ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Φλεβάρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Καταρρέουν μνημεία στις Μυκήνες

Οι βουλευτές του ΚΚΕ, Λέων Αυδής και Αποστόλης Τασούλας,με ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού θέτουν θέμα για ένα σοβαρότατο γεγονός που είδε το φως της δημοσιότητας και το οποίο είναι χαρακτηριστικό για την κατάσταση ακόμη και κορυφαίων αρχαιοτήτων μας και... αποδεικτικό της περιλάλητης "φροντίδας" των κυβερνώντων σ' αυτό τον τόπο για την αρχαιολογική μας κληρονομιά. "Φροντίδα" που αποδίδει στο "έλεος" της φύσης και του χρόνου, σε μερικές περιπτώσεις στις διαθέσεις των αρχαιοκαπήλων και τελευταία στα συμφέροντα "φιλάρχαιων χορηγών" αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. "Φροντίδα", με αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις - λ. χ. θα προχωρούσε η κατασκευή Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο οικόπεδο της Ρηγίλλης, αν δε διέρρεε έστω καθυστερημένα η αποκάλυψη του αρχαίου Λυκείου και δεν ξεσηκώνονταν ακόμα και διεθνείς διαμαρτυρίες για την επιχειρούμενη "ταφή" το Λυκείου στα υπόγεια του μουσείου - την ολοσχερή καταστροφή αρχαιοτήτων. Τονίζουν, λοιπόν, οι κομμουνιστές βουλευτές:

"Πρόσφατα δημοσιεύτηκε σε κυριακάτικη εφημερίδα η είδηση της κατάρρευσης θολωτών τάφων των Ατρειδών και τμημάτων κεντρικού μνημείου της Ακρόπολης Μυκηνών.Η τραγική αυτή εξέλιξη φέρνει στο φως για άλλη μια φορά την προχειρότητα προγραμματισμού συντήρησης αρχαιοτήτων, την έλλειψη ευθύνης από το ΥΠΠΟ και τη λειψή χρηματοδότηση του προγράμματος συντήρησης αρχαιοτήτων.Είναι ενδεικτικό ότι παρ' όλες τις προειδοποιήσεις των αρμοδίων φορέων για τις επερχόμενες καταστροφές στο συγκεκριμένο χώρο, το ΥΠΠΟ αδιαφόρησε".

Οι Λ. Αυδής και Α. Τασούλας ρωτούν τον υπουργό: Ποια μέτρα θα πάρει για τη συντήρηση των αρχαιοτήτων; Πώς και πότε προγραμματίζει να αποκαταστήσει τις ζημιές που έγιναν στις Μυκήνες και να προφτάσει ακόμα πιο δυσάρεστες εξελίξεις;Αν είναι στις προθέσεις του υπουργείου να αυξήσει τις δαπάνες για τη συντήρηση αρχαιοτήτων;

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Θύμα της και η καλλιτεχνική φωτογραφία

Με ανοιχτή επιστολή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού φωτογραφικά σωματεία και λέσχες καταγγέλλουν τις διαδικασίες διοργάνωσης μεγάλης έκθεσης φωτογραφίας υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ, στα πλαίσια της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", με το "βαρύγδουπο και αναληθή", όπως το χαρακτηρίζουν, τίτλο: "Η νέα ελληνική φωτογραφία 1975 - '95",για την οποία οι διοργανωτές της έδωσαν χτες στη Θεσσαλονίκη συνέντευξη Τύπου.

"Απαράδεκτη, μονόπλευρη και αντιδεοντολογική",χαρακτηρίζουν οι φωτογραφικοί φορείς την όλη διαδικασία, την οποία πληροφορήθηκαν από δημοσιεύματα του Τύπου, τρεις μέρες πριν από τα εγκαίνιά της! Οι καταγγελίες επικεντρώνονται, πρώτον: Στον αδιαφανή χαρακτήρα της επιλογής των εκτιθέμενων έργων από τον επιμελητή της έκθεσης,ο οποίος ορίστηκε από το ΥΠΠΟ. Δεύτερον: Στο γεγονός ότι ο ίδιος επιμελητής,στον οποίο έχουν ανατεθεί ήδη τρεις μεγάλης εμβέλειας διοργανώσεις από το ΥΠΠΟ στη διάρκεια ενός χρόνου, φροντίζει πάντοτε "να συμπεριλάβει και τον εαυτό του στους επιλεγμένους φωτογράφους, σε αντίθεση με τη συνήθη πρακτική των επιμελητών εκθέσεων".Τρίτον: Στον αποκλεισμό σημαντικών Ελλήνων φωτογράφων, καθώς και ολόκληρων χώρων της φωτογραφίας "με αξιόλογους και διεθνώς βραβευμένους εκπροσώπους, όπως η εφαρμοσμένη δημιουργική φωτογραφία, το φωτορεπορτάζ, οι ενώσεις, λέσχες και άλλοι χώροι καλλιτεχνικής φωτογραφίας...".

Ως αποτέλεσμα της παραπάνω μεθόδευσης, ο τίτλος της έκθεσης "είναι παραπλανητικός, διότι υποδηλώνει (...) ότι οι φωτογράφοι που επιλέχτηκαν, αντιπροσωπεύουν ό,τι καλύτερο και δημιουργικότερο διαθέτει σήμερα η ελληνική φωτογραφία",ενώ με τον κατάλογο των 400 σελίδων που τη συνοδεύει, "οι Ελληνες και ξένοι μελετητές θα παραπληροφορηθούν προς όφελος μιας συγκεκριμένης "ομάδας"",η οποία ουσιαστικά κάνει ομαδική έκθεση υπό τον τίτλο της παραπάνω διοργάνωσης.

Τέλος, οι φορείς τονίζουν ότι η έλλειψη στοιχειώδους διαφάνειας στη διαδικασία της επιλογής και στη διαχείριση των χρημάτων,σε μια εκδήλωση με την οικονομική υποστήριξη του ΥΠΠΟ και με "την ηθική καταξίωση της κρατικής αναγνώρισης, θέτει τέρμα στην ανοχή απέναντι στην εξαγγελθείσα "Εθνική Πολιτική για την Καλλιτεχνική Φωτογραφία",της οποίας απαιτείται ριζική αναθεώρηση από μια επιτροπή, στην οποία να εκπροσωπούνται όλοι οι κλάδοι, οι φορείς και οι τάσεις της ελληνικής φωτογραφίας και η οποία να βάλει τις βάσεις για μια πραγματικά ΕΘΝΙΚΗ πολιτική".

Την επιστολή υπογράφουν έξι συνδικαλιστικοί φορείς και ενώσεις φωτογράφων, λέσχες και καλλιτεχνικές ομάδες του χώρου της φωτογραφίας.Θα ήταν μάταιο αν περιμέναμε κάποια απάντηση από το ΥΠΠΟ, ως ένα ελάχιστο δείγμα ευαισθητοποίησης;

Ιστορία "αποχαιρετισμού"

"Ρομαντισμός" τιτλοφορείται η παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού,που ανεβαίνει αύριο στο "Ιλίσια - Στούντιο".Η παράσταση - αποχαιρετισμός του θιάσου "Διπλούς Ερως" στο φιλόξενο "Ιλίσια - Στούντιο",πριν ο "Διπλούς Ερως" εγκατασταθεί στο νέο θέατρο "Θησείον",ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού,μουσική Δημήτρη Καμαρωτού,αποσπάσματα κειμένων των Γ. Βέλτσου, Ευριπίδη, Μ. Μαρκίδη, Ζ. Λακάν, Κ. Γεωργιάδη, Μπ. Στράους,και αυτοβιογραφικά των ηθοποιών, ανέκδοτα τραγούδια από αυτοσχεδιασμούς τους, και επιχειρεί επαναπροσδιορισμό της σχέσης μουσικής - δράματος. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Αντζελας Μπρούσκου.Παίζουν: Σάσα Κρίτση, Αμαλία Μουτούση, Αριέτα Μουτούση, Νατάσα Σανίκα,η δημοσιογράφος Ελένη Πετάση και τα μέλη της "Μικρής Συντεχνίας" θεατρολόγων - σκηνοθετών: Ρένα Ανδρεαδάκη, Μαρία Απλαδά, Δέσποινα Γεωργακοπούλου, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Μαρία Χατζηχριστοδούλου.

Με την ευκαιρία αυτή, ο "Διπλούς Ερως" κυκλοφόρησε σε διπλό CD τις "Ιστορίες αποχαιρετισμού" του Δημήτρη Καμαρωτού,με μουσικές από τις παραστάσεις των τελευταίων πέντε χρόνων.

Συγκεντρωτισμός και αδιαφάνεια

Για "απαράδεκτο συγκεντρωτισμό, αδιαφάνεια και κακοδιαχείριση",καταγγέλλει τον διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ο Βαγγέλης Δημητρίου,μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ, με ανακοίνωσή του στον Τύπο. "Ο διευθυντής του Φεστιβάλ επιμένει να αντιμετωπίζει την Οργανωτική Επιτροπή ως ανασταλτικό παράγοντα και όχι ως συμπαραστάτη, με αποτέλεσμα να ενισχύει τη σημερινή "ντε φάκτο" εξουδετέρωσή της, αφού ο ρόλος της εξαντλείται στην επικύρωση των ήδη αποφασισθέντων και, πιο πέρα, στην αυριανή κατάργησή της",αναφέρει η καταγγελία. Αφορμή για την ανακοίνωση στάθηκε η παράδοση του φακέλου πεπραγμένων στα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής, μόλις τρεις μέρες πριν από την προγραμματισμένη συνεδρίασή της, καθώς και η άρνηση παροχής στοιχείων του προϋπολογισμού.Αυτά, καθώς και η έλλειψη επαρκών εξηγήσεων για τα οικονομικά στοιχεία "οδηγούν στο συμπέρασμα ότι μέσα από την αδιαφάνεια προσπαθούν να καλύψουν την κακοδιαχείριση της πρόσφατης διοργάνωσης",τονίζει ο Β. Δημητρίου.

Απεργία επ' αόριστον στο ΥΠΠΟ

Τη συνέχιση επ' αόριστον της απεργίας των υπαλλήλων του ΥΠΠΟ αποφάσισε, χτες, η ΠΟΣΥΠΠΟ ύστερα από συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Η απεργία συνεχίζεται στους ίδιους χώρους (Ακρόπολη, Λευκός Πύργος, Βυζαντινό και Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Γραμματεία Κεντρικής Υπηρεσίας και Γραφείο Επιταγών), αλλά σύμφωνα και με προχτεσινές δηλώσεις του προέδρου της ΠΟΣΥΠΠΟ, Π. Σταθουλόπουλου,πολύ σύντομα θα διευρυνθεί.

Χτες, λίγο πριν την έναρξη της συνεδρίασης, ο υπουργός Πολιτισμού είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Σταθουλόπουλο, η οποία όμως δεν κατέληξε πουθενά. Ο Ε. Βενιζέλος επέμεινε στη θέση ότι θα ζητήσει τη διατήρηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας εάν και εφόσον διατηρηθούν κι άλλα επιδόματα σε άλλα υπουργεία.

Στο μεταξύ, οι απεργοί αναμένουν τα ασφαλιστικά μέτρα, αφού ήδη ο υπουργός Πολιτισμού έχει ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες για να κριθεί η απεργία "παράνομη και καταχρηστική"!

Ευρήματα 6.000 χρόνων

Ενα ταφικό αγγείο του 6200 π. Χ.,που περιέχει το σκελετό ενός νεογνού και θεωρείται ως το πιο πρώιμο στον κόσμο και ένα μακρόστενο οστέινο αντικείμενο που χρονολογείται από το 6000 π. Χ., διεκδικώντας τον τίτλο του αρχαιότερου μουσικού οργάνου στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή,ανακαλύφθηκαν στον οικισμό του Αξού Α στα Γιαννιτσά,κατά τη διάρκεια ανασκαφών που διενεργεί από το καλοκαίρι στην περιοχή η ΙΖ' Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Αυτά ανακοίνωσε ο αρχαιολόγος Παναγιώτης Χρυσοστόμου στο Αρχαιολογικό Συνέδριο που πραγματοποιείται στο ΑΠΘ και το οποίο λήγει σήμερα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ