ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Απρίλη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ - ΗΡΩΔΕΙΟ
Φεστιβάλ σε πάσχοντα μνημεία

Για πρώτη φορά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ του ΕΟΤ στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και στο Ηρώδειο συζητείται στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο Μάρτη και όχι λίγες μέρες πριν την έναρξη του Φεστιβάλ. Ομως και πάλι, για πολλοστή φορά, το ΚΑΣ καλείται να εγκρίνει ή να απορρίψει μετά την επίσημη ανακοίνωση του προγράμματος από τον ΕΟΤ. Και, βέβαια, δεν πρωτοτυπούν πλέον οι διαμαρτυρίες μελών του ΚΑΣ για μη τήρηση των όρων του συμβολαίου (αποτελεί και υπουργική απόφαση), για κακομεταχείριση των παραχωρούμενων μνημείων,αισθητική προσβολή τους κ.ά.

Φέτος το θέατρο Επιδαύρου παραχωρείται για 9, διήμερες, παραστάσεις,αλλά και πάλι στην αρμόδια Εφορεία δεν έχουν υποβληθεί μακέτες των σκηνικών.Αποφασίστηκε, ωστόσο, να συναντηθεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία με τους σκηνοθέτες και των εννέα παραστάσεων. Κι, ακόμα, κάθε σκηνοθέτης να έρχεται σε επαφή με την Υπηρεσία προκειμένου να τηρούνται οι όροι προστασίας του μνημείου.

Εντούτοις το Ηρώδειο,που φιλοξενεί πλήθος παραστάσεων, δεδομένου ότι γίνονται και μεμονωμένες παραχωρήσεις, δίνεται σχεδόν αδιακρίτως, χωρίς να τίθενται συγκεκριμένα κριτήρια για τη χρήση του.Το "κουβάρι" με τις εκδηλώσεις (σχήματα που υπέβαλαν αιτήσεις απ' ευθείας στο ΥΠΠΟ), εκδηλώσεις που συμπίπτουν ημερολογιακά, λύθηκε με την έγκρισή τους υπό την προϋπόθεση ότι συμφωνεί ο ΕΟΤ.

Να σημειωθεί ότι ο ΕΟΤ αποπλήρωσε τις περσινές του υποχρεώσεις για τη χρήση των μνημείων, ενώ και φέτος ισχύουν τα ίδια τέλη: 1 εκατ. δρχ. κάθε παράσταση και 500 χιλ. η δοκιμή.

Από μηδενική βάση...

Νέος τρόπος επιχορηγήσεων των θιάσων ελεύθερου θεάτρου

Από μηδενική βάση, στο πλαίσιο νέου κανονισμού, θα επιχορηγούνται στο εξής οι μη κρατικοί θίασοι (ελεύθερου θεάτρου), όπως ανακοίνωσε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος. Μηδενική βάση σημαίνει ότι δε θα αποτελεί πρόκριμα η προηγούμενη επιχορήγηση οποιουδήποτε θιάσου για την περαιτέρω επιχορήγησή του, αλλά αυτή θα κριθεί αποκλειστικά από την πρόταση και πλήρωση όρων και προϋποθέσεων που θέτει ο νέος κανονισμός. Οι θίασοι θα υπόκεινται σε οικονομικό έλεγχο από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες. Η μη τήρηση των καλλιτεχνικών προϋποθέσεων ή αθέτηση οικονομικών υποχρεώσεων θα συνεπάγεται ανάκληση της επιχορήγησης και αποκλεισμό από το σύστημα. Αλλαγές στην πρόταση συνεπάγονται αναθεώρηση ή επανακαθορισμό. Οι ηθοποιοί πρέπει να είναι μέλη του ΣΕΗ, κατά το ισχύον ποσοστό, και να κατατίθενται οι συμβάσεις τους, αλλά και οι τεχνικοί πρέπει να είναι επαγγελματίες και τα 2/3 αυτών να είναι μέλη των οικείων σωματείων. Ο φάκελος - πρόταση πρέπει να περιλαμβάνει και υπεύθυνη δήλωση για τυχόν άλλες χρηματοδοτήσεις. Οι προτάσεις υποβάλλονται μέχρι τις 4/5/1998, ενώ η αρμόδια επιτροπή θα μελετήσει τους φακέλους και θα εισηγηθεί μέχρι τις 20/6/1998.

Κατά την αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη: η συμβολή του φορέα στη γενικότερη ανάπτυξη της θεατρικής τέχνης, οι δυνατότητες του καλλιτεχνικού και τεχνικού δυναμικού, η παρουσίαση και προώθηση του νεοελληνικού έργου (χωρίς να αποτελεί a priori εχέγγυο), η ανταπόκριση του κοινού στη μέχρι τώρα θεατρική δραστηριότητα των παλαιοτέρων κυρίως σχημάτων, η πραγματοποίηση παραστάσεων σε περιοχές εκτός Αθηνών και ειδικότερα σε παραμεθόριες περιοχές,κ.ά.

Στόχος είναι να μην πολυδιασπάται το ετήσιο κονδύλιο σε περισσότερα από 35 με 40 σχήματα. Να επιχορηγούνται: 10 περίπου σχήματα που είτε εδρεύουν εκτός Αθηνών, είτε αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν παραστάσεις στην περιφέρεια, 5 περίπου παιδικοί θίασοι, 15 τουλάχιστον με νεοελληνικό ρεπερτόριο και 5 τουλάχιστον νεωτερικά και πειραματικά σχήματα.

Τέλος, με ειδικό "πρόγραμμα ανάπτυξης του νεοελληνικού και μεταφραστικού έργου" θα χρηματοδοτείται η ανάθεση συγγραφής ελληνικού θεατρικού έργου,στο πλαίσιο της συνεργασίας συγγραφέα και επιχορηγούμενου θιάσου και η μετάφραση αξιόλογων θεατρικών έργων,όπου υπάρχει κενό στο δραματολόγιο, από δόκιμους μεταφραστές σε συνεργασία με επιχορηγούμενο θίασο.

"Δημιουργικός Κοινωνικός Ανθρωπος"

Αρχίζει σήμερα το Β' Συνέδριο Καλλιτεχνικής Παιδείας

Η μελέτη και η ανάδειξη του ρόλου της καλλιτεχνικής παιδείας στη διαμόρφωση ενός δημιουργικού - κοινωνικού ανθρώπου είναι ο στόχος του Β' Συνεδρίου Καλλιτεχνικής Παιδείας,που διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας σε συνεργασία με την Ενωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων."Ο Δημιουργικός Κοινωνικός Ανθρωπος" τιτλοφορείται το Συνεδρίο, που θα διεξαχθεί (2-5/4) στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (Σίνα 31). Τα θέματα του συνεδρίου αφορούν στην επίδραση της καλλιτεχνικής παιδείας στη συνείδηση του νέου ανθρώπου και του πολίτη και στους παράγοντες της παιδείας, στις προσεγγίσεις της διδασκαλίας της Τέχνης, στα νέα προβλήματα και στις προοπτικές μέσα από τη σημερινή συνολική κατάσταση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Οι σημερινές εργασίες αρχίζουν στις 4μμ, με ομιλητές τους: Χαράλαμπο Δαραδήμο (γλύπτης, πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, με θέμα "Από το Α' στο Β' Συνέδριο"), Δημοσθένης Αγραφιώτης (καθηγητής κοινωνιολογίας, θέμα "Οραση, νόηση, συνείδηση, επικοινωνία"), Θεόδωρος Πάντος (ζωγράφος, "Εικόνα, εικαστική πράξη, συνειδητοποίηση"), Μιχάλης Παπαδάκης (γλύπτης, γραμματέας ΔΣ ΕΕΤΕ, "Η καλλιτεχνική δημιουργία: πράξη, θεωρία, γνώση").

Στην αυριανή συνεδρία (έναρξη 9πμ) θα αναπτυχθούν τα θέματα: "Η θέση της τέχνης στα σύγχρονα παιδαγωγικά συστήματα" (Τιτίκα Σάλα Δοκουμετζίδη,ζωγράφος, εκπαιδευτικός), "Η εικαστική παιδεία σε άλλες χώρες" (Λουίζα Κακίση,ζωγράφος, καθηγήτρια αισθητικής αγωγής Πανεπιστημίου Αθηνών), "Η εικαστική παιδεία στην Κύπρο" (Μαρία Στρατουρά,ζωγράφος, καθηγήτρια, μέλος ΔΣ του Συνδέσμου Τέχνης και Τεχνικού Σχεδίου Κύπρου), "Εικαστική Παιδεία και ΜΜΕ" (Αγγελος Σκούρτης,ζωγράφος, καθηγητής) και "Τέχνη και Περιβάλλον: Μια αμφίδρομη σχέση",με εισηγητή τον καθηγητή Προϊστορικής Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ Γιώργο Χουρμουζιάδη.

Ακολουθεί το "στρογγυλό τραπέζι" "Αναγκαιότητα του ελεύθερου σχεδίου",με τους Βαγγέλη Δημητρέα (ζωγράφο, καθηγητή στο ΑΠΘ), Γιάννο Γιαννακού (ζωγράφο, καθηγητή, μέλος ΔΣ Συνδέσμου Τέχνης και Τεχνικού Σχεδίου Κύπρου), Ιωάννα Ομορφοπούλου (γλύπτρια), Ασπασία Παπαδοπεράκη (γλύπτρια), Μαίρη Χατζηνικολή (ζωγράφο, εκπαιδευτικό).

Η διδασκαλία της τέχνης, η θέση των εικαστικών τεχνών στο εκπαιδευτικό σύστημα, η εξωσχολική εικαστική εκπαίδευση κ.ά. θα εξεταστούν το Σάββατο, με συμμετοχή των Φ. Γρυπάρη, Δ. Μιχαήλ, Σ. Βαφέα, Δ. Κοκκινίδη, Χ. Μυταρά, Αλκ. Νικολαϊδου, Κ. Ρόθο, Ν. Ρουμπάνη, Μ. Σπηλιόπουλο, Ζ. Χατζή, Ευτ. Ροδοπούλου, Ολ. Τσιάρα, Γ. Βαλαβανίδη, Β. Δημητρέα.

Την Κυριακή οι Μ. Οικονομίδης, Κ. Δομπούλας, Ν. Πανσελήνου, Σ. Κονταράτος θα αναφερθούν στις εικαστικές τέχνες στα Παιδαγωγικά Τμήματα, στις σπουδές Αρχιτεκτονικής, στην εκπαίδευση σε σχέση με τις άλλες τέχνες και επιστήμες.

Θησαυροί της Αρμενίας

Αρχαίες οι "ρίζες" του (ελληνικές, ελληνιστικές, ρωμαϊκές). Παλαιοχριστιανικός ο "κορμός" του (αναπτύχθηκε στο πρώτο χριστιανικό κράτος). Βυζαντινά τα "κλαριά" του. Με κάποιες αποχρώσεις δυτικού πολιτισμού τα "φύλλα" του. "Τροφή" του, η Ανατολή και οι διασταυρώσεις των πολιτισμών της (κυρίως του Περσικού). Τέτοιο πολιτιστικό κράμα είναι τα θαυμάσια αντικείμενα της έκθεσης "Θησαυροί της Αρμενίας",που εγκαινιάζεται σήμερα(7 μμ) στο Μέγαρο Μουσικής και θα λειτουργεί έως τις 30 Ιούνη (καθημερινά 10 πμ - 6 μμ, Σαββατοκύριακα 10 πμ - 2 μμ). Τα εκθέματα (3ος μΧ - 19ος αιώνας) ποικίλλουν: Προτομές (3ου αι.), ιδιότυπα αρχιτεκτονικού χαρακτήρα γλυπτά, παλαιοχριστιανικά κειμήλια από το μοναστήρι Εσμιατζίν, εκκλησιαστικά, ξυλόγλυπτα της τέχνης "Χαντσκάρ", βυζαντινά νομίσματα, κεραμικά, χαλιά, κοσμικά κοσμήματα, κεντήματα και αντικείμενα λαϊκής τέχνης.

Η έκθεση εντάσσεται στον κύκλο εκδηλώσεων "Σταυροδρόμια" (χορηγός η Ιονική Τράπεζα), που περιλαμβάνει συναυλίες και διαλέξεις (Ελ. Γλύκατζη - Αρβελέρ 4 και 5/4 με θέματα "Βυζάντιο και Αρμενία", "Βυζάντιο και λαοί του Εύξεινου Πόντου", αντίστοιχα). Τα εκθέματα ανήκουν σε τρία μεγάλα μουσεία της Αρμενίας (και για πρώτη φορά βγαίνουν από τη χώρα): Κρατικό Ιστορικό Μουσείο Αρμενίας, Μουσείο Ιερατικών Αντικειμένων του Ετσμιατζίν, Κρατικό Κέντρο Χειρογράφων Ματενανταράν (το πλουσιότερο στον κόσμο, του οποίου η συλλογή θα αριθμούσε 30.000 χειρόγραφα, αν οι Τούρκοι το 1915 δεν κατέστρεφαν περίπου 3.000 μοναστήρια και δεν έκαιγαν 16.000 χειρόγραφα) και στο Μουσείο Μπενάκη.

Η έκθεση αποτελεί "πρώτο βήμα" της πολιτιστικής συνεργασίας Ελλάδας - Αρμενίας, ενώ το Μέγαρο Μουσικής "νιώθει την υποχρέωση να θέσει στη διάθεση της Αρμενίας υλικό από την πολιτιστική "δεξαμενή" του", όπως είπε ο Χ. Λαμπράκης σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, στην οποία παραβρέθηκαν και μίλησαν: Ο πρόεδρος της Ιονικής Χ. Σταματόπουλος.Ο Αρμένιος αρχιεπίσκοπος Βοσκάν Καλπακιάν (αναφέρθηκε στα 1.700 χρόνια του χριστιανικού αρμενικού κράτους). Ο διευθυντής του Κρατικού Κέντρου Χειρογράφων Ματενανταράν Σεν Αρεφσατιάν (μίλησε για τα 10 μοναδικά χειρόγραφα που εκτίθενται - πρόκειται για έργα Ελλήνων συγγραφέων σωζόμενα μόνο στην αρμενική γλώσσα). Η διευθύντρια του Κρατικού Ιστορικού Μουσείου Αρμενίας Υβέττα Μκρτσιάν (αναφέρθηκε στις αναστηλώσεις μνημείων, στις ανασκαφές που δίνουν μυκηναϊκά, μεσοποταμικά, ελληνιστικά, ρωμαϊκά, μακεδονικά ευρήματα και στις δυτικές επιρροές του αρμενικού πολιτισμού) και η επιμελήτρια της έκθεσης Εφη Ανδρεάδη.

@ Εγκαινιάζεται σήμερα

Εγκαινιάζεται σήμερα (διάρκεια έως 5/4) στην Μπολόνια της Ιταλίας, η μεγαλύτερη παγκοσμίως έκθεση παιδικού βιβλίου. Στην έκθεση συγκεντρώνονται 1.400 εκθέτες από 76 χώρες περίπου. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών - Βιβλιοπωλών,με επιχορήγηση του ΥΠΠΟ, οργάνωσε και φέτος ελληνικό περίπτερο, με 350 τίτλους παιδικών βιβλίων των δύο τελευταίων ετών, ενώ παράλληλα θα παρουσιαστούν 60 έργα Ελλήνων εικονογράφων παιδικών βιβλίων.

Ωράριο αρχαιολογικών χώρων

Το θερινό ωράριο (από 8/4) λειτουργίας 12 μουσείων και 15 αρχαιολογικών χώρων ανακοίνωσε, χθες, ο υπουργός Πολιτισμού. Η απόφαση συνοδεύεται με πρόσληψη 800 έκτακτων αρχαιοφυλάκων που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο. Ωστόσο, το έκτακτο προσωπικό θα απορροφηθεί το Μάη...

Το νέο ωράριο είναι: 8πμ - 7μμ (από 8/4 - 14/5 και 1/9 - 31/10) και 8πμ - 8μμ (από 15/5 - 31/8). Ισχύει για τους παρακάτω αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Ακρόπολη - Μουσείο, Ολυμπία - Μουσείο, Δελφοί - Μουσείο, Δίον - Μουσείο, Πέλλα - Μουσείο, Βεργίνα, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, Ακρωτήρι Θήρας, Κνωσός, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Λίνδος, Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο, Μυστράς, Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ