ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 31 Μάρτη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΖΕΥΞΗ ΡΙΟΥ - ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ
Σκάνδαλο μετά μουσικής, σολομού και σαμπάνιας!

Πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και εργολάβοι σε άλλη μια φιέστα που οργάνωσαν χτες παρουσίασαν το έργο και ήπιαν "στην υγειά" της αποικιοκρατικού τύπου σύμβασης που υπέγραψαν...

Με μια φιέστα, μετά σαμπάνιας, σολομού και μουσικής - πού αλλού; στο Μέγαρο Μουσικής - έγινε χτες το μεσημέρι από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και τους Γάλλους και Ελληνες μεγαλοεργολάβους, για άλλη μια φορά, η επίσημη παρουσίαση του έργου της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου, η εξόφθαλμα ληστρική σε βάρος του δημοσίου σύμβαση για το οποίο, αποτελεί μνημειώδες σκάνδαλο.

Να σημειώσουμε ότι η ανάδοχος κοινοπραξία "ΓΕΦΥΡΑ", που αποτελείται κατά 55% από τη γαλλική GTM και κατά 45% από 6 μεγάλες ελληνικές τεχνικές εταιρίες, θα συμμετέχει στη χρηματοδότηση του έργου με λιγότερο από 10%, αλλά θα εκμεταλλεύεται το έργο για 35 ολόκληρα χρόνια, εισπράττοντας διόδια, που σε σημερινές τιμές φτάνουν τις 2.500 δρχ. με το ΦΠΑ, αλλά το 2004 που θα είναι έτοιμο θα προσεγγίζουν το πεντοχίλιαρο. Μάλιστα, η αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση προβλέπει, εκτός από τιμαριθμική προσαρμογή των διοδίων, και τη μονομερή αύξησή τους από τους εργολάβους κατά τις περιόδους με μεγάλη κίνηση!

Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 750 εκατ. ECU, δηλαδή σε 260 δισ. δρχ. περίπου, σε σημερινές τιμές. Από αυτά, τα 310 εκατ. ECU είναι η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου, το οποίο προσφέρει, επίσης, την εγγύησή του για την περίοδο των 35 χρόνων της εκμετάλλευσης του έργου από τους εργολάβους και για το δάνειο που δίνει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, συνολικού ύψους 370 εκατ. ECU. Η συμμετοχή των εργολάβων στο κόστος του έργου ανέρχεται σε 70 εκατ. ECU (24 δισ. δρχ. περίπου). Ωστόσο και αυτό είναι "μαγική εικόνα", αφού, όπως έχει καταγγείλει και το ΤΕΕ, "η χορηγούμενη προκαταβολή υπερκαλύπτει κατά πολύ την υποχρέωση συμμετοχής του αναδόχου στη χρηματοδότηση του έργου και τον απαλλάσσει από οποιαδήποτε δική του εκταμίευση". Με άλλα λόγια, πρόκειται για τζάμπα ...αυτοχρηματοδότηση!

Για να δώσουν, μάλιστα, οι τράπεζες τα δάνεια, υποχρεώθηκε το ελληνικό δημόσιο να δεσμευτεί ότι θα κατασκευάσει ορισμένα πρόσθετα οδικά έργα, όπως το δυτικό άξονα Καλαμάτας - Ρίου και την επέκταση του οριζόντιου άξονα, ώστε να συνδέει το Αντίρριο με τη Λαμία, ώστε να αυξηθεί η κίνηση πάνω από τη ζεύξη και να εισπράττονται περισσότερα διόδια. Αντίθετα, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να μην αναβαθμίσει άλλους "ανταγωνιστικούς" άξονες, όπως αυτόν Ναυπάκτου - Ιτέας - Δελφών, ενώ από την προκήρυξη του διαγωνισμού είχε αποκλειστεί, ήδη, η παράλληλη σιδηροδρομική ζεύξη. Με δύο λόγια, πρόκειται για ένα έργο που μόνο αναπτυξιακούς στόχους για τη χώρα δεν εξυπηρετεί.

Να προσθέσουμε ότι η αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση περιέχει πλήθος ακόμη διάτρητων όρων, όπως φοροαπαλλαγές για τους εργολάβους και πληρωμές τους σε συνάλλαγμα, αλλά και τον καινοφανή όρο, που προβλέπει ότι ο ελεγκτής της μελέτης και ο φορέας επίβλεψης του έργου προσλαμβάνονται, διορίζονται και αμείβονται από τους ίδιους τους εργολάβους, τη δουλιά των οποίων, υποτίθεται, θα πρέπει να ελέγχουν!

Στη χτεσινή φιέστα, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης δεν παρέλειψε να δώσει συγχαρητήρια για την προώθηση του έργου και στους νεοδημοκράτες πρώην υπουργούς Στ. Μάνο και Αχ. Καραμανλή (η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων ενώνει...), ενώ οι εκπρόσωποι των εργολάβων δήλωσαν ότι οι μελέτες θα διαρκέσουν μέχρι το Δεκέμβρη του 1999, ενώ η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει το Γενάρη του 2000 και θα ολοκληρωθεί το τέλος του 2004.

Ν. Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ