Ξέρετε μήπως με πόσες θυσίες ο φτωχοαγρότης παππούς μου έκανε καθηγητή τον πατέρα μου; Ξέρετε πως μετά τον πόλεμο, την Κατοχή, τον Εμφύλιο και τους διωγμούς που ακολούθησαν, πήρε δίπλωμα και περίμενε είκοσι ολόκληρα χρόνια ως που να ζεστάνει τα χέρια του με τον πρώτο μισθό; Ξέρετε πως γύρω στα τριάντα του, αδιόριστος φυσικά και δουλεύοντας πότε νυχτοφύλακας, πότε οικοδόμος, ερωτεύτηκε και πήρε την ομορφούλα μα άπροικη μάνα μου; Ξέρετε πως σε δύσκολες μέρες, δούλευε και κείνη καθαρίζοντας σκάλες σε γειτονικές πολυκατοικίες; Ξέρετε πως μ' όλα αυτά δεν καταφέραμε ν' αποχτήσουμε στέγη; Ξέρετε πως σε ανάλογη ή κάπως καλύτερη, αν θέλετε, κατάσταση, βρίσκονται οι φαμελιές χιλιάδων παιδιών; Ξέρετε πως μαζί μας έχουμε συμμαθητές και φίλους μας με πλούσια ευαισθησία και ανθρωπιά που συχνά λείπει από τον κοινωνικό τους χώρο, έχοντας αφήσει στη θέση τους κάτω από την επίπλαστη επιφάνεια ευγένειας και φιλοφροσύνης την αδιαφορία και την ψυχρότητα; Ξέρετε πως απέναντί μας στέκεται ένα από τα αθλιότερα δείγματα κυβέρνησης από την ποικιλία που κυβερνά όλο τον πλανήτη, αρχίζοντας από τον πλανητάρχη, πρόεδρο των ΗΠΑ Κλίντον και καταλήγοντας στον έσχατο Αφρικανό φύλαρχο; Ξέρετε ποιες κοινωνικοοικονομικές δυνάμεις στέκονται πίσω τους και εξουσιάζουν ουσιαστικά, με τον πακτωλό του πλούτου και των κερδών που αποκομίζουν, ροκανίζοντας τον φυσικό πλούτο της Γης, απομυζώντας τον ιδρώτα του παγκόσμιου παραγωγικού δυναμικού και το αίμα δεκάδων εκατομμυρίων νεκρών σε δυο μεγάλους και εκατό μικρούς πολέμους στον αιώνα;
Κώστας ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ
Η κυβέρνηση, τη στιγμή ακριβώς που εξαντλεί όλη την αδιαλλαξία της και δε δίνει ούτε φράγκο για την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων των χιλιάδων Ελλήνων αγροτών, με δύο κινήσεις χαρίζει εκατοντάδες δισεκατομμύρια στους ξένους εργολάβους (Γάλλους και Γερμανούς κατά βάση) του μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης! Πιο συγκεκριμένα:
Να σημειώσουμε ότι το έργο είχε ξεκινήσει το 1993 με ένα κόστος 127 δισ. δραχμές και σε σημερινές τιμές έχει φτάσει τα 220 δισ. δραχμές,οδεύοντας σταθερά προς τα 300 και παραπάνω, όταν ολοκληρωθεί μετά από πέντε χρόνια... Από τα σημερινά 220 δισ. τα 67 θα είναι η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου σε "καυτό" χρήμα, ενώ σε 122 δισ. θα ανέλθουν τα δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλων εμπορικών τραπεζών με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Οι ιδιώτες κατασκευαστές θα συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια31 δισ. δραχμές,που και από αυτά τα 23 θα είναι δάνεια των τραπεζών! Αντί της ελάχιστης αυτής συμμετοχής τους παραχωρείται η εκμετάλλευση του έργου για 20 ολόκληρα χρόνια,κατά τη διάρκεια των οποίων το κράτος θα τους επιδοτεί κάθε εισιτήριο (ως τα 30 εκατομμύρια το χρόνο) κατά 217%!Οι επιδοτήσεις αυτές αναμένεται να ανέλθουν σε 258 δισ. δραχμές για ολόκληρη την 20ετία υπό την προϋπόθεση ότι το εισιτήριο θα παραμείνει στις 200 δραχμές (πράγμα απίθανο) και οι επιβάτες δεν ξεπεράσουν τα 30 εκατομ. το χρόνο.
Σύμφωνα με τις ίδιες δηλώσεις το υπουργού, αποδεικνύεται ότι ακόμη και οι προβλέψεις που περιέχονταν στη διακήρυξη του διαγωνισμού έγιναν "λάστιχο" για την εξυπηρέτηση των εργολάβων. Τα βαγόνια δε θα είναι 50 και οι αποβάθρες δε θα έχουν μήκος 90 μέτρα, εκτός αν την αναγκαιότητα αυτή δείξει η οριστική μελέτη που θα διεξάγουν οι ίδιοι οι... εργολάβοι! Ο υποτιθέμενος ανεξάρτητος μηχανικός, που θα ελέγχει την κατασκευή και τη συντήρηση του έργου θα πληρώνεται από τον ίδιο τον εργολάβο - φανταστείτε πόσο αντικειμενικός θα είναι! Θεσπίζονται τεράστιες φοροαπαλλαγές και ρήτρες σε βάρος του δημοσίου.Χαρακτηριστικά: Αν βρεθεί νερό στη σήραγγα θα αναλάβει την άντληση με έξοδά του το ελληνικό δημόσιο, το οποίο επίσης θα πληρώσει 5 δισ. παραπάνω, αν αλλάξει η μέθοδος κατασκευής του τούνελ. Αν, επίσης, οι εργολάβοι εγκαταλείψουν το έργο πριν ολοκληρωθεί, τότε το ελληνικό δημόσιο θα αναλάβει εξ ολοκλήρου την αποπληρωμή των δανείων. Οι διαφορές θα επιλύονται όχι από την ελληνική αλλά τη διεθνή διαιτησία ICC που εδρεύει στο Παρίσι, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους Γάλλους κατασκευαστές... Τέλος, όλοι οι όροι της σύμβασης τελούν υπό αίρεση και μπορεί να αλλάξουν προς το χειρότερο, αν το ζητήσουν οι δανείστριες τράπεζες, προκειμένου να εξυπηρετηθούν καλύτερα τα συμφέροντά τους!
Να προσθέσουμε ότι η υπογραφή της σύμβασης θα γίνει την Παρασκευή, ενώ στη συνέχεια θα κατατεθεί για κύρωση (και νομιμοποίηση) στη Βουλή.
Τελικά, όπως είχε αποκαλύψει ο "Ρ" από τον περασμένο Οκτώβρη, με συμφωνία που έγινε "κάτω από το τραπέζι", οι εργολάβοι του μετρό της Αθήνας θα πάρουν νέα "πανωπροίκια", που υπολογίζονται να φτάσουν τα 65 με 70 δισ. δραχμές, με αντάλλαγμα να παραδώσουν το έργο σε δόσεις από το Δεκέμβρη του 1999 μέχρι το 2001!
Η συμφωνία αυτή επισημοποιήθηκε με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας "Αττικό Μετρό", που εγκρίθηκε και από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ και βασίζεται στη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση που υπογράφηκε το 1994. Τα μισά από τα "πανωπροίκια" αυτά δίνονται με αιτιολογία των "απρόβλεπτων" από τη σύμβαση εργασιών, ενώ τα υπόλοιπα με το "κόλπο" της επιτάχυνσης των κατασκευών, αφού για καθυστερήσεις 24 μηνών την ευθύνη ανέλαβε εξ ολοκλήρου το δημόσιο. Ετσι οι εργολάβοι ουσιαστικά επιβραβεύονται για τις καθυστερήσεις, παίρνοντας παράλληλα και τεράστια "πανωπροίκια"!Νόκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ