Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάικλ Μουρ μεταξύ των διαδηλωτών |
Η κατάσταση των εργαζομένων στην παγκόσμια «βιομηχανία του θεάματος» χειροτερεύει συνεχώς, σε αντιδιαστολή με τους δείκτες κερδών του κεφαλαίου στο χώρο αυτό. Γι' αυτό και οι έκτακτοι καλλιτεχνικοί εργάτες επέλεξαν να «χαλάσουν» τη «λάμψη» του φεστιβάλ, αλλά ειρηνικά. Μάλιστα, για τη σαββατιάτικη διαδήλωσή τους και πορεία στην Κρουαζέτ, είχαν ενημερώσει και συμφωνήσει από πριν με τον δήμαρχο των Καννών και με τη διεύθυνση του Φεστιβάλ. Αφορμή, ωστόσο, για την «επίδειξη» δύναμης της γαλλικής αστυνομίας στάθηκε η κατάληψη, από τους διαδηλωτές, μιας αίθουσας, όπου προβάλλονταν ταινίες του τμήματος της «Αγοράς Ταινιών» του Φεστιβάλ. Τα «ΜΑΤ» εισέβαλαν στην αίθουσα και διέλυσαν με το γνωστό βίαιο τρόπο τη διαδήλωση, παρότι η κατάληψη ήταν επίσης ειρηνική και συμβολική, σύμφωνα και με αυτόπτες μάρτυρες, που είδαν τα γκλομπ να ανεβοκατεβαίνουν σε κεφάλια, μέσα στον κινηματογράφο «Σταρ». Αξίζει να σημειωθεί ότι υπέρ των καλλιτεχνικών εργατών τάχθηκε το σύνολο των Γάλλων σκηνοθετών, καθώς και ο Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς και ο Αμερικάνος Μάικλ Μουρ.
Πάντως, το πολιτικό «θερμόμετρο», φαίνεται, θα ανέβει και σε κινηματογραφικό επίπεδο, αφού αναμενόταν να φτάσει στις Κάννες και ο Σον Πεν, γνωστός και για την ανοιχτή αντίθεσή του στον πόλεμο στο Ιράκ, πρωταγωνιστής της ταινίας «Η δολοφονία του Ρίτσαρντ Νίξον».
Οι «ανισόπεδες μουσικές διαβάσεις» βάζουν το δικό τους «stop» για το καλοκαίρι που έρχεται... Μέχρι την επόμενη «εκκίνηση» θα ψάξουν και σίγουρα θα βρουν τα «μονοπάτια» που θα κάνουν το «Συρμό» και τον επόμενο χειμώνα το πιο αγαπημένο μουσικό στέκι της πόλης.
Κούνα το, κούνα το, κούνα το αγάπη μου,
Τρελός από αγάπη,
δώσ' μου περισσότερα
Για πάντα...
Κάθε μέρα δεν μπορώ να αντισταθώ/ Χρειάζομαι τη γεύση από τα χείλη σου/ Καρδιά μου είναι το κορμί σου που με τρελαίνει/ Αφησέ με να μπω, πρέπει να αγγίξω!».
Οι σπουδαστές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με μακρόχρονο αγώνα κατάφεραν να στεγαστεί η ΑΣΚΤ σε κτιριακό σύνολο της οδού Πειραιώς, στο οποίο δημιουργήθηκε και χειμερινή θεατρική σκηνή, όπου τα εκάστοτε μέλη της φοιτητικής θεατρικής ομάδας μπορεί να παρουσιάζουν τις αλλότεχνες καλλιτεχνικές τους ανησυχίες και δημιουργίες.
Σ' αυτή την (επαρκέστατη και για επαγγελματικές παραστάσεις) σκηνή, είδαμε την περασμένη Παρασκευή (παίζεται και σήμερα, 8.30 μ.μ.) την «Πρώτη επαφή», όπως εύγλωττα - για να καταδείξει ότι είναι η πρώτη της θεατρική προσπάθεια - τιτλοφορείται η πρώτη παράσταση της σημερινής φοιτητικής θεατρικής ομάδας, στην οποία μετέχουν 25, περίπου, φοιτητές από όλα τα έτη της ΑΣΚΤ. Μια «πρώτη επαφή», το αποτέλεσμα της οποίας θα ζήλευαν πολλοί μακρόχρονα και συστηματικά ασχολούμενοι ερασιτέχνες του θεάτρου, κάποιοι επαγγελματίες ενδυματολόγοι, κάποιοι επαγγελματίες μουσικοί επιμελητές παραστάσεων, κάποιοι δάσκαλοι ηθοποιών σε δραματικές σκηνές, κάποιοι σπουδαγμένοι στο εξωτερικό σκηνοθέτες.
Τα μέλη της θεατρικής ομάδας είναι φύσει καλλιτέχνες, με ανησυχίες και ποικίλα, μάλλον, διαβάσματα. Ποίησης, θεάτρου, πεζογραφίας, κοινωνιολογίας κλπ, αν κρίνουμε από τη μεγάλη ποικιλία των κειμένων της παράστασης (Τσέχοφ, Αισχύλος, Ευριπίδης, Β. Ράιχ, Φελίνι, Νερούδα, Μποντλέρ, Ρίτσος, Γκόγκολ, Πιραντέλο, Ελύτης, Κοκτό, Ψαθάς, Μουρσελάς, Σαίξπηρ, κ.ά). Οι φοιτητές της ΑΣΚΤ ασφαλώς, δεν είναι καλλιτέχνες του θεάτρου. Εχουν, όμως, συναίσθηση της «συγγένειας» των πλαστικών τεχνών με την πολυσύνθετη θεατρική τέχνη, η οποία δεν είναι μόνο λόγος, αλλά και μια ζωντανή, διαρκώς κινούμενη, εφαρμογή των πλαστικών τεχνών (το θέατρο είναι τέχνη της εικόνας, ζωντανεμένη «ζωγραφική» και «γλυπτική», παιχνίδι χρωμάτων - φωτός - σκιάς κλπ). Αυτή τους η συναίσθηση, η αγάπη τους για ποιητικά και θεατρικά κείμενα, η ευαισθησία, φαντασία, νεανική φρεσκάδα και το χιούμορ, ήταν πρόσφορο «έδαφος» για να ανθίσει - σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο - ο καθοδηγητικός (σκηνοθετικά και υποκριτικά) «σπόρος» που έριξε και για αρκετό καιρό καλλιέργησε η έμπειρη και ταλαντούχα ηθοποιός Κατερίνα Βακαλοπούλου.
Η ευφρόσυνη αυτή παράσταση - μια πραγματικά συλλογική καλλιτεχνική και ψυχ-αγωγική δημιουργία - ήταν «παζλ» ποιημάτων, θεατρικών και πεζογραφικών κειμένων (ελληνικών και ξένων, κλασικών και σύγχρονων), με δραματικά, σατιρικά και κωμικά στοιχεία, εκφραστικής κίνησης, σκηνικών «παιγνίων» και αυτοσχεδιασμών, ήταν μια πολύ καλή «πρώτη επαφή». Ευχόμαστε να υπάρξει και συνέχεια.
Κυκλοφόρησε το 3ο τεύχος του ετήσιου επιστημονικού περιοδικού του Μουσείου Μπενάκη. Περιλαμβάνει δώδεκα άρθρα, σχετικά με εκθέματα ή τμήματα των συλλογών του Μουσείου και εκτενή αναφορά στις δραστηριότητές του. Οι μελέτες καλύπτουν το πλήρες φάσμα του ελληνικού πολιτισμού, εκπροσωπείται όμως και ο ισλαμικός πολιτισμός, σημαντικά δείγματα του οποίου θα εκτεθούν στο νέο Μουσείο Ισλαμικών Τεχνών στον Κεραμεικό.
Η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8) στις 20/5 (7.30 μ.μ.) θα παρουσιάσει το βιβλίο της Ζωής Θ. Σπυροπούλου «Για ένα στεφάνι αγριλιάς από την Ολυμπία». Θα μιλήσουν οι Φ. Σιούμπουρας, Γ. Χατζηβασιλείου, Π. Μπέκος, Λ. Μερτζάνη. Θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Ρ. Βασιλακοπούλου και Μ. Ιγγλέση.