ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Μάρτη 2024 - Κυριακή 17 Μάρτη 2024
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Απαξίωση, υποστελέχωση και διαρκείς κίνδυνοι για ατυχήματα

Η εγκληματική πολιτική της «απελευθέρωσης» γεννάει φόβους για «Τέμπη του αέρα»

Eurokinissi

Την πολιτική στήριξης των κερδών του κεφαλαίου ο λαός την πληρώνει καθημερινά, ακόμα και με τραγικά συμβάντα και προδιαγεγραμμένα εγκλήματα. Πριν λίγες μέρες η επέτειος του εγκλήματος στα Τέμπη έφερε ξανά στο προσκήνιο το σύνθημα «Τα κέρδη τους ή οι ζωές μας».

Σύνθημα επίκαιρο, καθώς οι αιτίες που μπορεί να φέρουν νέα «Τέμπη» είναι εδώ και διογκώνονται. Ειδικότερα το ζήτημα της ασφάλειας συνεχίζει να «τορπιλίζεται», όχι μόνο στον σιδηρόδρομο αλλά συνολικά στις μεταφορές, όπως προκύπτει από την απαξίωση των υποδομών και τις δυσχερείς συνθήκες όπου καλούνται να λειτουργήσουν μια σειρά σημαντικές υπηρεσίες.

Μία απ' αυτές είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπου οι εργαζόμενοι εδώ και καιρό επισημαίνουν τους κινδύνους από την απαξίωση και την υποστελέχωση. Φωτίζοντας αυτήν την επικίνδυνη κατάσταση, ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τον Φοίβο Καπερώνη, μέλος του ΔΣ της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας, εκλεγμένο με την ΕΣΚ.

* * *

-- Ποιο είναι το αντικείμενο και τα καθήκοντα της ΥΠΑ;

-- Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας παρέχει υπηρεσίες αεροναυτιλίας στο ATHINAIFIR/HELLASUIR, δηλαδή εντός εθνικού και διεθνούς εναέριου χώρου, σε μια περιοχή που εκτείνεται από τη μέση περίπου του Ιονίου και τα βόρεια σύνορα της Ελλάδας μέχρι βόρεια της Αιγύπτου και δυτικά της Κύπρου στη Μεσόγειο. Σε γενικές γραμμές, αεροσκάφη που προσγειώνονται σε ή απογειώνονται από ελληνικό αεροδρόμιο ή διασχίζουν το FIR/UIR παρακολουθούνται από την ΥΠΑ και λαμβάνουν οδηγίες, εξουσιοδοτήσεις και πληροφορίες για να πετάνε με ασφάλεια.

Η ιδιωτικοποίηση της ΥΠΑ προωθείται διαχρονικά από τις κυβερνήσεις και την ΕΕ και αποτελεί πεδίο ανταγωνισμού για το πώς θα μοιραστούν τα έσοδα της αεροναυτιλίας.

Εταιρεία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας και η «Fraport» εκμεταλλεύεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, δηλαδή στην ΥΠΑ έχουν απομείνει μόνο πύργοι ελέγχου, συστήματα κ.λπ. Το ιδιωτικό αεροδρόμιο του Καστελλίου, που χρηματοδοτείται από το κράτος, θα αντικαταστήσει το υπάρχον, ενώ επίκειται και η ιδιωτικοποίηση των υπόλοιπων 22 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων.

Γι' αυτό, με τη σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) αφαιρέθηκαν από την ΥΠΑ ο κανονιστικός ρόλος και η εποπτεία των αερομεταφορών, όπως έγινε με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στους σιδηρόδρομους, για να προωθηθεί η ιδιωτικοποίηση και της αεροναυτιλίας, που εκχωρείται ολόκληρη ή κατά τμήματα σε διάφορες εταιρείες - παρόχους.

Ελλειψη προσωπικού και συστήματα αναντίστοιχα με τις ανάγκες

-- Η αεροπορική κίνηση στην Ελλάδα αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο και τους επόμενους μήνες, ενόψει και της τουριστικής σεζόν, θα διέρχονται καθημερινά χιλιάδες πτήσεις. Σε ποια κατάσταση βρίσκουν την ΥΠΑ τα παραπάνω;

-- Η κυκλοφορία αυξάνεται και υπάρχουν μέρες που ξεπερνάει τις 4.500 πτήσεις, που ήταν το ρεκόρ του 2022.

Η έλλειψη προσωπικού στην ΥΠΑ είναι ένα πρόβλημα που όσο περνάνε τα χρόνια διογκώνεται και εμφανίζεται ιδιαίτερα οξυμένο σε κρίσιμες μονάδες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, όπως στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας, που παρέχει έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας στις περισσότερες πτήσεις εντός του FIR/UIR, όπου τη σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το 2004 κίνηση εξυπηρετεί σήμερα μισός αριθμός εργαζομένων, ενώ η εκπαίδευση των ελάχιστων που προσλαμβάνονται καθυστερεί αδικαιολόγητα.

Παράλληλα, η κυβέρνηση δρομολογεί την υποκατάσταση της φυσικής παρουσίας εργαζομένων στους πύργους ελέγχου, όπου είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων, με συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου, μεταξύ άλλων εκθέτοντας τους επιβάτες στον κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων, που μπορούν να αλλοιώσουν την εικόνα που λαμβάνει ο ελεγκτής από την κάμερα.

Εν μέσω επιχειρηματικών ανταγωνισμών που καθυστερούν την παράδοση νέων συστημάτων, η κατάσταση δεν ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες ανάγκες της αεροπορικής κίνησης. Τα ίδια τα ραντάρ, όπου υπάρχουν, τα συστήματα που απεικονίζουν τα δεδομένα από τα ραντάρ και τα συστήματα επικοινωνιών μεταξύ των εργαζομένων, αλλά και με τους πιλότους, είναι πάνω από 20 ετών. Εκτός του ότι δεν αντιστοιχούν στις σύγχρονες δυνατότητες και ανάγκες, ήδη κάποια έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας και υπάρχει περίπτωση να σταματήσουν να λειτουργούν κι άλλα, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Παράλληλα προετοιμάζεται η ιδιωτικοποίηση τεχνικών υπηρεσιών που συντηρούν τον εξοπλισμό και διορθώνουν βλάβες.

Ενδεικτικά, τον περασμένο Σεπτέμβρη εκτυλίχθηκε περιστατικό εκτεταμένης απώλειας επικοινωνίας μεταξύ πιλότων και ΕΕΚ.

Ανησυχία για το αυξημένο ενδεχόμενο ενός αεροπορικού δυστυχήματος

-- Προκύπτουν και ζητήματα ασφαλείας δηλαδή; Φοβούνται οι εργαζόμενοι ενδεχόμενο ατυχήματος;

-- Οι εργαζόμενοι ανησυχούμε για το αυξημένο ενδεχόμενο ενός αεροπορικού δυστυχήματος, γιατί με δεδομένη την κατάσταση που περιέγραψα, όσο αυξάνονται ο όγκος και η πυκνότητα της εναέριας κυκλοφορίας οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο ανεβαίνουν σημαντικά.

Τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης διαβεβαιώνουν ότι «αεροπορικά δυστυχήματα γίνονται κάθε 100 χρόνια» - έτσι όπως κάθε 100 χρόνια, μας έλεγαν, χτυπάνε οι κακοκαιρίες.

Με τη συμμετοχή μας στις πανελλαδικές απεργιακές κινητοποιήσεις επιδιώκουμε να αναδείξουμε, εκτός από τα αιτήματα που έχουμε όλοι οι εργαζόμενοι, και τα προβλήματα στην ΥΠΑ, για να δοθούν λύσεις. Ομως η κυβέρνηση με απειλές και τρομοκρατία μάς στέλνει στα δικαστήρια, για να βγαίνουν οι απεργίες μας παράνομες. Νομίζουν ότι μπορούν με τα δικαστήρια και τους νόμους να καταργήσουν τον νόμο της βαρύτητας και να κρατήσουν τα αεροπλάνα ασφαλή στον αέρα;

Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι στον τομέα των αερομεταφορών και η κυβέρνηση ξέρουν ότι οι ανησυχίες μας είναι δικαιολογημένες.

Η πίεση που ασκείται από την κυβέρνηση και τους επιχειρηματικούς ομίλους στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας για επιτάχυνση της ροής της εναέριας κυκλοφορίας είναι κατεύθυνση της ΕΕ, που εξειδικεύεται με τα Σχέδια Επιδόσεων των παρόχων αεροναυτιλίας και ενέχει θανάσιμους κινδύνους, αφού οδηγεί αναπόφευκτα στο να εργάζονται οι ΕΕΚ, οι πιλότοι και άλλοι εμπλεκόμενοι, σε συνθήκες ιδιαίτερα επιβαρυμένες.

Ο Κ. Καραμανλής, ως υπουργός Μεταφορών, είχε έρθει στη Γενική Συνέλευση των εργαζόμενων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, επικαλούμενος τον πατριωτισμό μας και φέρνοντας μπόνους «υπεραπόδοσης», για να μας πείσει να αποδεχτούμε και να πετύχουμε τους σχετικούς στόχους.

Η κυβέρνηση αξιοποιεί και τη στάση της πλειοψηφίας του ΔΣ της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας, που υπονόμευσε στην πράξη τον αγώνα για να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις και προώθησε με τον πιο ενεργό και απροκάλυπτο τρόπο τη σύνδεση των αποδοχών των ΕΕΚ με στόχους επιτάχυνσης της ροής της εναέριας κυκλοφορίας, ακόμα κι όταν οι εργαζόμενοι την απέρριψαν σε Γενική Συνέλευση.

Επίσης, οι συνέπειες από την κατάργηση του επιτόπιου ελέγχου με την ανάληψη του ελέγχου από την ΑΠΑ, η οποία δεν βρίσκεται σε κάθε αεροδρόμιο αλλά στην Αθήνα, μπορεί να γίνουν αντιληπτές αν αξιολογηθούν οι συνθήκες εποπτείας και ελέγχου που επικρατούσαν και επικρατούν στη λειτουργία των σιδηρόδρομων και στον έλεγχο της φόρτωσης των συρμών.

Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι η συρρίκνωση υπηρεσιών του κράτους, που δουλεύει για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, δεν συμβάλλει στον έλεγχο των ιδιωτών και στην ασφάλεια των πτήσεων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον έλεγχο της «Boeing» από το αμερικανικό κράτος και τα πρόσφατα αεροπορικά γεγονότα.

Ασφαλείς αερομεταφορές, ενάντια στην «απελευθέρωση» και ιδιωτικοποίηση

-- Οι εργαζόμενοι κατά καιρούς έχουν αναδείξει αυτά τα ζητήματα. Τι διεκδικούν και ποια η στάση των κυβερνήσεων όλα αυτά τα χρόνια;

-- Οι εργαζόμενοι με τους αγώνες μας, με ανακοινώσεις και δελτία Τύπου, έχουμε επισημάνει τα προβλήματα και αντιτασσόμαστε στην πορεία διάλυσης, απαξίωσης και ιδιωτικοποίησης της ΥΠΑ, που εντάσσεται στο πλαίσιο της «απελευθέρωσης» των αερομεταφορών και της λογικής κόστους - οφέλους, η οποία συνιστά την ουσία της πολιτικής της ΕΕ και οδηγεί στην απαξίωση της ΥΠΑ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Δεκέμβρη ένας ασθενής πέθανε ενώ περίμενε την αεροδιακομιδή του από το αεροδρόμιο της Καρπάθου στο Νοσοκομείο Ρόδου, η οποία καθυστέρησε επειδή δεν άναψαν τα φώτα του αεροδρομίου.

Ταυτόχρονα, την υποτιθέμενη λύση θα δώσουν σύμφωνα με την κυβέρνηση οι απομακρυσμένοι πύργοι, όπως ανέφερα προηγουμένως, λύση που εξυπηρετεί τις εταιρείες.

Η συνταγή είναι γνωστή για τις κυβερνήσεις, που πρώτα απαξιώνουν και ιδιωτικοποιούν και μετά βαφτίζουν το προσωπικό «πλεονάζον».

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας διεκδικούμε να επιλυθούν τα προβλήματα που αφορούν την εργασία μας, προσλήψεις, εξοπλισμό κ.λπ.

Οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ εργαζόμαστε σε μια υπηρεσία σημαντική για την ασφάλεια των πτήσεων και για τη χώρα. Διεκδικούμε ΥΠΑ ενιαία και δημόσια, με όλα τα αεροδρόμια κρατικά, να λειτουργεί για την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων και όχι για την αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑ
Να στελεχωθεί πλήρως με μόνιμο προσωπικό

Να στελεχωθεί πλήρως με μόνιμο προσωπικό η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και να αναβαθμιστεί ο εξοπλισμός της ζητάει το ΚΚΕ με Ερώτηση που κατέθεσε προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος.

Στην Ερώτηση σημειώνεται ότι η κατάσταση στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δημιουργεί εύλογα ερωτήματα ως προς τις συνθήκες που διαμορφώνονται για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.

Τονίζεται πως «αυτή η επικίνδυνη κατάσταση, που έχει συσσωρευτεί από την πολιτική που ακολούθησαν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, ενισχύει τον φόβο πολλών εργαζομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για "εναέρια Τέμπη"».

Με βάση τα παραπάνω, το ΚΚΕ ρωτά την κυβέρνηση τι μέτρα θα πάρει για να γίνουν άμεσα οι αναγκαίες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων στην Υπηρεσία αλλά και να αναβαθμιστεί, να ανανεωθεί ο τεχνολογικός εξοπλισμός.

Περικοπές και στην εκπαίδευση

Μια ακόμα σοβαρή διάσταση που αφορά την ασφάλεια των πτήσεων αναδεικνύει ο Γιώργος Κωνσταντινάκης, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών ΥΠΑ, εστιάζοντας στις περικοπές που γίνονται και στην απαραίτητη εκπαίδευση προσωπικού που συνδέεται με τον ευαίσθητο αυτό τομέα.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τον κλάδο Πληροφοριών Πτήσεων της ΥΠΑ ή FISO (Flight Information Service Officer), όπου πλέον το προσωπικό περιορίζεται σε 107 υπαλλήλους διασκορπισμένους σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας και στις υπηρεσίες των Αθηνών με μέσο όρο ηλικίας άνω των 60.

Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν το 2010, και από τότε έχουν συνταξιοδοτηθεί πάνω από 150 άτομα... Ετσι, αεροδρόμια με έναν μόνο τέτοιο υπάλληλο είναι ευάλωτα, αφού αν π.χ. ασθενήσει αναστέλλεται η λειτουργία τους, κάτι που έχει συμβεί άλλωστε αρκετές φορές.

Πώς «λύνουν» η κυβέρνηση και η διοίκηση το πρόβλημα; «Οχι με προσλήψεις αλλά εις βάρος της ασφάλειας των πτήσεων και με εξουθένωση των εργαζομένων», σημειώνει ο συνδικαλιστής.

Εξηγεί ότι η υπηρεσία Πληροφοριών Πτήσης Αεροδρομίου (AFIS), «λόγω της ευθύνης που προέρχεται απ' την αμεσότητα και ορθότητα της παροχής των πληροφοριών στο αεροσκάφος, προϋποθέτει πιστοποιητικό Υγείας Γ' κατηγορίας και εκπαίδευση σε κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά για εξοικείωση με τον χώρο και τα συστήματα που χρησιμοποιούνται».

Ομως, «όλοι οι υπάλληλοι δεν είναι εκπαιδευμένοι για την υπηρεσία AFIS, λόγω της παροχής και των άλλων αρμοδιοτήτων του κλάδου στα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας, και όσοι είναι εκπαιδευμένοι δεν είναι εκπαιδευμένοι σε όλα τα αεροδρόμια AFIS. Επομένως, η εκπαίδευση σε συνάρτηση με την έλλειψη προσωπικού είναι "βαρίδι" για τη διοίκηση στη λειτουργία των αεροδρομίων με το σύστημα των μετακινήσεων απ' το υπάρχον προσωπικό. Γι' αυτό και η διοίκηση προσπαθεί να βρει τρόπους να ελαχιστοποιήσει τον χρόνο εκπαίδευσης παρεμβαίνοντας στον σχετικό νόμο (ΠΔ304/1996) χωρίς να έχει την εξουσιοδότηση. Η μείωση του χρόνου εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με την ηλικία του προσωπικού, θα έχει άμεση επίπτωση στην ασφάλεια των πτήσεων, των επιβαινόντων και των υπαλλήλων», σημειώνει ο συνδικαλιστής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ