ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Φλεβάρη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο ΜΑΡΞ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΤΑ ΘΑΝΑΣΙΜΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΑΣΤΩΝ
Μια παράσταση που κανείς δεν πρέπει να χάσει

Τη Δευτέρα στις 7 μμ στον Περισσό στα πλαίσια του συμποσίου της ΚΕ του ΚΚΕ για το μεγάλο κομμουνιστή δημιουργό Μπ. Μπρεχτ

Η μουσική - χορευτική - θεατρική παράσταση «Ο Μαρξ και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών», βασισμένη στην όπερα - μπαλέτο των Κουρτ Βάιλ - Μπέρτολτ Μπρεχτ «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών», παρουσιάζεται στην αίθουσα συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ (Λ. Ηρακλείου 145, Περισσός), τη Δευτέρα 18 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ., στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στις 27 και 28 Απρίλη 2013, αφιερωμένο αυτή τη φορά στον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, με τίτλο: «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν».

Είσοδος με προσκλήσεις που διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, για μια παράσταση που κανείς δεν πρέπει να χάσει.

Λίγα λόγια για το έργο

Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 ο Μπρεχτ, με συνεργάτη τον Βάιλ, αρχίζει να επεξεργάζεται την ιδεολογική - αισθητική αντίληψή του για το οπερατικό είδος, τη δική του αντιόπερα, «καρποί» της οποίας ήταν τα έργα «Μικρό Μαχαγκόνι», «Οπερα της πεντάρας», «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόνι» και «Τα επτά αμαρτήματα των μικροαστών» (το μοναδικό στο είδος της όπερα - μπαλέτο που έγραψε), που αποτελεί τον τελευταίο καρπό της γόνιμης συνεργασίας Βάιλ - Μπρεχτ και χαρακτηρίζεται ως «υβριδικό» επειδή συνδυάζει μουσική, όπερα, θέατρο μέσα σε μία συνεχόμενη χορογραφία. Το 1933 ο Μπρεχτ παίρνει το δρόμο της εξορίας. Τον Ιούνη του 1933 το έργο ανεβαίνει στο θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων, στο Παρίσι, με χορογραφία του Ζορζ Μπαλανσίν και το 1936 στην Κοπεγχάγη, αλλά με διαταγή του φιλοναζιστικού παλατιού απαγορεύεται.

Στο έργο «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» ο Μπρεχτ με θαυμαστή λακωνικότητα καυτηριάζει τις αντιφάσεις του μικροαστού που, από τη μια θέλει να αποκτήσει χρήμα και δόξα, να μοιάσει δηλαδή με τους αστούς, κι από την άλλη συγκρούεται με τη μικροαστική, θρήσκα συνείδησή του, που βάζει όρια στην εξαχρείωσή του. Τελικά μετατρέπεται σε θύμα των αμείλικτων νόμων της καπιταλιστικής αγοράς και του κοινωνικού της συστήματος που εμπορευματοποιεί τα πάντα, ακόμη και τον άνθρωπο, ενώ συντρίβεται και εξοντώνεται από τις εσωτερικές αντιφάσεις του. Το έργο αποτελεί κριτική των μικροαστικών ψευδαισθήσεων για κοινωνική άνοδο και βελτίωση της θέσης των λαϊκών στρωμάτων στο καπιταλιστικό σύστημα.

Μια μικροαστική οικογένεια στη Λουιζιάνα ωθεί την όμορφη μπαλαρίνα κόρη της, Αννα, να πάει σε άλλη πολιτεία, να δουλέψει και να βγάλει λεφτά για να χτίσουν καινούριο σπίτι. Η Αννα φεύγει, αλλά ως μπαλαρίνα ψευτοζεί. «Καλοθελητές» της δίνουν δουλειά σε καμπαρέ. Καλύτερη η «αμοιβή» στο καμπαρέ, ακόμα καλύτερη με την εκπόρνευσή της και μεγάλη όταν η Αννα γίνεται «έμπορος» του εαυτού της. Πλουτίζει, αυτοεκπορνευόμενη έως ψυχοσωματικής εξουθένωσης.

H Αννα θα περιπλανηθεί σε επτά πολιτείες των ΗΠΑ και θα διαπράξει διαδοχικά «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών». Θα έρθει αντιμέτωπη με τον εαυτό της, τις θρησκευτικές αντιλήψεις της ίδιας και της οικογένειάς της, αλλά και τις απαιτήσεις μιας κοινωνίας, η οποία προστάζει την απόκτηση πλούτου με κάθε μέσο. Θα συνειδητοποιήσει ότι η πορεία της και η ανάλωσή της ως ένα ακόμα εμπόρευμα ήταν ήδη καθορισμένες από μια κοινωνία διαμορφωμένη από τις οικονομικές αρχές του αδηφάγου καπιταλιστικού συστήματος.

Ο Μαρξ σε ρόλο σχολιαστή της κοινωνικής πραγματικότητας στην παράσταση (πρόκειται για ευφυή προσθήκη στο μονόπρακτο των Μπ. Μπρεχτ - Κ. Βάιλ «Επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» από την Ιλια Κοντού που υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης) εντάσσεται αρμονικά στη σκηνική πράξη. Με τον τρόπο αυτό, το έργο εμπλουτίζεται με αποσπάσματα του «Κεφαλαίου», του «Κομμουνιστικού Μανιφέστου» και με αλληλογραφία των Μαρξ - Ενγκελς, σχετικά με την εκμετάλλευση και εμπορευματοποίηση του ανθρώπου, υποδηλώνοντας την επίδραση του Μαρξ στο έργο του Μπρεχτ.

«Ο Μαρξ και και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» είναι «stationendrama» δηλαδή δράμα σε «σταθμούς», με δομή επικού θεάτρου. Ενας πρόλογος και ένας επίλογος πλαισιώνουν επτά τραγούδια - επτά σκηνές. Στη παράσταση ερμηνεύεται από τριάντα καλλιτέχνες (13μελή ορχήστρα, 5 λυρικούς τραγουδιστές, 12 ηθοποιούς και χορευτές).

Το έργο θα παρουσιαστεί στη γερμανική γλώσσα με ελληνικούς υπέρτιτλους. Μουσική Διεύθυνση: Nίνα Πατρικίδου. Δραματουργία - Σκηνοθεσία - Χορογραφία: Ιλια Κοντού, Ενορχήστρωση: Bασίλης Ρώτας, Σκηνογραφία: Γιάννης Σκαρπερός, Βοηθός σκηνογράφου: Στράτος Σαραντίδης, Μετάφραση: Γιούλα Ζωγράφου. Με την συμμετοχή, 30 νέων καλλιτεχνών μουσικών, ηθοποιών, χορευτών.

Βαθαίνει η κρίση στο ΚΘΒΕ

Πεδίο προσωπικών διενέξεων ή πολιτικά παιχνίδια; Το σίγουρο είναι ότι οι έντονες διενέξεις που έχουν ξεσπάσει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) τον τελευταίο καιρό είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής απαξίωσης και μαρασμού, που έχει επιβληθεί και στους πολιτιστικούς οργανισμούς της χώρας από τη σημερινή αστική συγκυβέρνηση, σε συνέχεια της πολιτικής των προηγούμενων.

Εντείνονται οι διενέξεις μεταξύ του προέδρου του ΔΣ, Θ. Τρικούκη, και 3 μελών του ΔΣ, της πλειοψηφίας του ΔΣ, του καλλιτεχνικού διευθυντή, Σωτήρη Χατζάκη, και του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρα. Τα μέλη του ΔΣ φαίνεται να ζητούν την παραίτηση του προέδρου, κατηγορώντας τον ότι υπηρετεί πολιτικές επιλογές στηριγμένες στη μνημονιακή πολιτική, ο υπουργός ζητά την παραίτηση προέδρου και ΔΣ, ο πρόεδρος αρνείται την παραίτησή του μέχρι να ολοκληρωθεί τουλάχιστον ο απολογισμός, το ΔΣ αδειάζει τον υπουργό αρνούμενο ότι υπάρχει επιστολή προς αυτόν, ο υπουργός ανταπαντά ότι υπήρξε συνάντηση ενώ στην αρχή μίλαγε για επιστολή, ενώ ο καλλιτεχνικός διευθυντής δηλώνει ότι «ο απολογισμός των καλοκαιρινών παραγωγών του ΚΘΒΕ θα γίνει δημόσια σε συνέντευξη Τύπου« (21/2, 12 μ.), ζητά από τα μέλη του ΔΣ να τοποθετηθούν ανοιχτά για τη συμπεριφορά του προέδρου, ενώ απειλεί με δικαστικές ενέργειες για συκοφαντία. Μέσα σ' όλο αυτό το κλίμα και μια κλοπή 80.000 ευρώ (τον Αύγουστο του 2012) από το ΚΘΒΕ, που ακόμη δεν έχει εξακριβωθεί τι ακριβώς έχει συμβεί.

Κι όλα αυτά σε βάρος βέβαια των εργαζομένων - καλλιτεχνικού και διοικητικού προσωπικού - που πληρώνουν τα σπασμένα της ληστρικής κυβερνητικής πολιτικής από τη μια και της από χρόνια επιβολής κανόνων λειτουργίας των κρατικών σκηνών ως Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, που έχει ως αποτέλεσμα τέτοιου είδους φαινόμενα. Ο,τι σπείρεις θερίζεις. Το καλοκαίρι είδαμε την κρατική σκηνή να συνεργάζεται με ιδιωτική εταιρεία, το «Ακροπόλ» (Φ. Κιρκινέζος). Είχε προηγηθεί και η συνεργασία του Εθνικού με την ΕΛΘΕΑ (στο «Τρίτο Στεφάνι»), παραγωγές που πήγαν πολύ καλά, ενώ οι ηθοποιοί έμεναν απλήρωτοι.

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών σε ανακοίνωσή του καλεί τους ηθοποιούς «να προσηλωθούν στη διεκδίκηση για λύση των πραγματικών προβλημάτων τους. Τώρα όσο ποτέ χρειάζεται οι εργαζόμενοι στο ΚΘΒΕ να συσπειρωθούν γύρω από τα προβλήματα που αφορούν τη διάλυση των ΣΣΕ, των δημοκρατικών και συνδικαλιστικών ελευθεριών, την υποβάθμιση του πολιτισμού μέσω της περικοπής των κρατικών επιχορηγήσεων και της συγχώνευσης των κρατικών θεάτρων».

Το ΚΚΕ έχει αναδείξει τα προβλήματα του ΚΘΒΕ

Σε Ερώτηση που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, τον περασμένο Νοέμβρη, την οποία υπογράφουν οι βουλευτές Θεοδόσης Κωνσταντινίδης και Ελένη Γερασιμίδου, σημειωνόταν: «Η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ, με την ΕΕ και το ΔΝΤ, στο όνομα της καπιταλιστικής κρίσης, εξαπολύει ακόμη πιο ληστρική επίθεση σε όλα τα μέτωπα της ζωής του εργαζόμενου. Αυτή η πολιτική πλήττει καίρια και τον πολιτισμό. Αποτελεί συνέχεια της πολιτικής που εφάρμοσαν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις στο χώρο του πολιτισμού. Τον υποβαθμίζει και τον μετατρέπει σε πανάκριβο εμπόρευμα, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες. Το ΚΘΒΕ, εδώ και χρόνια, αντιμετωπίζει πλήθος προβλημάτων εξαιτίας της συνειδητής πολιτικής υποβάθμισης και υποχρηματοδότησης των κυβερνήσεων και η φετινή χρονιά δεν αποτελεί εξαίρεση. Παρόλο που στον προϋπολογισμό του 2012 είχε εγγραφεί για το ΚΘΒΕ το ποσό των 8.200.000 ευρώ, αυτό δεν καταβάλλεται έγκαιρα και σε μηνιάτικη βάση, γεγονός που έχει αρνητικές συνέπειες στη λειτουργία του θεάτρου, όπως η δυσκολία υλοποίησης της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας». Ταυτόχρονα, το ΚΚΕ έχει αντιτεθεί στα σχέδια για συγχωνεύσεις και καταργήσεις πολιτιστικών οργανισμών, σημειώνοντας ότι «θα επιφέρουν συντριπτικό πλήγμα στον ήδη απαξιωμένο από την κυρίαρχη πολιτική τομέα του Πολιτισμού και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Θα συνοδευτούν με μέτρα για την ελαχιστοποίηση της κρατικής χρηματοδότησης και τη διεύρυνση της ιδιωτικοοικονομικής, επιχειρηματικής λειτουργίας τους, υποβάθμιση, συρρίκνωση και διάλυση υπηρεσιών απαραίτητων για τη συνέχεια και ανάπτυξη του πολιτισμού και του λαϊκού πολιτιστικού επιπέδου, μείωση του ήδη ανεπαρκούς προσωπικού τους».

Πρόσκληση σε θέατρο

Η Ελληνική Επιτροπή Διεθνούς Δημοκρατικής Αλληλεγγύης (ΕΕΔΔΑ) προσκαλεί στη θεατρική παράσταση, για αρχάριους, «Αριστοφάνης Junior» - μία προσαρμογή των αριστοφανικών κωμωδιών «Αχαρνείς» και «Ορνιθες», με ζωντανή μουσική - αύριο (17/2, 12 το μεσημέρι), στο θέατρο «Βαφείο - Λάκης Καραλής» (Αγ. Ορους 16 & Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός, στάση Μετρό «Κεραμεικός»).

Τιμή εισιτηρίου 10 ευρώ για τους ενήλικες και 5 ευρώ για παιδιά και νέους μέχρι 18 ετών. Μέρος των εσόδων θα διατεθεί για τους σκοπούς της ΕΕΔΔΑ.

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ
Θεατρική ομάδα εργαζομένων - ανέργων

Με πρωτοβουλία του Εργατικού Κέντρου Λάρισας πραγματοποιήθηκε σύσκεψη ομάδας εργαζομένων και ανέργων, για τη δημιουργία εργατικής ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας του ΕΚΛ, με σκοπό την οργάνωση για εργαζόμενους, θεατρικών παραστάσεων με προοδευτικό περιεχόμενο, σε μια εποχή που η καπιταλιστική κρίση ισοπεδώνει τη ζωή αλλά και τις πολιτιστικές αξίες της εργατικής τάξης, που μετατρέπει τον πολιτισμό σε ακριβό εμπόρευμα και «όπλο» της αστικής τάξης για τη χειραγώγηση της εργατικής συνείδησης. Οι συμμετέχοντες στη σύσκεψη συμφώνησαν για την ανάγκη αυτή και αποφασίσθηκε να γίνει νέα, πιο διευρυμένη συνάντηση και με άλλους εργαζόμενους ή ανέργους, που θέλουν να πλαισιώσουν αυτήν την πρωτοβουλία.

Το ΔΣ του ΕΚΛ καλεί όσους ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στη θεατρική ομάδα, στις 20/2 (7 μ.μ.) , στο 2ο όροφο του ΕΚΛ. Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2410.250.708, 2410.532.459.

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ πραγματοποιεί αύριο Κυριακή, 10.30 π.μ., η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας). Προγραμματισμένα θέματα απολογισμός πεπραγμένων του ΔΣ, οικονομικός απολογισμός, συζήτηση για τα οικονομικά της ΕΕΛ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ