ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δευτέρα 5 Οχτώβρη 2009 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΡΩΣΙΑ - ΛΕΝΙΝΓΚΡΑΝΤ
Εκκληση διανοουμένων ενάντια στην καταστροφή του

Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας στον Ρώσο Πρόεδρο, Μεντβιέντεφ, ενάντια στην καταστροφική κατασκευή ουρανοξύστη από τον ενεργειακό μονοπώλιο της «Γκαζπρόμ» στο κέντρο της Πετρούπολης (Λένινγκραντ) απέστειλαν (2/10/2009) 44 συγγραφείς, ακαδημαϊκοί και επιστήμονες της ιστορικής πόλης.

Στην επιστολή σημειώνεται ότι η χωροθέτηση του ουρανοξύστη (ύψους 409 μέτρων) στο κέντρο της πόλης, θα καταστρέψει την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και μορφή της... κατά το 1/3 (!) Επίσης, αναφέρουν ότι η κατασκευή καταπατά ολόκληρη σειρά νόμων προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς ομοσπονδιακής σημασίας, όπως είναι το κέντρο της Πετρούπολης, το οποίο βρίσκεται στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ.

Ιδιαίτερα οι υπογράφοντες σημειώνουν ότι στη ζώνη χωροθέτησης αυτού του «βαβυλωνιακού πύργου», όπως χαρακτηρίζουν τον ουρανοξύστη, βρίσκονται σημαντικές συγκεντρώσεις και αρχαιολογικών μνημείων από τη νεολιθική εποχή ακόμη, καθώς και κάστρα της μεσαιωνικής Ρωσίας.


«Εφυγε» η Μερσέντες Σόσα - η φωνή της Λατινικής Αμερικής

Η θρυλική «νέγρα», Μερσέντες Σόσα
Η θρυλική «νέγρα», Μερσέντες Σόσα
«Εφυγε» από τη ζωή η Μερσέντες Σόσα, η μεγάλη φωνή της Αργεντινής και όλης της Λατινικής Αμερικής, που ενσάρκωσε με την μουσική και τα τραγούδια της, τους αγώνες των λατινοαμερικάνικων λαών ενάντια στις στυγνές δικατορίες και τον διεθνή ιμπεριαλισμό που τις στήριξε.

Η οικογένειά της με μια λιτή ανακοίνωση έκανε γνωστό χτες το πρωί το θάνατό της, σε ηλικία 74 χρόνων. Είχε προηγηθεί νοσηλεία 11 ημερών σε νοσοκομείο του Μπουένος Αϊρες για σοβαρά προβλήματα στα νεφρά.

Η «Negra» - έτσι την αποκαλούσαν οι συμπατριώτες της - γεννήθηκε στο Σαν Μιγκέλ ντε Τουκουμάν της Αργεντινής στις 9 Ιούλη του 1935. Στις δεκαετίες του '60 και '70 συμμετείχε με άλλους πρωτοπόρους καλλιτέχνες στο «Κίνημα της Νέας τραγουδοποιίας» (Movimiento del Nuevo Canionero) ή πιο διαδεδομένα Νueva Cancion, του μουσικο-λογοτεχνικού πολιτικού κινήματος, που βασιζόταν στη λαϊκή αργεντίνικη παράδοση συνδεδεμένη με τον αντιδικτατορικό αγώνα.

Τα τραγούδια της έγιναν απειλή για την χούντα του 1976 - υπό τον Χόρχε Βιντέλα στρατιωτικό καθεστώς. Το 1979 συλλαμβάνεται σε συναυλία και καταφεύγει αυτοεξόριστη στο Παρίσι και τη Μαδρίτη, όπου μένει μέχρι το 1982, οπότε επιστρέφει στην πατρίδα της. Εκτοτε ηχογράφησε πολλούς δίσκους, διευρύνοντας το ρεπερτόριό της. Ενωσε το φολκλόρ με τις μπαλάντες, το ροκ, τη μουσική της πόλης. Εσπασε τα σύνορα που χωρίζουν είδη και γενιές. Πολύ γνωστά ανεπανάληπτα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει είναι «Cancion con todos», «Alfonsina y el mar», «Gracias a la vida», «Al jardin de la republica», «Duerme negrito» κ.ά..

Συνεργάστηκε με μεγάλους καλλιτέχνες όπως οι Κουβανοί Σίλβιο Ροντρίγκες, Πάμπλο Μιλανές, Ισμαέλ Σεράνο και πολλούς άλλους.

Η Μερσέντες Σόσα με το συγκρότημά της είχε εμφανιστεί την δεκαετία του 1980 στα Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» και συνεργαστεί με Ελληνες καλλιτέχνες και τελευταία με το συγκρότημα «Απουριμάκ», που αποτελείται από Λατινοαμερικάνους και Ελληνες μουσικούς.

Για την μεγάλη της προσφορά που αφήνει τεράστια αγωνιστική και καλλιτεχνική παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές και σε ένδειξη τιμής, οι αργεντίνικες αρχές αποφάσισαν η σορός της να εκτεθεί σε λαϊκό προσκύνημα σε αίθουσα του Κοινοβουλίου, ενώ η οικογένειά της καλεί τον λαό να την τιμήσει όπως θα άρεσε και στην ίδια τραγουδώντας τα τραγούδια της.


Θεατρικοί μονόλογοι

«Να μου στείλετε μια ρεπούμπλικα»
«Να μου στείλετε μια ρεπούμπλικα»
Ο θίασος «Στιγμή» από 7/10 - 8/11 θα παρουσιάσει στο θέατρο «Αργώ» την παράσταση «Να μου στείλετε μια ρεπούμπλικα!». Η παράσταση βασίζεται στο αυτοβιογραφικό κείμενο του ποιητή Ρώμου Φιλύρα «Η ζωή μου στο Δρομοκαΐτειον» (1929) και στο ημερολόγιό του, προκειμένου να φωτίσει τη μορφή και την ποίησή του, αλλά την πορεία όσων χαρακτηρίζονται «τρελοί», απομονώνονται και ασυλοποιούνται από την «υγιή» κοινωνία. Πρόκειται για ένα μονόλογο που απευθύνει ο «τρελός» ποιητής προς τους «υγιείς». Η παράσταση τιτλοδοτείται με τη φράση που έγραφε ο Φιλύρας κάτω από τα ποιήματα που έστελνε από το ψυχιατρείο σε εφημερίδες και περιοδικά και έλεγε αποχαιρετώντας όσους τον επισκέπτονταν κατά τη 15χρονη παραμονή του στο Δρομοκαΐτειο. Διασκευή - σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη, σκηνικά - κοστούμια Ιουλίας Σταυρίδου, μουσική επιμέλεια Κωνσταντή Σφέτσα, φωτισμοί Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Παίζουν: Δημήτρης Κοτζιάς, Ζαζαρούλα Οικονόμου, Κωστής Σειραδάκης.

Η ομάδα «Οριο» θα παρουσιάσει («Δώμα» του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου», από τις 11/10, για περιορισμένες παραστάσεις, κάθε Δευτέρα, Τρίτη, Κυριακή) το μονόλογο του Λαρς Νορέν «20 Νοεμβρίου». Σκηνοθεσία Δήμητρας Αράπογλου, μετάφραση Θαλή Σταθόπουλου, σκηνικό - κοστούμια Αναστασίας Αρσένη, μουσική Θάνου Ρούφου, κίνηση Αντιγόνης Γύρα. Παίζει η Μυρτώ Αλικάκη. Στις 20 Νοεμβρίου του 2006, ένας 18χρονος απόφοιτος του Geschwister Scholl στο Emsdetten, εισέβαλε στο σχολείο του με κοντόκαννες καραμπίνες και χειροβομβίδες καπνού. Πυροβόλησε και τραυμάτισε 8 παιδιά. Επειτα κρύφτηκε σε μια αίθουσα, όπου αυτοπυροβολήθηκε στο κεφάλι. Είχε προηγουμένως στείλει ένα μήνυμα και ένα video μέσω internet. Ο συγγραφέας βασιζόμενος στο γεγονός έγραψε αυτό το μονόλογο, όπου η ποίηση ανακατεύεται με τη, σχεδόν, κλινική περιγραφή μιας προαναγγελθείσας αυτοκτονίας. Το μίσος, η εξέγερση, ο εξευτελισμός και η απελπισία αυτού του παιδιού «καταγγέλλει» μια κοινωνία που συνθλίβει τους αδύναμους και απελπισμένους και καλλιεργεί τα πιο βάρβαρα και καταστροφικά ένστικτα.


Εκθεσιακές ματιές

Στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1) παρουσιάζεται (8/10 - 23/11) η έκθεση: «Λίνα Φανουράκη - Κοσμήματα 1989 - 2009». Τα κοσμήματα θα τοποθετηθούν ανάμεσα στα αρχαία και ρωμαϊκά εκθέματα. Παράλληλα, κυκλοφορεί κατάλογος, με εισαγωγικό σημείωμα του διευθυντή του Μουσείου, Αγγελου Δεληβορριά, περιλαμβάνει κείμενα των: Ιριδας Κρητικού, Αλέκου Λεβίδη, Ξένιας Πολίτου, ένα διήγημα του Ανδρέα Στάικου εμπνευσμένο από τα κοσμήματα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Επιμέλεια Λίλης Πεζανού. Στο κτίριο της Πειραιώς 138 συνεχίζεται (έως 20/11), η έκθεση «Νέες Μορφές πενήντα χρόνια μετά», που περιλαμβάνει έργα 70 συνεργατών της γκαλερί. Χωρίζεται χρονολογικά σε τρεις ενότητες: «1959 - 1967. Το κίνημα της αφαίρεσης», «1967 - 1980. Οι επιπτώσεις της δικτατορίας» και «Από το 1980 στο σήμερα». Στον κατάλογο της έκθεσης παρουσιάζονται οι παραπάνω ενότητες με πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

Μέχρι τις 3/10 διαρκεί η έκθεση του Αγι Ζήτα στην γκαλερί «7» (Ζαλοκώστα 7). Πρόκειται για την καινούρια δουλειά του, που βασίζεται σε μια αναζήτηση του εσωτερικού ρυθμού και των εσωτερικών δομών των πραγμάτων.

Νέα έργα του Μιχάλη Κατζουράκη, με γενικό τίτλο «Windows», εκτίθενται (8/10 - 10/11) στον εκθεσιακό χώρο του βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (ΜΙΕΤ) στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11).

Εγκαινιάζεται στις 16/10 (7.30 μ.μ.) στο χώρο «William James», (Υμηττού 64, Χολαργός), έκθεση χαρακτικής της Τόνιας Νικολαΐδη. «Ερχονται άλλοι, όμοιοι με εμάς, αλλά δε θα είμαστε εμείς», είναι μια σειρά έργων, που τιτλοδοτούν την έκθεση.


Ρεμπέτικα και λαϊκά

Ο Δημήτρης Κοντογιάννης
Ο Δημήτρης Κοντογιάννης
Στο δρόμο του αυθεντικού ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού «πορεύεται» η «Αθηναίισα» (πρώην «Απτάλικο», τηλ. 210 7242.172), που ξεκινά το πρόγραμμά της (9/10) μ' ένα δυνατό μουσικό σχήμα: Στο πάλκο της, ο Δημήτρης Κοντογιάννης, καλλιτέχνης που αποδίδει με ξεχωριστό τρόπο εξαιρετικά τραγούδια, ο Γιώργος Ξηντάρης, που συνεχίζει τη διάδοση των τραγουδιών του Μάρκου και της Πειραιώτικης σχολής γενικότερα, και ο πολύ καλός μπουζουξής Γιάννης Παπαβασιλείου (Βλάχος), με δικό «χρώμα» και αυθεντική πενιά. Μαζί τους, η Κατερίνα Τσιρίδου, νέα μελωδική φωνή του ρεμπέτικου, καθώς και οι Νίκος Πρωτόπαπας, Γιώργος Ζωγράφος και Αντώνης Ξηντάρης. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τραγούδια που αντέχουν για πάνω από μισό αιώνα, αποδεικνύοντας τη διαχρονική αξία τους, με σεβασμό στον ακροατή από ένα σχήμα που η πλειοψηφία του έπαιξε σημαντικό ρόλο τα τελευταία χρόνια στην αναβίωση του αυθεντικού ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού και στη γνωριμία των νεότερων με αυτό. Υπόσχονται βράδια που κάνουν τη διασκέδαση διαφορετική, σε ένα χώρο που τα τελευταία δέκα χρόνια υποστηρίζει αυτό το είδος της μουσικής, με τον παραδοσιακό τρόπο.


Ο Γιώργος Ξηντάρης
Ο Γιώργος Ξηντάρης


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ