επιμέλεια της Μαριλένας Κασιμάτη, περιλαμβάνει 70 ξυλογραφίες, χαλκογραφίες και λιθογραφίες από τις συλλογές των δύο πινακοθηκών. Εργα που αντιπροσωπεύουν τις εποχές και τα ρεύματα της ελληνικής χαρακτικής από τα μέσα του 18ου αιώνα και ως τις μέρες μας.

Μεταξύ άλλων θα παρουσιαστούν έργα των: Μ. Ζαβιτσιάνου, Λ. Κογεβίνα, Δ. Γαλάνη, Α. Θεοδωρόπουλου, Γ. Κεφαλληνού, Γ. Οικονομίδη, Β. Κατράκη, Α. Τάσσου, Ε. Βεντούρα, Γ. Τσαρούχη, Γ. Μόραλη, Γ. Σικελιώτη, Π. Τέτση, Σ. Καραβούζη, Β. Χάρου, Β. Σπεράντζα, Δ. Μυταρά, Γ. Στεφανάκη, Γ. Μπουτέα, Γ. Ψυχοπαίδη κ.α. Θα λειτουργήσουν και δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα (10,11/6) από τον Γ. Στεφανάκη.

Παρατείνεται ως το Σάββατο (7/6) η έκθεση της Ντόρας Ρίζου στην «γκαλερί της Ερσης» στο Κολωνάκι. Τα έργα μεταφέρουν το θεατή σ' έναν κόσμο ιδεατό, γεμάτο χρώματα και φόρμες. Μέσα σε διάχυτη υπερρεαλιστική ατμόσφαιρα απολαμβάνουμε το θεατρικό παιχνίδι, το χορό, τη μουσική, το διακριτικό ερωτισμό, τους φόβους, τη μοναξιά, τη λαχτάρα για φυγή, το χρόνο που σταματά...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ