ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Οχτώβρη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Παρέμβαση στη Βουλή για την ασφαλή λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης

MotionTeam

Παρέμβαση για την ασφαλή λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης έκαναν οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Δελής και Λεωνίδας Στολτίδης, με Ερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με αφορμή δημοσιεύματα που μιλούν για παραλείψεις και καθυστερήσεις που επιχειρείται να μπουν κάτω από το χαλί, προκειμένου να υλοποιήσει τη δέσμευσή της η κυβέρνηση για παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου, διακινδυνεύοντας την ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ καλούν την κυβέρνηση να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες δοκιμές ασφάλειας και λειτουργικότητας όλων των συστημάτων του Μετρό Θεσσαλονίκης πριν την παράδοση και την έναρξη λειτουργίας του. Επίσης, να εξασφαλιστεί η επαρκής εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού της εταιρείας λειτουργίας σε πραγματικές συνθήκες.

Αναδεικνύουν ότι η κατάσταση στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι ιδιαίτερα βεβαρημένη εδώ και χρόνια, η δε κατάσταση χειροτερεύει με την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του Flyover. Οι πολίτες δικαίως είναι αγανακτισμένοι με την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και με τις διαχρονικές παλινωδίες όλων των κυβερνήσεων αναφορικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης, με τις ημερομηνίες παράδοσης να γίνονται λάστιχο ειδικότερα τα τελευταία 6 χρόνια της κατασκευής, όπου τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όσο και η σημερινή της ΝΔ έχουν μεταβάλει ούτε μία ούτε δύο αλλά πέντε φορές τον ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου.

Και σημειώνουν: «Με την ανακοίνωση της έναρξης της λειτουργίας του Μετρό και μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη εγείρονται πολλά ερωτήματα όσον αφορά την ασφαλή λειτουργία της υποδομής τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τους εργαζόμενους. Δεκάδες δημοσιεύματα στον Τύπο μιλούν για παραλείψεις και καθυστερήσεις που πηγαίνουν να μπουν κάτω από το χαλί προκειμένου να υλοποιήσει τη δέσμευσή της η κυβέρνηση για παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου διακινδυνεύοντας την ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

Ειδικότερα:

Ο διευθύνων σύμβουλος της "Ελληνικό Μετρό ΑΕ" κ. Κουρέτας σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό αναιρεί ουσιαστικά τις δηλώσεις του πρώην προέδρου της "Ελληνικό Μετρό ΑΕ" κ. Ταχιάου που στο παρελθόν (σ.σ. τον Μάιο του 2020 στο ΑΠΕ - ΜΠΕ) μιλούσε για δοκιμαστικά δρομολόγια διάρκειας 18 μηνών.

Καθόσον είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ουσιαστικές δοκιμές του στόλου δεν έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια παρά μόνον δοκιμές μεμονωμένων συρμών, που σε καμία των περιπτώσεων δεν συνιστούν δοκιμαστικά δρομολόγια. Με αποτέλεσμα να εγείρονται ερωτήματα, για το εάν η διαδικασία που ακολουθείται είναι εναρμονισμένη με τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας.

Σε πρόσφατο ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ στο Μετρό Θεσσαλονίκης εμφανίζονται στο κέντρο ελέγχου όλοι οι συρμοί με κόκκινη σήμανση πάνω στο αναγνωριστικό τους, γεγονός που υποδηλώνει μεγάλο σφάλμα (major fault). Και αναρωτιόμαστε πώς γίνεται τα περίφημα δοκιμαστικά δρομολόγια να γίνονται σε συρμούς με σφάλματα και όχι σε μία υγιή κατάσταση 2 μόλις μήνες πριν από την ανακοινωμένη από την κυβέρνηση λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το πολυδιαφημισμένο σύστημα αυτόματου χειρισμού των συρμών ATS, όπως επίσης και άλλα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας και λειτουργίας όπως το CBACS, το κεντρικό σύστημα διαχείρισης του εξοπλισμού των σταθμών και το CBACS-Safe το σύστημα διαχείρισης σεναρίων πυρκαγιάς, το σύστημα ACCESS-Intrusion έχουν αυτήν τη στιγμή αρκετά προβλήματα, τα οποία είναι αδύνατον να επιλυθούν από την κοινοπραξία κατασκευής και να γίνουν επαρκείς δοκιμές μέσα στους 2 μήνες που απομένουν από την ανακοινωμένη ημερομηνία λειτουργίας. Συνεπώς, για ακόμη μία φορά ακολουθείται από την κυβέρνηση η τακτική τού "πάμε και όπου βγει".

Οσον αφορά την εταιρεία που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του συστήματος, γεννιέται ένα εύλογο ερώτημα. Σε ποιες συνθήκες έχει εκπαιδευτεί το προσωπικό της εταιρείας εφόσον τρέχουν παράλληλα κατασκευή, δοκιμές και εκπαιδεύσεις προσωπικού; Πώς είναι δυνατόν να εκπαιδεύονται επαρκώς εργαζόμενοι σε ένα σύστημα που αυτή τη στιγμή δεν είναι πλήρως λειτουργικό;»


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Υποχρηματοδότηση και το μπαλάκι ... στους γονείς

Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με βαρύ το σημάδι της διαχρονικής και διαρκώς εντεινόμενης κρατικής υποχρηματοδότησης, που φέτος ειδικά έχει φέρει τα σχολεία σε ασφυξία. Η κατάσταση έχει επιβαρυνθεί και από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών (σε δήμους με λιγότερα από 100 σχολεία), καθώς δεν έχουν αντιμετωπιστεί σε πολλές περιπτώσεις ούτε διαδικαστικά ζητήματα.

Οι καθιερωμένες «λίστες» αναλώσιμων που παίρνουν ως «μπιλιετάκι» οι γονείς με την έναρξη της χρονιάς, φέτος ήταν σε πολλές περιπτώσεις φουσκωμένες με νέα... «είδη», όπως καθαριστικά, χαρτί κουζίνας κ.ά. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ΕΛΜΕ Ηλείας κατήγγειλε ότι όλα τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας (πάνω από 65 στον νομό) αντιμετώπιζαν σοβαρές ελλείψεις σε λειτουργικές ανάγκες, ενώ δεν είχε δοθεί ούτε η προκαταβολή των 500 ευρώ ανά σχολείο που υποσχέθηκε ως «κάθετο» μέτρο η κυβέρνηση.

Η ανάγκη σε χαρτί υγείας καλύφθηκε από «προσφορά οικογένειας μαθητών», μάθαμε από επιστολή του διευθυντή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αλιβερίου προς τις υπηρεσίες του δήμου. Στο ίδιο σχολείο, η ανάγκη για χλωρίνη καλύφτηκε μέσω ανταλλαγής (!) με όμορο σχολείο, στο οποίο προσφέρθηκε καθαριστικό πατώματος που υπήρχε σε απόθεμα από την περσινή χρονιά και προήλθε από χορηγία εταιρείας!

* * *

Η ίδια εικόνα και σε πολλές άλλες περιοχές, με διευθυντές να πληρώνουν από την τσέπη τους ακόμα και τις σακούλες για να πάρουν οι μαθητές τα βιβλία τους ή και μελάνια για τα φωτοτυπικά. Αποκαλυπτική είναι και επιστολή διεύθυνσης σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κομοτηνή, όπου αφού εξηγεί στους γονείς πως «λόγω περιορισμένων κονδυλίων από το κράτος, θα χρειαστούμε τη βοήθειά σας», παρακαλεί κάθε μαθητής να φέρει στο σχολείο αναλώσιμα για το φωτοτυπικό. Στο Μουσικό Σχολείο της ίδιας πόλης, οι μαθητές κλήθηκαν να δώσουν από 2 ευρώ για γραφική ύλη, ενώ πληρώνουν από την τσέπη τους απαραίτητα για τη διδασκαλία της μουσικής βιβλία.

Το παζλ συμπληρώνουν οι διακοπές ρεύματος. Στο παράρτημα του 2ου Νηπιαγωγείου Κορυδαλλού, που πριν λίγες μέρες κόπηκε η ηλεκτροδότηση εν ώρα μαθήματος λόγω ...απλήρωτων λογαριασμών, η δημοτική αρχή παρέπεμπε σε «διαδικαστικά ζητήματα», υπονοώντας το «κενό» που έχει δημιουργηθεί μετά την κατάργηση της σχολικής επιτροπής.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται εκεί, καθώς και στον Πειραιά αντιμέτωπα με διακοπές ρεύματος βρέθηκαν το 20ό και 53ο Νηπιαγωγείο που συστεγάζονται, το 28ο και το 54ο Δημοτικό Σχολείο. Εκεί, η Σχολική Επιτροπή του δήμου, που συνεχίζει να λειτουργεί, ισχυρίζεται ότι το πρόβλημα είναι στον ΔΕΔΔΗΕ με τους «έξυπνους» μετρητές που έχει εγκαταστήσει και οι οποίοι κόβουν αυτόματα το ρεύμα αν ο λογαριασμός δεν πληρωθεί στο δίμηνο συν μια μέρα! Το ερώτημα που προκύπτει είναι τι θα βρουν μπροστά τους οι γονείς τους επόμενους μήνες, με δεδομένο ότι η επόμενη δόση της (πενιχρής ούτως ή άλλως) επιχορήγησης για τα σχολεία θα καταβληθεί κοντά στα Χριστούγεννα...

***

Η οικονομική ασφυξία στα σχολεία, με ευθύνη του κράτους, μετακυλίει ολοένα και περισσότερο στους γονείς το κόστος και την ευθύνη κάλυψης ακόμα και στοιχειωδών λειτουργικών αναγκών. Βεβαίως, τίποτα δεν τυχαίο, ούτε απλά φαινόμενο «ανικανότητας» κρατικών ή δημοτικών υπηρεσιών και αρχών. Η κατάσταση που διαμορφώνεται και χειροτερεύει από χρόνο σε χρόνο, έρχεται να «κουμπώσει γάντι» στην πολιτική του «αυτόνομου», διαφοροποιημένου - κατηγοριοποιημένου σχολείου, όπου το κράτος διαρκώς «απεγκλωβίζεται» από την υποχρέωση χρηματοδότησής του και τη φορτώνει στον γονιό.

Δίνει μάλιστα τα «εργαλεία», καθώς ο νόμος για το σχολείο που ψηφίστηκε το 2021, περιλαμβάνει άρθρο για τη «διεύρυνση του κύκλου των πηγών χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων», με την εξασφάλιση επιπλέον πόρων μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την ευκολότερη αποδοχή δωρεών και χορηγιών.

Στον αντίποδα, η ίδια πολιτική που βλέπει ως «κόστος» τις ανάγκες των μαθητών, απαιτεί «εξοικονόμηση» με κατάργηση τμημάτων και κατευθύνσεων, ενώ οι χαμένες ώρες διδασκαλίας εξαιτίας των κενών σε εκπαιδευτικούς παραμένουν και πολλαπλασιάζονται μέρα με τη μέρα.

***

Ετσι, εδραιώνεται η κρατική υποχρηματοδότηση και προωθείται η επιχειρηματική λειτουργία των σχολείων, φορτώνοντας ακόμα περισσότερα βάρη στις πλάτες των γονιών, που θα βάζουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση στα σχολεία να ανοίξουν τις πόρτες στους χορηγούς. Δεν είναι τυχαίο ότι στην πρόσφατη εξαγγελία του για πρόγραμμα για μερεμέτια σε βάθος χρόνου στις σχολικές υποδομές, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι αυτό θα υλοποιηθεί και «μέσω ενός καλέσματος που θα κάνουμε για σημαντικές ιδιωτικές χορηγίες».

Σε μια χρονιά που ξεκίνησε αγωνιστικά, με αιχμή τα λουκέτα στα τμήματα, είναι κρίσιμο το επόμενο διάστημα να ενταθεί η διεκδίκηση για να εξασφαλιστεί με ευθύνη του κράτους η έγκαιρη κάλυψη όλων των αναγκών με βάση τα αιτήματα των σχολικών μονάδων, με δραστική αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, δωρεάν πετρέλαιο, ρεύμα, νερό, τηλέφωνο στα σχολεία, δημόσια δωρεάν Παιδεία, χωρίς χορηγούς και ιδιώτες. Με αγωνιστικό - διεκδικητικό πνεύμα και σχέδιο, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί να ορθώσουν εμπόδια στην πολιτική του «κόστους - οφέλους» για τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών!


Ε. Χ.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ