Στο μάθημα της Εκθεσης εξετάστηκαν χτες οι υποψήφιοι της Α', Β' και Γ' Δέσμης και οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ. Σήμερα εξετάζονται στην Εκθεση οι υποψήφιοι της Δ' Δέσμης
Ομαλά κύλησε η πρώτη μέρα των εξετάσεων με Εκθεση για τους υποψηφίους των τριών πρώτων δεσμών και τους αποφοίτους των ΤΕΛ. Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων "κρίνει θετικά το θέμα που δόθηκε στους υποψήφιους για τη θεματική πρωτοτυπία και για τη σαφήνεια και την απλότητα της διατύπωσής του".Σήμερα, οι υποψήφιοι της Δ Δέσμης, εξετάζονται στο μάθημα της Εκθεσης.
Η εκπομπή των θεμάτων για τους υποψήφιους της Α, Β και Γ Δέσμης ξεκίνησε στις 7.05 π.μ. και ολοκληρώθηκε στις 7.12 π.μ. Για τους αποφοίτους των τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ ξεκίνησε στις 9.30 π.μ. και ολοκληρώθηκε στις 9.37 π.μ., χωρίς προβλήματα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.
Η αποχή για τους υποψηφίους των τριών πρώτων δεσμών, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, κυμάνθηκε σε επίπεδο 8,43%. Αναλυτικά, στην Α Δέσμη η αποχή κυμάνθηκε στο 8,08%, στη Β Δέσμη 9,44% και στη Γ Δέσμη 7,79%. Σε σχέση με πέρσι πάντως η αποχή σημείωσε αύξηση κατά 1,24%.
Σε ό,τι αφορά τους αποφοίτους ειδικότητας των ΤΕΛ, η αποχή κυμάνθηκε στο 16,95%.
"Δε χρειάζεται να γίνει ιδιαίτερος λόγος για το πόσο απαραίτητο είναι το γέλιο στη ζωή μας. Η παρουσία του είναι ευεργετική και, αντίθετα, η απουσία του γίνεται δυσάρεστα αισθητή σε κάθε σχεδόν εκδήλωση της κοινωνικής ζωής.
...Η ευαισθησία και ο συναισθηματικός κόσμος μιας κοινωνίας, η πνευματική της στάθμη και η αισθητική της καλλιέργεια μπορούν με πολύ ασφαλή τρόπο να προσδιοριστούν τόσο από τη συχνότητα του γέλιου όσο και από την ποιότητα των μέσων που το προκαλούν". (Ηλ. Σπυρόπουλος, "Τα Αρχαία Ελληνικά στο Γυμνάσιο και το Λύκειο", Αθήνα 1980)
Με αφορμή τις απόψεις του συγγραφέα, να απαντήσετε τεκμηριωμένα στα ακόλουθα ερωτήματα:
α) Θεωρείτε απαραίτητο το γέλιο στη ζωή μας, και
β) συνδέεται η συχνότητα του γέλιου και η ποιότητα των μέσων που το προκαλούν με την ευαισθησία, την πνευματική στάθμη και την αισθητική καλλιέργεια μιας κοινωνίας;
"Η βία, με τις διάφορες μορφές της, έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις σε όλες σχεδόν τις χώρες του κόσμου.
Ποια, κατά τη γνώμη σας, είναι τα αίτια, ποιες οι συνέπειες του φαινομένου και πώς αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί;".
Σχολιάζοντας το θέμα της Εκθεσης στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της Α, Β και Γ Δέσμης, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) το κρίνει θετικά και, με την ευκαιρία, επισημαίνει την απουσία της "αγωγής του γέλιου" από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η άποψη της ΠΕΦ είναι η εξής: "Η πρωτοτυπία του θέματος έγκειται στο γεγονός ότι βρίσκεται έξω από τον κύκλο των σοβαροφανών, στερεότυπων και κατά κανόνα μελαγχολικών θεμάτων, στα οποία οι έφηβοι καλούνται να αναπτύξουν προβληματική επί παντός επιστητού γύρω από ζητήματα που φυσιολογικώς απασχολούν ενήλικες. Αντιθέτως, το συγκεκριμένο θέμα (σημειωτέον περιλαμβάνεται στο σχολικό εγχειρίδιο Εκφραση - Εκθεση για το Λύκειο τεύχος Α, σ. 318) καλεί τους μαθητές να αντλήσουν υλικό από το οικείο στη νεότητα βίωμα του γέλιου, το οποίο στην ποιοτική του έκφραση αποκαλύπτει με άμεσο, καίριο και συχνά ανατρεπτικό τρόπο τη λανθάνουσα πλευρά των πραγμάτων πολύ δραστικότερα από βαθυστόχαστες αναλύσεις.
Για την αμηχανία την οποία ίσως αισθάνθηκαν οι υποψήφιοι, δεν ευθύνεται μόνο το σχολείο, αλλά κυρίως ο εκχυδαϊσμός του αστείου στη σύγχρονη κοινωνία και η "ορθολογικοποίηση" του κόσμου μας.
Εξάλλου, παρά την ανθολόγηση σχετικών κειμένων στα εγχειρίδια Γλώσσας και Λογοτεχνίας, η αγωγή του γέλιου απουσιάζει από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Αριστοφάνης π. χ. διδάσκεται ελάχιστα και ουσιαστικά όχι ως κωμωδιογράφος.
Ετσι, το αίτημα για την εισαγωγή μιας συστηματικής αγωγής του γέλιου στην εκπαίδευση παραμένει".
Το "χαρούμενο" - δείγμα ευχαρίστησης - όπως του Σημίτη, όταν ανακοίνωνε το τηλεφώνημα του Κλίντον.
Το "λυπημένο" - δείγμα δυσαρέσκειας - όπως του Ρέππα όταν "στριμωγμένος" στο "πρες ρουμ" επιχειρούσε να παρουσιάσει ως "Νο" το πρωθυπουργικό "Ναι" στον πλατηνάρχη.
Το "σαδιστικό" - δείγμα ειδικής ανατροφής - όπως του Πάγκαλου όταν "τα 'ριχνε" στον Παπουτσή, καταγγέλλοντας ως προδότη Ελληνα υπάλληλο της Κομισιόν.
Το "χαζοχαρούμενο" - δείγμα "σιαπέρα Λειβαδιές" - όπως του Παπαντωνίου όταν προσπαθεί να πείσει τους συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ για τη χρησιμότητα των ιδιωτικοποιήσεων.
Το "ύπουλο" - δείγμα χαιρεκακίας - όπως του Τσουκάτου όταν "καρφώνει" τους "άλλους" στ' αφεντικό του.
Το "απειλητικό" - δείγμα γραφικότητας - όπως του Γιαννόπουλου όταν "καταχεριάζει" τους αγωνιζόμενους εργάτες και αγρότες, αλλά και τους "συντρόφους" του.
Το "παραπονεμένο" - δείγμα αμηχανίας - όπως του Ρωμαίου όταν παρουσιάζει ως "αμυνόμενα" τα ΜΑΤ.
***
Πώς να γελάσει:
* Ο πατριώτης ειρηνιστής, ακούγοντας τον Κλίντον ν' απειλεί με πόλεμο Ελλάδας - Τουρκίας.
* Ο εργαζόμενος της "Ολυμπιακής", της Ιονικής, του ΟΣΕ, των ΕΛΤΑ που χάνει όλες τις κατακτήσεις, τα εργασιακά δικαιώματα και τη δουλιά του.
* Ο μαθητής και ο αδιόριστος εκπαιδευτικός που του στερούν τη δυνατότητα στη μόρφωση και τη διδασκαλία.
* Ο αγρότης που βρίσκεται καθημερινά στο εδώλιο του κατηγορουμένου των "αγροτοδικείων".
* Ο δημοκράτης που βλέπει τους "άνδρες" των ΜΑΤ και τους παρακρατικούς να σπάζουν κεφάλια.
***
Π. Ρ.
"Οχι στον αθλητισμό της βίας και της βιτρίνας", είπαν προχθές το βράδυ οι νέοι της Τριανδρίας που πήραν μέρος στην προφεστιβαλική εκδήλωση της ΚΝΕ με θέμα τον αθλητισμό, που έγινε σε μια περίοδο κατά την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη το μουντιάλ και μια σειρά εξαγγελίες για μεγάλα έργα έχουν γίνει από την κυβέρνηση, ενόψει της Ολυμπιάδας του 2004. Μια εκδήλωση που χαρακτηρίστηκε από την ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή της νεολαίας.
Στην εκδήλωση μίλησε ο Σ. Αμαξόπουλος,στέλεχος της Οργάνωσης Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ, ο οποίος, περιγράφοντας το τοπίο μέσα στο οποίο αναπτύσσεται σήμερα ο αθλητισμός ανέφερε: "Η οικονομία του καπιταλισμού και το μεγάλο κεφάλαιο, παράγουν αθλητισμό βιτρίνας. Πηγές αναπαραγωγής του οι παραγοντικοί μηχανισμοί, η συναλλαγή και το χρήμα. Σ' αυτές τις δυνατότητες στηρίζονται και με βάση αυτή τη φιλοσοφία φτιάχνουν και τους λίγους αθλητικούς χώρους. Επενδύουν ιδεολογικά και πολιτικά στη διαρκή αποχαύνωση, στην ατομική εκτόνωση, που είναι ακίνδυνη για το μεγάλο κεφάλαιο. Η εμπορευματοποίηση συνέχεια μεγαλώνει, ο αθλητής πουλιέται και αγοράζεται σαν ένα κομμάτι κρέας".
Παρουσιάζοντας την πρόταση της ΚΝΕ πρότεινε, σχεδιασμένη άθληση από τις κατώτερες βαθμίδες, οικονομική επιχορήγηση στην ΤΑ για τη δημιουργία υποδομής, ενίσχυση όλων των μαζικών φορέων, προβολή της ευγενικής άμιλλας, της αλληλεγγύης και φιλίας των λαών.
Στην εκδήλωση χαιρέτισε ο υποψήφιος Δήμαρχος του συνδυασμού "Δημοκρατική Συνεργασία Πολιτών" Τριανδρίας Δημήτρης Ζαχαριάδης.Ανάμεσα στα άλλα ξεκαθάρισε πως ο αθλητισμός είναι δικαίωμα που πρέπει πιο αποφασιστικά να διεκδικήσουν οι φορείς του μαζικού κινήματος και φυσικά πρώτη απ' όλους η ίδια η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο Δήμος Τριανδρίας. Κλείνοντας, δεσμεύτηκε πως στους στόχους της νέας γενιάς η παράταξη θα βρίσκεται δίπλα της και κάλεσε τη νεολαία του Δήμου σε ρόλο σύμμαχου και συμπαραστάτη.
Τη Δευτέρα αναμένεται να συνεδριάσει τελικά το ΔΣ της ΟΛΜΕ, που και χτες ανέβαλε και πάλι τη συνεδρίασή του. Οπως καταγγέλλει η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών", μια βδομάδα μετά από το μεγαλειώδη αγώνα των εκπαιδευτικών, που πήρε ευρύτερες παλλαϊκές διαστάσεις, και το ΔΣ της ΟΛΜΕ δεν έγινε κατορθωτό να συνεδριάσει και να εκτιμήσει τα αποτελέσματα του αγώνα και να καθορίσει τα επόμενα βήματα του κλάδου. Κύρια ευθύνη έχει η παράταξη της ΠΑΣΚ, η οποία, από ό,τι φαίνεται, "αξιοποιεί" τον καταδικαστέο ξυλοδαρμό του προέδρου Ν. Τσούλια για να αδρανήσει την ΟΛΜΕ.
Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις, στο πλαίσιο του 24ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή", που έχουν προγραμματιστεί για τις επόμενες μέρες είναι οι εξής: Σήμερα Σάββατο:
- Στου Ζωγράφου, στην πλατεία Ελευθερίας, με θέμα: "Πολιτισμός - Οικολογία".
- Στην Ιωννίδειο, στον πεζόδρομο της Σωτηρίας, στις 8 μ.μ. με θέμα: "Εθνικό απολυτήριο και ο μύθος της ελεύθερης πρόσβασης".
Αύριο Κυριακή:
- Στην Πεντέλη, στην πλατεία Ν. Πεντέλης, στις 7 μ.μ. με θέμα: "Ναρκωτικά".
Την Τρίτη:
Στο Ε Διαμέρισμα Θεσσαλονίκης, με θέμα: "Ναρκωτικά".