Σύλλογοι ΔΕΠ με αποφάσεις και ψηφίσματα ενώνουν τις φωνές τους με τους φοιτητές | Περισσότεροι από 700 πανεπιστημιακοί και ερευνητές υπογράφουν κοινό κείμενο ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Ο Σύλλογος ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Αιγαίου σημειώνει ότι «η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων χτυπάει το δημόσιο αγαθό της Παιδείας: Μεταξύ άλλων, θα οδηγήσει στην υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, στην περαιτέρω εμπορευματοποίησή του, στην περαιτέρω υποβάθμιση των κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών, στην εντονότερη εξάρτηση της εφαρμοσμένης έρευνας από ιδιωτικούς φορείς και στο χτύπημα της βασικής έρευνας.
Θα πλήξει με μεγάλο βαθμό τα περιφερειακά πανεπιστήμια και κυρίως τα ακριτικά, όπως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Η Παιδεία πρέπει να παραμείνει δημόσια και να είναι δωρεάν. Απλή διεκδίκηση για ενίσχυση ή απλή υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου χωρίς ξεκάθαρη θέση ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αφήνει διάπλατα τις πόρτες ανοικτές για την ίδρυσή τους», σημειώνει και παραπέμπει σε σχετική απόφασή του από το καλοκαίρι (μετά τις προγραμματικές δηλώσεις) που σημείωνε μεταξύ άλλων: «Με την αναθεώρηση ή την παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος η κυβέρνηση παραδίδει μέρος του χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Αυτό αποτελεί άλλωστε βασική της επιδίωξη για όλα τα δημόσια αγαθά (βλ. Υγεία, μεταφορές, ρεύμα, νερό). Και οι πανεπιστημιακές σπουδές, λοιπόν, μετατρέπονται σε εμπορεύσιμο είδος».
Αντίστοιχα ο ΕΣΔΕΠ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής χαρακτηρίζει προσβλητικό τον τίτλο του νομοσχεδίου «ελεύθερο πανεπιστήμιο» και σημειώνει ότι αυτό «αναμένεται να οξύνει περαιτέρω τις κοινωνικές ανισότητες και να φέρει ένα ακόμα πλήγμα στην υποχρηματοδοτούμενη και υποστελεχωμένη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση». Και διεκδικεί: Δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση με επαρκή χρηματοδότηση και κάλυψη των χρόνιων ελλείψεων σε προσωπικό, καθολική κάλυψη των αναγκών σίτισης και στέγασης των φοιτητών, σεβασμό του άρθρου 16».
Το ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας δηλώνει επίσης:
Ο Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης στηρίζει την πανελλαδική κινητοποίηση της πανεπιστημιακής κοινότητας που αποσκοπεί στη ματαίωση του κυβερνητικού σχεδίου ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, δηλώνοντας: «Η ανώτατη παιδεία είναι, και πρέπει να παραμείνει, αποκλειστικά δημόσιο αγαθό, όπως ορίζει το Σύνταγμά μας. Για τον λόγο αυτό αντιστεκόμαστε σε κάθε προσπάθεια μετατροπής της σε εμπόρευμα και υπαγωγής της στις επιταγές της αγοράς και του οικονομικού ανταγωνισμού. Παράλληλα, διεκδικούμε την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου».
Την ίδια στιγμή, έχουν ξεπεράσει τις 700 οι υπογραφές που έχουν συγκεντρωθεί από πανεπιστημιακούς και ερευνητές κάτω από κοινό κείμενο στο διαδίκτυο, στην καμπάνια «Οχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια» (https://sites.google.com/view/no-to-private-universities/). Πρόκειται για πολύ μαζική ανταπόκριση αν αναλογιστούμε τον όγκο του κλάδου στη χώρα μας και ανάλογες πρωτοβουλίες που είχαν παρθεί στον χώρο στο παρελθόν, ενώ ανάμεσα στα ονόματα των υπογραφών συγκεντρώνονται πολλοί πανεπιστημιακοί εγνωσμένου κύρους.
Ταυτόχρονα, μηνύματα αλληλεγγύης έρχονται και από το εξωτερικό. Ο σύλλογος διδασκόντων UCU του Πανεπιστημίου του Swansea, της Βρετανίας εκφράζει την αλληλεγγύη του στους πανεπιστημιακούς και τους φοιτητές της χώρας μας στον αγώνα τους κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «τα ελληνικά πανεπιστήμια παραμένουν χωρίς δίδακτρα μέχρι σήμερα λόγω της επί δεκαετίες, αμείλικτης δράσης των φοιτητικών και εργατικών σωματείων. Αυτό το νομοσχέδιο θα επιφέρει ένα θανατηφόρο πλήγμα για την ελεύθερη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναγκάζοντας τελικά τα δημόσια πανεπιστήμια να επιβάλουν δίδακτρα για να ανταγωνιστούν τους ιδιωτικούς παρόχους. Στη Βρετανία, γνωρίζουμε πολύ καλά τις συνέπειες της εμπορευματοποίησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα μόνα αποτελέσματα που εγγυάται αυτό το νομοσχέδιο είναι χειρότερες συνθήκες εργασίας για το προσωπικό, εμπόδια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση - ειδικά για τους φοιτητές από μειονεκτούντα υπόβαθρα - και έρευνα και διδασκαλία που υπαγορεύονται από την αγορά και όχι από τις ανάγκες της κοινωνίας».
Ξεκίνησε η συζήτησή του στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής
Στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ξεκίνησε την Παρασκευή η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», με προοπτική να εισαχθεί στην Ολομέλεια πιθανότατα την ερχόμενη Πέμπτη.
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης περιέγραψε ως στόχο της κυβέρνησης με αυτό το νομοσχέδιο «να γίνει η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση για πολλούς συμπολίτες μας πρώτη επιλογή». Αναφέρθηκε επίσης στα 114 εκατ. ευρώ που κατευθύνονται ως χρηματοδότηση για τα εργαστήρια, τα οποία όμως είναι κυριολεκτικά ψίχουλα σε σχέση με τις ανάγκες των απαρχαιωμένων υποδομών, ενώ σε σχέση με τα ΙΕΚ είπε ότι η μετονομασία τους είναι το πρώτο σκέλος, παράλληλα εισάγονται και 130 νέοι οδηγοί κατάρτισης και τα γραφεία διασύνδεσης που τώρα στελεχώνονται.
«Από το πρώτο έως το τελευταίο άρθρο και παράγραφο, το νομοσχέδιο το διατρέχει η επιτάχυνση της ίδιας κατεύθυνσης και ο ίδιος προσανατολισμός που τόσα χρόνια όλες οι κυβερνήσεις επιδιώκουν. Δηλαδή, στη γρήγορη προσαρμογή της επαγγελματικής εκπαίδευσης στις εφήμερες δεξιότητες των αντίστοιχων ειδικοτήτων που επιτάσσουν τα κέρδη και η άναρχη καπιταλιστική οικονομία. Προσαρμογές, οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, για την επιτάχυνση του στόχου, για ακόμα μεγαλύτερο αριθμό ευέλικτων, μισοκαταρτισμένων και χωρίς δικαιώματα αποφοίτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης, για την παραπέρα γιγάντωση των κερδών των επιχειρήσεων», τόνισε χαρακτηριστικά στη συζήτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, δίνοντας το στίγμα του νομοσχεδίου.
Πρόσθεσε πως οι μαθητές, σπουδαστές και απόφοιτοι της επαγγελματικής εκπαίδευσης τόσα χρόνια χόρτασαν από «αναβάθμιση και σύνδεση με την αγορά εργασίας», αλλά αυτό που βλέπουν είναι «ανεργία, ετεροαπασχόληση, χαμηλούς μισθούς, άγχος και άλλα καπιταλιστικά καλούδια! Γιατί η "αγορά", η καπιταλιστική αγορά, έχει ανάγκη και θέλει τους εργαζόμενους όλο και πιο φθηνούς, όλο και πιο αναλώσιμους!
Αλήθεια, εσείς, εκεί στην κυβέρνηση, που μας μιλάτε, όπως κι οι προηγούμενες, ξανά και ξανά για αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, δεν μπορεί, κάτι θα ξέρετε, βέβαια, για τις χιλιάδες ώρες που δεν γίνεται μάθημα στα ΕΠΑΛ, γιατί αργούν να έρθουν οι καθηγητές στις ειδικότητες! Δεν μπορεί, κάτι θα ξέρετε για τα βιβλία ειδικότητας που κάθε χρόνο έρχονται τον Νοέμβρη... ή για τα εργαστήρια και τα βιβλία που έχουν μείνει έναν αιώνα πίσω... ή για τη μαθητεία που πληρώνεται μήνες αργότερα!
Για τους σοβάδες που πέφτουν; Για τα προαύλια που πλημμυρίζουν; Για τη μετακίνηση πολλών μαθητών των ΕΠΑΛ που είναι στον "αέρα" (αραιά ή και καθόλου δρομολόγια, ειδικά στην επαρχία); Το νομοσχέδιό σας πόσο ασχολείται με όλα αυτά; Καθόλου!», είπε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος σε πλευρές του νομοσχεδίου, ο Γ. Δελής μίλησε για τη δημιουργία 60 campus Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), αναδεικνύοντας πως στόχος της κυβέρνησης μέσα από αυτά είναι η εξοικονόμηση πόρων, τα ακόμα λιγότερα χρήματα για τις υποδομές των σχολείων. Στηλίτευσε την εκτεταμένη συγχώνευση των συστεγαζόμενων ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα, σημειώνοντας ότι οδηγούμαστε στη γιγάντωση των ΕΠΑΛ, με σχολεία μεγαθήρια πλέον των 500 μαθητών, με ό,τι συνεπάγεται αυτό, ενώ ανέδειξε ότι η μετονομασία των ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ δεν αλλάζει τίποτα απολύτως στο καθεστώς τους, στην επιβεβλημένη πιστοποίηση μετά το πτυχίο, στους όρους της πρακτικής άσκησης, στο 59% των αποφοίτων που εργάζεται σε άσχετο αντικείμενο από αυτό που σπούδασε κ.λπ. «Τελικά, παρά την προσπάθεια να εμφανιστούν οι συστεγάσεις και τα "βαφτίσια" ως αναβάθμιση της Τεχνικοεπαγγελματικής Εκπαίδευσης, το νομοσχέδιο δεν απαντάει σε κανένα από τα αιτήματα και τις ανάγκες μαθητών και σπουδαστών», τόνισε.
Και ο Γ. Δελής ξεκαθάρισε ότι «το ΚΚΕ και η ΚΝΕ απέναντι στην υποκρισία της κυβέρνησης δεν θα σταματήσουν να προβάλλουν τον δρόμο της ικανοποίησης των σύγχρονων αναγκών και των δυνατοτήτων της εποχής μας. Για μια επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που δεν θα είναι έρμαιο στις ορέξεις της αγοράς, αλλά πραγματικά αναβαθμισμένη. Κι αυτό σήμερα σημαίνει:
Το ΚΚΕ ενώνει τη φωνή του μαζί με όλους τους μαθητές, τους φοιτητές και τους σπουδαστές στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, μαζί με όλους τους εργαζόμενους, για τα δικαιώματα όλων στη μόρφωση, για δουλειά και ζωή με δικαιώματα», κατέληξε.