ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. -
Σε κλείσιμο οδηγούνται οι μικρές και κυρίως οι κρατικές εταιρίες αερομεταφορών στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, που θέλουν να επιβάλουν οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες.Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται από τα όσα ανέφερε μεταξύ άλλων ο Λούντολφ Βαν Χάσελ, ανώτερο στέλεχος της 7ης Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της ΕΕ, στη διάρκεια της τελευταίας μέρας των εργασιών της 1ης Βαλκανικής Διάσκεψης Συνδικάτων Αερομεταφορών στη Θεσσαλονίκη.
Ο Λ. Βαν Χάσελ εξέφρασε την "ανησυχία" της ΕΕ για τις απευθείας συμφωνίες, που κλείνουν οι αμερικανικές εταιρίες με τις ευρωπαϊκές χώρες, τις λεγόμενες"συμφωνίες ανοιχτών ουρανών", που τους εξασφαλίζει τη δυνατότητα να πραγματοποιούν περισσότερα δρομολόγια στην Ευρώπη. Σημείωσε πως "οι συμφωνίες αυτές φιλελευθεροποιούν την αγορά, αλλά δε διατυπώνουν κανόνες με τους οποίους να διασφαλίζεται ο υγιής ανταγωνισμός", εκφράζοντας έτσι τις ανησυχίες και το φόβο των μεγάλων πολυεθνικών εταιριών της ΕΕ, να μη μείνουν έξω από το μοίρασμα των αγορών, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Αναφερόμενος στο κόστος που θα έχουν από τη νέα κατάσταση οι μικρές εταιρίες (κύρια οι κρατικές), ο Λ. Βαν Χάσελ έγινε απόλυτα κατανοητός στο τι επιφυλάσσει το μέλλον, δηλώνοντας ότι όσες εταιρίες δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν στα νέα ανταγωνιστικά δεδομένα θα καταστραφούν. Η κατηγορηματική αυτή άποψη ήρθε ως απάντηση στις ελπίδες που τρέφουν οι εκπρόσωποι των συνδικάτων των βαλκανικών χωρών - έτσι όπως τις εξέφρασαν στη διάρκεια της Διάσκεψης - πως όλα τους τα προβλήματα θα λυθούν στην ΕΕ, και προκειμένου να αναπτύξουν τις αεροπορικές τους εταιρίες, δεν αρνούνται να θυσιάσουν προσωρινά τις εργασιακές τους κατακτήσεις. Δυστυχώς γι' αυτούς μέσα από την τοποθέτηση του Λ. Β. Χάσελ έγινε καθαρό πως η αύξηση της ανταγωνιστικότητας για τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες, σημαίνει μείωση του εργατικού κόστους από τη μία και ταυτόχρονα εξαφάνιση κάθε εταιρίας που θα μπορεί να παρέχει φτηνή αερομεταφορά, ώστε να κυριαρχήσουν στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Μέχρι σήμερα οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες διαθέτουν εξειδικευμένο προσωπικό και μπορούν ακόμη να προσφέρουν φτηνές μεταφορές. Στο πλαίσιο, λοιπόν, εξυπηρέτησης των πολυεθνικών συμφερόντων, επιδιώκεται να αλλάξει αυτή η κατάσταση μέσα από τις ιδιωτικοποιήσεις που προωθούνται μετά την ανατροπή των σοσιαλιστικών καθεστώτων. Μοναδική ίσως εξαίρεση αποτέλεσαν οι εκπρόσωποι των συνδικάτων αερομεταφορών της Σερβίας, που δήλωσαν ότι δε συμφωνούν, με τη λογική των ιδιωτικοποιήσεων και στόχο τους έχουν να υπερασπίσουν την περιουσία του σερβικού λαού.
Κρίσιμη χαρακτήρισε την κατάσταση για την Ολυμπιακή Αεροπορία, ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χ. Καστανίδης,όπως διαμορφώνεται, μετά το άνοιγμα του φακέλου από την ΕΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε με τους συνδικαλιστές της ΟΣΠΑ παραδέχτηκε ότι το πρόγραμμα εξυγίανσης παραβιάστηκε, με ευθύνη της κυβέρνησης και της διοίκησης της "Ολυμπιακής" και τους κάλεσε μέσα στην επόμενη βδομάδα να συναντηθούν και να συζητήσουν στην κατεύθυνση εξεύρεσης λύσης.
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο θέμα και τις πιέσεις που διαφαίνεται ότι ασκούνται προς την Ελλάδα, ο Σ. Μαντζουράνης, μέλος της Διοίκησης της ΟΣΠΑ, δήλωσε στο "Ρ": "Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι η εφαρμογή του Προγράμματος Σύγκλισης με επιδιαιτητή την ΕΕ, δηλαδή τα μεγάλα συμφέροντα στον τομέα των αερομεταφορών της ΕΕ, και με μέτρα που θα συρρικνώνουν ακόμα περισσότερο τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων και θα επιτίθενται απέναντι σε κατακτήσεις τους, δεν είναι δυνατόν να φέρει αποτέλεσμα. Οι μόνες εγγυήσεις, για να βρεθεί θετική διέξοδος για την ΟΑ είναι η υιοθέτηση μιας πολιτικής αντίστασης στις επιλογές του πολυεθνικού κεφαλαίου της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών και μιας πολιτικής, που θα αξιοποιεί σε όλους τους τομείς το αξιόλογο δυναμικό της ΟΑ, τους εργαζόμενους".
Ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Δασκαλάκης επιβεβαιώνει επί της ουσίας το χτεσινό δημοσίευμα του "Ρ" ότι η κυβέρνηση - με προσχέδιο νόμου - στρώνει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών.
Σε χτεσινή του ανακοίνωση - απομαγνητοφωνημένο κείμενο δηλώσεών του σε ραδιοφωνικό σταθμό (!) - αποφεύγει να απαντήσει επί της ουσίας του δημοσιεύματος και το μόνο που ισχυρίζεται είναι ότι "έχει εκπλαγεί, διότι δεν προκύπτει από πουθενά κάτι περί ιδιωτικοποίησης"! Πέραν της αναφοράς αυτής, η οποία κάθε άλλο παρά πειστική είναι, ο υφυπουργός αποφεύγει, έστω και "για τα μάτια του κόσμου", να δεσμευτεί - εγγυηθεί ότι το προσχέδιο που επεξεργάστηκε, αποκλείει, όντως, τη μελλοντική ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Το μόνο ...επιχείρημα του Γ. Δασκαλάκη ότι η κυβέρνηση δήθεν δεν ιδιωτικοποιεί τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά αντίθετα τις "κοινωνικοποιεί", μέσω της εκχώρησης μετοχών των συγκοινωνιακών φορέων στην Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, είναι ότι το ΠΑΣΟΚ επανέφερε το δημόσιο καθεστώς των αστικών συγκοινωνιών, που είχε καταργήσει η Νέα Δημοκρατία με την εκχώρηση των λεωφορείων στους ιδιώτες (ΣΕΠ).
Σημειώνεται ότι στο χτεσινό δημοσίευμα του "Ρ" επισημαίνεται, ανάμεσα στα άλλα, ότι με το προσχέδιο αυτό, εγκαταλείπεται οριστικά η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για 100% δημόσιο - ενιαίο φορέα αστικών συγκοινωνιών, αφού ο ΟΑΣΑ θα έχει στην ουσία, μόνο εποπτικό - ελεγκτικό ρόλο, ενώ η εκτέλεση και η εκμετάλλευση του συγκοινωνιακού έργου εκχωρείται "σε εποπτευόμενους φορείς και εταιρίες που ιδρύει". Επισημαίνεται, επίσης, ότι δημιουργούνται συγκοινωνίες τριών επιπέδων, με τρία διαφορετικά εισιτήρια (δημοτική, ιδιωτική, όταν θα λειτουργήσει το μετρό και δημόσια στις γραμμές - κορμούς), χωρίς, μάλιστα, να αποκλείεται το ενδεχόμενο να εκχωρηθεί η εκμετάλλευση της δημοτικής συγκοινωνίας σε ιδιώτες (κατά το πρότυπο των παρκόμετρων). Για τα "καυτά" αυτά θέματα, ο υφυπουργός δεν αναφέρει λέξη.
Το τελευταίο του μεροκάματο έκανε χτες ο 38χρονος Πολωνός Κρίστο Γιακουμπόφσκι. Ο άτυχος εργάτης χτυπήθηκε από ηλεκτρικό ρεύμα, την ώρα που έκοβε με τροχό μεταλλικό σωλήνα στο σπίτι του Στ. Σταματάκη, στην οδό Ξούθου, στην Παραλία του Μαραθώνα. Το θύμα έμενε στη Ν. Μάκρη.
Σε αγωνιστική ετοιμότητα βρίσκονται οι γεωπόνοι, μετά την αρνητική στάση του υπουργού Γεωργίας Στ. Τζουμάκα απέναντι στα αιτήματα που του έθεσαν προς ρύθμιση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γεωπόνων στο ψήφισμα της γενικής συνέλευσής της υπογραμμίζει ότι ο γεωπονικός κλάδος μαστίζεται κυρίως από μεγάλη ανεργία, οξύτατο ανταγωνισμό, αφαίρεση αρμοδιοτήτων κλπ. Κατηγορεί ακόμη τον υπουργό Γεωργίας για απροθυμία να συναντηθεί έστω με τους γεωπόνους, προκειμένου να εξεταστούν προτάσεις για λύση των προβλημάτων του κλάδου. Οι γεωπόνοι δηλώνουν αποφασισμένοι να κλιμακώσουν τις αντιδράσεις τους σε περίπτωση που η ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας συνεχίσει να αδιαφορεί για τα προβλήματα του κλάδου.
Τις "καθυστερήσεις", προκειμένου να αναβάλουν, έστω και προσωρινά, την προφυλάκιση του κατηγορούμενου για λαθρεμπορία πετρελαίου επιχειρηματία Δ. Μελισσανίδη,έπαιζαν όλη τη μέρα χτες στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας ο γιατρός που τον παρακολουθεί και οι αστυνομικές αρχές, αν και είχαν ρητές εντολές από την Εισαγγελία Πρωτοδικών του Πειραιά να εκτελέσουν τη μεταγωγή του στον Κορυδαλλό. Ως αργά το απόγευμα ο επιχειρηματίας παρέμενε στο Γενικό Κρατικό, αλλά τα ερωτηματικά για τις ευθύνες όσων εμπλέχτηκαν στην υπόθεση της μεταγωγής έπαιρναν τη θέση του "θεάτρου" που εκτυλίχτηκε τις προηγούμενες ώρες στους διαδρόμους του νοσοκομείου.
Συζητήθηκε αγωγή του ΟΣΕ, με την οποία ζητά από τους προέδρους των ΟΑΣ και ΕΑΣ Θηβών, να πληρώσουν... δισεκατομμύρια για την κατάληψη του σταθμού, πέρυσι
Συζητήθηκε, προχτές, στο δικαστήριο της Θήβας η αγωγή της διοίκησης του ΟΣΕ εναντίον του προέδρου της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Ν. Βοιωτίας Ξ. Μελισσάρη και του προέδρου της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Θήβας, γιατί κατά τη διάρκεια των μεγάλων αγροτικών κινητοποιήσεων του περσινού Μάρτη, οι αγρότες απέκλεισαν με τρακτέρ και το σιδηροδρομικό σταθμό στη Θήβα. Σχετική απόφαση για την τύχη της αγωγής θα ληφθεί αργότερα, αφού προσκομιστούν συμπληρωματικά στοιχεία.
Η διοίκηση του ΟΣΕ με την αγωγή της απαιτούσε από τους προέδρους να πληρώσουν, ο καθένας, πλέον του ενός δισεκατομμυρίου δραχμές για ζημία που εκτιμήθηκε ότι υπέστη ο οργανισμός, από την κατάληψη του σταθμού. Φυσικά, ο προφανής στόχος της κυβέρνησης και της κυβερνητικής διοίκησης του ΟΣΕ ήταν να τρομοκρατήσει τους αγρότες, για να εμποδίσει τη συμμετοχή τους στους αναπτυσσόμενους αγροτικούς αγώνες.
Αλλωστε, η επιχείρηση αυτή εκφοβισμού των αγροτών δεν αναπτύσσεται μόνο στη Θήβα, αλλά και σε πολλές ακόμα περιοχές της χώρας από τη Θεσσαλία μέχρι τη Μακεδονία, με διώξεις εκατοντάδων αγροτών και συνδικαλιστών του αγροτικού κινήματος για τη συμμετοχή τους στα μεγάλα αγροτικά συλλαλητήρια, που πραγματοποιήθηκαν σ' όλη τη χώρα στο διάστημα του τελευταίου χρόνου. Η απαράδεκτη αυτή τακτική καταδικάζεται από το σύνολο του αγροτικού κόσμου και τις αγροτικές οργανώσεις που καλούν την κυβέρνηση, αντίθετα, να δώσει λύσεις στα οξυμένα προβλήματα των αγροτών.
Μετά από παζάρια βδομάδων και διαβουλεύσεις "εν κρυπτώ", η κυβερνητική πλειοψηφία της ΟΜΕ - ΟΤΕ, όπως ήταν άλλωστε αναμενόμενο, έβαλε τελικά την υπογραφή της κάτω από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για το 1996.
Μια Συλλογική Σύμβαση, που με συνέπεια κινείται στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής της λιτότητας, αγνοώντας επιδεικτικά τα πραγματικά προβλήματα και τα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων. Η σύμβαση προβλέπει αύξηση στο πρώτο μισθολογικό κλιμάκιο από τις 51.500 δραχμές στις 55.500 και διορθωτικό ποσό 6.000 δραχμών. Πάντως, ανεξάρτητα από την αναγωγή των αυξήσεων σε ποσοστό, γίνεται φανερό ότι αυτό είναι αρκετά κάτω από τον πληθωρισμό. Επίσης η σύμβαση αυτή απέχει πολύ, ακόμα και από το διεκδικητικό πλαίσιο που είχε θέσει η ίδια η ΕΕ της ΟΜΕ - ΟΤΕ, όταν είχε καταγγείλει την προηγούμενη σύμβαση.
Τα ρέστα ζητάει ο ΟΣΕ από τους αγρότες