Motion Team |
Το ΚΚΕ αντιτάχθηκε στην κοινή ναυτιλιακή πολιτική της ΕΕ, που από κοινού συνδιαμόρφωσαν και υλοποιούν με τους εφοπλιστές ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.
Το ΚΚΕ έγκαιρα ενημέρωσε και συνέβαλε καθοριστικά στην οργάνωση της πάλης των ναυτεργατών, με μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις που αντιμετωπίστηκαν από το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ με πολιτική επιστράτευση των ναυτεργατών κατά απαίτηση των εφοπλιστών.
Οι εξελίξεις και στην ακτοπλοΐα επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις και τις προτάσεις του ΚΚΕ, αποκαλύπτουν την αντιλαϊκή πολιτική και τις δημαγωγικές κορόνες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, την εναλλαγή των ρόλων τους, προκειμένου να ελέγξουν και να καρπωθούν τη λαϊκή αγανάκτηση, να χειραγωγήσουν το εργατικό κίνημα, με στόχο τη διασφάλιση και αύξηση των κερδών των εφοπλιστών.
Το ΠΑΣΟΚ, με τη στήριξη της ΝΔ, με το νόμο 2592/2001, κατάργησε το «CABOTAGE» στην ακτοπλοΐα, χαρακτηρίζοντας «ενδεικτικό το σύστημα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» και εξασφαλίζοντας καθεστώς πλήρους ασυδοσίας για τους εφοπλιστές, οι οποίοι καθορίζουν τις τιμές στα εισιτήρια των επιβατών και στα ναύλα των εμπορευμάτων, μείωσαν δραστικά τη συχνότητα των δρομολογίων των πλοίων, για τη μεγιστοποίηση των κερδών τους, με οδυνηρές συνέπειες για τους ναυτεργάτες, γενικότερα τους εργαζόμενους και τους κατοίκους των νησιών. Ανεξάρτητα από τις φραστικές διαφοροποιήσεις, η βασική κατεύθυνση της αντεργατικής πολιτικής που εφαρμόζεται από τα κόμματα του δικομματισμού υποστηρίχτηκε και από το ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ.
H πρόταση του ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ για τη δημιουργία Δημόσιου Φορέα Ακτοπλοϊκών Υπηρεσιών, ο οποίος «μπορεί να αναθέτει τη διαχείριση κάποιων απ' αυτά τα πλοία με «leasing» ή με προγραμματικές συμφωνίες»1 δηλαδή να εκχωρεί στους εφοπλιστές ακτοπλοϊκά πλοία, ενώ την ίδια ώρα με δηλώσεις του τάσσεται κατά της εκχώρησης των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων - ΣΕΜΠΟ - των λιμανιών στους μονοπωλιακούς επιχειρηματικούς ομίλους, αποκαλύπτει το δημαγωγικό χαρακτήρα της πολιτικής του.
Είναι προφανές ότι ο ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ συγχρονίζεται με τις δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ να κατασκευαστούν πλοία με χρήματα των εργαζομένων και να δοθούν στους εφοπλιστές!! Η θέση αυτή σχετικά με την ακτοπλοΐα προβάλλεται από τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ στην ΚΕΔΚΕ - ΕΝΑΕ και γενικότερα στους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στις νομαρχίες και στους δήμους.
Η δυνατότητα συνέχισης δρομολογίων και μετά τα 30 χρόνια με το ΠΔ 144 - Ιούλης 2006 από τη ΝΔ, η δυνατότητα νηολόγησης πλοίων μέχρι και 17 χρόνων (απόφαση του ΠΑΣΟΚ το 1983), η δυνατότητα πραγματοποίησης δρομολογίου με άσχημες καιρικές συνθήκες - με ευθύνη του πλοιάρχου και κάτω από την πίεση των εταιρειών - δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, προκύπτει ότι πριν και μετά την κατάργηση της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Ενδομεταφορών (ΡΑΘΕ) και κατά τη μεταφορά της αρμοδιότητας ελέγχου των ακτοπλοϊκών εταιρειών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι εφοπλιστές με τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ επέβαλαν αυξήσεις - φωτιά στα ναύλα των πλοίων, συνολικά υποβαθμίστηκε ακόμη παραπέρα το σύστημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με αρνητικές επιπτώσεις για τους εργαζόμενους και τους αυτοαπασχολούμενους, στη βιοτεχνία, στη γεωργία, στην κτηνοτροφία, στη μεταποίηση και στον τουρισμό.
To ακτοπλοϊκό σύστημα στη χώρα μας απαρτίζεται από 356 γραμμές, από τις οποίες οι 84 ακτοπλοϊκές και οι 30 πορθμειακές είναι επιδοτούμενες. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας της ΡΑΘΕ, κυριαρχούσε η MFD με 83 πλοία στην ακτοπλοΐα. Το 2003, χρόνος κατάργησης του «CABOTAGE» στην ακτοπλοΐα, τα εισιτήρια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 65%, οι κρατικές επιδοτήσεις αυξήθηκαν κατά 110%, από 12.000.000 ευρώ το 2002, στα 25.200.000 το 2003, διπλασιασμός του χαρακτηρισμού των άγονων γραμμών και στη συνέχεια το 2008 παρατηρείται τριπλασιασμός των επιδοτήσεων των «άγονων γραμμών» και η μονοπώληση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Στην πραγματικότητα, οι επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών ανέρχονται για το 2008 στα 70.000.000 ευρώ περίπου.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, οι τρεις επιχειρηματικοί όμιλοι, «MIG», «Grimaldi Group» και «Sea Star Capital», ελέγχουν το 85% της κίνησης στα δρομολόγια του Αιγαίου και το 80% της Αδριατικής - πρόκειται για αγορά που σύμφωνα με μελέτη ξεπερνά τα 1,2 δισ. ευρώ - με αρνητικές επιπτώσεις για τους ναυτεργάτες και τους εργαζόμενους, τους κατοίκους των νησιών.
Οι «άγονες γραμμές» είναι εφεύρεση των εφοπλιστών, οι οποίοι αποκομίζουν πακτωλό κρατικών επιδοτήσεων, με αντιπαροχή άθλιων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με υπερήλικα - υποσυντήρητα πλοία.
Η κατάργηση του «CABOTAGE» και η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας όξυνε τον ανταγωνισμό, ενίσχυσε την εφοπλιστική επιθετικότητα και χειροτέρευσε τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών και την κατάσταση των ναυτεργατών.
Το ΚΚΕ επισημαίνει ότι: Η προσαρμογή της ναυτιλίας στις ανάγκες των ναυτεργατών, γενικότερα των λαϊκών δυνάμεων, απαιτεί ριζικές αλλαγές. Απαιτεί την κατάκτηση της εξουσίας από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της. Γιατί μόνο με τη δύναμη της Λαϊκής Εξουσίας μπορεί να πραγματοποιηθεί η κοινωνικοποίηση των βασικών μέσων παραγωγής, η κοινωνικοποίηση των μέσων μεταφοράς, των πλοίων και των συναφών υποδομών. Ωστε να οργανωθεί, να αναπτυχθεί η οικονομία και η ναυτιλία με κεντρικό και κλαδικό σχεδιασμό, με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο, με κριτήριο τα συμφέροντα, τις ανάγκες της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων και όχι τα κέρδη του κεφαλαίου. Σε αυτή την κατεύθυνση παλεύει με όλες του τις δυνάμεις το ΚΚΕ.
Σημείωση:
1. «Δέκα θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες», Εφημερίδα «Αυγή» 21/08/2007.