ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Γενάρη 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΡΧΗΣΤΡΑ «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ» ΤΟ ΥΠΠΟ
Μέγα σκότος κι έρμο...

«Στ' αλήθεια δε μας άξιζε μια τόσο άθλια τύχη...», σημειώνει ο Μίκης Θεοδωράκης

«Ηχηρή ήταν η σιωπή του υπουργού Πολιτισμού, κ. Λιάπη και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, για την επιχορήγηση της ορχήστρας "Μίκης Θεοδωράκης"» αναφέρεται σε ανακοίνωση της ορχήστρας, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι «η κυβέρνηση, κατά την πάγια τακτική της, αντιμετωπίζει το θέμα σα να μην υπάρχει. Σα να μην υπάρχει η μουσική του Θεοδωράκη, η συμβατική υποχρέωση του υπουργείου έναντι της ορχήστρας... Σα να μην υπάρχει πολιτισμός. "Στ' αλήθεια, δε μας άξιζε μια τόσο άθλια τύχη...", αναφέρει ο Μίκης Θεοδωράκης... Αυτή η άθλια τύχη πού οφείλεται; Σε πολιτική σκοπιμότητα που εφαρμόζει το δόγμα "όποιος δεν είναι με μας είναι εχθρός μας"; Τρομάζουμε να πιστέψουμε ότι μετά από τόσους αγώνες για τη δημοκρατία, το ΥΠΠΟ αναπτύσσει τέτοιες ολοκληρωτικές λογικές. Σε αδιαφορία; Τρομάζουμε να πιστέψουμε ότι η πολιτεία αδιαφορεί να διαχειριστεί το αγαθό, το οποίο εντέλλεται από το Σύνταγμα και τον ελληνικό λαό να υπηρετεί, τον ελληνικό πολιτισμό. Σε έλλειψη χρημάτων; Η όποια επίκληση του υπουργού περί ανυπαρξίας χρημάτων, σήμερα ειδικά που έρχονται στο φως επιλεκτικές χρηματοδοτήσεις, επιχορηγήσεις σε οργανώσεις - σφραγίδες, πρωτοφανής πακτωλός χρημάτων με προορισμό την "πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας", είναι προκλητική».

«Η ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης" δεν έχει πλέον τίποτε άλλο να πει, τίποτε άλλο να περιμένει. Τι άλλο να πούμε, όταν οι επιστολές μας που αφορούν το βιοπορισμό των μελών και υπαλλήλων της ορχήστρας, καθώς και των οικογενειών τους, γίνηκαν σημειωματάρια για ρουσφέτια και πετάχτηκαν "σεμνά και ταπεινά" στον κάδο των αχρήστων, πέραν του "αρχή άνδρα δείκνυσι". Η ορχήστρα βαθύτατα θλιμμένη για την κατάσταση που επικρατεί, αποκλεισμένη από τις πρακτικές των τελευταίων ετών και κυρίως ντροπιασμένη, όταν ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης γράφει "πώς να αντέξω το γεγονός ότι η προσβλητική στάση των ιθυνόντων με κατεβάζει μαζί με τους υπόλοιπους συναδέλφους μου στο επίπεδο της επαιτείας", διατυπώνει την τελευταία της σκέψη: "Μέγα σκότος κι έρμο" σε μια Ελλάδα που αλλιώς την ονειρευτήκαμε, αλλιώς την τραγουδήσαμε... Σε μια Ελλάδα που δε μας αξίζει!».

«Στάχτες» και άλλες πρεμιέρες

Το έργο του Κρίστοφερ Χάμπτον «Στάχτες» ανεβάζει (31/1), το θέατρο «Στοά». Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ούγγρου Σάντορ Μάραϊ «Στάχτες», περιγράφει τη σχέση δύο φίλων. Δυο 75άρηδες, αχώριστοι φίλοι από τα δέκα χρόνια τους, σκαλίζουν μια κατάσταση που τους χώρισε για 41 χρόνια. Δε δίνουν το δικαίωμα στον εαυτό τους ούτε καν να πεθάνουν αν δε βρουν την αιτία που προκάλεσε το χωρισμό τους. Τώρα, στα γεράματά τους, ανακαλύπτουν ότι απαντήσεις δεν υπάρχουν όταν πρόκειται για αισθήματα που τους γέννησε μία γυναίκα, που τελικά κανείς τους δεν έζησε μαζί της, αφού πέθανε νέα, και το μόνο που κερδίσανε ήταν ένα άσβηστο πάθος που τους συντρόφευε στη μοναξιά τους. Αυτό που συνέβη ανάμεσα στους δύο φίλους μπορεί να δημιουργεί μια διάθεση εκδίκησης από ζήλια ή προσβολή, αλλά δεν μπορεί να διαγράψει αυτό το «μοναδικό» που ένιωθαν.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Θανάσης Παπαγεωργίου, τη μετάφραση και το σκηνικό η Λέα Κούση. Παίζουν: Θανάσης Παπαγεωργίου, Γιάννης Ροζάκης, Λήδα Πρωτοψάλτη.

  • Στις 31/1 ξεκινούν στο «Θέατρο Τέχνης» (Υπόγειο), οι παραστάσεις του έργου «Η μέθοδος grnholm» του Καταλανού συγγραφέα Jordi Galceran, σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου. Το έργο αναφέρεται στην απάνθρωπη εξέταση από τις πολυεθνικές εταιρείες για την πρόσληψη υπαλλήλων, μέσα από κωμικοδραματικά στοιχεία, που αναδεικνύουν το αληθινό πρόσωπο του σημερινού κεφαλαίου. Στη διάρκεια διάφορων ψυχοφθόρων δοκιμασιών οι υποψήφιοι ανακαλύπτουν πόσο ευάλωτοι, ανταγωνιστικοί, μοναχικοί είναι. Δοκιμάζουν τις αντοχές τους και εκφράζουν την άποψή τους για το απάνθρωπο σύστημα πρόσληψης. Παίζουν: Γιώργος Καραμίχος, Πέτρος Λαγούτης, Χρήστος Σαπουντζής, Βίκυ Παπαδοπούλου.
  • Στον Κάτω Χώρο του «Θεάτρου Νέου Κόσμου» επαναλαμβάνεται από 30/1, για λίγες παραστάσεις, το έργο των Βασίλη Μαυρογεωργίου - Μαρίας Φιλίνη «Μόνο την αλήθεια, Μέρος Ι». Η ιστορία ενός μεγάλου μάγου. Ανθρωποι, πνεύματα, μυθικά όντα, μυστηριώδη πλάσματα, δάσκαλοι και μαθητευόμενοι μάγοι πλέκουν τις διαδρομές τους γύρω από ένα αντικείμενο που κρύβει την υπέρτατη γνώση, το Βιβλίο που λέει Μόνο την Αλήθεια. Η αλήθεια όμως έχει πάντα ένα τίμημα... Σκηνοθεσία Βασίλης Μαυρογεωργίου, επιμέλεια κίνησης Αγγελική Στελλάτου, μουσική - τραγούδια Κώστας Γάκης, σκηνικά - κοστούμια Μαργαρίτα Χατζηιωάννου, φωτισμοί Γιώργος Φακούρας. Παίζουν: Κατερίνα Μαυρογεώργη, Μαρία Φιλίνη, Κώστας Γάκης, Βασίλης Μαυρογεωργίου.
  • Ο θίασος της Θεσσαλονίκης «Ακτίς Αελίου» συνεργάζεται φέτος το χειμώνα με το «Καφωδείο Ελληνικό» (Ιουστινιανού 3, τηλ.: 2310-237016), παρουσιάζοντας τη μουσικοθεατρική παράσταση «Μου λεν Ρουζ», (κάθε Τετάρτη, μέχρι 6/2, 10.30μμ) και περιλαμβάνει τραγούδια από ξένα μιούζικαλ («Σικάγο», «Καμπαρέ», «Μούλεν Ρουζ», «Μελωδία της ευτυχίας»), από παλιές ελληνικές οπερέτες και επιθεωρήσεις, από τον ελληνικό και ξένο κινηματογράφο, τραγούδια του Κουρτ Βάιλ από έργα του Μπρεχτ, τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι για το θέατρο και πολλά ακόμη τραγούδια από άλλες, γνωστές και μη, θεατρικές παραστάσεις. Ερμηνεύουν: Ελεονώρα Αϊβαζίδου, Μελίνα Γαρμπή, Ιωάννα Κατσαρού, Νίκος Ορτετζάτος. Στο πιάνο ο Γρηγόρης Μωυσιάδης.
«Ελευσις» με μικρού μήκους

Γνωριμία με το έργο του σκηνοθέτη Αρη Φατούρου διοργανώνει η ομάδα «Ελευσις», αύριο, 9 μμ, στο στέκι της στην Τρίπολη (Αισχύλου 1 και Τάπιας). Θα προβληθούν οι μικρού μήκους ταινίες του «Μακιγιάζ», «Ηφαίστειο», «Εδώ Λονδίνο 1939 - 2005 - η αρχή και το τέλος». Οι δύο πρώτες ταινίες «ανιχνεύουν τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα από καθημερινές ιστορίες, με τη δραματουργική αφήγηση να χτίζεται άλλοτε μέσω της διαλεκτικής και άλλοτε μέσω της αφαίρεσης». Στην ταινία «Εδώ Λονδίνο 1939 - 2005 - Η αρχή και το τέλος», η αφήγηση «συγκροτείται από την επιλογή και πυκνή διαδοχή ηχητικών ντοκουμέντων που αφορούν στην ιστορία του ελληνικού τμήματος του BBC. Η φωνή του Γιώργου Σεφέρη, παλαιού συνεργάτη του BBC, συνδέει τους ιστορικούς κύκλους, αποτελώντας δομικό υλικό της αφήγησης». Οι προβολές θα γίνουν παρουσία του σκηνοθέτη.

«Εφυγε» πρόωρα

Σε ηλικία 48 χρόνων «έφυγε» ο ηθοποιός Ακης Δαβής, από εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη πριν δύο εβδομάδες και κηδεύτηκε (26/1) στο νεκροταφείο Βύρωνα. Υπήρξε δάσκαλος υποκριτικής, σκηνοθέτης, ηθοποιός. Ο Α. Δαβής γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 1960 στην Ξάνθη. Μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε θέατρο στη σχολή της Ρούλας Πατεράκη (1975-1982). Στο θέατρο συνεργάστηκε, μεταξύ άλλων, με τους: Ρούλα Πατεράκη, Πλούταρχο Καϊτατζή, Μιχαήλ Μαρμαρινό κ.ά. Στον κινηματογράφο συνεργάστηκε με τους: Κώστα Κουτσομύτη, Μ. Γαβαλά, Αντουανέτα Αγγελίδη κ.ά. Επαιξε σε πολλές ταινίες, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές.

Υπήρξε ιδρυτής και διευθυντής στο Εργαστήρι Υποκριτικής Τέχνης «Ακης Δαβής» από το 1990 και ιδρυτής του θεάτρου «Αλκμήνη». Μεταξύ άλλων, σκηνοθέτησε το 1994 με το θίασο «Αρόδο» το έργο «Δεν μπορώ να φανταστώ το αύριο» του Τένεσι Ουίλιαμς, το 1995-'96 «Το δέντρο των τροπικών» του Γιούκιο Μισίμα και το «Πάρτυ γενεθλίων» του Πίντερ και την περίοδο 2006-2007 σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε στην παράσταση «Ενας Μάκβεθ» του Σαίξπηρ, στο θέατρο «Αλκμήνη». Επαιξε στην τελευταία του παράσταση «Δύο για την Τραμπάλα» του Ουίλιαμ Γκίμπσον, που σκηνοθέτησε στο θέατρο «Αλκμήνη».

«Ζωντανό» αλουμίνιο

«The Aluminum Show» τιτλοφορείται η παράσταση, που θα φιλοξενεί από 31/1 το Γυάλινο Μουσικό Θέατρο (Λ. Συγγρού 143, Ν. Σμύρνη, 210 9315600). Ο Ισραηλινός χορευτής και δημιουργός Ilan Azriel και η ομάδα συγχρόνου χορού «Dollbeat» θα ξεδιπλώσουν ένα σύνθετο, πρωτότυπο υπερθέαμα, που συνδυάζει κίνηση, χορό και εικαστικό θέατρο. Επτά χορευτές - ακροβάτες, με τη βοήθεια μιας - ειδικευμένης στο χειρισμό μαριονέτας και στα ειδικά εφέ - ομάδας τεχνικών, δίνουν ζωή, ενέργεια, συναίσθημα σε άψυχα αντικείμενα, δημιουργώντας ένα φωτεινό σύμπαν από λεπτό αλουμίνιο και βιομηχανικά υλικά. Τα ψυχρά υλικά παίρνουν διάφορες μορφές και σχήματα, σε μια παράσταση που αξιοποιεί με καλλιτεχνικό τρόπο βιομηχανικά «σκουπίδια».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ