Εργο του Γ. Μόραλη |
Το έργο του, αναπτυγμένο ανάμεσα στην παραστατικότητα και την αφαιρετική γεωμετρική τάση, ανιχνεύει το μυστήριο της ανθρώπινης φύσης, με νέα ματιά, απαλλαγμένη από τα βάρη του ελληνοκεντρισμού, που ταλάνιζε την εποχή του. Βάδισε στα μονοπάτια του μοντερνισμού και η ζωγραφική του, διατηρώντας πάντα τον ανθρωποκεντρικό της χαρακτήρα, αναπτύχθηκε με συνέπεια και συνοχή. Στο έργο του προβάλλει την «κλασική» της ταυτότητα και προσεγγίζει το θέμα της ελληνικότητας με ένα απόλυτα αναγνωρίσιμο και προσωπικό ύφος. Η χαρακτική και η γλυπτική του ήταν σε απόλυτη συνάφεια με τη ζωγραφική του, σαν προέκτασή της.
Ο τελευταίος «ευπατρίδης» της ελληνικής ζωγραφικής, όπως τον αποκαλούσε ο Μάνος Χατζιδάκις, γεννήθηκε στην Αρτα το 1916, όπου έζησε τα πρώτα δέκα χρόνια του πριν εγκατασταθεί στην Αθήνα. Σε ηλικία 15 ετών έγινε δεκτός στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου σπούδασε με δασκάλους τους: Αργυρό, Παρθένη, Γερανιώτη και τον Γ. Κεφαλληνό. Το 1936 συνέχισε τις σπουδές του με υποτροφία στη Ρώμη και στη συνέχεια στο Παρίσι. Το 1949 ιδρύθηκε η καλλιτεχνική ομάδα «Αρμός», της οποίας υπήρξε από την πρώτη στιγμή μέλος, μαζί με τους: Γ. Τσαρούχη, Ν. Χατζηκυριάκο - Γκίκα, Ν. Νικολάου, Ν. Εγγονόπουλο κ.ά. Σε όλο το φάσμα του έργου του, αποτελούν σταθερές θεματικές η σχέση γυναίκας - άνδρα και το δίπολο έρωτας - θάνατος.
Eurokinissi |
Ο μεγάλος εικαστικός |
Τη θλίψη τους για το θάνατο του μεγάλου ζωγράφου εξέφρασαν ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κ. Παπούλιας, ο πρωθυπουργός, ο πρόεδρος της ΝΔ, ο υπουργός Πολιτισμού και άλλοι πολιτικοί.
Eurokinissi |
Από απεργία των αρχαιοφυλάκων έξω από το χώρο της Ακρόπολης, το 2007, καθώς το τουριστικό κεφάλαιο πίεζε για επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων |
Χθες, κατά τη συνάντηση «γνωριμίας» της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με τη νέα σύνθεση του ΚΑΣ, ο υπουργός, Π. Γερουλάνος, επέμεινε στην υπογράμμιση αυτής της συγχώνευσης, «καλώντας» τα μέλη του συμβουλίου να «δουν» τον πολιτισμό «υπό νέο πρίσμα» και με «νέο μάτι», αφού «υπάρχουν πολλά πεδία για συνέργειες» μεταξύ των δύο τομέων. Βέβαια, για να προσδώσει και μια «πολιτιστική» χροιά, ο υπουργός πρόσθεσε ότι το ΚΑΣ πρέπει να λειτουργεί με αυτόν τον προσανατολισμό, αλλά «χωρίς εκπτώσεις» αναφορικά με την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η ουσία, όμως, δεν αλλάζει, πολύ περισσότερο που ο υπουργός σημείωσε ότι οι αρμοδιότητες του νέου υπουργείου (πολιτισμός, τουρισμός, κρατική τηλεόραση) έχουν τη «μερίδα του λέοντος» σε αυτό που χαρακτήρισε ως «ελληνική ταυτότητα», δηλαδή του τρόπου με τον οποίο ...«βγαίνουμε» στο εξωτερικό! Κατά τ' άλλα, ο υπουργός ζήτησε από το ΚΑΣ να «βρει τρόπους», ώστε να δίνονται «γρήγορα λύσεις» στα προβλήματα των «πολιτών».
Βέβαια, αυτό το «γρήγορα» σηκώνει πολλή κουβέντα, από τη στιγμή που η γγ του ΥΠΠΟ-Τ και πρόεδρος, εξ οφίτσιο, του ΚΑΣ, Λίνα Μενδώνη είπε ότι τα ανοιχτά θέματα που συσσωρεύθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου ανέρχονται σε 571(!), χώρια οι μελέτες ωρίμανσης έργων προς ένταξη στο ΕΣΠΑ που είναι πάνω από 200, συν τα θέματα που πρέπει να «περάσουν» από ΚΑΣ, αλλά χωρίς φακέλους!
Αυτό στην πράξη σημαίνει ακόμη και τρεις συνεδριάσεις του συμβουλίου κάθε βδομάδα αντί της συνηθισμένης μίας, ενώ προτεραιότητα θα έχουν οι κηρύξεις και οι Ζώνες προστασίας που «έμειναν πίσω» και τα μεγάλα έργα σε σχέση με το ΕΣΠΑ. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η γγ του ΥΠΠΟ-Τ στο μάλλον σημαντικό και ίσως «πονηρό» θέμα του χαρακτηρισμού μνημείων ως «μείζονος ή μη σημασίας» που προωθείται... από το υπουργείο Περιβάλλοντος κατά τις χωροθετήσεις των «Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας». Η Λ. Μενδώνη είπε ότι πρέπει το ΚΑΣ να ασχοληθεί με το θέμα, αφού «υπάρχει μια κλιμάκωση προϋποθέσεων»...
Σημείωσε, επίσης, ότι σε περίπτωση ισοψηφίας στο ΚΑΣ δε θα κάνει χρήση του δικαιώματος της διπλής ψήφου, ως πρόεδρος, αλλά θα αποφασίζει ο υπουργός.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι το μείζον πρόβλημα των απαλλοτριώσεων δε φαίνεται να λύνεται, με τη γγ να λέει ότι «η οικονομική κατάσταση ποτέ δε θα είναι τέτοια που να προχωρήσουμε σε μαξιμαλιστικές απαλλοτριώσεις». Στο μεταξύ, το υπουργείο εξακολουθεί να αιμορραγεί οικονομικά από τις αποζημιώσεις για στέρηση χρήσης προς τους ιδιώτες, όσο οι ιδιοκτησίες τους «περιμένουν» να απαλλοτριωθούν...
Τρεις λαϊκές τραγουδίστριες, με δική της πορεία η καθεμία, οι Σοφία Εμφιετζή, Χαρά Πομώνη, Αφεντούλα Ραζέλη, σμίγουν στην «Αθηναίισσα» (Ηρώνδα 8, Παγκράτι, 210.7242.172). Κάθε Τετάρτη (10 μ.μ.) παρουσιάζουν λαϊκές διαχρονικές επιτυχίες και επιλεγμένα τραγούδια, εστιάζοντας στη δεκαετία 1955-1965. Μπουζούκι: Γιώργος Χονδρογιάννης, Διονύσιος Διονυσόπουλος. Ακορντεόν: Ηρακλής Βαβάστικας.
Κάθε Πέμπτη στην «Αθηναίισσα» πραγματοποιούνται σμυρναίικες βραδιές από ένα νεανικό μουσικό σχήμα, που προσεγγίζει με σεβασμό την παραδοσιακή μας μουσική. Οι Κατερίνα Τσιρίδου, Σωτήρης Παπατραγιάννης (τραγούδι), Δημήτρης Κρανίδας (τραγούδι, ούτι), Νίκος Πρωτόπαπας (κιθάρα), Εκτορας Κοσμάς (βιολί), Γιάννης Δριμάλας (κανονάκι), ξυπνούν μνήμες από τη Μ. Ασία, Σμύρνη, Πόλη και την «παλιά Ελλάδα».
Από 24/12 το «Cine ΦΙΛΙΠ» (Θάσου 11 - Πλ. Αμερικής) θα προβάλλει την ολλανδική ταινία «Το άλογο της Γουίνκι» (2005, 95') σε σκηνοθεσία της Mischa Kamp. Η πολυβραβευμένη ταινία διηγείται την ιστορία της μικρής Γουίνκι, ενός κοριτσιού ασιατικής καταγωγής 6 ετών, που μεταναστεύει οικογενειακώς στην Ολλανδία. Οι γονείς της εργάζονται. Η ίδια νιώθει πολύ μόνη και τότε πιάνει φιλία με ένα πόνι! Οταν αυτό πεθαίνει, η Γουίνκι αποφασίζει πως θέλει ένα δικό της άλογο και ζητάει τη βοήθεια του Αϊ-Βασίλη.
Εξάλλου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Κυριακάτικα απογεύματα στο "Σινέ ΦΙΛΙΠ"», την Κυριακή 27/12, 4 μμ, θα προβληθεί η ταινία του Φιλανδού Juha Wuolijoki «Μια ιστορία για τον Αϊ-Βασίλη», μια χριστουγεννιάτικη ταινία για όλη την οικογένεια που έκανε ρεκόρ εισιτηρίων όλων των εποχών στη Φινλανδία. Είναι δε η πρώτη ταινία στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου που αναφέρεται... στην παιδική ηλικία του Αϊ-Βασίλη!
Παράταση μέχρι τις 26/12 πήρε το εξαιρετικό πρόγραμμα του Διονύση Τσακνή, «Δίπλα στο Ποτάμι» (Λάμπρου Κατσώνη 189, Αγ. Ανάργυροι, 210.2610.444) - μια μουσική παράσταση με τραγούδια διαλεχτά και εκλεκτούς φίλους - συνοδοιπόρους του. Το τελευταίο Παρασκευο-Σάββατο ( 25 - 26/12) μαζί του θα εμφανιστούν οι Γιάννης Κούτρας και Δημήτρης Ζερβουδάκης. Συμμετέχουν: Αποστόλης Ψυχράμης και Κασσιανή Λειψάκη.