Αποκαλυπτικά στοιχεία για την εξέλιξη των τιμολογίων που επιβάλλουν οι ασφαλιστικές εταιρίες
Σε δυσθεώρητα ύψη εκτινάχτηκαν τα ασφάλιστρα των ΙΧ μέσα στα τελευταία χρόνια, με τις ευλογίες τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ που εισήγαγε την "απελευθέρωση" στη διαμόρφωση των τιμολογίων των ασφαλίστρων οχημάτων, όσο και του ΠΑΣΟΚ που τη διατήρησε και την ολοκλήρωσε. Το αποτέλεσμα των πολιτικών που εφαρμόστηκαν και στον τομέα αυτό, ήταν στο διάστημα από το 1992 μέχρι φέτος οι εταιρίες να έχουν πενταπλασιάσει ακόμα και εφταπλασιάσει τα ποσά που απαιτούν για την ασφάλιση ενός αυτοκινήτου επτά ή οκτώ ίππων, χωρίς, ασφαλώς, να συνοδεύονται από αντίστοιχο αντίκρισμα στις υπηρεσίες που παρέχουν.
Ο "Ρ" επιχείρησε μια συγκριτική καταγραφή της εξέλιξης των ασφαλίστρων κάποιων εταιριών. Τα τιμολόγια αυτών των εταιριών είναι κατ' εξοχήν αντιπροσωπευτικά, λόγο των μεριδίων που κατέχουν στην αγορά, ενώ είναι γνωστό ότι οι αποφάσεις τους για ανατιμήσεις αποτελούν κάθε χρόνο "πιλότο" για όλη την ασφαλιστική αγορά. Κάποιες μάλιστα από αυτές, όπως επισημαίνουν γνώστες του χώρου, θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις επιχειρηματικές διεργασίες της ασφαλιστικής αγοράς τα επόμενα χρόνια.
Τα συμπεράσματα αυτής της καταγραφής είναι πραγματικά αποστομωτικά για τους κάθε λογής θιασώτες της "ελεύθερης αγοράς". Ολους αυτούς που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο υποστήριζαν - και δε διστάζουν να το υποστηρίζουν και σήμερα παρόλο που είναι ολοφάνερο το ποιους εξυπηρετεί η "απελευθέρωση" σε όλους τους τομείς της αγοράς και οι καταναλωτές το βιώνουν σε όλο της το μεγαλείο - ότι η πολιτική αυτή θα έφερνε μαζί της "ανταγωνισμό" και αυτός με τη σειρά του... συγκράτηση των τιμών και αύξηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Τελικά αυτά που αυξάνονται σε σταθερή βάση είναι τα έσοδα των εταιριών, άρα και τα ποσά που καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι. Χάρη, μάλιστα στην "απελευθέρωση" και τον τρόπο διαμόρφωσης των ασφαλίστρων οι ιδιοκτήτες οχημάτων βρίσκονται να πληρώνουν ενσωματωμένες, θέλουν δε θέλουν υπηρεσίες που δεν επιθυμούν με τα λεγόμενα "καπέλα" στα ασφάλιστρα ή κάθε επιπλέον υπηρεσία που θα επιλέξουν την πληρώνουν και με το παραπάνω.
Ας σημειωθεί ότι τα ασφάλιστρα που περιλαμβάνονται στον πίνακα είναι για το 1992 εκείνα που έδινε επίσημα στη δημοσιότητα το υπουργείο Ανάπτυξης στο οποίο μέχρι πριν μερικά χρόνια οι εταιρίες ήταν υποχρεωμένες να υποβάλλουν τους ετήσιους τιμοκαταλόγους τους. Τα τελευταία χρόνια το υπουργείο σταμάτησε να δίνει τέτοιους καταλόγους, καθώς μετά την ολοκλήρωση της "απελευθέρωσης" η υποβολή τιμοκαταλόγων επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των εταιριών. Για το 1996 τα στοιχεία προέρχονται από εκείνους τους τιμοκαταλόγους που κάποιες εταιρίες υπέβαλαν, ενώ σε ό,τι αφορά το 1999 τα ποσά είναι εκείνα που δίνουν οι συγκεκριμένες εταιρίες στους πελάτες τους. Πρόκειται για τιμολόγια που αφορούν την περιοχή της Αττικής, για πρωτοασφαλιζόμενο οδηγό και άρα χωρίς επιβαρύνσεις ή εκπτώσεις με το σύστημα bonus - malus. Θα πρέπει, επίσης, να σημειώσουμε ότι ανάλογα με κάθε εταιρία τα ασφάλιστρα προσαυξάνονται μέχρι 30% για οδηγούς που κατέχουν το δίπλωμα λιγότερο από ένα χρόνο ή είναι κάτω των 23 χρόνων. Σε κάθε περίπτωση, δε, τονίζουμε ότι οι εταιρίες είναι ενδεικτικές και δεν εκπροσωπούν όλη την αγορά και στόχος δεν είναι ούτε η δυσφήμιση ούτε η διαφήμισή τους. Κάποιες άλλες εταιρίες μπορεί να έχουν ασφάλιστρα λίγο παραπάνω ή λίγο παρακάτω. Οπως και να 'χει, πάντως, η ουσία του υπερπολλαπλασιασμού των ασφαλίστρων δεν αλλοιώνεται έστω κι αν για κάποιες εταιρίες είναι εξαπλασιασμός και για άλλες πενταπλασιασμός.
Αναλυτικά:
Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι η "απελευθέρωση" της διαμόρφωσης των ασφαλίστρων στην πράξη ισοδυναμεί με απελευθέρωση της ασυδοσίας των ασφαλιστικών εταιριών και της νόμιμης πλέον δυνατότητας που τους προσφέρθηκε για συνεχείς αυξήσεις στα ασφάλιστρα, με συνέπεια την υπέρμετρη αύξηση της επιβάρυνσης των οδηγών. Οσο για τα περιθώρια "επιλογής" των ασφαλισμένων, που συχνά επικαλούνται οι υπέρμαχοι αυτής της αγοράς, κινούνται απλώς ανάμεσα στο περισσότερο ή το λιγότερο ακριβό. Τα επόμενα χρόνια, μάλιστα, τα περιθώρια αυτά θα στενέψουν ακόμα περισσότερο, όσο η πίτα της αγοράς και τα κέρδη θα μοιράζονται ανάμεσα σε όλο και λιγότερες εταιρίες που θα μείνουν από τη μάχη ανάμεσα στις "ισχυρές" και τις μικρότερες.
Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ