ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Οχτώβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Προς αναζήτηση χορηγών...

Η απόκτηση δικής της στέγης παραμένει όνειρο, καθώς ο υπουργός Πολιτισμού παρέπεμψε στον πρωθυπουργό για σχετικές ανακοινώσεις αργότερα...
Η απόκτηση δικής της στέγης παραμένει όνειρο, καθώς ο υπουργός Πολιτισμού παρέπεμψε στον πρωθυπουργό για σχετικές ανακοινώσεις αργότερα...
Αλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς... Η παραπάνω ρήση ταιριάζει «γάντι» στη Λυρική Σκηνή, που παρά τα παχιά λόγια περί στήριξης και ανάπτυξής της ξεκινά τη νέα καλλιτεχνική περίοδο με τα στενάχωρα «ρούχα» μιας ασφυκτικής οικονομικής πολιτικής, η οποία την παραδίδει ολοένα και περισσότερο στα χέρια των ιδιωτών.

Η απόκτηση δικής της στέγης, σύγχρονης και κατάλληλης, παραμένει όνειρο, καθώς ο υπουργός Πολιτισμού, που παραβρέθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, παρέπεμψε στον πρωθυπουργό για σχετικές ανακοινώσεις αργότερα. Η επέκταση σκηνής και τάφρου ορχήστρας, που έγινε πρόσφατα στο ενοικιαζόμενο «Ολύμπια» μάλλον προοιωνίζεται ότι ο δρόμος για την απόκτηση του πολυπόθητου νέου κτιρίου είναι μακρύς. Να σημειώσουμε ότι οι κτιριακές μετατροπές, σύμφωνα με καταγγελίες, έγιναν δίχως άδεια της Πολεοδομίας και ότι οι μουσικοί της ορχήστρας αρνούνται να κάνουν πρόβες στο «Ολύμπια» μέχρι να εγκριθεί η καταλληλότητά του. Σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Στ. Λαζαρίδη, «το χαρτί της Πολεοδομίας θα το έχουμε μέχρι το τέλος της εβδομάδας»! Η έξωση της οπερέτας από το «Ακροπόλ», που πλέον θα γίνει χώρος για το μπαλέτο της ΕΛΣ είναι ένα ακόμη δείγμα του νέου οράματος της διεύθυνσης.

Το στίγμα του «νέου οράματος», ως προς την οικονομική πορεία της ΕΛΣ, πάντως δόθηκε πιο ξεκάθαρα από το μεγαλοβιομήχανο και πρόεδρο του ΔΣ, Οδυσσέα Κυριακόπουλο: «Σχεδιάζουμε νέα στρατηγική στον τομέα των χορηγιών, μελετούμε και σκοπεύουμε ν' αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που παρέχει ο ιδιωτικός τομέας», είπε ανοίγοντας την κερκόπορτα σε σύγχρονους Μαικήνες. Ανέφερε ότι η Λυρική ζητά από το ΥΠΠΟ να καλύψει τα 19 εκατ. ευρώ από τα 25,6 εκατ., που είναι ο ετήσιος προϋπολογισμός της για την περίοδο 2006-2007, ενώ τα υπόλοιπα 6,6 εκατ. καθώς και τα 2 εκατ. (για επενδύσεις και εξοπλισμό) η διοίκηση της ΕΛΣ δεσμεύτηκε (!) στον υπουργό Πολιτισμού ότι θα τ' αναζητήσει αλλού (πώληση εισιτηρίων, χορηγίες κλπ). Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρατική επιχορήγηση των 19 εκατ. ευρώ (αν τελικώς δοθεί) αρκεί για να καλύψει μόνο μισθούς, ενοίκια και λειτουργικά έξοδα (!). Το καλλιτεχνικό έργο επαφίεται σε χορηγούς και εισιτήρια...

Οσον αφορά στα συσσωρευμένα χρέη της (πάνω από 10 εκατ. ευρώ) το ΥΠΠΟ κάλυψε μόλις τα 4 εκατ. ευρώ, ενώ τα άλλα... αναμένονται. Ο δρόμος πάντως της επικαλούμενης αναβάθμισης φαίνεται ότι περνάει και από το Μέγαρο Μουσικής, καθώς η Λυρική θα κάνει 1-2 εμφανίσεις το χρόνο στην όπερα του Μεγάρου Μουσικής, προκειμένου «να προπονείται σε μεγάλη σκηνή», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Στ. Λαζαρίδης.

Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας

Εργο της της Βούλας Παπαϊωάννου
Εργο της της Βούλας Παπαϊωάννου
Τα είκοσι χρόνια ζωής και παρουσίασης στο φωτογραφικό χώρο γιορτάζει το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, που διοργανώνει και το φετινό φθινόπωρο το «13ο Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας». Σαράντα επτά ομαδικές και ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας, με γενικό τίτλο «Περί προσώπων», θα φιλοξενηθούν σε χώρους τέχνης, γκαλερί και μορφωτικά ιδρύματα της Αθήνας. Ανάμεσά τους φωτογράφοι από τη Λιθουανία, τη Γερμανία, τη Φινλανδία, την Ισλανδία, το Βέλγιο, την Ιαπωνία κ.ά.

Ξεχωριστή στιγμή της διοργάνωσης, η έκθεση «Η φωτογράφος Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1990). Από το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη», η οποία αποτελεί τη συμμετοχή του Μουσείου στο «Μήνα Φωτογραφίας». Στο νέο κτίριο του Μουσείου (Πειραιώς 138), μέσα από 200 θέματα, επιλεγμένα με φωτογραφικά και ιστορικά κριτήρια και χωρισμένα σε έξι ενότητες, διαγράφεται η πορεία της μεγάλης Ελληνίδας φωτογράφου από το 1935 έως το 1960. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται το σύνολο του έργου της, το οποίο προσέφερε η Β. Παπαϊωάννου το 1976 στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.

Παράλληλα με την έκθεση, κυκλοφόρησε και ο ομότιτλος τόμος (Μουσείο Μπενάκη και εκδόσεις «Αγρα»), με εισαγωγικά κείμενα των: Φανής Κωνσταντίνου, Πλάτωνα Ριβέλλη, Γ. Βέμπερ. Το βιβλίο συμπληρώνουν απομαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις της ίδιας της φωτογράφου λίγο πριν το θάνατό της, εκτενές ημερολόγιο από την περιοδεία της στη Δ. Ελλάδα και την Ηπειρο το 1946, εκτενής βιβλιογραφία και φωτογραφίες, ενώ στο Επίμετρο παρουσιάζονται σε σμίκρυνση οι σελίδες του περίφημου «Μαύρου Λευκώματος» της Κατοχής. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται η εκπομπή «Παρασκήνιο» (παραγωγή ΕΡΤ), με τον τίτλο «Η Ελλάδα μέσα από το φακό της Βούλας Παπαϊωάννου».

Για λίγες παραστάσεις

Στο θέατρο «Altera Pars» θα επαναληφθεί (4-29/10), το άπαιχτο στην Ελλάδα έργο του κλασικού Γάλλου δραματουργού Ζαν Ρασέν (Ρακίνα) «Βρεταννικός» (1669), σε μετάφραση Ανδρέα Στάϊκου και σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου - Μίνας Χειμώνα. Ο Ρακίνας αντλεί το θέμα του από τα ιστορικά πρόσωπα. Συγκεκριμένα από τις σχέσεις Νέρωνα - Αγριππίνας - Βρεταννικού. Πραγματεύεται επίμαχα θέματα της εξουσίας, της διαπλοκής, της προδοσίας και του έρωτα, ξεφεύγοντας από την απλή παράθεση ιστορικών γεγονότων και εμβαθύνοντας στις ανθρώπινες σχέσεις και τα ψυχολογικά κίνητρα των ηρώων με ύφος πρωτοποριακό για την εποχή του.

Σκηνικά Γιώργος Γεωργίου, κοστούμια Δέσποινα Χειμώνα, φωτισμοί Διονύσης Ευθυμιόπουλος, μουσική επιμέλεια Πέτρος Νάκος, βίντεο Αλέξανδρος Τσαμούρης. Παίζουν: Μίνα Χειμώνα, Πέτρος Νάκος, Χρήστος Παγκαλιάς, Στέλιος Δαλέζιος, Δημήτρης Αγοράς, Ιωάννα Μυλωνά, Σοφία Καζαντζιάν.


Ανθολογία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής

Η «Μέλισσα», ο εκδοτικός οίκος, που δεκαετίες πριν πρωτοπόρησε στην προβολή, στη διάσωση από την καταστροφή και λεηλασία, αλλά και στη μελετητική καταξίωση των ολότελα περιφρονημένων από την πολιτεία τομέων του πολιτισμού μας (όλων των παραδοσιακών μορφών λαϊκής τέχνης, εικαστικών τεχνών και αρχιτεκτονικής), παρουσίασε χτες ένα ακόμη βιβλίο περί αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για την «Ανθολογία Κειμένων Ελληνικής Αρχιτεκτονικής» του ομότιμου καθηγητή του ΕΜΠ, Δημήτρη Φιλιππίδη. Καλύπτοντας τα χρόνια 1925-2002, ο Δ. Φιλιππίδης, μετά από εκτενή θεωρητική εισαγωγή, παραθέτει 67 κείμενα 54 αρχιτεκτόνων, συνοδεύοντάς τα με την αρχική τους εικονογράφηση, βιογραφικά των αρχιτεκτόνων και ευρετήριο ονομάτων.

Στόχος του ανθολόγου δεν ήταν να ανασυστήσει την ιστορία της ελληνικής αρχιτεκτονικής κατά τον 20ο αιώνα, αλλά, αφ' ενός, να συνθέσει μια «αποικία» κειμένων-απόψεων που δεν είχαν συνυπάρξει ποτέ και που καταδεικνύουν την ποικιλία των αισθητικών και θεωρητικών απόψεων, πολλές μικρές και λεπτές αποχρώσεις της ελληνικής αρχιτεκτονικής και, αφ' ετέρου, να αναδείξει «το πολύχρωμο του λόγου, της γλώσσας στην ελληνική αρχιτεκτονική».

Σεμινάρια γλυπτικής οργανώνουν οι «Φίλοι του Μουσείου Γλυπτικής Περαντινού». Ο α΄ κύκλος απευθύνεται σε αρχάριους και θα γίνει 4/10-20/12. Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στο ατελιέ του μουσείου (Ευφορίωνος 14, Στάδιο, 210-4116269).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ