Στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο που χρησιμοποιούν οι βιομηχανίες προχωρά η κυβέρνηση, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο μείωσης των τιμολογίων του βιομηχανικού ρεύματος
Σε ακόμα μια εκδήλωση πλήρους υποταγής στις αξιώσεις των βιομηχάνων προχωρά τώρα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της μείωσης της τιμής των οικιακών τιμολογίων της ΔΕΗ. Χτες, ο υπουργός Ανάπτυξης δεσμεύτηκε προς το ΔΣ του ΣΕΒ ότι το μέτρο της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το ντίζελ στην ηλεκτροπαραγωγή θα επεκταθεί και στη βιομηχανία και μάλιστα εντός των ημερών, ενώ - όπως είπε - το σχετικό αίτημα βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας από το υπουργείο Οικονομικών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η ανακοίνωση της σχετικής ρύθμισης έρχεται λίγες μόνο ημέρες μετά από τη συνέντευξη του ΣΕΒ την περασμένη Τετάρτη, κατά την οποία οι βιομήχανοι εξέφρασαν τη δυσφορία τους για τους κυβερνητικούς χειρισμούς στα θέματα της οικονομικής πολιτικής. Πιθανά η ...«σκλήρυνση» της στάσης του ΣΕΒ να συντέλεσε στην επίσπευση της ικανοποίησης των αιτημάτων των βιομηχάνων. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι η μείωση του Ειδικού Φόρου για το ντίζελ ηλεκτροπαραγωγής αποτέλεσε ένα ευκαιριακό άλλοθι και για την επέκταση του μέτρου στη βιομηχανία. Και ενώ το συγκεκριμένο μέτρο για τη ΔΕΗ αφορά μόνο τρεις μονάδες (Αλιβέρι και οι δύο παλιές μονάδες του Λαυρίου), για τη βιομηχανία θα ισχύσει στο σύνολό της.
Και ενώ η κυβέρνηση την περασμένη βδομάδα έπαιρνε δήθεν μέτρα για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού με την παρέμβασή της στα τιμολόγια της ΔΕΗ, την ίδια στιγμή όχι μόνο αφήνει ανέγγιχτα τα υπερκέρδη των βιομηχάνων, όχι μόνο δεν τολμά να ζητήσει συγκράτηση των τιμών, αλλά προχωρεί στην ικανοποίηση των αιτημάτων τους, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα τεράστια κέρδη τους.
Το προκλητικό της υπόθεσης είναι ότι η κυβέρνηση δε φαίνεται πως πρόκειται να σταματήσει στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις εξετάζεται το ενδεχόμενο, στα πλαίσια των προσπαθειών για μείωση του βιομηχανικού κόστους, να προβεί και στη μείωση των τιμολογίων του βιομηχανικού ρεύματος.
Σύμφωνα με το ΣΕΒ που από ό,τι φαίνεται προσήλθε στη συνάντηση με τον Ευγ. Βενιζέλο καλά προετοιμασμένος, η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του ντίζελ της βιομηχανία θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με 3 δισεκατομμύρια δραχμές ετησίως. Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση, ο υπουργός περιορίστηκε να πει ότι οι σχετικοί υπολογισμοί δεν έχουν γίνει ακόμα...
Νέες σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων αναμένεται να ανακοινωθούν σήμερα, καθώς η τιμή του αργού πετρελαίου στη διεθνή αγορά εξακολουθεί να κινείται γύρω από τα 26 δολάρια το βαρέλι. Συγκεκριμένα, οι αυξήσεις που θα ανακοινωθούν σήμερα θα είναι γύρω στις 2 δρχ. το λίτρο για τη βενζίνη σούπερ, 1 δρχ. για την αμόλυβδη, 4,5 δρχ. το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης και 3,5 δρχ. το λίτρο για το θέρμανσης. Με βάση τις νέες αυξήσεις, οι συνολικές που επιβλήθηκαν μέσα στο Νοέμβρη ξεπερνούν τις 10 δρχ. για τις βενζίνες, τις 22 δρχ. για το πετρέλαιο κίνησης και τις 15 δρχ. το λίτρο για το θέρμανσης.
Στο μεταξύ, τα πολυεθνικά μονοπώλια των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια τη νομοθετική ρύθμιση, με την οποία καλούνται να γνωστοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές χονδρικής, στις οποίες διαθέτουν τα προϊόντα τους στα πρατήρια. Σ' αυτά τα πλαίσια, έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας την ακύρωση της σχετικής ρύθμισης και την άρνησή τους επανέλαβαν και σε προχτεσινή τους συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης Ε. Βενιζέλο, ο οποίος δημόσια διαρρηγνύει τα ιμάτιά του για τη μη συμμόρφωση των εταιριών με τη νομοθεσία, από την άλλη όμως μπαίνει στη λογική του παζαρέματος με τους εκπροσώπους των εταιριών σε κατ' ιδίαν συζητήσεις. Χτες ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης υποστήριζε ότι εάν μέσα στο επόμενο διάστημα οι εταιρίες δε συμμορφωθούν είναι θέμα ημερών να τους επιβληθούν τα προβλεπόμενα πρόστιμα που φτάνουν μέχρι 100 εκατ. δρχ. Ακόμα, πάντως, και σ' αυτήν την περίπτωση, είναι βέβαιο ότι και τα ποσά των προστίμων είναι πολύ λίγα μπροστά στα κέρδη που αποφέρει στις εταιρίες η διαιώνιση της ασυδοσίας τους στην αγορά.
Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης δύο στρατηγικής σημασίας αμυντικών βιομηχανιών, της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), με τη δημοσιοποίηση των σχετικών προσκλήσεων ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου, οι σχετικές διαδικασίες ιδιωτικοποίησης αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Φλεβάρη 2000.
Σε ό,τι αφορά την ΕΛΒΟ, σύμφωνα με τη σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος, ο συνολικός αριθμός των μετοχών που θα πωληθούν στο λεγόμενο στρατηγικό επενδυτή θα αντιπροσωπεύει είτε το 60% είτε το 43% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, ενώ στη δεύτερη περίπτωση (πώλησης του 43%) θα παραχωρηθεί στο στρατηγικό επενδυτή και το μάνατζμεντ της εταιρίας. Οι ενδιαφερόμενοι για την ΕΛΒΟ θα πρέπει να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους το αργότερο μέχρι τις 10 Δεκέμβρη και εντός τριών ημερών θα αξιολογηθούν σχετικά με το αν πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής τους στο διαγωνισμό. Δεκτοί για συμμετοχή στο διαγωνισμό γίνονται αλλοδαποί ή εγχώριοι βιομηχανικοί όμιλοι ή επιχειρήσεις, που μπορούν να αποδείξουν αξιόλογοι εμπειρία σε όλους ή ορισμένους από τους βιομηχανικούς τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται η ΕΛΒΟ. Οι ενδιαφερόμενοι που θα προκριθούν, θα έχουν στη διάθεσή τους 10 μέρες, από τις 14 έως τις 23 Δεκέμβρη για να εξετάσουν την κατάσταση της επιχείρησης. Μέχρι τις 10 Γενάρη 2000 οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τεχνικές προσφορές, μετά την αξιολόγηση των οποίων θα δημιουργηθεί μια short list, για να ακολουθήσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές μετά από σχετική πρόσκληση. Η οικονομική προσφορά θα συνοδεύεται από εγγυητική επιστολή ποσού 500 εκατ. δρχ. από τράπεζα που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία παραχώρησης του 49% του μετοχικού κεφαλαίου και του μάνατζμεντ της ΕΑΒ, η πρόσκληση ενδιαφέροντος ορίζει ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς από τους ενδιαφερόμενους την 11η Φλεβάρη 2000. Θα έχει προηγηθεί στις 20 Γενάρη η κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών, η αξιολόγηση των οποίων θα δημιουργήσει τη short list. Ως ελάχιστες προϋποθέσεις για να συμμετέχουν στη διαδικασία οι ενδιαφερόμενοι, θα πρέπει να επιδείξουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην αεροπορική και αμυντική βιομηχανία, κύκλο εργασιών για το 1998 άνω των 2 δισ. ΕΥΡΩ, σημαντική διεθνή παρουσία και προηγούμενο επιτυχημένης συμμετοχής σε σχήματα συμμαχιών και συνεργασιών.
Τέλος και στις δύο προσκλήσεις ενδιαφέροντος, ως είθισται, καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν γενικώς και αορίστως δεσμεύσεις για το απασχολούμενο προσωπικό, οι οποίες ωστόσο όπως έχει αποδειχθεί στην πράξη αίρονται με μεγάλη ευκολία μόλις αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της επιχείρησης.
Στην αλλαγή «φρουράς» προχώρησε η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και τη θέση του μέχρι σήμερα διευθύνοντος συμβούλου Σ. Παπαφιλίππου τοποθετήθηκε προσωρινά ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ, κ. Βουδούρης. Για την οριστική αντικατάσταση του διευθύνοντος συμβούλου αναμένεται το αποτέλεσμα του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ωστόσο, σύμφωνα με το διαγωνισμό, ο επικρατέστερος για την ανάληψη της διεύθυνσης της ΔΕΠΑ είναι ο... Σ. Παπαφιλίππου, ο οποίος, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, «δεν ενδιαφέρεται να ανανεώσει τη θητεία του στη ΔΕΠΑ, επειδή έχει δελεαστικότερες προτάσεις από τον ιδιωτικό τομέα».
Πέρα όμως από τις «δελεαστικότερες προτάσεις του ιδιωτικού τομέα» πρέπει να σημειώσουμε ότι οι σχέσεις των Σ. Παπαφιλίππου και του Ευ. Βενιζέλου δε βρίσκονται και στο καλύτερο σημείο... Ωστόσο, για το πλήρες ξεκαθάρισμα θα χρειαστεί να γίνει η επαναγορά του ποσοστού της ΔΕΠΑ από τα ΕΛ.ΠΕ., αλλά και τα εγκαίνια του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου εξ Αλγερίας, στη Ρεβυθούσα.
Σε ανταγωνίστρια του ΟΤΕ θα μετατραπεί από το 2001 η ΔΕΗ, χρονολογία κατά την οποία απελευθερώνεται η αγορά τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα, αφού βασικός της στόχος είναι η δραστηριοποίησή της, τόσο στη σταθερή και στην κινητή τηλεφωνία, όσο και στην προσφορά υπηρεσιών σε βιομηχανίες. Σε χθεσινό ΔΣ της ΔΕΗ, αποφασίστηκε να ενταθούν οι ενέργειες, προκειμένου η ΔΕΗ να δραστηριοποιηθεί στο συγκεκριμένο τομέα.
Σύμφωνα με όλες τις μελέτες που έχουν γίνει, χαρακτηρίζεται ως ευνοϊκή η είσοδος της ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες, αφού θεωρείται ως μεγάλο ατού η αξιοποίηση του υπάρχοντος δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας για τη δημιουργία του βασικού τηλεπικοινωνιακού δικτύου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν γίνει επαφές και συζητήσεις με διάφορους επιχειρηματίες, όμως το πιθανότερο είναι ότι η ΔΕΗ θα απευθυνθεί σε ξένες εταιρίες από το χώρο των τηλεπικοινωνιών, που θα προσφέρει στη ΔΕΗ την τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο τομέα.
Επιπλέον πλεονεκτήματα της ΔΕΗ στη δραστηριοποίησή της στον τομέα των τηλεπικοινωνιών είναι ότι διαθέτει πελατολόγιο, που θα μπορούσε να προσεταιριστεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Επιπλέον διαθέτει δικό της εισπρακτικό μηχανισμό σε όλη τη χώρα, ενώ μπορεί, μέσω των ηλεκτρικών διασυνδέσεων, να συνδεθεί τηλεπικοινωνιακά και σε διεθνές επίπεδο.