ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Απρίλη 2005 - Κυριακή 1 Μάη 2005
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Στιγμιότυπα από το Συνέδριο της ΟΓΕ

Τρεις μέρες κράτησε το Ενατο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Γυναικών Ελλάδας (ΟΓΕ), αναλυτικό ρεπορτάζ του οποίου παρουσιάσαμε στον «Ρ» (Κυριακή 17/4/2005), με κεντρικό θέμα τη «νέα γυναίκα - θύμα της ιμπεριαλιστικής βαρβαρότητας». Σήμερα παρουσιάζουμε ορισμένα χαρακτηριστικά στιγμιότυπα από τις παρεμβάσεις συνέδρων.

«Να παλεύουμε»

«Να αγωνιζόμαστε μαζί με άλλους για όλους! Αυτή η κούραση, όσο μεγάλη κι αν είναι, σε αναζωογονεί. Κι αν τα σχέδια και ο προγραμματισμός δεν υλοποιούνται πάντα, όπως και τα όνειρά μας, σημασία έχει να παλεύουμε για τους στόχους μας» είπε με δυνατή φωνή η Σοφία Ντούρου από τη Χαλκίδα. Μίλησε ακόμα για τις γυναίκες που εργάστηκαν σε γνωστή φάρμα μανιταριών στην Εύβοια και αγωνίστηκαν για τα δικαιώματά τους χάνοντας δουλιά και οικογενειακή ηρεμία: «στις τουαλέτες και στα πατάρια μάζευαν υπογραφές για να στηθεί σωματείο. Μια - μια καλούσε ο εργοδότης τις εργαζόμενες για να πάρουν πίσω - κλαίγοντας - την υπογραφή τους. Οι περισσότερες απ' όσες πρωτοστάτησαν απολύθηκαν... Το Εργατικό Κέντρο τήρησε απαράδεκτη στάση. «Από σήμερα, από αύριο, κατέληξε η ομιλήτρια, πρέπει να κάνουμε κάτι παραπάνω απ' ό,τι κάναμε μέχρι τώρα. Εμείς θα κάνουμε επίσκεψη στη φάρμα...».

Στέρηση

Με πρωτοβουλία του Συλλόγου Γυναικών Πειραιά διακινήθηκε ερωτηματολόγιο ανάμεσα σε 600 γυναίκες. Σύμφωνα με την έρευνα που έκανε η εταιρία «Κάπα Ρισέρτς» και ορισμένα αποτελέσματά της της ανακοίνωσε ο κοινωνιολόγος Θωμάς Γεράκης: Στην ερώτηση «πόσο ικανοποιημένη είσαστε από την ποιότητα ζωής σας» μόνο 5,6% των γυναικών απάντησαν «πολύ ικανοποιημένη», 36% απάντησαν «αρκετά» και 36% «όχι και τόσο πολύ».

Απαντώντας στην ερώτηση «πώς αξιολογούν την κατάσταση στο οικογενειακό περιβάλλον» είχαν μεγάλο πρόβλημα με τον ελεύθερο χρόνο, την ψυχαγωγία και το εισόδημα. Στόχοι ζωής τους ήταν κυρίως ο ευτυχισμένος γάμος, η καλή δουλιά, η οικονομική άνεση και λίγες ανέφεραν «τα πολλά παιδιά». Τα κυριότερα προβλήματα που επεσήμαναν ήταν η ανεργία, η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, οι οικονομικές δυσκολίες και η ακρίβεια και τέλος τα προβλήματα σχέσεων. Μια στις τρεις γυναίκες δήλωσαν ότι δεν μπορούν να πληρώσουν τα βασικά!

Πού ελπίζουν για να λύσουν τα οικονομικά προβλήματα; Οι μισές «στην οικογένεια», οι υπόλοιπες, κατά σειρά προτεραιότητας, στο φιλικό και συγγενικό περιβάλλον, στο... δήμαρχο, στις συνδικαλιστικές οργανώσεις και τέλος στους συλλόγους γυναικών. Αξίζει να αναφερθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία θεωρεί αναγκαίους τους γυναικείους συλλόγους ενώ 35% απάντησαν «μάλλον ναι». Ομως μόνο το 43% των γυναικών γνωρίζουν τη δραστηριότητα των συλλόγων και βέβαια μεγάλο ποσοστό των γυναικών παρακολουθούν τις κουτσομπολίστικες εκπομπές και τα πρωινάδικα...

Οχι στη μοιρολατρία!

Ενα καυτό ερώτημα: το πρόβλημα δεν είναι τι θα πούμε στις γυναίκες αλλά πώς και πού θα τους το πούμε;

Κι όμως, οι γυναίκες έχουν πολλή δύναμη μέσα τους. Το φανέρωσαν όχι μόνο τα λόγια αλλά και ο ενθουσιασμός, η δύναμη της φωνής τους, στο συνέδριο, η θέληση να παλέψουν. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα η ομιλία της Αμαλίας Χουλιαρά από την Καλαμάτα, νέας εργαζόμενης και μητέρας τριών παιδιών: «Μας φοβούνται, είπε, ακόμα και τα κρατικά ΜΜΕ. Ο λαός είναι "λιωμένος" από τα οικονομικά προβλήματα, μπερδεμένος, εξαρτημένος από τα ρουσφέτια. Πολλοί γίνονται οπαδοί της μοιρολατρίας. Χρειάζεται να θυμίσουμε τις ευθύνες του γι' αυτά που τραβάει. Στο χέρι του είναι να αγωνιστεί. Εμείς και επιχειρήματα έχουμε και ενταγμένες γυναίκες. Οι οικογένειες συνθλίβονται από τα προβλήματα της ζωής. Είναι ανάγκη να εξοπλιστούν ιδεολογικά οι γυναίκες και να κατανοήσουν την ανάγκη συμμετοχής τους, να ενεργοποιηθούν - γιατί αυτό που δεν έχουμε είναι οι πολλές ενεργές γυναίκες. Χωρίς αυτό, αλλαγή δε γίνεται. Πρέπει να μπούμε στα προβλήματα των γυναικών, να τους μιλήσουμε με κατανοητή γλώσσα. Κάναμε εξορμήσεις σε εργασιακούς χώρους. Ξαναπήγαμε; Χρειάζεται να προγραμματίσουμε περιφερειακές συναντήσεις. Θα δίνουμε κουράγιο συναντώντας η μια την άλλη και θα προχωράμε»!

Ακούστε τη φωνή μας!

Δίπλα στην ορμή της νιότης, η πείρα και οι υποθήκες της γενιάς της Αντίστασης. Δίπλα στην πολιτιστική ισοπέδωση που επιχειρούν οι κρατούντες ενάντια στη νέα γενιά και στη διαστρέβλωση που επιχειρούν οι κρατούντες ενάντια στη νέα γενιά και στη διαστρέβλωση της ιστορίας, οι παλιές αγωνίστριες που θέλουν να παραδώσουν τη δάδα της συνέχειας: «Σας βλέπουμε με την ελπίδα, αγάπη και καμάρι» είπε η παλιά ΕΠΟΝίτισσα και στέλεχος της ΟΓΕ Νίτσα Παπανικολάου. Μην ξεχνάτε τις γυναίκες που άνοιξαν το δρόμο για τη χειραφέτηση της γυναίκας, διαβάστε την ιστορία του γυναικείου κινήματος. Μη σταματάτε, έχετε δικαιώματα, έχετε αξία. Να έχετε κουράγιο, να μη σταματάτε, να αγωνίζεστε!». Και η Στέλλα Λημνίου, εργάτρια στον ιματισμό από τα 13 της χρόνια, επίσης στέλεχος της ΟΓΕ: «Κι εμείς, είπε, που τόσα χρόνια "κρατήσαμε", δε θα μείνουμε στις πολυθρόνες! Η τρίτη ηλικία πρέπει να συμμετέχει στην οικοδόμηση της κοινωνίας. Κι εμείς χτίσαμε πάνω στα θεμέλια των προκατόχων μας. Πώς θα χτίσουμε το αύριο, αν δεν υπάρχουν τα θεμέλια; Ακούστε τη φωνή των προηγούμενων».

Αμέσως μετά τον πόλεμο

Μια άγνωστη σελίδα από την ιστορία του γυναικείου κινήματος μας αποκαλύπτει η Μάχη Κορωναίου - Γεωργίου σε επιστολή που μας έστειλε πριν λίγες μέρες:

«Στον "Κυριακάτικο Ρίζο" στις 10/4/2005 στο άρθρο της η σ. Αλίκη Ξένου αναφέρεται στην ιστορία της ΠΔΟΓ και στο βιβλίο που έγραψε η σ. Βάγια Παπακόγκου και στα συνέδρια που έγιναν μετά τον πόλεμο.

Θα 'θελα να προσθέσω ότι το φθινόπωρο του 1946 στη Μόσχα έγινε πλατιά σύνοδος της ΠΔΟΓ (Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Δημοκρατικών Γυναικών) πρόεδρός της ήταν η Γαλλίδα διανοούμενη και κοινωνική αγωνίστρια Ευγενία Κοτόν. Είχαν καλέσει κι από την Ελλάδα αντιπροσωπεία και αναγγέλθηκε στην Αθήνα πως θα πήγαινε εκεί με επικεφαλής την Χρύσα Χατζηβασιλείου. Ομως η τότε αντιδραστική ελληνική κυβέρνηση αρνήθηκε να χορηγήσει διαβατήρια. Ετσι, την τελευταία στιγμή ο πατέρας μου Βάσος Γεωργίου πληροφορήθηκε για την άρνηση των ελληνικών αρχών.

Πήγε και μίλησε στη Μόσχα στη σύνοδο της ΠΔΟΓ η μητέρα μου Λιλίκα Γεωργίου, αντιπρόσωπος του γυναικείου κινήματος της Ελλάδας.

Εκεί συναντήθηκε με τις ξακουστές αγωνίστριες του παγκόσμιου επαναστατικού και δημοκρατικού κινήματος: Την Πασιονάρια, την Ευγενία Κοτόν, την Βαγιάν Κουτιριέ και την Νίνα Πόποβα».


Αλίκη ΞΈΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
«Χαιρετίσματα», κυρία δήμαρχε!

Αναστήθηκε, λοιπόν, ο «Κύριος»! Αυτό, από επιστημονική άποψη βέβαια, είναι ανέφικτο. Κι ωστόσο, για περισσότερα από 2.000 χρόνια, άλλοι σοβαρά, άλλοι λιγότερο σοβαρά και άλλοι από ...συνήθεια, γιορτάζουμε την επέτειο! Φυσικά, σήμερα πολλοί λίγοι, ελάχιστοι, πιστεύουν ότι, πράγματι, συνέβη το γεγονός. Αυτό, βέβαια, δεν εμποδίζει τους πονηρούς, να οικοδομούν επάνω σε αυτή τη φανταστική ιστορία, άλλες αληθινές, πιο πρακτικές, ιστορίες. Οπως αυτή, ας πούμε, της δημάρχου της Αθήνας. Που βγήκε με εκείνο το τεράστιο χαμόγελο, σήμα κατατεθέν της πολύ εύπορης οικογένειάς της, και δήλωσε: Ετούτες τις άγιες μέρες, δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτούς τους ανθρώπους, τους δικούς μας ανθρώπους, στη μοναξιά και την πείνα τους. Γι' αυτό, λοιπόν, τους καλέσαμε να γιορτάσουμε μαζί την Ανάσταση!

Απ' όλες τις κουβέντες της, εγώ στάθηκα σε τέσσερις ακριβές λέξεις. Αυτές που έλεγαν: «τους δικούς μας ανθρώπους»! Οταν τις άκουσα, το αίμα μου, παρότι πίνω χαπάκια για την πίεση, ανέβηκε στο κεφάλι μου. ΦΩΝΑΞΑ..! «Είσαι άδικος», παρενέβη, για να με καλμάρει, η σύντροφός μου. «Την αλήθεια είπε η γυναίκα! Δικοί της άνθρωποι είναι. Εμείς δημιουργήσαμε τους πεινασμένους, τους άστεγους, τους απελπισμένους; Δικοί της προσωπικά άνθρωποι είναι, δικά της προσωπικά δημιουργήματα, και, κυρίως, δημιουργήματα της τάξης της»!

Πέρα από το «άγιο» Πάσχα και τους φτηνούς συναισθηματισμούς, στους οποίους ποντάρετε, για να προωθήσετε το προσωπικό σας προφίλ, και το προφίλ της τάξης σας, τις άλλες μέρες, τις πολλές και ατέλειωτες άλλες μέρες, τι τρώνε ετούτοι οι άνθρωποι, «οι δικοί σας άνθρωποι», κυρία δήμαρχε; Εντάξει, κάποιες μέρες, ελάχιστες, όμως, τη βγάζουν στη Μύκονο και την Εκάλη, στους Βαρδινογιάννηδες, στους Λάτσηδες, στους Κοντομηνάδες, στον Κόκκαλη... Τις υπόλοιπες; Τι γίνεται με τις υπόλοιπες, τις πολλές, τις αφόρητα πολλές, κυρία δήμαρχε;

Το ερώτημα δε γίνεται για να πάρει απάντηση. Δεν υπάρχει απάντηση, ικανοποιητική, από τα δικά σας στόματα. Γίνεται, για να αποκαλυφθεί μια ακόμα απάτη σας. Απάτη προσωπική και απάτη της τάξης σας. Η «φιλευσπλαχνία» της άρχουσας τάξης, για τους φτωχούς! Η οποία, για να πείσει και να αποκοιμίσει, γίνεται, ακόμα και στο όνομα του «Χριστού», του «θεού», της «Παναγίας», του «αγίου Πάσχα», του «αγίου» Πνεύματος και όπου αλλού είναι ...εύπεπτο. Γεμάτες ψεύτικη κατάνυξη, όλες οι γνωστές και λιγότερο γνωστές βδέλλες της άρχουσας τάξης βγαίνετε και διαλαλείτε, σε όλους τους τόνους και με όλα τα μέσα, τη «μέριμνά» σας, για τους «κοινωνικά άτυχους», όπως αποκαλείτε τους «δικούς σας ανθρώπους», τα ταξικά δημιουργήματά σας. Τους ανθρώπους, που καταδικάσατε στην αναξιοπρέπεια.

Ολοι εσείς, λοιπόν, οι θεομπαίχτες της άρχουσας τάξης, οι χορτασμένοι και χαμογελαστοί, με πλατιά πέτρινα χαμόγελα, θεομπαίχτες, δε διστάζετε μπροστά σε τίποτα. Ούτε σέβεστε τίποτα. Το Πάσχα - και το Πάσχα - για εσάς, δεν είναι γιορτή, είναι ευκαιρία! Μια ακόμα ευκαιρία για να εξαπατήσετε. Πατώντας στο συναισθηματισμό του λαού, πατώντας πάνω στις παραδόσεις, εκμεταλλεύεστε την άγνοια και τη θρησκευτική υποταγή. Καλείτε τους πεινασμένους, αυτούς που εσείς οδηγήσατε στην πείνα, να κάνουν μαζί σας ανάσταση. Ποια ανάσταση, υποκριτές και φαρισαίοι; Το «πέταγμα» του Χριστού στα ουράνια, τη μεταφυσική υπερβολή ή την επιβεβλημένη ανάσταση των πεινασμένων; Αλλη γιορτή γιορτάζετε εσείς και άλλοι ετούτοι.

Και για να αποκαταστήσουμε την ιστορία, για να φέρουμε τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση, για να ξέρουμε για ποιο πράγμα μιλάμε, θυμίζουμε πως το Πάσχα δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το Χριστό και την «ανάστασή» του. Το Πάσχα, που σημαίνει διάβαση, πέρασμα, στα εβραϊκά, ήταν «η μεγαλύτερη εβραϊκή γιορτή, που γιορταζόταν προς τιμήν της απελευθέρωσης των Ισραηλιτών από την αιγυπτιακή αιχμαλωσία», λέει η ...εγκυκλοπαίδεια. Καμία σχέση, λοιπόν, με τη μεταφυσική και τη χριστιανοσύνη. Ούτε με τη δική σας απάτη. Ξεσήκωμα λαού ήταν. Αυτό το νόημα κράτησαν οι λαοί. Και ο δικός μας λαός, επίσης. Ανάσταση για εμάς δε σημαίνει υπερταξικά τραπεζώματα. Σημαίνει ξεσήκωμα του λαού. Σημαίνει νίκη στην αναπόφευκτη ταξική σύγκρουση.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ