ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΟΛΟΥ
Κινδυνεύει η απαλλοτρίωση

Ερώτηση του ΚΚΕ

Εληξε η ημερομηνία κατάθεσης των πιστώσεων που αφορούσαν στην απαλλοτρίωση της όμορης με το Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου έκτασης, χωρίς ωστόσο να καταβληθούν, με αποτέλεσμα τον άμεσο κίνδυνο απώλειας ενός σημαντικού μουσείου.

Τα παραπάνω τονίζονται σε Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Νίκου Γκατζή και Τάκη Τσιόγκα προς τον υπουργό Πολιτισμού, στην οποία σημειώνεται ότι οι εξελίξεις αυτές έχουν προκαλέσει ανησυχία στην κοινωνία της Μαγνησίας, «με ευθύνη αποκλειστικά της κυβέρνησης».

Οι βουλευτές προσθέτουν: «Ηταν γνωστό στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου ότι η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση των πιστώσεων για την ολοκλήρωση της απαλλοτρίωσης ήταν η 22/3/2005. Ομως, το υπουργείο έδειξε απαράδεκτη αδιαφορία και καθυστέρηση για την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών, παρότι γνώριζε ότι είναι άμεσος ο κίνδυνος να χαθεί η δυνατότητα απόκτησης του σημαντικού αυτού ακινήτου από το δημόσιο - Μουσείο Βόλου». Σημειώνουν επίσης: «Είναι σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου η αγωνία και το αίτημα της κοινωνίας και των φορέων της Μαγνησίας για την απόκτηση της συγκεκριμένης έκτασης για τις ανάγκες λειτουργίας και ανάδειξης του Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου, που είναι σήμερα ένα από τα σημεία αναφοράς του νομού».

Ρωτούν, τέλος, γιατί δεν καταβλήθηκαν οι πιστώσεις για την απαλλοτρίωση και αν σκοπεύει το ΥΠΠΟ να τις καταβάλει.

Θυμίζουμε ότι το ΥΠΠΟ, υπό την πίεση δημοσιευμάτων, εξέδωσε ανακοίνωση (22/3) αναφέροντας ότι «θα προβούμε στις απαραίτητες διαδικασίες για την αγορά του ακινήτου αυτού». Επανήλθε δε μερικές μέρες αργότερα δηλώνοντας ότι «έχει ήδη υπάρξει η μέριμνα, ώστε να επαναπροκηρυχτεί ο χώρος και να πραγματοποιηθεί η απαλλοτρίωση». Απαλλοτρίωση, που ακόμη αναμένεται...

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΥΠΠΟ
Προωθείται, άρον άρον, στη Βουλή

Στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή κατατέθηκε ήδη το νομοσχέδιο για τον Οργανισμό του ΥΠΠΟ, παρά τις «διαβεβαιώσεις» περί «διαλόγου» της ηγεσίας του υπουργείου στους ενδιαφερόμενους φορείς και ενώ ένας από αυτούς - ο πλέον ενδιαφερόμενος - ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), διοργανώνει σήμερα ημερίδα με θέμα, ακριβώς, τον Οργανισμό. Την ίδια ώρα, σε μία ακόμη αιφνιδιαστική κίνηση ανακοινώθηκε στα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), ή αντικατάστασή τους.

Ως είθισται, η μορφή (στην προκειμένη περίπτωση ο κυβερνητικός αιφνιδιασμός) πηγαίνει «παρέα» με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, το οποίο προωθεί την υπαγωγή της πολιτιστικής κληρονομιάς στους στρατηγικούς σχεδιασμούς του κεφαλαίου. Με τον προωθούμενο Οργανισμό, οι ιδιώτες δεν μπαίνουν πια από το «παράθυρο» στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά από την «πόρτα» ή μάλλον τις πόρτες μεγάλων και σημαντικών μουσείων της χώρας, τα οποία αποσπώνται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και μετατρέπονται σε ΝΠΔΔ, ανοίγοντας το δρόμο για πλήρη εξάρτησή τους από το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Επιπλέον, εντάσσει τις αρχαιότητες στους «αναπτυξιακούς στόχους της χώρας», οι οποίοι συνδέονται άμεσα με τη στρατηγική της Λισαβόνας για την «ανταγωνιστικότητα» του ευρωενωσιακού κεφαλαίου. Σε διοικητικό επίπεδο όλα αυτά «συνοψίζονται» με την πολυδιάσπαση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, την ίδρυση πλήθους συμβουλίων και νέων υπηρεσιών με αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες, σε ορισμένα από τα οποία θα μετέχουν και ιδιώτες κ.ά, για τα οποία έχει εκφράσει την αντίθεσή του και ο ΣΕΑ.

Οσον αφορά στα μέλη του ΚΑΣ, έμαθαν ότι αποχωρούν, αφότου ολοκληρώθηκε η προχτεσινή συνεδρίαση του οργάνου! Τη σχετική ανακοίνωση έκανε ο γγ του ΥΠΠΟ και πρόεδρος του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλος. Πρόκειται για ένα, ακόμη, δείγμα της πολιτικής απαξίωσης των φορέων και του επιστημονικού δυναμικού του υπουργείου, απαξίωση που εκφράστηκε μέχρι τώρα με πολλούς τρόπους, λ.χ. με τις μαζικές απολύσεις των συμβασιούχων του, με τον τρόπο που λήφθηκαν σημαντικές αποφάσεις στο ΚΑΣ (στο οποίο βέβαια αναλογούν σοβαρές ευθύνες), αλλά και με το σχέδιο του Οργανισμού.

  • Τα μέλη του νέου ΚΑΣ αποτελούν οι: Χρήστος Ζαχόπουλος (γγ ΥΠΠΟ ως πρόεδρος), Θεόδωρος Θεοφανόπουλος (νομικός σύμβουλος ΥΠΠΟ), Λάζαρος Κολώνας (προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων), Βασίλης Χανδακάς (προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Εργων), Αλέξανδρος Μάντης (προϊστάμενος ΛΖ' ΕΠΚΑ), Νίκος Καλτσάς (προϊστάμενος Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου), Αλκηστις Χωρέμη (προϊσταμένη Α΄ ΕΠΚΑ), Ελένη Τσοφοπούλου (προϊσταμένη 1ης ΕΒΑ), Χαράλαμπος Μπακίρτζ (προϊστάμενος 9ης ΕΒΑ), Πέτρος Θέμελης (καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης), Αθανάσιος Παλιούρας (ομότιμος καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Λυδία Παλαιοκρασσά (αναπλ. καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών), Ν. Γκιολές (καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών), Μανώλης Κορρές (αναπληρωτής καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ), Ιωάννης Σακελλαράκης (επίτιμος έφορος Αρχαιοτήτων), Νικόλαος Μουρτζάς (γεωλόγος, δρ. του ΕΜΠ), Ελπίδα Μακρή (διευθύντρια Χωροταξίας του ΥΠΕΧΩΔΕ).
«Λυσιστράτη» και λυρικό δράμα

Μάγια Μόργκενστερν - Βλαντιμίρ Ιβανόφ, στη Λυσιστράτη»
Μάγια Μόργκενστερν - Βλαντιμίρ Ιβανόφ, στη Λυσιστράτη»
Σε μορφή μιούζικαλ - καμπαρέ, στηριγμένη στην εξαιρετική ηθοποιό Μάγια Μόργκενστερν, είναι η παράσταση της «Λυσιστράτης» του Μιχάλη Κακογιάννη (21-23/4), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η Ρουμάνα ηθοποιός θα υποδυθεί όλους τους γυναικείους ρόλους του αριστοφανικού έργου, ενώ όλους τους ανδρικούς ρόλους ο συμπατριώτης της Βλαντιμίρ Ιβανόφ. Η σχέση του σκηνοθέτη - που διασκεύασε την αρχαία κωμωδία στα αγγλικά και έγραψε τους στίχους - με τη «Λυσιστράτη» μετρά περισσότερα από 30 χρόνια (την παρουσίασε στο «Μπρόντγουαιη», το 1972, με την Μελίνα Μερκούρη). Τότε, όπως και τώρα, η μουσική της παράστασης είναι του Πίτερ Λινκ (ο Αλκης Κόλλιας στο πιάνο). Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Γιάννη Μετζικώφ. Συμπράττουν: Ειρήνη Καράγιαννη (τραγούδι), Νίκος Τουλιάτος (κρουστά), Σ. Νοητή, Ι. Βρακατσέλη, Λ. Παλαιολόγου, Αγ. Παπαμήτσου, Ειρ. Κωνσταντινίδη (φωνές). Η παράσταση, στα αγγλικά (χωρίς υπέρτιτλους), είναι συμπαραγωγή του Μεγάρου με το Ελληνικό Φεστιβάλ και την εταιρία «Αλεκτον».

  • Στις 22, 23, 25/4 στο Μέγαρο Μουσικής, η μεγάλη κυρία του γαλλικού θεάτρου Ζενεβιέβ Παζ, θα παρουσιάσει την όπερα «Το μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού» του Κλοντ Ντεμπισί, υπογράφοντας τη διασκευή - δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του έργου (σε λιμπρέτο του Γκαμπριέλε ντ' Ανούντσιο). Εχοντας η ίδια ερμηνεύσει τον ομώνυμο ρόλο πριν από 50 χρόνια, επανέρχεται στο ρόλο πλαισιωμένη από τους Εμμανουέλ Μεϊσινιάκ, Ζαν-Πολ Σολάλ, Ρολάν Εργκό. Συμμετέχουν οι λυρικοί τραγουδιστές Γιουμίκο Τανιμούρα, Μυρτώ Παπαθανασίου, Ρομέο Κορνέλιους και Νίκος Σπανός, η Χορωδία της ΕΡΤ και η Ορχήστρα των Χρωμάτων. Τα σκηνικά είναι του Νίκου Πετρόπουλου.
Πανελλήνια πρώτη, με Μπρίτεν

«Ενα σπουδαίο έργο του 20ού αιώνα, που σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή, καυτηριάζοντας την κοινωνία που είναι ανίκανη να δεχτεί οποιαδήποτε διαφορετικότητα», αποτελεί για τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Λυρικής Σκηνής, Λουκά Καρυτινό, η όπερα «Πίτερ Γκράιμς» του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, που ανεβαίνει την Κυριακή (17/4) σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση από την ΕΛΣ. Το έργο - το πρώτο λυρικό του σπουδαίου Βρετανού συνθέτη - βασίζεται στο ποίημα του Τζορτζ Κραμπ «Η κοινότητα». Το λιμπρέτο του Μόνταγκιου Σλάτερ επικεντρώνεται στη σκοτεινή φιγούρα του ψαρά Πίτερ Γκράιμς και στη σχέση του με τους συντοπίτες του, στο ασφυκτικό περιβάλλον ενός χωριού ψαράδων στην ανατολική ακτή της Βρετανίας, στα 1830. Ο απόμακρος, σχεδόν μισάνθρωπος ψαράς, ύποπτος για την κακοποίηση και το θάνατο των δύο παραγιών του, κατά την κακόβουλη μικρή κοινωνία, καταδικάζεται άκριτα και οδηγείται στην αυτοκτονία. Εγκαινιάζοντας ένα είδος «ηθικού» λυρικού θεάτρου, ο Μπρίτεν μέσα από το έργο του επικρίνει τον παραλογισμό της κλειστής κοινωνίας, που στιγματίζει και συνθλίβει το διαφορετικό άτομο.

Η όπερα ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση Αλκη Μπαλτά, σκηνοθεσία Πολ Καράν (υλοποίηση σκηνοθεσίας Κάθριν Ολσον), σκηνικά -κοστούμια Σέρτζιο ντ' Ορμο. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Βαγγέλης Χατζησίμος, Αλθέα Παπούλια, Γιάννης Γιαννίσης, Ινές Ζήκου, Ελπινίκη Ζερβού, Κωνσταντίνος Παλιατσάρας, Πέτρος Μαγουλάς, Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη κ.ά. Παραστάσεις θα δοθούν επίσης στις 20, 22, 24/4.

Περιοδεία στη Δυτική Ελλάδα θα πραγματοποιήσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (22-27/4), υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή. Στις 22/4 θα δώσει συναυλία στο Μεσολόγγι, με έργα Μπετόβεν. Ακολουθούν συναυλίες σε Αγρίνιο (23/4), Κέρκυρα (25-26/4) και Γιάννενα (27/4).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ