ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Απρίλη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ - ΧΟΡΟΥ
Το ΚΚΕ επέκρινε το νομοσχέδιο

Στη «λογική» του δικομματισμού, για είσοδο των ιδιωτών και των κάθε λογής «χορηγών» και στον τομέα του πολιτισμού, κινείται το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για την «Ιδρυση Εθνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού».

Το νομοσχέδιο που συζητείται στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή αναφέρει ότι σκοπός του «Κέντρου» είναι η «εφαρμογή της εθνικής πολιτικής για το θέατρο, το χορό, καθώς και η προαγωγή της θεατρικής και ορχηστικής έρευνας και η ενίσχυση της πολιτισμικής ταυτότητας της Ελλάδας». Ωστόσο, το Κέντρο θα είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και προβλέπεται να δέχεται «ιδιωτικές εισφορές και χορηγίες».

Διαφωνώντας με τέτοιες αντιλήψεις, ο εισηγητής του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης τόνισε ότι «η δομή λειτουργίας του Κέντρου ως νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου δείχνει μια νοοτροπία που θέλει τους ιδιώτες ως "σωτήρες" των πάντων. Πρόκειται για μια ιδεολογική επιλογή και μέσα από τα παράθυρα και τις ρωγμές που ανοίγουν αυτές οι επιλογές εισβάλλουν στον πολιτισμό οι ιδιώτες». Οι διάφοροι «χορηγοί», τόνισε ο βουλευτής, «θα παρεμβαίνουν άμεσα στη λειτουργία του Κέντρου, αφού θα διαθέτουν τα χρήματά τους» και επισήμανε ότι «κάθε άλλο παρά τον πολιτισμό προάγουν τα μοντέλα των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων λειτουργίας».

ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΑΛΛΗΛΟΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΘΩΝΗΣ
Ερειπώνεται η ιστορική μνήμη

Οι επιγραφές καταστρέφονται
Οι επιγραφές καταστρέφονται
Παγκόσμια μέρα πολιτιστικής κληρονομιάς η σημερινή, αλλά κάθε άλλο παρά «πανηγυρική» είναι για τη χώρα μας, αφού η διαχρονική πολιτική του δικομματισμού και αδιαφορεί, αλλά και εμπορευματοποιεί τα μνημεία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νεότερη αρχιτεκτονική κληρονομιά, παρότι η Ελλάδα ενσωμάτωσε στην εθνική νομοθεσία τις σχετικές διεθνείς «χάρτες» προστασίας της και εμπίπτει στον αρχαιολογικό νόμο ως αρχαία (μέχρι το 1830) ή ως νεότερη και ιστορικού ενδιαφέροντος.

Πολλά είναι τα παραδείγματα: Από τη μετατροπή σε ερείπια όσων νεοκλασικών γλίτωσαν την αντιπαροχή ή την παράνομη καταστροφή του χαρακτήρα τους, με την πρακτική διατήρησης του κελύφους και εκσυγχρονισμού του εσωτερικού τους ώστε να υπηρετεί σύγχρονες χρήσεις (συνήθως τραπεζών), μέχρι την απαξίωσή τους και όταν αποτελούν κρατική περιουσία, όπως τα ακίνητα του ΥΠΠΟ στην Πλάκα, που η πολιτική ηγεσία θεωρεί «βαρίδια» και επιδιώκει την εμπορευματοποίησή τους.

Ιδια είναι και εκτός Αθηνών τα πράγματα. Με αφορμή, λοιπόν, τη σημερινή ημέρα, ο «Ρ» παρουσιάζει το Καποδιστριακό Αλληλοδιδακτικό Σχολείο Μεθώνης (σ.σ. «αλληλοδιδακτικά» ήταν τα σχολεία που λόγω έλλειψης διδακτικού προσωπικού, οι δάσκαλοι εκπαίδευαν τους καλύτερους μαθητές για να διδάξουν), το οποίο, παρά τη βαρύγδουπη επωνυμία του, αφέθηκε στην καταστροφική εγκατάλειψη, αν και πληροί τις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις.

Υπό κατάρρευση...
Υπό κατάρρευση...
Κτίστηκε επί Ι. Καποδίστρια και λειτούργησε το από 1830 (εμπίπτει στην αρχαιολογική νομοθεσία) μέχρι και το 1837. Το ιδιοκτησιακό του καθεστώς άλλαξε, πέρασε σε ιδιώτες, μέχρι τη δεκαετία του '60, οπότε πέρασε στο Δημόσιο. Αυτή η αλλαγή δεν το έσωσε, αφού έκτοτε χρησιμοποιήθηκε σαν αποθήκη γεωργικών μηχανημάτων. Προφανώς, εφαρμόστηκε από το κράτος η γνωστή τακτική της απαξίωσης, ώστε το μνημείο να «εγγραφεί» στη συλλογική συνείδηση ως «άχρηστο», μέχρι την «έλευση» του «σωτήρα» ιδιώτη.

Ωστόσο, οι πιέσεις του κόσμου για τη διάσωσή του έφεραν ένα πρώτο αποτέλεσμα το 2002, όταν η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ αναλαμβάνει τη συντήρησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μοναδική επέμβαση της υπηρεσίας στο μνημείο ήταν η αφαίρεση της μισοκατεστραμμένης σκεπής και της απομάκρυνσης ξένων προς το κτίριο αντικειμένων.

Από τότε, το μνημείο αφέθηκε στην «τύχη» του και στο έλεος των καιρικών συνθηκών, αφού το παλιό κτίριο μένει χωρίς σκεπή.

Η ιστορικότητα όμως του κτιρίου ενισχύεται τον 20ό αιώνα, αφού στην εξωτερική και εσωτερική πλευρά των τοίχων υπάρχουν ευδιάκριτα ίχνη επιγραφών από την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης. Πρόκειται για ΕΠΟΝίτικα συνθήματα με πολιτιστικό περιεχόμενο, λ.χ. για «θέατρο για το λαό», γεγονός που δείχνει τη χρήση του κτιρίου από την ΕΠΟΝ για πολιτιστικά δρώμενα! Η σημασία του μνημείου είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού σπανίζουν τα σπαράγματα της μεγάλης εποποιίας της Εθνικής Αντίστασης. Φυσικά, οι επιγραφές θα εξαφανιστούν αν δε συντηρηθούν.

Επίκεντρο η σύγχρονη ελληνική μουσική

Με στόχο την ανάδειξη της σύγχρονης, κυρίως, ελληνικής μουσικής δημιουργίας, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών διοργανώνει (19-30/4) τον τρίτο κύκλο των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών. Στο πλαίσιό του, σε επτά συναυλίες, θα εκτελεστούν έργα 41 Ελλήνων συνθετών από τον 19ο αιώνα έως σήμερα, ενώ η Ενωση Ελλήνων Μουσουργών, σε συνεργασία με την ΚΟΑ και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, διοργανώνει μουσικολογικό συνέδριο με θέμα «Εντεχνη ελληνική μουσική δημιουργία: Παράδοση και Παγκοσμιοποίηση» (24-26/4), στο οποίο θα συμμετάσχουν πενήντα συνθέτες, ερμηνευτές και μουσικολόγοι. Στη χτεσινή παρουσίαση του προγράμματος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ, Βύρων Φιδετζής, αναφέρθηκε στις δυσκολίες προσέγγισης από το κοινό της σοβαρής μουσικής δημιουργίας, σημειώνοντας την ανάγκη συνεχούς προσπάθειας για ν' αλλάξει η κατάσταση. «Παλεύουμε χρόνια και θα συνεχίσουμε», είπε ο πρόεδρος της ΕΕΜ, Θόδωρος Αντωνίου.

Θα πραγματοποιηθούν οι συναυλίες: 19/4 - Μέγαρο Μουσικής: Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, σε μουσική διεύθυνση Βλαδίμηρου Συμεωνίδη, με σολίστ την Στέλλα Τσάνη (βιολί). 20/4 Μέγαρο Μουσικής: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε μουσική διεύθυνση Δημήτρη Αγραφιώτη, με σολίστ τον Γιάννη Γιαννίση (βαρύτονος). 21/4 Μέγαρο Μουσικής: Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, σε μουσική διεύθυνση Παύλου Σεργίου, με σολίστ την Μάρθα Αράπη (υψίφωνος). 24/4 Εθνική Πινακοθήκη: Χορωδία της ΕΡΤ, σε διεύθυνση Αντώνη Κοντογεωργίου. 26/4 Μέγαρο Μουσικής: Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, σε μουσική διεύθυνση Θόδωρου Αντωνίου (οργάνωση συγκροτήματος Ιάκωβος Κονιτόπουλος), με σολίστ τους Αγγελική Καθαρίου (μεσόφωνος), Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μεσόφωνος), Δημήτρη Τραυλό (βιολοντσέλο), Βασίλη Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο), Νόνη Ιωαννίδου (απαγγελία). 27/4 Μέγαρο Μουσικής: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε μουσική διεύθυνση Βύρωνα Φιδετζή, με σολίστ την Αλεξάνδρα Νομίδου (πιάνο). 30/4 Μέγαρο Μουσικής: Ρεσιτάλ βιολιού - Αφιέρωμα σε συνθέτες των οποίων το έργο συνδέεται με το Εθνικό Ωδείο: Γιώργος Δεμερτζής (βιολί), Θανάσης Αποστολόπουλος (πιάνο).

Η «Μπερλινάλε» στην Αθήνα

«Interview» του Στιβ Μπουσέμι
«Interview» του Στιβ Μπουσέμι
Για τρίτη χρονιά οι Αθηναίοι μπορούν να γευτούν τη φεστιβαλική ατμόσφαιρα στο σημαντικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου. Φέτος θα μεταφερθεί αυτούσιο το πρωτοποριακό βερολινέζικο πνεύμα, μέσα από τα διάφορα τμήματά του.

Η εναρκτήρια ταινία του φεστιβάλ είναι το «Interview», του Στιβ Μπουσέμι. Αναφέρεται στον Ολλανδό σκηνοθέτη Τεό βαν Γκονγκ, ο οποίος άφησε ανολοκλήρωτο το έργο του, αφού δολοφονήθηκε από ισλαμιστές φονταμενταλιστές (Νοέμβρης 2004). Σ' αυτή την ταινία συγκρούεται ο κόσμος του πνεύματος με αυτόν της ομορφιάς, στα πρόσωπα ενός δημοσιογράφου και μίας σταρ, συμβολοποιώντας έτσι τον πόλεμο μεταξύ των δύο φύλων. Θέμα παγκόσμιο, διαχρονικό, που οδηγεί στην αλλοτρίωση του ανθρώπου και στην έλλειψη επικοινωνίας στη σημερινή κοινωνία.

Πολλές οι ταινίες σε αυτό το Φεστιβάλ, που έχουν χωριστεί σε διάφορα τμήματα: Διαγωνιστικό, «Πανόραμα», Φόρουμ, Σύγχρονου Γερμανικού Κινηματογράφου, Παγκόσμιες ανακαλύψεις, Ρετροσπεκτίβα, Αφιέρωμα στον Αρθουρ Πεν, Κινηματογράφος για παιδιά. Ταινίες που μιλούν για τη γεύση.

Οι προβολές θα γίνουν στους κινηματογράφους «Αστυ», «Δαναός» 1 και 2 και «Μικρόκοσμος», από τις 19 έως τις 26 του Απρίλη. Παράλληλες εκδηλώσεις και χάπενινγκ θα συμπληρώνουν τη φεστιβαλική εκδήλωση, που γίνεται σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Βερολίνου, τη γερμανική πρεσβεία, το Δήμο Αθηναίων και το Ινστιτούτο «Γκαίτε».


Γιάννης ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Στάση εργασίας στο ΥΠΠΟ

Σε στάση εργασίας (12-3 μ.μ.) προχωρά σήμερα ο Ενιαίος Σύλλογος Εργαζομένων Αττικής - Στερεάς και Νήσων του ΥΠΠΟ, διαμαρτυρόμενος για τη μεταστέγαση του υπουργείου στις πρώην καπναποθήκες του «Κεράνη» (Ρέντης).

Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στη μεταστέγαση λόγω της ακαταλληλότητας έως και επικινδυνότητας του κτιρίου για εργαζομένους και κοινό, της προβληματικής συγκοινωνιακής σύνδεσης και της μεγαλύτερης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης της περιοχής, από το νέο μεγάλο όγκο οχημάτων που θα προκύψει.

Επιπλέον, ο Σύλλογος εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση στην «εκδίωξη των Εφοριών Αρχαιοτήτων από τα ιδιόκτητα νεοκλασικά κτίρια γύρω από την Ακρόπολη και την ανάθεση της εκμετάλλευσής τους στα ιδιωτικά συμφέροντα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ