Αντιδράσεις των ενδιαφερομένων προκαλεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, όχι επειδή είναι κατά της νομιμοποίησης των τυχερών παιγνιδιών, αλλά επειδή κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλιά τους από τους ξένους.
Τις αντιδράσεις των ενδιαφερομένων προκαλεί η δημοσιοποίηση των διατάξεων του νομοσχεδίου, με το οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε μια απέραντη λέσχη χαρτοπαιξίας και ηλεκτρονικών παιγνιδιών. Με το πρόσχημα της "επιβολής της τάξης" στο χώρο του παράνομου τζόγου, όχι μόνον τον νομιμοποιεί, αλλά στην ουσία τον απελευθερώνει, καθώς δίνεται η δυνατότητα να λειτουργεί "αίθουσα παιχνιδιών" ακόμη και στο μικρότερο χωριό. Οι σύλλογοι των κατασκευαστών ηλεκτρονικών παιγνιδιών, των ιδιοκτητών αιθουσών, αλλά και των ιδιοκτητών καφενείων, βρίσκονται σε εγρήγορση και ζητούν επίμονα από τον υπουργό Οικονομικών να τους ενημερώσει επίσημα για τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Δεν αποκλείεται μέσα στη μέρα συνάντηση του υπουργού με τους εκπροσώπους του Συλλόγου Καφεπωλών Αθήνας, οι οποίοι, όπως μας είπε ο πρόεδρός τους Γιώργος Τσίτουρας, καταβάλλουν προσπάθειες ώστε "να εξαιρεθούν από τις διατάξεις του νόμου και να μη φορολογηθούν με τον τρόπο που σκέφτεται η κυβέρνηση να φορολογήσει τα παραδοσιακά καφενεία". Εκείνο που προέχει, τόνισε ο πρόεδρος του συλλόγου, είναι "να ξεκαθαρίσει ο χώρος διότι έχουν δοθεί άδειες καφενείων σε χαρτοπαικτικές λέσχες. Εμείς δεν έχουμε καμιά σχέση με τις λέσχες και θέλουμε ο χώρος μας να διατηρήσει τον παραδοσιακό του χαρακτήρα".
Τα σχέδια της κυβέρνησης προκαλούν, όμως, και την αντίδραση των κατασκευαστών μηχανημάτων ηλεκτρονικών παιγνιδιών και των ιδιοκτητών αιθουσών μπιλιάρδου και ψυχαγωγίας. Υπολογίζεται ότι από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης έχουν χορηγηθεί περίπου 10.000 άδειες για τη διενέργεια τεχνικών παιγνιδιών, ενώ ήδη λειτουργούν 40.000 μηχανήματα ηλεκτρονικών παιγνιδιών (ΣΛΟΤ) και περίπου 150.000 παιγνίδια διασκέδασης (ΤΕΤΡΙΣ, ΠΑΚ ΜΑΝ κλπ).
"Πρόκειται περί σκανδάλου", μας είπε ο Χαράλαμπος Διονυσόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Κατασκευαστών - Καταστηματαρχών Β. Ελλάδος. "Με φωτογραφικές διατάξεις καταργούν στην ουσία τους Ελληνες κατασκευαστές και αναθέτουν τη δουλιά σε μια ξένη εταιρία, που δεν είναι καν ευρωπαϊκή. Πρόκειται για την αυστραλέζικη "Ολύμπικ". Αφήνουν και κάποια περιθώρια για κάποιες αμερικανικές, αλλά στην ουσία, τους αναθέτουν το ρόλο του κομπάρσου". Από τα άρθρα του νομοσχεδίου προκύπτει σαφώς ότι προωθούνται μονοπωλιακές καταστάσεις όχι μόνο στη φάση της κατασκευής των παιγνιδιών, όσο και στη φάση της διάθεσης και της λειτουργίας τους στις αίθουσες. Ο Μιχάλης Τσιμόγιαννης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Καταστηματαρχών Αιθουσών Μπιλιάρδου και Ψυχαγωγίας, μας είπε ότι με το άρθρο 10 επιχειρείται η χορήγηση αδειών για τη λειτουργία αρχικά μόνο 20.000 ΣΛΟΤ, τη στιγμή που ήδη υπάρχουν 40.000. Ο νομοθέτης, όμως, απ' ό,τι φαίνεται, θέλει να προωθήσει την εγκατάσταση καινούριων μηχανημάτων, τα οποία πρέπει να είναι εισαγόμενα. Με το άρθρο 16 αποκλείεται από το δικαίωμα κατασκευής κάθε Ελληνας, αφού τίθεται ως προϋπόθεση για την απόκτηση της άδειας η κατοχή άδειας και στην αλλοδαπή. Σκανδαλώδεις, όμως, είναι και οι διατάξεις που καθορίζουν τη διανομή των παιγνιδιών. Με το άρθρο 17 καθορίζεται ότι οι διανομείς δεν μπορεί να είναι πάνω από τέσσερις και ότι καθένας δεσμεύεται να εγκαταστήσει τουλάχιστον 5.000 παιγνίδια. Προσθέτει, δε, ότι πρέπει να έχουν εμπειρία στα τυχερά οι ίδιοι. Και γεννάται το ερώτημα, πώς θα το αποδείξουν, αφού μέχρι σήμερα θεωρείται παράνομη η λειτουργία των τυχερών παιγνιδιών.
"Το συμπέρασμα, πρόσθεσε ο Μ. Τσιμόγιαννης, είναι ότι θα ενισχυθούν 2 - 3 ξένες εταιρίες και τα χρήματα που θα εισπράττουν θα μεταφέρονται στο εξωτερικό με τους γνωστούς τρόπους. Εμείς ζητάμε να φορολογηθούμε, να καταβάλουμε τα 35 δισ. δραχμές, που έχει εντάξει στον προϋπολογισμό το υπουργείο Οικονομικών. Θέλουμε να εισπραχθούν αυτά τα χρήματα από τους Ελληνες και όχι από τους ξένους. Θέλουμε να ισχύσει η φορολογία που ισχύει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εχουμε δώσει εδώ και εφτά μήνες τη σχετική νομοθεσία στο υπουργείο, αλλά κατά περίεργο τρόπο την παρακάμπτουν και εφαρμόζουν ένα σύστημα που ισχύει μόνο στην Αυστραλία και σε ορισμένες πολιτείες των ΗΠΑ".
Ο Χ. Διονυσόπουλος υποστηρίζει ότι απειλούνται με αφανισμό οι καταστηματάρχες παιγνιδιών διασκέδασης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, από ένα κατάστημα, για παράδειγμα β κατηγορίας, με 20 παιγνίδια διασκέδασης επιδιώκουν την είσπραξη 7.000.000 δραχμών το χρόνο. Προφανώς, τα συμφέροντα των ξένων εταιριών επιβάλλουν την εξόντωση όσων ασχολούνται με τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά παιγνίδια διασκέδασης, για να στραφεί ο κόσμος στα αμιγή τυχερά παιγνίδια. Αυτό, όμως, όπως εκτιμούν και οι ίδιοι οι κατασκευαστές ηλεκτρονικών παιγνιδιών, δε θα το πετύχουν, διότι ο κλάδος θα αντιδράσει. Η ξένη εταιρία κατασκευάζει 1.000 κομμάτια τη μέρα και έχει τη δυνατότητα να ξεφορτώσει στο λιμάνι ένα ολόκληρο φορτίο πλοίου. Το ερώτημα είναι όμως, αν τελικά καταφέρει να τα διαθέσει στην εγχώρια αγορά. Οσοι γνωρίζουν πώς δουλεύει αυτός ο χώρος, λένε ότι δε θα τα καταφέρει, γιατί δε θα βρει διανομείς. Πρέπει να έχει, λένε, "δικούς της ανθρώπους", πράγμα δύσκολο, εκτός κι αν φροντίσει η κυβέρνηση με τα νομοθετικά της μέτρα να στρώσει το χαλί για να περάσουν οι ξένοι επιχειρηματίες.
Μανόλης ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ
Κανένα έργο υποδομής δεν έχει ξεκινήσει ακόμη για την πολιτιστική πρωτεύουσα
"Επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως" είναι όπως φαίνεται το αγαπημένο ρητό του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, ο οποίος βρισκόμενος στη Θεσσαλονίκη εξήγγειλε και πάλι τα έργα που είχε εξαγγείλει λίγες μέρες πριν τις δημοτικές εκλογές και τα οποία βέβαια παραμένουν μόνο στα λόγια!
Βέβαια, τα διάφορα μεγάλα έργα, ενόψει της ανακήρυξης της Θεσσαλονίκης ως πολιτιστικής πρωτεύουσας παραπέμπονται μάλλον στις ελληνικές καλένδες, αφού ο χρόνος που υπολείπεται μέχρι το 1997 είναι ελάχιστος και τα προηγούμενα χρόνια οι κυβερνήσεις τόσο της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ δεν προχώρησαν στη μελέτη και την εκτέλεση, έστω και ενός βασικού έργου υποδομής.
Σε συνέντευξη, που έδωσε ο υπουργός αμέσως μετά τη συνεδρίαση του ΔΣ του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, ανακοίνωσε ότι ενέκρινε τον κατάλογο των έργων που του παρουσίασε ο Οργανισμός, ο προϋπολογισμός των οποίων ανέρχεται σε 52 δισ. δρχ. Στη συνέχεια όμως "ένιψε τας χείρας του" για το εάν τα έργα αυτά θα πραγματοποιηθούν. "Η ευθύνη για τα έργα - δήλωσε συγκεκριμένα - θα ανήκει αποκλειστικά στον Οργανισμό, όσο και στους αντίστοιχους δήμους". Ετσι όλα τα ενδεχόμενα μένουν ανοιχτά και ενώ εποπτεύοντες του Οργανισμού είναι οι υπουργοί, τόσο αυτοί όσο και η κυβέρνηση δε θα φέρουν καμία ευθύνη για τους ρυθμούς και την ποιότητα των έργων!
Στη συνέχεια ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, μαζί με τον συνάδελφό του υπουργό Μακεδονίας - Θράκης και τους Περιφερειάρχες μετείχαν σε σύσκεψη 15 δημάρχων πόλεων από όπου θα περάσει η Εγνατία Οδός, άλλο ένα έργο που για χρόνια παραμένει στα χαρτιά και τον τελευταίο καιρό μαστίζεται από καθυστερήσεις στην ανάθεση των εργολαβιών. Για τις καθυστερήσεις αυτές ο Κ. Λαλιώτης προσπάθησε να αποποιηθεί κάθε ευθύνη, ρίχνοντας όλα τα βάρη στους εργολάβους και στο εκφυλιστικό φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων, όπως είπε.Στη διάρκεια πάντως της σύσκεψης δήλωσε πως τα έργα για την κατασκευή της Εγνατίας θα προχωρήσουν μέσα στις καθορισμένες προθεσμίες. Το έργο, είπε, θα καλύπτει 680 χιλιόμετρα και θα έχει προϋπολογισμό 700 δισ. δρχ., ενώ πρόσθεσε ότι τα κονδύλια έχουν εξασφαλιστεί από το Ταμείο Συνοχής και το Β Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Οι δήμαρχοι ζήτησαν να ολοκληρωθεί το έργο σε πιο σύντομες προθεσμίες, αλλά ο υπουργός είπε πως αυτό δεν μπορεί να γίνει πριν το 1999.
Μάχη με τα κύματα έδιναν χτες μέχρι αργά το βράδυ οι 17 ναυτικοί, πλήρωμα του φορτηγού πλοίου "ΣΙ ΠΡΙΝΣ" με σημαία Παναμά, το οποίο παρουσίασε ρήγμα και εισροή υδάτων όταν προσάραξε χτες στις 11.30 το πρωί 100 περίπου μέτρα μακριά από το λιμάνι Σκίκδα της Αλγερίας. Στη θαλάσσια περιοχή έπνεαν άνεμοι έντασης 8 με 9 μποφόρ. Από την εισροή υδάτων, το πλοίο πήρε μεγάλη κλίση.
Οι 17 ναυτικοί, πλήρωμα του "ΣΙ ΠΡΙΝΣ", ανάμεσά τους και 4 Ελληνες, μέχρι χτες αργά το βράδυ παρέμεναν στο πλοίο σώοι. Η επιχείρηση διάσωσης από τις αρχές της Αλγερίας, λόγω της σφοδρής θαλασσοταραχής, ήταν αδύνατη. Το πλοίο, με έτος κατασκευής το 1965 και πλοιοκτήτρια εταιρία την "SEA BULK SHIPPING SA", ήταν χωρίς φορτίο και είχε προορισμό λιμάνι της Ισπανίας. Οι 4 Ελληνες μέλη του πληρώματος είναι: Γιώργος Μπαλούρδας πλοίαρχος, Αντώνης Φουστάνος πρώτος μηχανικός, Αντώνης Αλιφραγκής δεύτερος μηχανικός και ο Γιώργος Μησιβιώτης ηλεκτρολόγος.
Με μια φαντασμαγορική τελετή έναρξης στην πλατεία Αγίου Γεωργίου στην Πάτρα, την ερχόμενη Δευτέρα 16 Γενάρη, θα ανοίξει η αυλαία του φετινού πατρινού καρναβαλιού, που θα διαρκέσει πάνω από ένα μήνα. Στην έναρξη του Πατρινού καρναβαλιού θα παραβρεθούν, όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η "Καρναβαλική Επιτροπή", τα μέλη και οι φίλοι του "Συλλόγου των Πατρινών της Αθήνας", οι οποίοι θα φτάσουν στην Πάτρα με ειδικά ναυλωμένο τρένο.
Αθωώθηκε χτες παμψηφεί από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας ο Θεόδ. Πισιμίσης που είχε παραπεμφθεί σε δίκη με την κατηγορία της "σύστασης συμμορίας" και, συγκεκριμένα, ως... ιδρυτής (!) γνωστών και άγνωστων τρομοκρατικών οργανώσεων, εξαιρουμένης της "17Ν". Στον Πισιμίση οι "φωστήρες" της Ασφάλειας κατόρθωσαν να φορτώσουν τη σύσταση του "ΕΛΑ", της "1ης Μάη", της "Επαναστατικής Πράξης", των "Ενοπλων Κοινωνικών Πυρήνων Αντίστασης" και της "Ενοπλης Οργάνωσης Χρ. Τσουτσουβής", αφού οι "συνήθεις ύποπτοι" φίλοι του είχαν στο μεταξύ απαλλαγεί από ανάλογες κατηγορίες. Το δικαστήριο μετά από διήμερη ακροαματική διαδικασία οδηγήθηκε και στη δική του απαλλαγή.