ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Οχτώβρη 1998
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
Μπροστά σε κρίσιμα προβλήματα

Αρχισε χτες το 28ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών

Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων, αλλά και των χιλιάδων σιδηροδρομικών, άρχισαν χτες το πρωί και λήγουν αύριο το απόγευμα οι εργασίες του 28ου Τακτικού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ).

Η χρονική στιγμή που διενεργείται το συνέδριο είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η κυβέρνηση, εφαρμόζοντας πιστά την πολιτική που εκπορεύεται από τις Βρυξέλλες, έχει εξαπολύσει ολομέτωπη επίθεση με διπλό στόχο: Τη συρρίκνωση του δικτύου του ΟΣΕ και το ξεπούλημα των κερδοφόρων δραστηριοτήτων του, καθώς και το ξεθεμελίωμα βασικών εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Γίνεται, επόμενα, ακόμα πιο επιτακτική ανάγκη η ενίσχυση των συνεπών ταξικών συνδικαλιστικών δυνάμεων, που μαζί με τους σιδηροδρομικούς θα βάλουν "φρένο" στα κυβερνητικά σχέδια και θα υπερασπιστούν αγωνιστικά το δημόσιο και κοινωνικό ρόλο του ΟΣΕ, αλλά και τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Οι εργασίες του πανσιδηροδρομικού συνεδρίου άρχισαν χτες, παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης, των πολιτικών κομμάτων, συνδικαλιστικών οργανώσεων, καθώς και ξένων συνδικαλιστικών αντιπροσωπειών σιδηροδρομικών από Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Ρωσία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Αλβανία, Γιουγκοσλαβία και ΠΓΔΜ.

Ο απερχόμενος πρόεδρος της ΠΟΣ, Ν. Κούκος,κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών, μεταξύ άλλων επισήμανε ότι απ' το συνέδριο αυτό θα πρέπει να καθοριστεί αυστηρά η στρατηγική που θ' ακολουθήσει η νέα διοίκηση της Ομοσπονδίας, δεδομένου "ότι το διεθνές πολιτικό σκηνικό αλλάζει μορφή, με βασικές προτεραιότητες τις προτιμήσεις των κυβερνήσεων, τις ιδιωτικοποιήσεις, το κλείσιμο μη κερδοφόρων δραστηριοτήτων και τις απολύσεις προσωπικού". Τόνισε ότι οι βασικοί άξονες που θέτει το συνδικαλιστικό κίνημα είναι: Καμία απόλυση προσωπικού, ούτε ένα μέτρο κλείσιμο σιδηροδρομικού δικτύου, υλοποίηση όλων των όρων και όλων των ΣΣΕ που έχουν υπογραφεί και διασφάλιση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του ΟΣΕ. Εξέφρασε την ελπίδα ότι η κυβέρνηση θα σκύψει πάνω στα προβλήματα του σιδηροδρόμου και ότι θα σεβαστεί τις προτάσεις των εργαζομένων, ενώ καταλήγοντας προειδοποίησε ότι στο ενδεχόμενο υπονόμευσης του σιδηροδρόμου, οι σιδηροδρομικοί είναι αποφασισμένοι "να αντιτάξουν τα στήθη τους".

Οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης

Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον υφυπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών, Μ. Λουκάκη,ο οποίος, χωρίς να μπει στην ουσία, μίλησε για "τις συνεχείς εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο, που επιτάσσουν την αλλαγή της φυσιογνωμίας του ΟΣΕ". Πρόσθεσε ακόμη, ότι βασικός στόχος της κυβέρνησης, με το νομοσχέδιο που ετοιμάζει, είναι να "προσαρμόσει τον ΟΣΕ στο νέο καθεστώς, ώστε να μπορέσει να επιβιώσει", ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει τη "μειονεκτική σχέση" του ΟΣΕ, έναντι των άλλων ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Για το προσωπικό, είπε ότι είναι ανάγκη να υπάρξει "ορθολογική κατανομή του", ενώ για καθησυχαστικούς λόγους έσπευσε να δηλώσει ότι "κανείς δεν πρόκειται να χάσει τη δουλιά του". Να σημειωθεί εδώ ότι το ΔΣ του ΟΣΕ έχει αποφασίσει τη μείωση του προσωπικού, περίπου κατά 3.000 χιλιάδες, τα επόμενα δύο χρόνια! Καταλήγοντας, ο Μ. Λουκάκης ανέφερε ότι για τον "εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ" απαιτείται η "συστράτευση όλου του προσωπικού" και ζήτησε από τους εργαζόμενους "συναινετικό κλίμα"!

Στο ίδιο πνεύμα μίλησε και υφυπουργός Εργασίας, Χρ. Πρωτόπαππας,αποδοκιμαζόμενος έντονα από τους εργαζόμενους, όταν ανέφερε ότι η κυβέρνηση απέδειξε με τα ΕΛ-ΤΑ και τις αστικές συγκοινωνίες ότι... δε στηρίζει την "εξυγίανση μονοδιάστατα στην επιβάρυνση των εργαζομένων"! Ο Χρ. Πρωτόπαππας έκανε και άλλες αναφορές (π.χ., "μακριά από μας η έννοια του αιφνιδιασμού και της επιβολής"), προκαλώντας τους εργαζόμενους να τον διακόψουν φωνάζοντας: "Εδώ μας καταργείτε το 8ωρο, τι λέτε τώρα"! Αλλά πού να... ιδρώσει το αυτί του άλλοτε προέδρου της ΓΣΕΕ, ο οποίος τους... συνέστησε "να μην εφευρίσκουν πράγματα που δεν υπάρχουν"!

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Χρ. Πολυζωγόπουλος,κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι "δε σέβεται το νόμο - τομή περί εκσυγχρονισμού των ΔΕΚΟ, που ψήφισε η ίδια πριν από δύο χρόνια", ζήτησε τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και "τη δημιουργική αξιοποίηση των εργαζομένων", αλλά δεν είπε τι κάνει η ΓΣΕΕ για όλ' αυτά...

Τα άλλα κόμματα

Ο εκπρόσωπος της ΝΔ, χωρίς να διαφωνεί επί της ουσίας, άσκησε κριτική για τους κυβερνητικούς χειρισμούς, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι επιχειρεί να φορτώσει στις πλάτες των εργαζομένων "τη δική της ανικανότητα και αναποτελεσματικότητα". Τόνισε ότι η ΝΔ συμφωνεί με τις αποκρατικοποιήσεις, αρκεί να γίνονται με διαφάνεια.

Ο εκπρόσωπος του ΣΥΝ είπε ότι τα σημερινά αδιέξοδα του ΟΣΕ είναι αποτέλεσμα της έλλειψης μακροχρόνιου σχεδιασμού, των ασύμφορων δανεισμών και των αναποτελεσματικών διοικήσεων, αφήνοντας την πολιτική της κυβέρνησης στο απυρόβλητο. Πρόσθεσε ότι ο ΣΥΝ δε θεωρεί ότι κάθε τι κρατικό πρέπει να παραμένει κρατικό, διευκρινίζοντας ότι οι στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, όπως ο ΟΣΕ, πρέπει να είναι κρατικές, αλλά με άλλους όρους λειτουργίας.

Παραβρέθηκε επίσης και χαιρέτισε ο εκπρόσωπος της ΠΟΛ.ΑΝ, ενώ παραβρέθηκε στην έναρξη, χωρίς να χαιρετίσει, ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ, Δ. Τσοβόλας.

Η διοίκηση του ΟΣΕ

Ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Σ. Γρατσίας,είπε ότι σήμερα γίνεται στροφή προς το σιδηρόδρομο, μέσα από το "Συμβόλαιο Διαχείρισης", το οποίο "προδιαγράφει λαμπρό μέλλον" και πρόσθεσε ότι στην παρούσα φάση είναι "εξασφαλισμένη η συμπαράσταση της κυβέρνησης".

Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Ι. Μουρμούρης,... έψεξε όσους μίλησαν για τη διατήρηση του μονοπωλίου του ΟΣΕ, λέγοντας ότι "για μας ο ΟΣΕ έχει πάψει να είναι μονοπώλιο καιρό τώρα". Εμμέσως πλην σαφώς, διέψευσε τα όσα είπαν προηγούμενα οι υφυπουργοί και ο πρόεδρος του ΟΣΕ, λέγοντας ότι το κόστος για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου είναι πολύ υψηλό και αυτή τη στιγμή τα κονδύλια που υπάρχουν δεν επαρκούν ούτε για τα έργα στον κεντρικό άξονα Πάτρας - Αθήνας - Ειδομένης. Με επιθετικό λόγο επέκρινε όσους αντιδρούν στην κατάργηση γραμμών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι καλά θα ήταν να ικανοποιηθεί το αίτημα της τοπικής κοινωνίας για τη διατήρηση της γραμμής του οδοντωτού σιδηροδρόμου Καλαβρύτων, αλλά η τοπική κοινωνία δεν έχει να προσφέρει κεφάλαια! Για να καταλήξει: Εμείς θα προχωρήσουμε στην ίδρυση των θυγατρικών και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με όποιον μπορεί να προσφέρει πραγματικά κεφάλαια!

ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ
Κοινωνικό αγαθό ο σιδηρόδρομος και όχι "φιλέτο" για κερδοσκόπους

Το ΚΚΕ εκπροσώπησε, στην έναρξη των εργασιών του 28ου Συνεδρίου της ΠΟΣ, ο Σπύρος Χαλβατζής,μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος. Στο χαιρετισμό, που απηύθυνε στους συνέδρους, ξεκαθάρισε από την αρχή ότι πάγια και αταλάντευτη θέση του ΚΚΕ είναι πως "μόνο η παραμονή των συγκοινωνιών στο δημόσιο 100%, με τον ευρύ έλεγχο και την αποφασιστική συμμετοχή των εργαζομένων, μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις". Κι αυτό, γιατί, όπως επισήμανε, η πολιτική των μεταφορών αφορά την παραγωγική δραστηριότητα της χώρας, την εξυπηρέτηση του λαού, την ποιότητα ζωής του, τις κοινωνικές εξυπηρετήσεις και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να μετατραπεί σε μια ιδιωτική επιχείρηση, η οποία να είναι "κερδοφόρα" με τη στενή λογιστική έννοια. Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση, υλοποιώντας τις εντολές της ΕΕ, προωθεί τη συρρίκνωση του ΟΣΕ και τη σταδιακή εκχώρηση των κερδοφόρων τομέων του στους ιδιώτες, μέσω της ίδρυσης πέντε θυγατρικών εταιριών για τον προαστιακό σιδηρόδρομο, τις εμπορευματικές μεταφορές, τις τουριστικές γραμμές, τις τηλεπικοινωνίες και την ακίνητη περιουσία. Ουσιαστικά, δηλαδή, το σύνολο των δραστηριοτήτων του ΟΣΕ θα αποτελέσουν το "φιλέτο" για το ιδιωτικό κεφάλαιο. Για τις εργασιακές σχέσεις, τόνισε ότι η κυβέρνηση, με τους νόμους που ψήφισε και αυτούς που ετοιμάζει, επιδιώκει: Την κατάργηση του 8ωρου και των ΣΣΕ, τη μείωση του προσωπικού και την ανατροπή των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, με τελικό στόχο την κατάργηση της κοινωνικής ασφάλισης.

Ο Σπ. Χαλβατζής υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει η πολιτική βούληση για την αλλαγή της σημερινής κατάστασης των ελληνικών σιδηροδρόμων, επειδή αυτή η πορεία εμποδίζεται από τις μεγάλες πολυεθνικές (αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρίες πετρελαιοειδών, ελαστικών, ανταλλακτικών κλπ.), ενώ αντίθετα διατίθενται τεράστια ποσά για μεγάλους οδικούς άξονες επειδή οι μεγαλοεργολάβοι απομυζούν τεράστια κέρδη. Καταλήγοντας, τόνισε ότι ο σιδηρόδρομος πρέπει να παραμείνει 100% στο κράτος, να ενισχυθεί, να αναπτυχθεί και να διατηρήσει τον κοινωνικό του ρόλο, επισημαίνοντας, όμως, ότι για να μην περάσει η πολιτική της ιδιωτικοποίησης "χρειάζεται πάλη, αγώνας, σύγκρουση και η συγκρότηση ενιαίου μετώπου από τις λαϊκές δυνάμεις και όσους αντιτάσσονται σ' αυτή την πολιτική, με στόχο τη ριζική αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών και την ουσιαστική αλλαγή πορείας".

ΑΡΑΜΚΟ - ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ
Στα δικαστήρια βρίσκονται οι δύο κολοσσοί

Σοβαρά προβλήματα φαίνεται ότι αντιμετωπίζει ο προ διετίας πολύκροτος "γάμος" του αραβικού κολοσσού ΑΡΑΜΚΟ με τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Ποντίκι", ο αραβικός όμιλος κατέθεσε την περασμένη Παρασκευή ασφαλιστικά μέτρα στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών κατά της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ για μη τήρηση από πλευράς της τελευταίας συμφωνίας που αφορούσε αποπληρωμές οφειλών θυγατρικών της εταιριών στην ίδια, ύψους, όταν υπεγράφη η συμφωνία εξαγοράς των δύο εταιριών, 140 δισ. δραχμών.

Το ποσό αυτό σύμφωνα με την αίτηση της ΑΡΑΜΚΟ θα έπρεπε να καταβάλουν οι θυγατρικές εταιρίες της "Μότορ Οϊλ" και οι υπόλοιπες εταιρίες ιδιοκτησίας και ελέγχου Βαρδινογιάννη μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου 1996. Αντ' αυτού, καταβλήθηκε μόνο το ποσό των 23 δισ. δραχμών. Η ΑΡΑΜΚΟ προχώρησε σε ρυθμίσεις καταβολής του υπόλοιπου ποσού των 117 δισ. δρχ. για τη διευκόλυνση της οικογενείας Βαρδινογιάννη, χωρίς ωστόσο να ξεπληρωθεί καμία υποχρέωση προς τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ και την ΑΡΑΜΚΟ.

Μάλιστα αναφέρεται ότι η δυνατότητα απόφασης για την έναρξη της διαδικασίας είσπραξης του παραπάνω ποσού στάθηκε αδύνατη καθώς το ΔΣ της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ αποτελείται από 6 μέλη που ορίζει η ΑΡΑΜΚΟ και 6 της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, τα οποία όμως βρίσκονται σε σύγκρουση με τα συμφέροντα της τελευταίας. Η ΑΡΑΜΚΟ με τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε καλεί τα δικαστήρια να απογορεύσουν στον Βαρδή Βαρδινογιάννη το δικαίωμα της ψήφου κατά το Διοικητικό Συμβούλιο που αναμένεται να αποφασίσει για το παραπάνω θέμα, ή το διορισμό προσωρινού Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ με μέλη που ορίζονται στην αίτηση κατάθεσης.

Το "αλισβερίσι"

Εφτασε στ' αυτιά μας από διάφορες μεριές η εξής πληροφορία: Μέσα στο γενικότερο αλισβερίσι της κυβέρνησης με τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ - με την αγωνιώδη προσπάθεια της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης να ρίξει τον πληθωρισμό - οι επιχειρηματίες δεν έχασαν την ευκαιρία. Στα παζάρια που είχαν δε δίστασαν να βάλουν στο τραπέζι και τον όρο στην κυβέρνηση. Αν θέλετε να συμβάλουμε στη συγκράτηση των τιμών, θα πρέπει σε αντάλλαγμα να προχωρήσετε στην πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου.

Το να περιμένουμε να απαντήσει επισήμως κάποιος αρμόδιος επ' αυτού είναι μάλλον μάταιο.

Η ζωή θα δείξει...

ΚΚΕ
Σύσκεψη εργαζόμενων στις αστικές συγκοινωνίες

Ανοιχτή σύσκεψη συγκαλούν την ερχόμενη Δευτέρα οι κομματικές οργανώσεις του ΚΚΕ σε ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ και ΗΣΑΠ. Στη σύσκεψη, που θα γίνει στις 6 μ.μ. της ερχόμενης Δευτέρας, στα γραφεία της ΚΟΑ (Μαρίκας Κοτοπούλη και Βερανζέρου), καλούνται να πάρουν μέρος όλοι οι εργαζόμενοι και στους τρεις συγκοινωνιακούς φορείς. Αντικείμενο της σύσκεψης είναι η εξέταση των νέων δεδομένων, μετά την ανακοίνωση του κυβερνητικού νομοσχεδίου για τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, καθώς και ο καθορισμός των μορφών πάλης όλων των εργαζομένων, με σκοπό την ανατροπή των κυβερνητικών σχεδίων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ