Πάνω από 40 δισ. δρχ. υπολογίζεται ότι θα κοστίσουν οι "συμβουλές" τους για 20 μεγάλα και μικρότερα έργα
Τη στιγμή που η κυβέρνηση απορρίπτει μετά βδελυγμίας κάθε δίκαιο αίτημα μισθωτών ή συνταξιούχων, επικαλούμενη οικονομική δυσπραγία ή στενότητα, χαρίζει προθυμότατα δεκάδες δισ. δρχ. σε ξένες κυρίως εταιρίες για να παίξουν το ρόλο συμβούλου στα δημόσια έργα, προσφέροντας ουσιαστικά "αέρα κοπανιστό".
Σύμφωνα με τους πιο μέτριους υπολογισμούς του ίδιου του ΥΠΕΧΩΔΕ, τα ποσά που θα δοθούν στις ξένες εταιρίες και μελετητικά γραφεία (και σε ελάχιστα ελληνικά), που έχουν ήδη προσληφθεί ή πρόκειται σύντομα να προσληφθούν ως σύμβουλοι για 20 μεγάλα ή μικρότερα δημόσια έργα, ξεπερνούν τα 40 δισ. δρχ.! Η πρόσληψη των συμβούλων αυτών έγινε με πρόσχημα την ανεπάρκεια της δημόσιας διοίκησης να διαχειριστεί τα έργα αυτά, επιχείρημα που έχει πολλές φορές ως τώρα προκαλέσει τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των μηχανικών που εργάζονται στο δημόσιο, του ΤΕΕ και του συνόλου των Ελλήνων τεχνικών. Επίσης, η κυβέρνηση επικαλείται ως επιχείρημα ότι την πρόσληψη των συμβούλων επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ενωση, με στόχο να βοηθήσουν στην επιτάχυνση κατασκευής των έργων που χρηματοδοτούνται και από αυτήν.
Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Καθόλου. Οπως δείχνουν τα μέχρι στιγμής γεγονότα, οι ξένοι αυτοί όμιλοι συμβούλων αρκούνται να εισπράττουν τις πλουσιοπάροχες αμοιβές τους, ενώ τα έργα των οποίων υποτίθεται φροντίζουν την επιτάχυνσή τους εξακολουθούν να βαδίζουν με βήματα χελώνας. Με λίγα λόγια, προσφέρουν "αέρα". Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί από τον κόσμο των τεχνικών που υποστηρίζουν ότι η επιτάχυνση της κατασκευής των έργων είναι αντίθετη με τα συμφέροντα των ξένων συμβούλων, αφού αυτοί θα αμείβονται "βρέξει - χιονίσει" όσο χρόνο κι αν "τρενάρουν" τα έργα...
Το πιο χαρακτηριστικό ίσως παράδειγμα σ' αυτό το αλαλούμ είναι της αμερικανικής "Μπέχτελ", που προσλήφτηκε το Νοέμβρη του 1991 ως σύμβουλος στο μετρό της Αθήνας και της οποίας το συμβόλαιο ανανεώνεται κάθε δύο χρόνια, ενώ το έργο καρκινοβατεί. Κι ενώ λοιπόν η "Μπέχτελ", ως σύμβουλος του δημοσίου, δεν κατόρθωσε να αποτρέψει ούτε τις καθυστερήσεις στο έργο, ούτε την εκβιαστική τακτική των εργολάβων, έχει αποκομίσει ως τώρα γύρω στα 10 δισ. δρχ. (σε σημερινές τιμές) και... υπάρχει και συνέχεια. Είναι γεγονός ότι κάθε ένα από τα 22 στελέχη της "Μπέχτελ" στοίχισε στο δημόσιο το 1996 - χρονιά με τα πολλά προβλήματα στο μετρό - 6,72 εκατ. δρχ. (22.408 ECU) το μήνα, ενώ η τιμή αυτή αναπροσαρμόζεται κάθε χρόνο!
Ενα άλλο, εξίσου χαρακτηριστικό, παράδειγμα είναι αυτό της βρετανικής εταιρίας "Brown and Root", που προσλήφθηκε ως σύμβουλος στην Εγνατία το Νοέμβρη του 1995 και ως τώρα το μόνο που έχει κάνει ήταν να δημοπρατήσει ένα τμήμα του οδικού άξονα, με έναν διαγωνισμό όμως που ακυρώθηκε με εντολή του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και έτσι τώρα θα χρειαστεί το ίδιο αυτό τμήμα να επαναδημοπρατηθεί! Το ΥΠΕΧΩΔΕ, ωστόσο, αντί να τρίξει τα δόντια στο σύμβουλό του, τον... επιβράβευσε ουσιαστικά υπογράφοντας μαζί του δύο συμπληρωματικές συμβάσεις, αυξάνοντας κατά 242 εκατ. δρχ. την αρχική αμοιβή του που ήταν 1,23 δισ. δρχ.
Το πιο τραγελαφικό όμως είναι ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ τον προηγούμενο Δεκέμβρη προσέλαβε τρεις ακόμη συμβούλους (Γάλλους - Γερμανούς - Γαλλοέλληνες) που θα αναλάβουν ως σύμβουλοι επίβλεψης των έργων της Εγνατίας, θέτοντας έτσι τη δημόσια διοίκηση εντελώς στο περιθώριο στο έργο αυτό.
Συνολικά λοιπόν το ελληνικό δημόσιο για την κατασκευή της Εγνατίας (που προχωρεί με τον αραμπά) θα πληρώσει για διάφορους συμβούλους και για δύο χρόνια το ποσόν των 5,9 δισ. δρχ.
Πλουσιοπάροχα όμως θα αμειφθούν και οι ξένοι σύμβουλοι για τα Σπάτα (η γερμανική "R. Parsons" θα πάρει 7,4 δισ. δρχ. μέχρι το τέλος των έργων), στην Ψυττάλεια (8,85 δισ. δρχ. για 4 χρόνια) και στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (2,8 δισ. δρχ. για 4 χρόνια) κ.ά., ενώ εκκρεμεί η πρόσληψη συμβούλου για τον Αχελώο με αμοιβή που προϋπολογίζεται σε 1,5 δισ. δρχ.
Σε αρκετά άλλα μικρότερα βέβαια έργα ως σύμβουλοι προσλαμβάνονται ελληνικές εταιρίες με μικρότερες αμοιβές.
Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ
Καταγγέλλει τη στάση της Α. Παναγιωταρέα στην εκπομπή - αθλιότητα για το Πάρκο Ελευθερίας, που μετέδωσε η ΕΤ-1 το περασμένο Σάββατο
Την προκλητική και απροκάλυπτα μεροληπτική στάση της δημοσιογράφου Α. Παναγιωταρέα, υπέρ των καταστροφικών μεθοδεύσεων του μεγαλοεκδότη Χρ. Λαμπράκη για το Πάρκο Ελευθερίας, καταγγέλλει με επιστολή του προς τον υπουργό Τύπου, Δ. Ρέππα, ο Σύλλογος Διπλωματούχων Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ).
Αφορμή για την καταγγελία ήταν η εκπομπή της ΕΤ-1 το προηγούμενο Σάββατο, για το Πάρκο Ελευθερίας, στην οποία συμμετείχε και ο πρόεδρος του ΣΑΔΑΣΑγγ. Γαβαλάς,προκειμένου να αναπτύξει τις θέσεις του συλλόγου για τις σημαντικές οικολογικές και πολεοδομικές επιβαρύνσεις στην περιοχή από τα σχέδια του συγκροτήματος Λαμπράκη. Ωστόσο, με την προκλητική της στάση, η δημοσιογράφος - λειτουργώντας περισσότερο σαν συνήγορος του Λαμπράκη - μετέτρεψε την εκπομπή σε ανάκριση των καλεσμένων με αποπροσανατολιστικές ερωτήσεις και συνεχείς ειρωνείες σε βάρος τους, όταν εκείνοι προσπαθούσαν να αναπτύξουν τις απόψεις τους για τις καταστροφικές επιπτώσεις στο Πάρκο από την κατασκευή εγκαταστάσεων του "Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής". Στην επιστολή του προς τον υπουργό Τύπου ο ΣΑΔΑΣ καταγγέλλει τη στάση της δημοσιογράφου, η οποία "ξεπερνώντας κάθε δημοσιογραφική δεοντολογία και με απροκάλυπτα μεροληπτική, το λιγότερο, στάση υπέρ των ενεργειών του "Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών" (ΟΜΜΑ), προκάλεσε τη νοημοσύνη και το κοινό αίσθημα των Ελλήνων τηλεθεατών". Γι' αυτό το λόγο ο σύλλογος ζητά την άμεση παρέμβαση του υπουργού Τύπου, ώστε να διασφαλιστεί η δημοκρατική λειτουργία των κρατικών μέσων επικοινωνίας και τα χρήματα του ελληνικού λαού, να μην επενδύονται στην παραπληροφόρησή του.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΑΔΑΣ, με επιστολή του στις 5.8.96 προς τον πρωθυπουργό, είχε καταγγείλει τις μεθοδεύσεις Λαμπράκη για την καταστροφή του Πάρκου Ελευθερίας και την κατασκευή όπερας χωρητικότητας 2.000 θέσεων, ισοδύναμης με το συγκρότημα Μεγάρου Μουσικής και η οποία αποτελεί ανεξάρτητο οικοδόμημα. Κι αυτό χωρίς να υπάρχει απόφαση της πολιτείας για τη σκοπιμότητα τέτοιων έργων, οι οποίες θα συνοδεύονται από κυκλοφοριακές, πολεοδομικές και περιβαλλοντικές μελέτες. "Είμαστε πεπεισμένοι ότι τα έργα στο Πάρκο Ελευθερίας δεν αναβαθμίζουν τη συγκεκριμένη περιοχή, δε σέβονται το περιβάλλον, δεν υποστηρίζουν την ποιότητα ζωής της πόλης της Αθήνας, αλλά δυσφημούν την Ελλάδα διεθνώς", καταλήγει ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων.
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η κυβέρνηση στην ιδιωτικοποίηση των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) που ξεφυτρώνουν κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου και οι οποίοι θα μονοπωλούν όλες τις εξυπηρετήσεις των οδηγών (καύσιμα, ψώνια, φαγητό) στην Εθνική Οδό. Χτες έγιναν τα επίσημα εγκαίνια του "Σείριου", του μεγαλύτερου μέχρι στιγμής ΣΕΑ που υπάρχει στη χώρα μας και βρίσκεται στο 43ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Αθηνών - Λαμίας, κοντά στη Μαλακάσα.
Στο σταθμό αυτό διαχειριστής των εστιατορίων θα είναι ο ιταλικός όμιλος "Μπένετον", μέσω της θυγατρικής εταιρίας "Autogril", ο οποίος αποσκοπεί να βάλει γερά το πόδι του στην ελληνική αγορά, αφού όπως δήλωσε ο πρόεδρός του Τζ. Μπένετον θα συμμετάσχει και σε δύο ακόμη ΣΕΑ, ένα στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας και ένα στην Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου.
Να σημειώσουμε ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να κατασκευάσει κατά μήκος της Εθνικής Οδού Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι 23 συνολικά ΣΕΑ, με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης. Οι σταθμοί αυτοί δίνονται για εκμετάλλευση στους ιδιώτες για 25 με 30 χρόνια, πληρώνοντας στο δημόσιο ένα εξευτελιστικό σχεδόν μηνιαίο ενοίκιο (δεν ξεπερνά τις 800.000 δρχ.) και ένα μικρό ποσοστό (δεν ξεπερνά το 4%) από τις εισπράξεις πώλησης των υγρών καυσίμων ή των άλλων αγαθών. Οι οδηγοί που θα κινούνται στον κλειστό αυτοκινητόδρομο, μόλις αυτός ολοκληρωθεί, δε θα μπορούν να σταματήσουν αλλού για καύσιμα ή για φαγητό. Η μονοπώληση αυτή των εξυπηρετήσεων έχει οξύνει το ενδιαφέρον των μεγάλων τεχνικών εταιριών, των μεγάλων εταιριών πετρελαιοειδών και εστιατορίων, οι οποίες δίνουν μάχη για να συμμετάσχουν στα ΣΕΑ. Αποτέλεσμα βέβαια της μονοπώλησης αυτής θα είναι να κλείσουν σταδιακά αρκετές εκατοντάδες βενζινάδικων και εστιατορίων που λειτουργούν σήμερα στην Εθνική Οδό, αφού θα είναι υποχρεωμένα να λειτουργούν πλέον στους παράπλευρους της Εθνικής δρόμους, όπου η πρόσβαση θα είναι ελάχιστη.
Το "Σείριο" τον κατασκεύασε η τεχνική εταιρία ΑΤΕΜΚΕ και σ' αυτόν θα λειτουργούν εκτός από τα εστιατόρια, βενζινάδικα, τράπεζες, βουλκανιζατέρ, ενώ εξελιχτικά θα λειτουργήσουν ακόμη και εμπορικά καταστήματα...
Συγκέντρωση και πορεία των εργαζομένων την Τρίτη στην πλατεία Κάνιγγος στις 9.30 πμ
Σε νέους εκβιασμούς - πέρα από τις απολύσεις εργαζομένων - προχωρούν οι εργολάβοι του μετρό, προκειμένου να άρουν την απόφαση για περικοπή του τεχνικού τους αντικειμένου (Σύνταγμα - Κεραμεικός) αλλά και να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση για τα "πανωπροίκια".
Σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", η κοινοπραξία των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό" σε επιστολή που απευθύνει στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, με ημερομηνία τις 16 Απρίλη, απειλεί ότι θα προσφύγει σε κάθε ένδικο μέσο κατά της απόφασης για την περικοπή του αντικειμένου. Μάλιστα, οι εργολάβοι προχωρούν ακόμη πιο πολύ ζητώντας από τον υπουργό να άρει την απόφαση αυτή, υποστηρίζοντας ότι αν δε γίνει αυτό θα υπάρξουν επαχθείς εξελίξεις στο έργο, όπως νέες καθυστερήσεις, ελαττωματικές κατασκευές κλπ!
Οι φράσεις αυτές μόνο ως εκβιασμός μπορούν να ερμηνευτούν, πολύ περισσότερο που σε άλλο σημείο της ίδιας επιστολής οι εργολάβοι υποστηρίζουν ουσιαστικά ότι δεν μπορούν καν να μετακινήσουν το "μετροπόντικα" από την οδό Ερμού, ώστε να μεταφερθεί στη Δάφνη και γι' αυτό θα σημειωθούν νέες καθυστερήσεις!
Στο μεταξύ η "Αττικό Μετρό ΑΕ" ετοιμάζεται σε τρεις μήνες να επαναδημοπρατήσει το τμήμα "Σύνταγμα - Κεραμεικός". Η κατασκευή των έργων όμως δεν προβλέπεται να ξεκινήσουν πριν τις αρχές του 1998, με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση των έργων του μετρό να μετατίθενται πλέον για το τέλος του 2000!Να προσθέσουμε ότι οι εργαζόμενοι στο μετρό θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις την Τρίτη, με συγκέντρωση στην πλατεία Κάνιγγος στις 9.30 πμ και πορεία στο υπουργείο Εργασίας,όπου θα γίνει τετραμερής συνάντηση για το θέμα των απολύσεων.
Πάνω από 40 δισ. δρχ. θα αποκομίσουν οι ξένοι σύμβουλοι για τα δημόσια έργα
Το μετρό καρκινοβατεί, αλλά η "Μπέχτελ" χρυσοπληρώνεται για τις υποτιθέμενες συμβουλές της...