ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτιστική Νίκαια

Από την παράσταση του «Πλούτου»
Από την παράσταση του «Πλούτου»
Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η συναυλία της «Εστουδιαντίνας», με τη συμμετοχή της Ελένης Βιτάλη, η οποία άνοιξε τις εκδηλώσεις του Δήμου Νίκαιας «Πολιτιστικό Καλοκαίρι 2004». Οι εκδηλώσεις συνεχίζονται σήμερα (9μμ) στη Μάντρα του Μπλόκου, με το «Κονσέρτο... για κιθαριστές». Στη συναυλία, το δεξιοτεχνικό κιθαριστικό ντουέτο, Ε. Κώνστα - Ν. Χατζηελευθερίου, θα πλαισιώσουν οι νέοι κιθαριστές Μ. Παπαμιχαήλ, Χ. Φάκλαρης, Ι. Ζαρέλης και Φ. Καραγιαννόπουλος. Με την ευκαιρία να σημειώσουμε ότι, σήμερα, στις 8μμ, στο θέατρο «Κατράκειο», θα εγκαινιαστεί η έκθεση γλυπτικής του Μάνου Γρηγοριάδη, με τίτλο «Ολυμπιακά σύμβολα και αγωνίσματα».

Στα πλαίσια των εκδηλώσεων του δήμου, αύριο στο «Κατράκειο», ο Λάκης Λαζόπουλος θα παρουσιάσει τον αριστοφανικό «Πλούτο». Μια κωμωδία για τον αιφνίδιο πλουτισμό των επιτήδειων, μια ουτοπία για κάθε τίμιο φτωχό σε μια κοινωνία σαν τη σημερινή. Ο «Πλούτος» παρουσιάζεται σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, μουσική Σταμάτη Κραουνάκη, στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου. Τον Χρεμύλο ερμηνεύει ο Λάκης Λαζόπουλος. Παίζουν επίσης: Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Τάκης Παπαματθαίου, Ταξιάρχης Χάνος, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Νατάσα Κατσαβού κ.ά. Είσοδος: 22 ευρώ - φοιτητικό 18 ευρώ.

«Ρωσική Πρωτοπορία» στο Βερολίνο

Στις 2 του Νοέμβρη εγκαινιάζεται η έκθεση «Φως και Χρώμα στη Ρώσικη Πρωτοπορία - Η Συλλογή Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη», στον εκθεσιακό χώρο Martin Gropius Bau του Βερολίνου. Η έκθεση περιλαμβάνει 350 έργα και αρχειακό υλικό από τη συλλογή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Η έκθεση, που περιλαμβάνει έργα 60 καλλιτεχνών, που καλύπτουν όλο το φάσμα της Ρωσικής Πρωτοπορίας (1900-1943), χωρίζεται σε δέκα ενότητες, που παρουσιάζουν διαφορετικές μεθόδους και κινήματα: από τα μονοχρωματικά έργα, στην απελευθέρωση του χρώματος και από την απόδοση του κοσμικού και μεταφυσικού φωτός, στην εισβολή της τεχνολογίας στο έργο τέχνης, το ρόλο του ηλεκτρισμού, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο. Πολλά έργα εκτίθενται για πρώτη φορά. Επίσης θα παρουσιαστεί πλούσιο αρχειακό υλικό, χειρόγραφα, βιβλία, φωτογραφίες, ενώ θα γίνουν προβολές ταινιών και ανακατασκευές εγκαταστάσεων, με βάση το υλικό της Συλλογής Κωστάκη. Επιμελητής της έκθεσης είναι ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του ΑΠΘ και διευθυντής του ΚΜΣΤ, Μιλτιάδης Παπανικολάου.

Ο τρίγλωσσος, 400 σελίδων, κατάλογος της έκθεσης θα εκδοθεί από τον γερμανικό οίκο «DuΜΟΝΤ», σε 10.000 αντίτυπα και θα κυκλοφορήσει διεθνώς. Περιλαμβάνει πρωτότυπες εργασίες επιστημόνων από Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, ΗΠΑ, Ιταλία, Μ. Βρετανία, Ρωσία, Σουηδία. Γράφουν οι: Μιλτιάδης Παπανικολάου, Snezhanka Bauer, Lutz Becker, John Bowlt, Charlotte Douglas, Μαρία Κόκκορη, Christina Lodder, Jean-Claude Marcadι, Nicoletta Misler, Ada Raev, Alexandra Shatskikh, Margareta Tillberg, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα, Ολγα Φώτα. Θα δημοσιευτούν και πρωτότυπα θεωρητικά κείμενα καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας και υλικό για τη διδασκαλία και μελέτη του χρώματος και του φωτός στις σχολές καλών τεχνών εκείνης της περιόδου.

Η έκθεση και ο κατάλογος χρηματοδοτούνται από τη γερμανική πλευρά και το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού (παράρτημα Βερολίνου). Οσα έσοδα προκύψουν θα διατεθούν αποκλειστικά στη συντήρηση έργων τέχνης της Συλλογής Κωστάκη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 6/1/2005. Μετά θα μεταφερθεί στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Βιέννης (έως τον Απρίλη) και τέλος στο ΚΜΣΤ, στη Θεσσαλονίκη.

Με τη Συμφωνική της Πράγας

Ενα από τα σημαντικότερα ιστορικά μουσικά σύνολα της Τσεχίας, η 78χρονη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Πράγας θα παρουσιαστεί στο Ηρώδειο (8.30μμ), με διαφορετικό ρεπερτόριο, υπό την μπαγκέτα των Βλαντιμίρ Βάλεκ (σήμερα) και Αλέξανδρου Μυράτ (αύριο). Συμπράττουν οι σολίστ στο πιάνο Ζαν Σίμον και Θανάσης Αποστολόπουλος, καθώς και η Χορωδία του Φεστιβάλ Αθηνών.

Ο σημερινός μόνιμος μαέστρος της, Βλαντιμίρ Βάλεκ, θα διευθύνει, με σολίστ στο πιάνο τον Ζαν Σίμον, έργα των Γιώργου Σισιλιάνου, Τσαϊκόφσκι και Ντβόρζακ. Στον τελευταίο, μάλιστα, σπουδαίο Τσέχο συνθέτη είναι αφιερωμένη η σημερινή συναυλία.

Αύριο, στο πόντιουμ ο Ελληνας μαέστρος Αλέξανδρος Μυράτ, με σολίστ στο πιάνο τον Θανάση Αποστολόπουλο και τη Χορωδία του Φεστιβάλ Αθηνών, υπό τον Αντώνη Κοντογεωργίου, θα ερμηνεύσουν έργα των Γιώργου Κουρουπού, Γιάννη Δροσίτη, Αντίοχου Ευαγγελάτου και Γ. Σ. Μπαχ.

Η ιστορία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ραδιοφωνίας της Πράγας ξεκινά από το 1926, οπότε πολλοί καταξιωμένοι συνθέτες τής εμπιστεύονται έργα τους, όπως οι Οτορίνο Ρεσπίγκι, Προκόφιεφ, κ.ά. Οταν τη διηύθυνε ο αρχιμουσικός Κάρελ Ανσερλ, η Ορχήστρα έγινε γνωστή στο εξωτερικό και συνεργάστηκε με διάσημους αρχιμουσικούς και συνθέτες της εποχής.

«Σκαιή πραγματικότητα» και ΣΕΑ

Επαναλαμβάνει τα περί «προσβολής» της Ακρόπολης από την ανάρτηση του αντιπολεμικού πανό ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), σε ανακοίνωσή του. Δηλώνει, μάλιστα, τη διαφωνία του, «ανεξάρτητα από το περιεχόμενο των αιτημάτων και διεκδικήσεων», αν και δεν «αγνοεί», ούτε «υποβαθμίζει» τη «σκαιή πραγματικότητα». Θεωρεί, όμως, ότι αυτή η πραγματικότητα «δεν μπορεί να αποτελεί πρόκριμα ή δικαιολογία για την παραβίαση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης, την αλλοίωση και χρησιμοποίηση του μνημείου, αντίθετα προς το κοινό αίσθημα, το Σύνταγμα και τον Αρχαιολογικό Νόμο».

Η ανακοίνωση του ΚΚΕ και τα σχετικά δημοσιεύματα του «Ρ» απάντησαν σε ανάλογες αιτιάσεις, άρα δεν έχει νόημα να επαναληφθούν εδώ. Ωστόσο, αξίζει να σταθούμε στο θέμα της «νομιμότητας» που αναδεικνύει ο ΣΕΑ, αλλά και στο ηθικό ζήτημα που βάζει, αντιπαραθέτοντας το περιεχόμενο του πανό με τις «αξίες» της πολιτιστικής μας παράδοσης.

Για το πρώτο: Ο ΣΕΑ γνωρίζει καλύτερα από τον καθέναν τι έχει υποστεί η Ακρόπολη τα τελευταία χρόνια από χρήσεις - κάθε μορφής και με κάθε ευκαιρία - οι οποίες «νομιμοποιούνταν» μόνον από το γεγονός της ιδιότητας των αυτουργών, δηλαδή την εξουσία. Ούτε με το «γράμμα» του νόμου ήταν συμβατές, ούτε - πολύ περισσότερο - με τις αξίες της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επί της ουσίας τώρα, πρόκειται για ολοφάνερη υπεκφυγή η φράση «ανεξάρτητα από το περιεχόμενο των αιτημάτων». Για μας - ελπίζουμε και για το ΣΕΑ - προσβολή για το μνημείο είναι να γίνεται «φόντο» για τις πολυεθνικές και όχι να αναδεικνύεται η ουσία του με ένα αντιπολεμικό σύνθημα. Προσβολή για το μνημείο ήταν η σβάστικα που αναρτήθηκε επί κατοχής και όχι το κατέβασμά της από τους Γλέζο και Σιάντα, οι οποίοι, κατά το «γράμμα» και του τότε ισχύοντος αρχαιολογικού νόμου ...«παρανόμησαν».

Η πράξη του ΚΚΕ νομιμοποιήθηκε από όλο τον πλανήτη και είναι εύκολο για το ΣΕΑ να το διαπιστώσει και μέσω του Διαδικτύου. Διότι οι λαοί γνωρίζουν ενστικτωδώς αυτό που οι αρχαιολόγοι γνωρίζουν και μέσα από τις σπουδές τους, αρκεί να διαβάζουν στοιχειωδώς πίσω από τις λέξεις: Οτι η διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς ήταν, είναι και θα είναι καθαρά πολιτική πράξη. Ως τέτοια διέπεται από τους όρους της ταξικής πάλης και οι «αξίες» της αλλάζουν περιεχόμενο, ανάλογα με την τάξη που έχει κάθε φορά την εξουσία.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Εργα στην Ακρόπολη

Ολοκληρώθηκε η α΄ φάση του έργου της ενοποίησης της βόρειας, ανατολικής και νότιας κλιτύος της Ακρόπολης, η οποία εκτελέστηκε στο πλαίσιο της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας και έχει αποδοθεί στο κοινό.

Στον αρχαιολογικό χώρο εντάσσονται σημαντικότατα μνημεία, όπως το ιερό και το θέατρο του Διονύσου Ελευθερέως, το Ασκληπιείο, η στοά Ευμένους, τα χορηγικά μνημεία του Νικία και του Θρασύλλου στη νότια κλιτύ, το σπήλαιο της Αγλαύρου στην ανατολική κλιτύ και τα ιερά σπήλαια Πανός, Απόλλωνος Υποακραίου και Διός Ολυμπιείου, το Ιερό της Αφροδίτης και του Ερωτα, τμήμα της Παναθηναϊκής οδού και η Κλεψύδρα στη βόρεια κλιτύ.

Η είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο γίνεται με ενιαίο εισιτήριο και προς το παρόν μόνο από τη νότια κλιτύ-Θέατρο Διονύσου, στη συμβολή των οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Θρασύλλου, ενώ μέσα στον Οκτώβρη θα λειτουργήσει και η είσοδος από τη βόρεια κλιτύ, επί της οδού Θεωρίας, στην Πλάκα.

Στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, σήμερα, θα παρουσιαστεί η μουσική παράσταση «Κηποθέατρο». Πρόκειται για μουσική και τραγούδια του Νίκου Κυπουργού για το θέατρο και για ταινίες. Τα τραγούδια και τα ορχηστρικά κομμάτια θα ερμηνεύσουν οι: Χρόνης Αηδονίδης, Σαββίνα Γιαννάτου, Λιζέτ Καλημέρη, Δώρος Δημοσθένους, Νίκολα Φλόκι, το συγκρότημα «Γύρω-Γύρω», η Πολυφωνική Χορωδία Πάτρας, η Δημοτική Μπάντα Πατρών και δεξιοτέχνες μουσικοί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ