ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Φλεβάρη 2009
Σελ. /32
Βήμα στην ιδεολογική ισχυροποίηση - όρος για την Αντεπίθεση

Καταρχήν εκφράζω τη συμφωνία μου με τα δύο κείμενα των Θέσεων.

Το κείμενο για το σοσιαλισμό αποτελεί παραπέρα επεξεργασία της προγραμματικής αντίληψης του Κόμματος για την οικοδόμηση του σοσιαλισμού - κομμουνισμού. Από την αντίληψη αυτή απορρέουν ακόμα πιο αυξημένα καθήκοντα και στόχοι όσον αφορά την ισχυροποίηση του Κόμματος, τέτοια καθήκοντα αποτυπώνονται και στο πρώτο κείμενο.

Στο κείμενο των θέσεων για το σοσιαλισμό αποτυπώνονται και μια σειρά κατευθύνσεις για την έρευνα ζητημάτων που επίσης είναι σωστές και με βρίσκουν σύμφωνο.

Σήμερα το Κόμμα μας έχει τη δυνατότητα να κρίνει μια ολόκληρη πορεία, εξοπλισμένο με την «εκ των υστέρων πείρα» και αυτό το γεγονός κάνει ακόμα πιο ξεκάθαρη τη δυνατότητα τοποθέτησης από το κάθε μέλος του Κόμματος με βάση την ιστορική πείρα που κατατίθεται στο κείμενο.

Χωρίς την επαναστατική θεωρία, δε θα ήταν κατορθωτή αυτή η προσέγγιση, θα είχαμε παρασυρθεί όπως και άλλα ΚΚ, στην αστική - οπορτουνιστική άποψη για τις ανατροπές. Σε μια σοσιαλδημοκρατική αντίληψη για το σοσιαλισμό, σε μια αντίληψη ενός μικροαστικού σοσιαλισμού. Ταυτόχρονα, η επεξεργασία του Κόμματός μας για το Σοσιαλισμό αποτελεί βήμα για την επαναστατική θεωρία. Η υλιστική μέθοδος για τις αιτίες των ανατροπών, δηλαδή η μελέτη με βάση την οικονομία και διάδοση αυτής της αντίληψης στους πιο πρωτοπόρους εργάτες καταρχήν, είναι όρος για το δυνάμωμα της πίστης στη δυνατότητα μελλοντικής νικηφόρας οικοδόμησης της σοσιαλιστικής κοινωνίας.

Σωστά το κείμενο με ειδικό κεφάλαιο μιλά για εμπλουτισμό της προγραμματικής αντίληψης του ΚΚΕ. Διαφορετική τοποθέτηση θα ήταν όχι απλά αγνωστικιστή, αλλά και επικίνδυνη ασυνέπεια λόγων και έργων.

Το να φωτίζουμε όλη τη δράση μας με την επαναστατική στρατηγική και όχι το αντίστροφο. Είναι όρος για την αντιμετώπιση του οπορτουνισμού. Διαφορετικά είμαστε ευάλωτοι στην πίεση από το επίπεδο της συνείδησης στρωμάτων που απαιτούν άμεσες λύσεις και η συνείδησή τους δε φτάνει μέχρι την ανατροπή του καπιταλισμού, παρασυρόμαστε από τον πρακτικισμό και τη ρουτίνα, δεν αντιμετωπίζονται παράγοντες που επιδρούν αρνητικά στη στρατηγική μας στην κατεύθυνση προσαρμογής της.

Η θεωρητική αποσαφήνιση πως ο σοσιαλισμός δεν είναι αυτόνομος κοινωνικοοικονομικός σχηματισμός και ότι αποτελεί ανώριμη βαθμίδα του ενιαίου κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού του κομμουνισμού, δηλαδή το ότι παλεύουμε για τον κομμουνισμό. Αποτελεί διατύπωση που κάνει καθαρό για «ποιο» σοσιαλισμό μιλάμε. Δηλαδή για την προετοιμασία των βάσεων του κομμουνισμού μέσω της κοινωνικής ιδιοκτησίας από το κράτος της εργατικής τάξης των μέσων παραγωγής (όλων - ανάλογα με το βαθμό ωριμότητας), κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας, σταδιακή κατάργηση των εμπορευματοχρηματικών σχέσεων, δικτατορία του προλεταριάτου ως εξουσία της εργατικής τάξης που δεν τη μοιράζεται με κανέναν. Και παραγωγή ως άμεσα κοινωνική, που στόχο έχει να παράγει αξίες χρήσεις για την ικανοποίηση των διευρυνόμενων κοινωνικών αναγκών.

Η κατανόηση αυτού του ζητήματος συμβάλλει καθοριστικά στη συνεχή κατάκτηση της ιδεολογικής μονολιθικότητας του κόμματος στις σύγχρονες συνθήκες.

Ιδιαίτερο καθήκον που τεκμηριώνεται πολύ βαθύτερα στις θέσεις της ΚΕ για το σοσιαλισμό είναι αυτό της πάλης με τον οπορτουνισμό, η ανάγκη αντιμετώπισής του σε όλες τις φάσεις της ταξικής πάλης, σε όλες τις φάσεις ανάπτυξης της κοινωνίας, στις συνθήκες του καπιταλισμού, στις συνθήκες της επαναστατικής κρίσης, στη σοσιαλιστική οικοδόμηση. Ιδιαίτερα στο σοσιαλισμό και μάλιστα μέσα από τα συμπεράσματα βγαίνει ολοφάνερα η διαδικασία ολοκλήρωσης του οπορτουνισμού σε αντεπαναστατική δύναμη, αφού και στη σοσιαλιστική οικοδόμηση ο οπορτουνισμός συνεχίζει να έχει κοινωνική βάση σε κοινωνικές ομάδες που αντιστέκονται στο προχώρημα της κοινωνικής επανάστασης, στην ανάπτυξη των σχέσεων παραγωγής. Αντιστρατεύεται την ταξικότητα και επιστημονικότητα στη χάραξη πολιτικής, μέσα στις γραμμές του ΚΚ.

Ο εξοπλισμός με αυτά τα συμπεράσματα δίνει τη βαθύτερη και ουσιαστική κατανόηση της μεγάλης αναγκαιότητας για μέτωπο ενάντια στον οπορτουνισμό και πλήρη σύγκρουση μαζί του σε όλα τα επίπεδα.

Εχει σημασία πως η επίθεση που δέχεται το Κόμμα με τη λεγόμενη «σταλινολογία», αποτελεί επιβεβαίωση της ταξικής κατεύθυνσης που έχουν οι Θέσεις στην αντιπαράθεση με την αστική και οπορτουνιστική ιδεολογία. Και για την ουσία του ζητήματος έχει σημασία συνεχώς να εμπεδώνεται πως η ταξική πάλη συνεχίζεται και ότι η ιστορία ανάπτυξης της κοινωνίας δεν μπορεί να προσεγγίζεται με βάση την αστική «ανθρωπολογική σχολή» που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις γραμμές οπορτουνιστών και μικροαστών διανοουμένων πως η κοινωνία θα μπορούσε να είχε αναπτυχθεί χωρίς επαναστατική βία, χωρίς ακόμα και αυτές τις αστικές επαναστάσεις που αντικειμενικά ήταν αιματηρές.

Σε σχέση με τη χρήση θέσεων του Στάλιν, έχει σημασία να δούμε ότι όπως και ο Λένιν, κάνουν συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης και με βάση αυτή τοποθετούνται. Ετσι τοποθετήσεις που έχουν γίνει τη δεκαετία του 1930 από τον Στάλιν και σωστά επισημαίνουν προβλήματα και λύσεις, δεν προσφέρονται για τεκμηρίωση λαθεμένων επιλογών στις δεκαετίες μετά το 1950, ούτε για τον προσδιορισμό γενικών αρχών.

Ομως ουσιαστικό σε σχέση με το πώς ο Στάλιν βλέπει το ζήτημα των σχέσεων ιδιοκτησίας στο σοσιαλισμό και την επίδρασή τους στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων είναι το παρακάτω απόσπασμα από τα οικονομικά προβλήματα του Σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ, όπου διαπιστώνονται τα νέα προβλήματα που γεννιούνται και η κατεύθυνση επίλυσής τους, ενώ είναι σαφής ο διαχωρισμός του μη κοινωνικού χαρακτήρα της κολχόζνικης (ομαδικής ιδιοκτησίας) από τη μεγάλη κρατική ιδιοκτησία.

«...το καθήκον των καθοδηγητικών οργάνων συνίσταται στο να εξακριβώνουν έγκαιρα τις αυξανόμενες αντιθέσεις και έγκαιρα να παίρνουν μέτρα για την κατανίκησή τους, μέσω της προσαρμογής των παραγωγικών σχέσεων στο ύψος των παραγωγικών δυνάμεων. Αυτό αφορά πρώτα απ' όλα τέτοια οικονομικά φαινόμενα σαν την ομαδική κολεχτιβίστικη ιδιοκτησία και την κυκλοφορία εμπορευμάτων. Φυσικά σήμερα αυτά τα φαινόμενα χρησιμοποιούνται από μας με επιτυχία για την ανάπτυξη της σοσιαλιστικής οικονομίας και φέρνουν στην κοινωνία μας αναμφισβήτητο όφελος. Είναι αναμφισβήτητο ότι θα φέρνουν όφελος και στο κοντινό μέλλον. Ομως θα ήταν ασυγχώρητη τυφλότητα να μη βλέπουμε σύγχρονα ότι τα φαινόμενα αυτά από τώρα κιόλας αρχίζουν να μπαίνουν τροχοπέδη στην ισχυρή ανάπτυξη των παραγωγικών μας δυνάμεων, εφόσον αποτελούν εμπόδιο για το ολοκληρωτικό αγκάλιασμα όλης της λαϊκής οικονομίας, ιδιαίτερα της αγροτικής οικονομίας από την κρατική σχεδιοποίηση. Δεν μπορεί να υπάρξει αμφιβολία ότι όσο προχωρούμε, τόσο περισσότερο τα φαινόμενα αυτά θα μπαίνουν τροχοπέδη στην παραπέρα ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων στη χώρα μας. Επομένως το καθήκον μας είναι να εξαλείψουμε αυτές τις αντιθέσεις, μέσω της βαθμιαίας μετατροπής της ιδιοκτησίας των κολχόζ σε κοινωνική ιδιοκτησία και της εισαγωγής της ανταλλαγής των προϊόντων - βαθμιαία επίσης - αντί της εμπορευματικής κυκλοφορίας»1.

Οι πολιτικές αποφάσεις για μια σειρά τέτοιες αλλαγές θα δέχονταν τεράστια κοινωνική πίεση, ενδεχομένως και συγκρούσεις. Τέτοια πορεία δεν ακολουθήθηκε, αντίθετα υπήρξαν λύσεις στην αντίθετη κατεύθυνση. Η συνένωση των μικρών κολχόζ σε μεγαλύτερα φαίνεται ως μια θετική πορεία, όμως έγινε στο έδαφος ενίσχυσης της εμπορευματικής κυκλοφορίας, έτσι δυνάμωσε το πρόβλημα. Ενώ και η μετατροπή κάποιου αριθμού κολχόζ σε σοβχόζ δεν άλλαξε την κατάσταση, αφού στα σοβχόζ όπως και για τα κρατικά εργοστάσια είχε εισαχθεί το σύστημα της ιδιοσυντήρησης, η δυνατότητα να εμπορεύονται τα προϊόντα τους, η αξιολόγηση με βάση το κέρδος και όχι τον όγκο της παραγωγής, δηλαδή και σε αυτό τον τομέα της παραγωγής είχε ήδη δρομολογηθεί το πισωγύρισμα στις σχέσεις παραγωγής. Ενισχύθηκε η εμπορευματική παραγωγή, χαλάρωσε το σχέδιο και ο έλεγχος, δόθηκε η δυνατότητα προϊόντα να βγαίνουν στην παραοικονομία, μεγάλωσε η δυνατότητα ομαδικού και ατομικού πλουτισμού. Ετσι θέριεψε η οικονομική αυτή βάση που ενίσχυε εκφυλιστικά φαινόμενα στην κοινωνία και στο κόμμα.

Σωστά λοιπόν οι Θέσεις της ΚΕ δίνουν το βάρος στο ζήτημα της οικονομίας, καθήκον που είχε οριστεί και από την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του 1995.

Εχει σημασία οι Θέσεις να υπερψηφιστούν, να κατανοηθούν ουσιαστικά. Είναι όρος για την Αντεπίθεση.

1. Ι. Β. Στάλιν «Τα λάθη του σ. Ντ. Λ. Γιαροσένκο» 22 Μάη 1952 στο βιβλίο «Οικονομικά Προβλήματα του Σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ» εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», σελ 92-93.


Φάνης Παρρής
Μέλος της ΙΕ της ΚΕ του ΚΚΕ

Για την πυξίδα μας

Το Κόμμα μας, σε δύσκολες συνθήκες κρίσης, υποχώρησης του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος, με μεθοδικότητα και σε μια αδιάκοπη πορεία των δύσκολων τελευταίων 17 χρόνων μπόρεσε να διαμορφώσει μια αξιόμαχη «πυξίδα» για την ιδεολογικο-πολιτική του παρέμβαση.

Σ' αυτό συνέβαλαν πολλά «συλλογικά» βήματα, όπως η Συνδιάσκεψη για το χαρακτήρα της ΕΕ (1993), η Συνδιάσκεψη για τις αιτίες ανατροπής του σοσιαλισμού (1995), το νέο Πρόγραμμα του Κόμματος (15ο Συνέδριο, 1996), η Συνδιάσκεψη για το εργατικό κίνημα (1997), η εξειδίκευση των ζητημάτων του Μετώπου (16ο Συνέδριο, 2000), καθώς και το τι Κόμμα χρειαζόμαστε (17ο Συνέδριο, 2004) και η ακόλουθη οργανωτική αναδιάταξη.

Και οι δύο πανελλαδικές συνδιασκέψεις, μετά το 17ο Συνέδριο, επίσης επικέντρωσαν πάνω σε ζητήματα «κλειδιά» για την πορεία του Κόμματος (για τη δουλειά στη νεολαία και στις γυναίκες). Ταυτόχρονα, σοβαρή ήταν η προσπάθεια που έγινε και για την επεξεργασία μιας σειράς ζητημάτων που αφορούν την Ιστορία του κομμουνιστικού κινήματος. Οι σχετικές Ανακοινώσεις της ΚΕ για τα 60χρονα της Αντιφασιστικής Νίκης, τα 90χρονα της Οχτωβριανής Επανάστασης και του Κόμματός μας. Σωστά επισημαίνεται στις «Θέσεις» πως μετά το Συνέδριο: «Το πρόγραμμα ιδεολογικής πολιτικής μόρφωσης στελεχών και μελών να συμπεριλαμβάνει ως κύριο ζήτημα το κείμενο με τα συμπεράσματα από τη σοσιαλιστική οικοδόμηση και την Ιστορία του Κόμματος, όταν ολοκληρωθεί η ετοιμασία και η εσωκομματική συζήτηση για το δεύτερο μέρος της Ιστορίας του ΚΚΕ που περιλαμβάνει την περίοδο 1949-1974». Πρόκειται για ζητήματα αιχμής του ιδεολογικο-πολιτικού αγώνα, στα οποία απαιτείται η μαχητική συμβολή κάθε μέλους του Κόμματος. Κι εδώ πρέπει να αξιοποιήσουμε στο έπακρο και με τέχνη κάθε μέσο και δυνατότητα και των κομματικών μέσων μαζικής ενημέρωσης και προπαγάνδας.

Ταυτόχρονα, το Κόμμα μας μπόρεσε αυτά τα χρόνια να προβάλει αιτήματα υπεράσπισης του εργατικού, του λαϊκού εισοδήματος, προτάσσοντας την ανάπτυξη της πάλης για νέες διεκδικήσεις στη βάση των σύγχρονων αναγκών κι απόρριψης της ταξικής συναίνεσης! Τεράστια είναι η συμβολή του ΚΚΕ στην προσπάθεια ανασυγκρότησης του ταξικού εργατικού και συνδικαλιστικού κινήματος, η πρωτοβουλία της συγκρότησης του ΠΑΜΕ και η όλη δράση του, όπως έχει εξελιχθεί τα τελευταία 10 χρόνια, που γεμίζει ελπίδα πολλούς εργαζόμενους, πολύ πέρα από τις γραμμές του Κόμματός μας.

Το μίσος, το «δηλητήριο» που χύνουν με κάθε ευκαιρία τα αστικά ΜΜΕ για το σύνολο της ιδεολογικο-πολιτικής μας γραμμής κι ιδιαίτερα για το ΠΑΜΕ και την πολιτική συμμαχιών που έχει καθορίσει το ΚΚΕ, που τάχατες είναι «στενή», δείχνει το πόσο αυτή τους πονάει!

Αυτή η γραμμή μας επιβεβαιώθηκε, αν ρίξουμε μια «ματιά» σε άλλες χώρες, όπου ορισμένα ΚΚ, που είχαν τεράστια εκλογική επιρροή, ακολουθώντας τις «λεωφόρους» του ευρωκομμουνισμού κατέληξαν στα «σαλόνια» του αστικού «αντιδεξιού» κυβερνητισμού, στις δήθεν «αριστερές», «πλατιές», «ουρανο-τόξιες» και καθόλου «σεκταριστικές» συμμαχίες και τελικά στα όρια της πολιτικής εξαφάνισης. Βεβαίως, ο οπορτουνισμός δεν πεθαίνει, η αστική τάξη έχει και τα μέσα και το συμφέρον να τον νεκρανασταίνει. Λόγος, λοιπόν, δε γίνεται μόνο για την εκλογική επιρροή αυτών των κομμάτων, που είναι μόνο ένα στοιχείο, κι όχι πάντα το κυριότερο, αλλά για την προοπτική που χαράσσουν στις χώρες τους, στο εργατικό - λαϊκό κίνημα, μια προοπτική υποταγής κι ενσωμάτωσης στον καπιταλισμό.

Στην Ελλάδα είναι σαφές πως χάρη στη γραμμή που ακολουθεί το Κόμμα έχει διαμορφωθεί μια άλλη κατάσταση! Ασκούμε στα κόμματα της πλουτοκρατίας και στους συνοδοιπόρους τους σοβαρή ιδεολογική πίεση! Κι αυτό γιατί τους αγώνες για τα σύγχρονα δικαιώματα και στόχους πάλης των εργαζομένων τους συνδέουμε με την προοπτική της ρήξης και της ανατροπής, δείχνοντας πως αυτό το σύστημα τα έχει φάει τα «ψωμιά» του!

Η οικονομική κρίση, που ακόμη δεν έχει φτάσει για τα καλά στη χώρα μας, μπορεί να κάνει πολλούς εργαζόμενους «να ανοίξουν τα μάτια τους» και «να ξεβουλώσουν τα αυτιά τους» στην πολιτική πρόταση της Λαϊκής Οικονομίας και Εξουσίας, στη σοσιαλιστική προοπτική που προτείνει το ΚΚΕ. Να, γιατί «τρέμει» τέτοιες καταστάσεις το κεφάλαιο, οι κυβερνήσεις και τα κόμματα που το υπηρετούν! Να, γιατί «σκύλιασαν» να «τραβήξουν» το ΚΚΕ και την ΚΝΕ στο αδιέξοδο δήθεν «αντιδεξιό μέτωπο», στην αντικατάσταση της πραγματικής επαναστατικής δράσης στις σημερινές συνθήκες με το κάψιμο των σκουπιδοτενεκέδων. Να, γιατί «φαγώθηκαν» να στείλουν για εσπευσμένη «ηλεκτροσυγκόλληση» ξετσίπωτους και δήθεν «αριστερούς» σοσιαλδημοκράτες, «ευρωκομμουνιστές», μαοϊκούς, τροτσκιστές κ.ά. Μπας και φρενάρουν την επιρροή και δράση του ΚΚΕ.

Είναι ανάγκη το επόμενο διάστημα το Κόμμα, κρατώντας στο ακέραιο κι ενισχύοντας αυτήν την ιδεολογικο-πολιτική «πυξίδα», που έχουμε διαμορφώσει όλα αυτά τα χρόνια, να ισχυροποιηθεί σε κάθε μέτωπο. Η ισχυροποίηση του Κόμματος δεν μπορεί να γίνει πράξη αν οι κομματικές δυνάμεις, σε κάθε επίπεδο, δε δουλέψουν με καλύτερο σχεδιασμό, μεθοδικότητα για την ανάπτυξη των συσπειρώσεων, στη βάση των επιμέρους μετώπων που έχει καθορίσει το Κόμμα μας. Αυτός είναι ο προνομιακός χώρος δραστηριοποίησης όχι μόνο όλων των μελών και φίλων, αλλά και μεγάλου κύκλου επιρροής του Κόμματος, άλλων ανθρώπων που εγκαταλείπουν τα άλλα κόμματα ή ψάχνονται.

Η σταθερότητα και μαχητικότητα στη γραμμή που ακολουθούμε με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια θα είναι η θετικότερη συμβολή που μπορούμε να έχουμε στο διεθνές κομμουνιστικό κίνημα, που με μεγάλη προσοχή παρακολουθεί τη δράση του Κόμματός μας.


Ελισαίος Βαγενάς
Μέλος της ΚΕ, Λάρισα

Καθαρές κουβέντες και σκληρή προσπάθεια στις νέες δύσκολες συνθήκες

-- Από το 1990, με σκληρή προσπάθεια, αντιπαράθεση με αντιπάλους και διαπάλη στις γραμμές μας, αντιμετωπίσαμε σωστά μεγάλες αντικειμενικές, υποκειμενικές δυσκολίες που προέκυψαν.

-- Διαμορφώσαμε Πρόγραμμα του Κόμματος, αντιμετωπίσαμε προηγούμενες λαθεμένες αναλύσεις. Εχουμε αδιαμφισβήτητη πρόοδο στην προώθηση της στρατηγικής μας.

-- Να συνειδητοποιηθεί ότι βρισκόμαστε σε κρίσιμη φάση, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, ιδεολογικοπολιτική, οργανωτική επαγρύπνηση, πιο σκληρή προσπάθεια, να βοηθηθούν όσοι πιέζονται, ταλαντεύονται. Δε μιλάμε για ορισμένους, λίγους, που διαφωνούν με τη γραμμή μας, φρενάρουν, αποτελούν βαρίδια. Μαζί με τις δυνατότητες αυξάνονται οι δυσκολίες. Η παράταση της κρίσης του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος περικλείει κινδύνους ακόμα μεγαλύτερου πισωγυρίσματος, θα προστεθούν οι δυσκολίες της οικονομικής κρίσης, πίεση να υπάρξει «κοινωνική ειρήνη», «όλοι μαζί με βάση το πρόβλημα».

-- Η αστική τάξη, οι δυνάμεις που τη στηρίζουν, μπροστά στις δυσκολίες προώθησης των σχεδίων της, προσαρμόζουν ανάλογα την τακτική τους. Θα γίνουν πιο επιθετικοί απέναντί μας, παρεμποδίζοντας τη ριζοσπαστικοποίηση της λαϊκής συνείδησης.

-- Ο οπορτουνισμός, με προμετωπίδα το ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ, θα γίνει πιο ύπουλος, επικίνδυνος. Με «αντικαπιταλιστική φρασεολογία», «πιο αγωνιστικές μορφές πάλης», επεξεργασία ανάλογων συνθημάτων, θα προσπαθήσει να σπείρει συγχύσεις, να εκχυδαΐσει επαναστατικά - ταξικά συνθήματα, στηρίζοντας και σε αυτή τη φάση το αστικό πολιτικό σύστημα.

-- Ολος αυτός ο σχεδιασμός, που μέρος του είδαμε τελευταία με αφορμή τη δολοφονία του 15χρονου, θα γίνεται την περίοδο που και εμείς ως Κόμμα θα πρέπει να δώσουμε μάχη να ξεπεράσουμε μια σειρά δυσκολίες, καθυστερήσεις, στην οργάνωση της εργατικής τάξης, στην ισχυροποίηση του Κόμματος, θα δεχτούμε μεγάλη, πολύπλευρη πίεση. Αυτό που τους ενοχλεί δεν είναι ο τίτλος, το σφυροδρέπανο, αλλά ο στρατηγικός προσανατολισμός, η επαναστατική στρατηγική και αισιοδοξία του. Αυτό πρέπει να περιφρουρηθεί, να ισχυροποιηθεί, και όχι γενικά και αόριστα.

-- Να αξιοποιήσουμε τα διδάγματα από το '90 και μετά. Να σκεφτούμε πού θα ήμασταν:

-- Αν δε διαμορφώναμε νέο πρόγραμμα, με βάση το χαρακτήρα της εποχής, δεν καθορίζαμε το χαρακτήρα της επανάστασης ως σοσιαλιστικής, αντιμετωπίζοντας τη λογική των σταδίων, την υπόκλιση στους συσχετισμούς.

-- Αν δεν επιμέναμε στην αντιιμπεριαλιστική / αντιμονοπωλιακή γραμμή πάλης και πορευόμασταν με βάση το «αριστερά - δεξιά», «συντήρηση - πρόοδος», τη γελοιότητα της «ενότητας στο πρόβλημα», που επαναφέρονται στον προσυνεδριακό διάλογο.

-- Αν δε φεύγαμε από τις επιτροπές «κοινωνικού διαλόγου» (ΟΚΕ) και ακολουθούσαμε τη λογική «να συμμετέχουμε για να έχουμε λόγο».

-- Αν δεν απείχαμε από τα εθνικιστικά συλλαλητήρια και στο όνομα των «εθνικών προβλημάτων», «εθνικής ενότητας», υποκύπταμε και συμμετείχαμε.

-- Αν δε συγκροτούσαμε το ΠΑΜΕ και στο όνομα «της μη διάσπασης των εργαζομένων», «της απομόνωσης» δεν υπήρχε σήμερα συγκροτημένος, αναγνωρισμένος, ταξικός πόλος. Δε συγκροτούσαμε κλαδικά συνδικάτα σε μια σειρά κλάδους, ξεχωριστά ψηφοδέλτια, ξεχωριστές συγκεντρώσεις και υποκύπταμε στις πιέσεις της εργοδοσίας και βολεμένης εργατικής αριστοκρατίας, στο όνομα της «μη διάσπασης της ενότητας».

-- Αν στους Δήμους πηγαίναμε ακόμα με τη γραμμή ότι αποτελούν «λαϊκούς θεσμούς», «της ενότητας βάσει των ιδιαίτερων τοπικών προβλημάτων για να πάρουμε το Δήμο».

-- Αν για «να μην αδυνατίσει η δουλειά στη γειτονιά», δε διατάσσαμε τις δυνάμεις μας ΚΚΕ - ΚΝΕ με κοινωνικοταξικά κριτήρια.

-- Αν στην πίεση «τι Πλαστήρας, τι Παπάγος», «να μην τσουβαλιάζουμε ΝΔ - ΠΑΣΟΚ», «κυβέρνηση ή ακυβερνησία», υποκύπταμε, πηγαίναμε με κοινοβουλευτικές αυταπάτες, και δε δουλεύαμε με το «αδύναμη κυβέρνηση και αντιπολίτευση» με την προβολή της συνολικής μας πρότασης.

-- Αν υποκύπταμε στη «συνεργασία με τον ΣΥΝ εκεί που συμφωνούμε, εκεί που διαφωνούμε χώρια», και δεν τον θεωρούσαμε αντίπαλο, εχθρό.

Συμπέρασμα: Ο,τι πετύχαμε έγινε όχι γιατί προσπαθήσαμε γενικά, αλλά γιατί ακολουθήσαμε αυτή τη γραμμή, απορρίψαμε τις άλλες απόψεις. Γιατί δεν ασχοληθήκαμε με τα προβλήματα γενικά, αλλά με βάση την αντιιμπεριαλιστική αντιμονοπωλιακή γραμμή. Αν δε δουλεύαμε με αυτή τη γραμμή, σήμερα δε θα ήμασταν εδώ που είμαστε και για άλλα θα μιλάγαμε.

-- Η πορεία μας από το '90 και μετά, δεν ήταν μια ήσυχη πορεία, χωρίς διαφωνίες, αντιπαραθέσεις, χωρίς μάχη με λαθεμένες αντιλήψεις - πρακτικές του παρελθόντος. Η ζωή απέδειξε, ποιο ήταν το σωστό και ποιο το λάθος. Εδώ δε χωράνε μισόλογα, γενικολογίες, «ναι μεν αλλά», αλλά καθαρές κουβέντες. Το 2009 δεν είναι 1990, υπάρχει πείρα.

-- Η συνέχιση της θετικής πορείας, δεν είναι δεδομένη. Χρειάζεται να αξιοποιηθεί η νέα πείρα για να πετύχουμε το στόχο του Συνεδρίου. Η αντιμετώπιση των όποιων καθυστερήσεων, με πρώτη της οικοδόμησης του Κόμματος, εξαρτάται από την ενίσχυση αυτής της γραμμής, την απαλλαγή της από διαστρεβλώσεις, παραλείψεις, βαρίδια που εμποδίζουν την υλοποίησή της. Οχι στο όνομα διαστρεβλώσεων, καθυστερήσεων, αδυναμιών, να υποσκάπτουμε τη γραμμή, που η ορθότητά της έχει επιβεβαιωθεί.

-- Προχωράμε αταλάντευτα στη γραμμή που έχουμε χαράξει. Ενίσχυση - προτεραιότητα στη θεωρητική ιδεολογική, διαπαιδαγωγητική δουλειά, αντιμετώπιση κοινοβουλευτικών αυταπατών, θεσμολαγνίας, απαλλαγή από βαρίδια.

-- Εξειδίκευση κατά κλάδο, περιοχή, με καλύτερη ανάδειξη της διαχωριστικής γραμμής, όξυνση αντιπαράθεσης με ΕΕ και άλλες δυνάμεις, που βοηθάει στον απεγκλωβισμό, συσπείρωση, διαμόρφωση αντιιμπεριαλιστικής /αντιμονοπωλιακής συνείδησης.

-- Ενίσχυση του ΠΑΜΕ, μοναδικού εκφραστή της εργατικής τάξης στο εργατικό κίνημα, αλλαγή συσχετισμών, δηλαδή μαζικοποίηση των ταξικών συνδικάτων, συγκρότηση νέων κλαδικών ταξικών συνδικάτων κατά νομό με ποδάρια σε κάθε κλάδο. Αυτό σημαίνει πρακτικά ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, όρος για την ανάπτυξη όλων των άλλων κινημάτων και προώθηση της κοινωνικής συμμαχίας.

-- Ενίσχυση της ΠΑΣΥ, συγκρότηση αντίστοιχων ξεχωριστών πόλων με βάση τη διαχωριστική γραμμή σε όλα τα υπόλοιπα κινήματα (ΕΒΕ, σπουδαστές, φοιτητές, μαθητές).

-- Βελτίωση κοινωνικής, ηλικιακής σύνθεσης οργάνων, όχι γενικά, αλλά πριν από όλα από κλάδους που οι Θέσεις ιεραρχούν. Το ίδιο και της κοινοβουλευτικής ομάδας. Πιο τολμηρά, τράβηγμα και αξιοποίηση εργατικών στελεχών από την ΚΝΕ στο Κόμμα, ανάδειξη νέων στελεχών στην ΚΝΕ. Ξεκαθάρισμα των γραμμών μας με βάση το Πρόγραμμα και το Καταστατικό μας.

-- Συνέχιση αναδιάταξης, συγκέντρωσης δυνάμεων στους κλάδους που ιεραρχούν οι Θέσεις. Επιμονή στη δουλειά με παραγωγικά κριτήρια στις εδαφικές ΚΟΒ, όχι «γενικά στη γειτονιά».

-- Ανανέωση περίγυρου κάθε ΚΟΒ, όχι γενικά αλλά με εργάτες, μετανάστες, νέους εργαζόμενους/ες.

-- Οξυνση πολέμου με οπορτουνισμό, ΣΥΝ-ΣΥΡΙΖΑ, και στο κίνημα, στο τελευταίο μαθητικό συμβούλιο. Είναι αντίπαλος, εχθρός του ταξικού κινήματος.

-- Χωρίς αυτά, το σύνθημα για ισχυροποίηση του ΚΚΕ και ανασύνταξη του εργατικού κινήματος θα είναι «ευχές» χωρίς αντίκρισμα.

Γιάννης Μερεντίτης


Γιάννης Μερεντίτης

Για το χυδαίο αντικομμουνισμό των αστών ιδεολόγων

«Κόντρα, στην πρώτη δημοκρατία των εργατών και χωρικών, ξιφολόγχες, αστραπές, ντουφεκιές, όλοι του κόσμου οι αφεντάδες, κι αυτοί εκεί κι αυτοί εδώ, ρίχτηκαν πάνω μας, στρατιές και στόλοι.

Καταραμένοι να 'στε, βασίλεια και δημοκρατίες, μουχλιασμένες μ' όλη σας την "αδελφοσύνη, ισότητα" που πάνω μας χύνονται σα λυσσασμένες οι μπαταριές σας σίδερο καυτό.

Μέσα στα όπλα, στις βροντές των πυροβόλων μένει ένα νησίδιο και πάνω στο νησίδιο αυτό εμείς οι πεινασμένοι, εμείς δυστυχισμένοι, μ' ένα ρεβόλβερ μονάχα στο χέρι μας και μέσα στο κεφάλι μας τον Λένιν» Β. Μαγιακόφσκι.

Στην αυγή του σοσιαλισμού, οι αστοί, με κάθε λογής όπλα έπεσαν να κατασπαράξουν τη νεαρή ΕΣΣΔ. Οπως τότε, έτσι και τώρα αξιοποιώντας τις πιο σύγχρονες και ακριβές μεθόδους προπαγάνδας, η αστική τάξη και οι ιδεολόγοι της εξαπολύουν την πιο χυδαία επίθεση στο σοσιαλισμό που γνωρίσαμε κρατώντας στην αιχμή του δόρατος τη σταλινολογία. Ξοδεύουν όχι μόνο αστρονομικά ποσά για να προβάλλουν καθημερινά τις αντιεπιστημονικές - αντικομμουνιστικές εκπομπές αλλά και βάζουν σε κίνηση τα καλύτερα μυαλά και τα πανεπιστήμιά τους (σαν εργοστάσια παραγωγής και αναπαραγωγής της αστικής ιδεολογίας που είναι) στην υπηρεσία της συκοφάντησης του σοσιαλισμού που γνωρίσαμε. Μπροστά στο 18ο Συνέδριο του κόμματός μας το μάτι της αστικής τάξης έχει εστιάσει στο συνέδριο του κόμματος. ΚΚΕδολόγοι, καθηγητάδες, αστοί ιδεολόγοι και οι αγαπημένοι της αστικής τάξης, οι πρώην κομμουνιστές, μπήκαν σε κίνηση με «πόνο ψυχής» για να χτυπήσουν το σοσιαλισμό. Πόνο ψυχής για την άρνηση του ΚΚΕ να συνθηκολογήσει με τον ιμπεριαλισμό.

Βγαλμένοι από τους πόθους της αστικής τάξης και δουλεμένοι από διάφορους αντικομμουνιστές και πανεπιστημιακούς καθηγητάδες που διδάσκουν στους ναούς της αστικής ιδεολογίας, οι αντικομμουνιστικοί λίβελοι είναι πασπαλισμένοι με ολίγον από Λένιν ενίοτε ακόμα κι από Στάλιν (τελικά είναι ή όχι ανθρωπόμορφο τέρας;) ώστε να καλύπτεται, η αστική αντίληψή τους, να κερδίζουν σε επιστημονικοφάνεια να σπείρουν σύγχυση και αμφισβήτηση για την επαναστατική γραμμή του κόμματος. Τους έπιασε πόνος μήπως «στραβοπατήσει» το ΚΚΕ... Μήπως κάνει «σταλινική στροφή» που θα είναι «καταστροφική». Και ποια είναι τελικά η αλήθεια, και ποιος τη λέει: Γιατί όχι και κάποιος επιστήμων της αστικής ιδεολογίας;

Την αλήθεια τη λέει, σε κάθε εποχή αυτή η τάξη που έχει συμφέρον να την πει, και στην εποχή μας, εποχή περάσματος στο σοσιαλισμό, αυτή είναι η εργατική τάξη και η πρωτοπορία της, το κόμμα της, το ΚΚΕ και όχι η αστική τάξη και οι ιδεολόγοι της που πασχίζουν για τη διαιώνιση του καπιταλισμού και προσπαθούν να μας πείσουν ότι τελείωσε η ιστορία.

Ευτυχώς για εμάς, είναι εύκολο να καταλάβεις την αλεπού στο παζάρι όσο και να μασκαρευτεί, ακόμα κι αν κόψει την ουρά της... Καμία κριτική από τη σκοπιά της διαιώνισης του καπιταλισμού δεν είναι ευπρόσδεκτη και αυτή του κυρίου Γιώργου Ρούση είναι τέτοια. Ενας γνήσιος απολογητής του καπιταλισμού με τα όλα του, με βιβλιογραφία - πηγές της λάσπης και των χαλκείων του αντικομμουνισμού, όπως την περιβόητη «Μαύρη Βίβλο του Κομμουνισμού» του Κουρτουά, το «Θρίαμβος και τραγωδία» του Βολγονγκόνοφ και άλλα παρόμοια, που απλά αναμασά τα ίδια και τα ίδια παλιωμένα επιχειρήματα της αστικής τάξης και των οπορτουνιστών που έχουμε ακούσει χιλιάδες φορές:

-- Ο σοσιαλισμός δεν οικοδομείται σε μια χώρα, άρα και η προσπάθεια είναι ανώφελη, καθώς «υιοθετούμε τη σταλινική θέση περί δυνατότητας "οικοδόμησης του σοσιαλισμού" σε μια μόνο χώρα».

-- Η ταξική πάλη σταματά στο σοσιαλισμό (τι κι αν αποδείχτηκε το αντίθετο στην πράξη).

-- Στην ΕΣΣΔ δεν υπήρξε ποτέ σοσιαλισμός (...) αλλά «ασιατικός τρόπος παραγωγής» πράγμα που οφείλεται φυσικά στον Στάλιν. (Είναι γνωστό ότι στον ασιατικό τρόπο παραγωγής οι εργάτες είχαν τις ίδιες τιτάνιες καταχτήσεις που είχαν στην ΕΣΣΔ...).

-- Η εργατική τάξη δεν μπορεί να χρησιμοποιεί βία, ούτε το κράτος της.

-- Ο Στάλιν κατέσφαξε 2 φορές τον πληθυσμό της ΕΣΣΔ.

Και κάποιες ακόμα φλυαρίες για την πολιτική οικονομία, αντικείμενο που φαίνεται ότι ούτε καν γνωρίζει, οι οποίες και απαντιούνται στο κείμενο της ΚΕ. Πόση αλήθεια άραγε υπάρχει σε αυτά; Καμία.

Η «αλήθεια» των αντικομμουνιστών για την ΕΣΣΔ και τον Στάλιν είναι αυτή που γεννήθηκε στα επιτελεία προπαγάνδας της CIA και έχει αγκαλιαστεί ζεστά από σύσσωμο τον καπιταλιστικό κόσμο και τους οπορτουνιστές. Είναι μια ακόμη σελίδα από την ίδια «αλήθεια» που θέλει τους Ελληνες κομμουνιστές αιμοβόρους σφαγείς με το κονσερβοκούτι, που ρίχνει τόνους λάσπη για την Εθνική Αντίσταση και τον Εμφύλιο και ζητά στο κόμμα μας να ζητήσει συγχώρεση για το μεγαλύτερο δημιούργημά του.

Μιλάνε για «Σταλινική στροφή», «καθεστώς ανελευθερίας», «σταλινικός αυταρχισμός», «τουφεκισμοί», «καταστολή και τιμωρία με την εσχάτη των ποινών για τους εργαζόμενους που διαφωνούν», «γραφειοκρατική απόσπαση των πολιτικών οικονομικών διαχειριστών», «ασιατικός τρόπος παραγωγής»: Τύφλα να έχει το BBC... Η επίθεση επικεντρώνεται πού αλλού, κατά τα κελεύσματα της CIA στο πρόσωπο του Στάλιν, το παραμύθι ξεκίνησε στα γραφεία των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ και τραγουδιέται ως και σήμερα από κάθε σωστό αντικομμουνιστή, «Ευρωπαίο», «αριστερό», «πολίτη του κόσμου» κλπ.

Το μεγαλύτερο έγκλημα που διέπραξε αυτό το «αιμοβόρο τέρας» όπως τον ονομάζουν οι απανταχού αντικομμουνιστές, είναι πως ήταν Γενικός Γραμματέας του ΚΚΣΕ κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής όπου στην ΕΣΣΔ δεν έγινε τίποτα άλλο παρά οικοδόμηση του σοσιαλισμού. Την περίοδο που η νεαρή Σοβιετική Ενωση συνέτριψε το φασιστικό γίγαντα που τροφοδοτούσαν τα ευρωπαϊκά και αμερικάνικα μονοπώλια, που η υπονόμευση και ο πόλεμος των κουλάκων - της αστικής τάξης της υπαίθρου - απαντήθηκε σαν τέτοιος, που η ΕΣΣΔ σημείωσε τους μεγαλύτερους δείκτες ανάπτυξης στην Ιστορία της ανθρωπότητας με κατακτήσεις για την εργατική της τάξη που δεν είχαν προηγούμενο.

Το αγαπημένο θέμα: η βία, με γνήσια μικροαστική ψευτοευαισθησία χύνονται ποτάμια δάκρυα για τους τίμιους ειρηνικούς κουλάκους που έχασαν τη ζωή τους στην κολεκτιβοποίηση, και οι αριθμοί «ποτίζονται» και φουσκώνουν... Οι ίδιοι που πίνουν νερό στο όνομα των αιματοβαμμένων ηρώων των αστικών επαναστάσεων, ανατριχιάζουν απέναντι στην επαναστατική βία της εργατικής τάξης.

Μπορεί η γκιλοτίνα να «άναψε» στη γαλλική επανάσταση, να κόλλαγε η βοϊδάμαξα στη λάσπη από αίμα, αλλά καθώς έφερε στην εξουσία την αστική τάξη, ήταν για «καλό σκοπό» και γι' αυτό καθαγιάστηκε. Οπως και κάθε μορφή βίας που βιώνουμε καθημερινά στον καπιταλισμό, από τις χιλιάδες μεταναστών που καταφθάνουν (αν δεν πνιγούν ή πεθάνουν σε κάποιο βουνό από το κρύο) από όπου έβαλε το χέρι του ο Ιμπεριαλισμός (εμπόλεμα ή όχι) για να πάρουν τη θέση τους σαν το πιο φτωχό κι εξαθλιωμένο κομμάτι του πληθυσμού, ως τα 100άδες θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα, τη φτώχεια και την ανέχεια. Αυτά δεν αγγίζουν τόσο τις ευαίσθητες ψυχές των επιστημόνων του αντικομμουνισμού, μπροστά στη «θηριωδία» του σοσιαλιστικού κράτους που τόλμησε να είναι τέτοιο, που τόλμησε να ασκήσει επαναστατική βία ενάντια στους εκμεταλλευτές και τους υπηρέτες τους, αντί να πετά γαρίφαλα για να αντιμετωπίσει τη σφοδρή επίθεση του αντιπάλου, την υπονόμευση, το σαμποτάζ, την προδοσία. Το πρόβλημά τους δεν είναι γενικά η βία, είναι η βία της εργατική τάξης.

Μάλιστα τη βία της εργατικής τάξης την ονομάζουν «σταλινικά εγκλήματα» με σκοπό να την παρουσιάσουν σαν τη βίαια φρενίτιδα ενός παρανοϊκού ηγέτη για να αποκρύψουν ότι διεξήχθη ταξική πάλη και μάλιστα για τη διατήρηση της εξουσίας, που πήρε ακόμα και ένοπλη μορφή ανάμεσα στο προλεταριακό κράτος και τους αντεπαναστάτες. Εξ ου και ο «πόνος ψυχής» που το ΚΚΕ στις θέσεις του υποστηρίζει ότι η ταξική πάλη δε σταματά στο σοσιαλισμό - στον ανώριμο κομμουνισμό δηλαδή, αλλά και η φιλολογία της «κατάρρευσης» του σοσιαλισμού: να αποκρυφτεί η ουσία, ότι η ταξική πάλη δε σταματά. Θέλουν να πείσουν το κόμμα μας να υιοθετήσει μια θέση που θα σημάνει από την αποδοχή της και πριν ακόμα την επανάσταση την ήττα του σοσιαλισμού, και την ανατροπή του τη δεύτερη αν όχι την πρώτη μέρα της οικοδόμησής του. Αυτή θα ήταν μια πραγματικά καταστροφική θέση για το κόμμα.

Το 18ο Συνέδριο και οι θέσεις του είναι αγκάθι στο μάτι της αστικής τάξης. Από την πρώτη στιγμή οι θέσεις για το σοσιαλισμό προκάλεσαν το μένος των ιδεολογικών τους επιτελείων, καθώς σαλπίζουν την αντεπίθεση, την αποφασιστικότητα του κόμματος να προχωρήσει ως το τέλος και να επιμένει να λέει ότι ο κομμουνισμός είναι το μέλλον της ανθρωπότητας και να αγωνίζεται για αυτόν. Δε συνθηκολογούμε με τον ιμπεριαλισμό, δεν υποτασσόμαστε, ο τροχός της ιστορίας θα γυρίσει και θα είμαστε εμείς στην πρωτοπορία, με την πείρα από την πρώτη προσπάθεια οικοδόμησης του κομμουνισμού, από τα 90 χρόνια αγώνων και θυσιών του κόμματος και την πίστη στην επαναστατική θεωρία και τις επαναστατικές αρχές λειτουργίας μας! Ζήτω το 18ο Συνέδριο του ΚΚΕ, Συνέδριο Αντεπίθεσης!


Βίκτωρας Θωμόπουλος
Αχτίδα ΑΕΙ - ΤΈΙ - ΕΡΕΥΝΑΣ της ΚΟΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ