Οι κινήσεις που αποφάσισε χτες η Διυπουργική Επιτροπή
Την κατάθεση νομοσχεδίου στη Βουλή έως τον ερχόμενο Φλεβάρη, με το οποίο θα τροποποιείται δραστικά το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, ώστε να επιτραπεί να τσιμεντοποιηθούν ελεύθεροι χώροι και να χωρέσουν διάφορες ολυμπιακές εγκαταστάσεις, αποφάσισε χτες η Διυπουργική Επιτροπή για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, που συνεδρίασε με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων.
Οπως είναι γνωστό, οι ειδικές ολυμπιακές εγκαταστάσεις δεν προβλέπονται από το Ρυθμιστικό (νόμος 1515/85). Τώρα εκδηλώνεται βιασύνη στη χωροθέτησή τους με την αλλαγή του νόμου, ώστε να επισπευστεί η διανομή της "πίτας" των έργων στους διάφορους ιδιώτες που θα τα κατασκευάσουν και θα τα νέμονται για μερικές δεκαετίες.
Τα έργα που θα κάνουν άνω - κάτω το Ρυθμιστικό της πρωτεύουσας είναι τα εξής: Το Ολυμπιακό χωριό στο Μενίδι και στις παρυφές της Πάρνηθας, το Κέντρο Ιστιοπλοϊας στον Αγιο Κοσμά, με την κατασκευή μάλιστα νησίδας, το Κέντρο Κωπηλασίας στον υδροβιότοπο του Σχινιά, το Κέντρο Πολιτισμού και Αθλητισμού στον Ιππόδρομο Καλλιθέας, οι Αθλητικές Εγκαταστάσεις (σκοποβολή κ.ά.) στον Ασπρόπυργο, το Γυμναστήριο στη Δραπετσώνα, το Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο και οι Αθλητικές Εγκαταστάσεις στην παραλία του Φαλήρου.
Παράλληλα και σταδιακά, μέχρι τον Απρίλη του 2000, αποφασίστηκε να κατατεθούν στη Βουλή όλες οι υπόλοιπες νομοθετικές ρυθμίσεις που απαιτούνται για να εξασφαλιστεί η τυπική νομιμότητα των χωροθετήσεων, όπως αλλαγές των Πολεοδομικών Σχεδίων του Μενιδίου και της Καλλιθέας, το Προεδρικό Διάταγμα για τις χρήσεις γης στην παραλία από το Φάληρο μέχρι το Κορωπί, οι προεγκρίσεις κάθε μιας των χωροθετήσεων, οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων κλπ.
Ειδική περίπτωση είναι αυτή του Κωπηλατοδρομίου στο Σχινιά, ο οποίος είναι νομοθετικά προστατευόμενος ως υδροβιότοπος. Για τη χωροθέτηση αυτή αποφασίστηκε η κατάθεση έως το Νοέμβρη Προεδρικού Διατάγματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας με περιεχόμενο (άκουσον, άκουσον) την... "προστασία της περιοχής σε συνδυασμό με τις αθλητικές εγκαταστάσεις"!
Αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους για την κατασκευή της Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού σε σήραγγα, αντί για την επιφανειακή χάραξη που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ, δηλώνουν με κοινή ανακοίνωσή τους η Επιτροπή Αγώνα για τη Διάσωση του Υμηττού,ο Δήμος Αγίας Παρασκευής και πολλοί φορείς της περιοχής. Παράλληλα, κάνουν "έκκληση προς τους υπεύθυνους και όλους όσοι θα συμβάλουν στις αποφάσεις τους, να λάβουν υπόψη τους τη λύση της σήραγγας, η οποία, χωρίς να είναι ακριβότερη, λύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα και ταυτόχρονα διασώζει το μοναδικό πνεύμονα της Αττικής και το βουνό συνολικά".
Οπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, "ο Υμηττός γλίτωσε προσωρινά από τις καταστροφικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού και τις καταστροφικές συνέπειες των πλημμυρών που έπληξαν την Αττική και πολλές άλλες περιοχές της χώρας. Ωστόσο, συνεχίζει η ανακοίνωση, η προτεινόμενη "λύση" - του ΥΠΕΧΩΔΕ - για επιφανειακή χάραξη της λεωφόρου, πρόκειται να δώσει το τελειωτικό χτύπημα κατά του τελευταίου δάσους της Αττικής".
"Η περίοδος που διανύουμε είναι σημαντική για τον Υμηττό. Η σωτηρία της μοναδικής πλέον πηγής οξυγόνου για το Λεκανοπέδιο είναι εκ των πραγμάτων επιβεβλημένη. Ο Υμηττός δεν ανήκει μόνο στις παρούσες αλλά και στις μέλλουσες γενιές, δεν είναι οικόπεδο προς αντιπαροχή, αλλά πολύτιμος πόρος ζωής. Η αρμονική συνύπαρξη πόλης και φύσης είναι κανόνας που θέλει σεβασμό και σωφροσύνη. Καταλαβαίνουμε την ανάγκη περιφερειακού δρόμου και υπάρχει λύση που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον", τονίζουν οι φορείς.
Την επιστολή υπογράφουν ο Δήμος Αγίας Παρασκευής,η Επιτροπή Αγώνα για τη Διάσωση του Υμηττού,το Συντονιστικό Φορέων για την Προστασία του Υμηττού,η Ενωση Συλλόγων Γονέων Αγίας Παρασκευής και Σύλλογοι Γονέων,ο Εξωραϊστικός Σύλλογος "Αγιος Γιάννης",η Ενωση Επαγγελματιών Εμπόρων Βιοτεχνών Αγ. Παρασκευής (ΕΝΕΒΑΠ), ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων Ανατολικής Αττικής,η Περιφερειακή Επιτροπή ΕΕΣ Αγ. Παρασκευής,η Τοπική Εφορεία Προσκόπων Αγ. Παρασκευής,το Σώμα Ελληνίδων Οδηγών ΤΤ Αγ. Παρασκευής,μαθητικές κοινότητες,οι Σύλλογοι Σπουδαστών και Εκπαιδευτικού προσωπικού των σχολών PIERCE και DEREE,ο Σύλλογος "Αγ. Κοσμάς ο Αιτωλός",ο Περιβαλλοντικός - Αναπτυξιακός Σύλλογος Αγ. Παρασκευής και η Εταιρεία Μελέτης και Προβολής Προβλημάτων Αγ. Παρασκευής.
Πριν ακόμη αποκατασταθεί η κακοτεχνία που προκάλεσε την κατολίσθηση στη Μαλακάσα, το ΥΠΕΧΩΔΕ, σε συνεργασία με τον εργολάβο που ανέλαβε το έργο της αποκατάστασης (θα στοιχίσει 5 δισ. δρχ. περίπου), αποφάσισε να επανέλθει η κυκλοφορία των οχημάτων, που τώρα διεξάγεται από παρακαμπτηρίους, στον αυτοκινητόδρομο!
Οπως αναφέρει χτεσινή ανακοίνωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, "μετά από τη σύμφωνη γνώμη των μελετητών αποκατάστασης της περιοχής, της αναδόχου κοινοπραξίας κατασκευής του έργου, την ολοκλήρωση ορισμένων αναγκαίων εργασιών και τηρούμενων ασφαλώς των δεσμεύσεων, που υπάρχουν σχετικά με την ευστάθεια της περιοχής και της οδικής ασφάλειας, επανέρχεται από την Παρασκευή 22 Ιανουαρίου η κυκλοφορία των οχημάτων στο τμήμα αυτό του αυτοκινητοδρόμου"...
Οπως διευκρινίζει πάντως το ΥΠΕΧΩΔΕ, όσο θα διαρκούν οι εργασίες αποκατάστασης, η κυκλοφορία των οχημάτων θα περιορίζεται σε δύο λωρίδες και τη βοηθητική ανά κατεύθυνση.
Μια νέα τακτική φαίνεται πως ακολουθεί πλέον η κυβέρνηση και το ΥΠΕΧΩΔΕ στην ανάθεση των δημοσίων έργων, προκειμένου να μειώσει τις καθυστερήσεις για την ολοκλήρωσή τους. Αποφάσισε, συγκεκριμένα, να δίνει στους εργολάβους και "μπόνους γρήγορης εκτέλεσης"!
Η αρχή γίνεται από το έργο της Κακιάς Σκάλας, αρχικού προϋπολογισμού 60 δισ. δρχ., η σύμβαση για την κατασκευή της οποίας υπογράφηκε χτες και προβλέπει ότι οι εργολάβοι θα πάρουν επιπλέον 1,5 δισ. δρχ. ως "μπόνους", αν ολοκληρώσουν το έργο σε τρία αντί των τεσσάρων χρόνων που απαιτούνται...
Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ
Το θέμα της καταστροφής τμήματος του Πεδίου του Αρεως από τον καναλάρχη Κυριακού επαναφέρουν στη Βουλή με Ερώτηση που απευθύνουν προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ οι βουλευτές του ΚΚΕ Μπάμπης Αγγουράκης και Ορέστης Κολοζώφ.
"Αδιαφορώντας για την κοπή δέντρων, την καταστροφή του πράσινου και την τσιμεντοποίηση σημαντικού τμήματος του Πεδίου του Αρεως - τονίζουν οι βουλευτές - η κυβέρνηση διευκολύνει τα επιχειρηματικά σχέδια στο χώρο του Κλασικού Αθλητισμού του εφοπλιστή και ιδιοκτήτη του ραδιοτηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤΕΝΝΑ κ. Μ. Κυριακού. Ετσι, για περισσότερο από τρεις μήνες τώρα και παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες των κατοίκων της περιοχής, η κυβέρνηση δεν πήρε κανένα μέτρο για να σταματήσουν η κοπή των δέντρων και οι μεγάλης έκτασης οικοδομικές εργασίες ανέγερσης αθλητικών εγκαταστάσεων στο χώρο που έχει παραχωρηθεί στον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο".
"Σε μια ολοφάνερη προσπάθεια δημιουργίας προπετάσματος καπνού - επισημαίνουν οι βουλευτές - η Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων, όπως προκύπτει από την απάντηση του ΥΠΕΧΩΔΕ στην Ερώτηση 4834/8 - 12 - 1998, επέβαλε πρόστιμο 8,72 εκατ. δρχ. για την ανέγερση και 1,24 εκατ. δρχ. το χρόνο για όσο διάστημα διατηρηθούν τα αυθαίρετα".
Επίσης - αναφέρουν οι βουλευτές - με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Κατοίκων της περιοχής καταγγέλλει για την επιβολή προστίμου 18 εκατ. δρχ., με την οποία "καθαρίζει" ο μεγαλοκαναλάρχης. Στη σχετική απόφασή της η Πολεοδομία "ξέχασε" να συμπεριλάβει και τη μεγαλύτερη κατασκευή, δηλαδή το κλειστό γήπεδο μπάσκετ σε ένα χώρο διαστάσεων 27 επί 78 μέτρων...
Οι βουλευτές του ΚΚΕ καταλήγουν ρωτώντας τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ: Ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε να συμπεριληφθούν στις σχετικές αποφάσεις της Πολεοδομίας όλες οι αυθαίρετες κατασκευές που έγιναν στο Πεδίον του Αρεως, πότε αυτές θα κατεδαφιστούν και τι πρόκειται να γίνει και πότε προκειμένου να αποκατασταθούν στο μέτρο του δυνατού οι καταστροφές που έγιναν στο πράσινο της περιοχής;
Τη δυνατότητα στις νέες δημοτικές αρχές να καθορίσουν οι ίδιες τα δημοτικά τέλη, προσφέρει, ουσιαστικά, απάντηση - με τη μορφή εγκυκλίου - του υπουργείου Εσωτερικών, σε σχετική ερώτηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Στην απάντηση ορίζεται χαρακτηριστικά πως "τα δημοτικά τέλη θα πρέπει να επικυρωθούν με νέα απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων".
Η ερώτηση της Περιφέρειας προς το αρμόδιο υπουργείο προέκυψε μετά από σχετικό αίτημα δήμων της περιοχής - ανάμεσα σε αυτούς και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή του οποίου είχε αποφασίσει 18% αύξηση στα δημοτικά τέλη - σχετικά με τη δυνατότητά τους να αποφασίσουν διαφορετικά δημοτικά τέλη απ' αυτά που όριζε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Στην ουσία, δηλαδή, η εν λόγω εγκύκλιος του υπουργείου τονίζει πως τα δημοτικά τέλη που αποφάσισε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν είναι δεσμευτικά για τη νέα.
Με δεδομένο ότι οι δήμοι είχαν από πάντα την ευχέρεια να αναπροσαρμόσουν τα δημοτικά τους τέλη, η σχετική εγκύκλιος του υπουργείου αφορά περισσότερο τους νέους, συνενωνόμενους, δήμους του "Καποδίστρια", όπου δεν υπήρχε προηγούμενη Δημοτική Αρχή.
Πάντως, οι νέοι αυτοί δήμοι υποχρεούνται να καταρτίσουν τον προϋπολογισμό τους μέχρι και τις 28 Φλεβάρη του 1999, λαμβάνοντας υπόψη τις αποφάσεις των καταργούμενων Δημοτικών ή Κοινοτικών Συμβουλίων για την επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών.