ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Νοέμβρη 1999
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Στο απυρόβλητο τα συμφέροντα των μονοπωλίων
  • Ετοιμα τα σενάρια για μείωση σε τιμολόγια των ΔΕΚΟ
  • Πλήρης κυβερνητική απροθυμία να θίξει την κερδοσκοπία των μεγάλων εταιριών

Εντείνεται η αναστάτωση που έχει προκληθεί στο κυβερνητικό επιτελείο από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οι αρμόδιοι επεξεργάζονται ήδη σενάρια, μέσω των οποίων θα επιχειρηθεί, αν τελικά κριθεί πως θα χρειαστεί, να ελεγχθεί η αναζωπύρωση του επίσημου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ). Οπως είναι προφανές, οι κυβερνώντες, που περιφρονούν με τον πλέον προκλητικό τρόπο τα χτυπήματα που δέχονται τα λαϊκά εισοδήματα από τις διάφορες ανατιμήσεις, είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να πάρουν μέτρα, ακόμα και στην κατεύθυνση της προσωρινής συγκράτησης των τιμών, με αποκλειστικό στόχο να μην τεθεί σε κίνδυνο η ...«εθνική υπόθεση» του ΔΤΚ στα ανεκτά για την ΟΝΕ επίπεδα.

Σ' αυτά ακριβώς τα πλαίσια, ένα από τα σενάρια που συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες εφαρμογής είναι η εξεταζόμενη μείωση των τιμολογίων της ΔΕΗ, αλλά και της ΕΥΔΑΠ, δεδομένου ότι ακόμη παραμένουν υπό την έλεγχο της κυβέρνησης (δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί) και άρα υπάρχει τέτοια δυνατότητα παρέμβασης, που δεν ενοχλεί το μεγάλο κεφάλαιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, που δεν αποκλείουν ακόμα και την άμεση ανακοίνωση αυτής της επιλογής, αναμένεται να προχωρήσει σήμερα η κυβέρνηση, προκειμένου να «τιθασεύσει» τον πληθωρισμό, η σχετική μείωση θα είναι ύψους περίπου 10%, ενώ δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί κλιμακωτά, ανάλογα με την κατανάλωση.

Ενδεικτικό των σκοπιμοτήτων που θέλει να υπηρετήσει η κυβέρνηση είναι το γεγονός ότι, ενώ εξετάζεται η μείωση τιμολογίων των ΔΕΚΟ, καμιά απολύτως συζήτηση δε γίνεται για σχετικές παρεμβάσεις στα εμπορεύματα των μεγάλων επιχειρήσεων, οι οποίες τα τελευταία χρόνια αυξάνουν, χάρη στην κυβερνητική πολιτική, την κερδοφορία τους με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Το ίδιο ισχύει και για τα υγρά καύσιμα, όπου οι μεγάλες εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών παραμένουν ανεξέλεγκτες, ενώ αντίθετα, οι βενζινοπώλες είναι αυτοί που καλούνται να συγκρατήσουν τις τιμές.

Ο υπουργός Ανάπτυξης

Ενδεικτικές, από αυτή την άποψη, είναι οι χτεσινές δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης. Με παρελκυστική τακτική και «τουφεκιές στον αέρα», επιχείρησε να δείξει πως τάχα η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την κερδοσκοπία των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, που έχουν οδηγήσει τις τιμές των καυσίμων στα ύψη, ενώ στην πραγματικότητα αφήνει στο απυρόβλητο τα συμφέροντα και τα υπερκέρδη τους. Αυτό προκύπτει από τα όσα είπε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Ε. Βενιζέλος κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο οποίος, αν και παραδέχτηκε ότι οι εταιρίες κερδοσκοπούν, γράφοντας ταυτόχρονα στα παλιά τους τα παπούτσια ουσιαστικά τη νομοθετική ρύθμιση, με την οποία καλούνταν να υποβάλουν στο υπουργείο κάθε βδομάδα τις τιμές χονδρικής, περιορίστηκε σε δηλώσεις εντυπωσιασμού και σε δήθεν απειλές μετ' επιστολών.

Σύμφωνα με τον υπουργό, από την εφαρμογή της παραπάνω νομοθετικής ρύθμισης διαπιστώθηκε ότι οι μεγάλες εταιρίες αποφεύγουν συστηματικά και μετά από συνεννόηση μεταξύ τους να γνωστοποιήσουν με ακρίβεια τις τιμές και τα ποσοστά εκπτώσεων που εφαρμόζουν για κάθε πρατήριο και περιορίζονται σε γενικόλογα στοιχεία. Στο ίδιο διάστημα εξακολουθούν να κερδοσκοπούν σε βάρος των πρατηριούχων και των καταναλωτών εν γνώσει της κυβέρνησης, που παρ' όλα αυτά περιορίζεται εκ νέου σε ...«αυστηρά προειδοποιητικά έγγραφα», καλώντας τις μέχρι την επόμενη Δευτέρα να δώσουν τις «αναγκαίες εξηγήσεις», επισείοντας την απειλή για επιβολή προστίμων. Πρόστιμα, έτσι κι αλλιώς αμελητέα, μπροστά στα υπερκέρδη που αποκομίζουν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών και που είναι βέβαιο ότι θα προτιμήσουν και να τα πληρώσουν, προκειμένου να εξασφαλίσουν τη διαιώνιση της κερδοσκοπικής τους δραστηριότητας. Στα ίδια πλαίσια της απροθυμίας της κυβέρνησης να θίξει τα συμφέροντα των μονοπωλίων της πετρελαϊκής αγοράς, ο υπουργός παρέπεμψε το θέμα της λειτουργίας της αγοράς πετρελαιοειδών στην επιτροπή ανταγωνισμού.

Ας σημειωθεί, βέβαια, ότι όποτε στο παρελθόν η επιτροπή έχει ασχοληθεί με ανάλογα ζητήματα, ουδέποτε έχει επιβληθεί κάποιο, έστω και συμβολικό, πρόστιμο. Επιπλέον, διενεργείται και κοστολογικός έλεγχος από τις υπηρεσίες του υπουργείου, προκειμένου να ...πιστοποιηθούν τα κέρδη των εταιριών, τα οποία, ούτως ή άλλως, γνωρίζει πολύ καλά η κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση επιχειρεί να ρίξει στάχτη στα μάτια των καταναλωτών και να δημιουργήσει εντυπώσεις, επιβάλλοντας πρόστιμα σε έξι εταιρίες, που κατέχουν πολύ μικρότερα μερίδια αγοράς γιατί αυτές αγνόησαν και τυπικά τη νομοθετική ρύθμιση για γνωστοποίηση των τιμών τους. Πρόκειται για τις εταιρίες KMOIL, SILK OIL, TOT HELLAS, ETEKA, SUN OIL, MEDITERRANEAN OIL. Στις παραπάνω επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 25 εκατ. δρχ. στην κάθε μία ως «πρώτη διοικητική κύρωση προειδοποιητικού χαρακτήρα».

Οι νέες τιμές

Στο μεταξύ χτες ανακοινώθηκαν και νέες αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων, εξαιτίας της αναπροσαρμογής των διεθνών τιμών. Συγκεκριμένα, η τιμή της βενζίνης σούπερ αυξάνεται κατά 3 δρχ. το λίτρο, της αμόλυβδης κατά 3,10 δρχ., του πετρελαίου κίνησης κατά 5,8 δρχ. και του θέρμανσης κατά 4,4 δρχ. το λίτρο.

Ο Ε. Βενιζέλος υποστήριξε ότι η επιρροή στον πληθωρισμό είναι προφανής, αλλά στο βαθμό που ισχύει για όλες τις χώρες - μέλη της ΕΕ και γι' αυτές, με βάση τον πληθωρισμό των οποίων διαμορφώνεται το κριτήριο του ελληνικού πληθωρισμού, δε μεταβάλλει η αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου τη σχετική θέση της Ελλάδας.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Η παρακράτηση φόρου για το 2000

Τι προβλέπει η σχετική εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικων

Αναλυτικές οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η παρακράτηση φόρου εισοδήματος από μισθούς, ημερομίσθια, συντάξεις και λοιπές παροχές, που θα καταβληθούν στους εργαζόμενους το 2000, παρέχει το υπουργείο Οικονομικών με διευκρινιστική εγκύκλιο που απέστειλε σε όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η παρακράτηση φόρου μισθωτών υπηρεσιών στους αμειβόμενους με μηνιαίο μισθό, στους συνταξιούχους (από φορείς κύριας ασφάλισης) και στους αμειβόμενους με ημερομίσθιο, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες με σχέση μίσθωσης εργασίας πάνω από ένα έτος στον ίδιο εργοδότη ή με σχέση μίσθωσης εργασίας αορίστου χρόνου, θα γίνεται ως εξής:

  • Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας θα προσδιορίσουν το μηνιαίο καθαρό εισόδημα κάθε εργαζόμενου αφαιρώντας από το ακαθάριστο ποσό του μισθού ή της σύνταξης ή της οποιασδήποτε καταβαλλόμενης παροχής μόνο τα ποσά των νόμιμων κρατήσεων για υποχρεωτικές εισφορές, τέλη χαρτοσήμου και εισφορά ΟΓΑ, που για την καταβολή τους βαρύνεται ο μισθωτός ή ο συνταξιούχος. Στη συνέχεια οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας κάθε μήνα θα διενεργούν αναγωγή του μηνιαίου καθαρού εισοδήματος με βάση τις πραγματικές καταβαλλόμενες αποδοχές προκειμένου να προσδιοριστεί το συνολικό ετήσιο καθαρό εισόδημα κάθε δικαιούχου. Ο υπολογισμός αυτός θα γίνεται με πολλαπλασιασμό του καθαρού μηνιαίου ποσού του μισθού επί 12 μηνιαίους μισθούς, συν δώρο Χριστουγέννων, δώρο Πάσχα και επίδομα αδείας.
  • Ο υπολογισμός του παρακρατούμενου φόρου για εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες και κάθε είδους συντάξεις θα γίνει με βάση τη νέα φορολογική κλίμακα που ισχύει με το φορολογικό νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα. Η εν λόγω κλίμακα προβλέπει για τα εισοδήματα του 2000 αφορολόγητο ποσό 2.300.000 δρχ. για μισθωτούς και συνταξιούχους και 2.000.000 δρχ. για τους υπόλοιπους φορολογούμενους. Τα επόμενα (μετά το αφορολόγητο) κλιμάκια εισοδήματος και ο αντίστοιχος φορολογικός συντελεστής έχουν ως εξής: 410.000 δρχ. (για μισθωτούς) και 710.000 δρχ.(για τους υπόλοιπους φορολογούμενους) 5%, 1.625.000 δρχ. 15%, 3.245.000 δρχ. 30%, 8.655.000 40%, υπερβάλλον 45%.
  • Το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση την παραπάνω κλίμακα για το φορολογούμενο που τον βαρύνουν παιδιά μειώνεται ως εξής: 30.000 δρχ. όταν έχει 1 παιδί, 35.000 δρχ. για κάθε παιδί όταν έχει 2 παιδιά, 50.000 δρχ.όταν έχει 3 παιδιά, 60.000 δρχ. όταν έχει 4 παιδιά, ενώ όσο αυξάνει ο αριθμός των παιδιών αυξάνει και κατά 10.000 δρχ. το ποσό που μειώνει το φόρο.
  • Το ποσό του φόρου που απομένει ύστερα από τις παραπάνω μειώσεις αποτελεί το φόρο που αναλογεί στο ετήσιο εισόδημα του μισθωτού ή του συνταξιούχου. Το ποσό αυτό θα μειωθεί κατά 2,5% και το υπόλοιπο αποτελεί το φόρο που πρέπει να παρακρατηθεί σε ετήσια βάση. Το 1/14 του ποσού αυτού αποτελεί το φόρο που παρακρατείται κάθε μήνα από τον εργοδότη, κατά την καταβολή των μισθών ή των συντάξεων.

Για την καλύτερη κατανόηση των παραπάνω, παραθέτουμε τα εξής παραδείγματα:

  • Εστω ότι ο Α` μισθωτός είναι άγαμος και λαμβάνει το Γενάρη του 2000 ακαθάριστες μηνιαίες αποδοχές 300.000 δρχ. και ότι οι κρατήσεις του υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων κλπ. ανέρχονται σε 50.000 δρχ. το μήνα. Ο φόρος που πρέπει να παρακρατηθεί το μήνα Γενάρη από τις μηνιαίες καθαρές αποδοχές του μισθωτού από την επιχείρηση ανέρχεται σε 9.680 δρχ. Δηλαδή ο φορολογούμενος αυτός θα λαμβάνει στο χέρι 240.320 δρχ.
  • Αν ο παραπάνω μισθωτός είναι έγγαμος με δύο ανήλικα παιδιά, ο φόρος που θα του παρακρατείται αντιστοιχεί σε 4.805 δρχ.
  • Εστω ότι ο Β` μισθωτός είναι άγαμος και λαμβάνει το Γενάρη του 2000 ακαθάριστες μηνιαίες αποδοχές 350.000 δρχ. και ότι οι κρατήσεις του υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων κλπ. ανέρχονται σε 50.000 δρχ. το μήνα. Ο φόρος που πρέπει να παρακρατηθεί αυτό το μήνα ανέρχεται σε 16.993 δρχ.
ΚΚΕ
Ερώτηση για το Α' Τελωνείο Πειραιά

 

Την ανάκληση της απόφασης του υπουργείου Οικονομικών για τη μεταστέγαση των υπηρεσιών του Α' Τελωνείου Πειραιά και της Διεύθυνσης Τελωνείων Αττικής, ζητούν οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Γκατζής και Σταύρος Παναγιώτου, με Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή για τον υπουργό Οικονομικών.

Οπως επισημαίνεται στο κείμενο της Ερώτησης, «με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, μεταστεγάζεται το Α' Τελωνείο Πειραιά και η Διεύθυνση Τελωνείων Αττικής, σε άλλον ακατάλληλο χώρο, που, κατά γενική εκτίμηση, θα δυσκολέψει την εκπλήρωση της αποστολής τους, η οποία έγκειται κυρίως στη δασμοφορολογική περιφρούρηση και εποπτεία των υποκείμενων χώρων του λιμανιού του Πειραιά.

Η απόφαση αυτή δικαιολογημένα έχει προκαλέσει αντιδράσεις και δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία και άσχετη με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης για εξυπηρέτηση των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων στα ελληνικά λιμάνια, που ξεκίνησε με την ιδιωτικοποίησή τους (ΟΛΠ ΑΕ ΟΛΘ ΑΕ) και την κατάργηση των ενδοκοινοτικών ελέγχων.

Η μεταστέγαση των υπηρεσιών του Α' Τελωνείου Πειραιά και της Διεύθυνσης Τελωνείων Αττικής, σε ένα κτίριο που βρίσκεται μακριά από τον υποκείμενο χώρο και στο οποίο θα πρέπει να «στοιβαχτούν» οι τελωνειακοί υπάλληλοι, σηματοδοτεί την παραπέρα αποδυνάμωση της υπηρεσίας και, εκτός των άλλων, εγκυμονεί τον κίνδυνο να καταστραφούν αρχεία, που έχουν κατασχεθεί δικαστικά, ως αποδεικτικά στοιχεία, για πολύκροτες υποθέσεις λαθρεμπορίας πετρελαιοειδών.

Σημειώνεται ότι ομόφωνα το συνδικαλιστικό όργανο της 1η Ενωσης Τελωνειακών Υπαλλήλων αντιτίθεται στην παραπάνω απόφαση.

Με τα παραπάνω δεδομένα καλείται ο αρμόδιος υπουργός να απαντήσει αν θα ανακαλέσει την απόφαση μεταστέγασης των παραπάνω τελωνειακών αρχών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ