ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σε αστρονομικά ύψη τα καταναλωτικά δάνεια

Στον πάτο οι καταθέσεις ιδιωτών που φέτος, για πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες, σημειώνουν μείωση σε απόλυτα ποσά

Για πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες οι ιδιωτικές καταθέσεις ταμιευτηρίου και προθεσμίας σημειώνουν συνεχή πτώση έναντι των καταθέσεων που υπήρχαν το Δεκέμβρη του προηγούμενου χρόνου, ενώ επίσης για πρώτη φορά στα χρονικά της χώρας οι οφειλές των πολιτών προς τις τράπεζες από διάφορα καταναλωτικά δάνεια, έφτασαν το αστρονομικό ποσό των 838,9 δισεκατομμυρίων δραχμών. Τα στοιχεία αυτά, που δείχνουν από μία ακόμα σκοπιά τις επιπτώσεις που έχει για τα λαϊκά εισοδήματα η ασκούμενη από την κυβέρνηση οικονομική πολιτική, περιέχονται στο Δελτίο Οικονομικής Συγκυρίας της Τράπεζας της Ελλάδας που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα.

Το σύνολο των ιδιωτικών καταθέσεων προθεσμίας και ταμιευτηρίου σε όλες τις εμπορικές τράπεζες και τα άλλα πιστωτικά ιδρύματα στο τέλος του Σεπτέμβρη ήταν 15,95 τρισεκατομμύρια δραχμές. Με δεδομένο ότι στα τέλη του περασμένου Δεκέμβρη οι αντίστοιχες καταθέσεις ήταν 16,65 τρισεκατομμύρια, είναι εμφανές ότι λόγος γίνεται για μείωση που φτάνει το 4,2%! Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τις αυξομειώσεις που κατά καιρούς παρουσιάζονται σ' αυτές τις κατηγορίες των καταθέσεων, όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαμε μια συνεχή ανοδική τους πορεία, ενώ μείωση υπήρχε μόνο στους ρυθμούς που αυξάνονταν οι καταθέσεις αυτές. Ποτέ όμως μέχρι σήμερα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Τράπεζας Ελλάδας, δεν είχαμε μείωσή τους και στους εννιά μήνες του χρόνου μέχρι το Σεπτέμβρη. Οπως σημειώνουν αρμόδιοι παράγοντες ένα μέρος των ιδιωτικών καταθέσεων στις τράπεζες μεταφέρθηκε μέσα στο χρόνο σε άλλες μορφές "τοποθετήσεων" και κύρια στο Χρηματιστήριο της Αθήνας ή σε διάφορα Αμοιβαία Κεφάλαια, γεγονός που δεν είναι άσχετο με την ιδιαίτερα σημαντική διαφήμιση που έγινε από το σύνολο των Μέσων Ενημέρωσης. Ωστόσο, η εξέλιξη είναι άμεσα συνδεδεμένη και με τις σωρευτικές επιπτώσεις που έχει στα λαϊκά εισοδήματα η εφαρμοζόμενη πολιτική και η συνεχής μείωση των εισοδημάτων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε αντίθεση με τα αρνητικά ποσοστά φέτος, το 1994 οι καταθέσεις είχαν αυξηθεί 22,3%, το 1995 σχεδόν 15% και πρόπερσι 12,9%. Η πτωτική τάση εκείνων των χρόνων συνεχίστηκε και το 1997, όταν οι καταθέσεις αυξήθηκαν μόλις 8,8%.

Αμεση σχέση με το παραπάνω έχουν και τα στοιχεία που αφορούν τα καταναλωτικά δάνεια που έχουν δοθεί από το σύνολο των τραπεζών. Πιο σωστά, όχι τα δάνεια που έχουν δοθεί, αλλά το ανεξόφλητο υπόλοιπό τους, το οποίο το Σεπτέμβρη ήταν 838,9 δισ. δραχμές, ποσό που είναι κατά 21,9% μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του περασμένου Δεκέμβρη. Αντιστρόφως ανάλογα με την πορεία των καταθέσεων εξελίχθηκαν όλα τα τελευταία χρόνια οι ρυθμοί αύξησης των δανείων που δίνουν οι τράπεζες για καταναλωτικούς σκοπούς. Εδώ περιλαμβάνονται τα χρέη από πιστωτικές κάρτες, τα λεγόμενα προσωπικά δάνεια, τα δάνεια για την αγορά ΙΧ, όπως επίσης και τα λογής - λογής καταναλωτικά δάνεια, που χορηγούν οι τράπεζες και τα οποία εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων που έχει η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων γνωρίζουν μια πρωτοφανή άνθηση. Στο σχετικό πίνακα φαίνονται οι ραγδαίοι ρυθμοί αύξησης αυτών των δανείων που μέσα σε μια πενταετία έχουν αυξηθεί τουλάχιστον κατά 561%!

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Από 4 τράπεζες η διάθεση του "τελόσημου"

Οι ΙΧήδες και κάτοχοι άλλων οχημάτων, θα κληθούν στις επόμενες μέρες να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας από 1 Δεκέμβρη μέχρι 1 Φλεβάρη

Αρχίζει στις επόμενες μέρες η αποστολή των ειδικών σημειωμάτων της Εφορίας, με τα οποία θα καλούνται οι φορολογούμενοι - κάτοχοι επιβατικών και άλλων οχημάτων - να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας στο διάστημα από 1 Δεκέμβρη 1998 μέχρι 1 Φλεβάρη 1999. Σύμφωνα με σχετική υπουργική απόφαση, οι κάτοχοι επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών ιδιωτικής χρήσης και άλλων οχημάτων, από τη στιγμή που θα πάρουν τη σχετική ειδοποίηση, θα μπορούν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας και να παραλάβουν το "ειδικό αυτοκόλλητο σήμα κυκλοφορίας", από τις τράπεζες Αγροτική, Εθνική, Ιονική και ALPHA Πίστεως.

Η δαπάνη του προϋπολογισμού, που θα προκληθεί από την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να αναθέσει την είσπραξη των τελών κυκλοφορίας στις τράπεζες, θα ανέλθει στο ποσό των 630 εκατ. δραχμών. Συγκεκριμένα, οι τράπεζες θα εισπράττουν για τη διάθεση κάθε σήματος το ποσό των 300 δραχμών (μαζί με το ΦΠΑ). Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, εκτιμά ότι φέτος θα διατεθούν από τις τράπεζες συνολικά 2.100.000 αυτοκόλλητα σήματα, εκτός από τα σήματα που θα διατεθούν απευθείας από τις εφορίες.

Το "τελόσημο" - δηλαδή τα αυτοκόλλητα σήματα που βεβαιώνουν ότι οι ΙΧήδες έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας 1999 - διακρίνονται σε 7 κατηγορίες, αντί 5 που ήταν πρόπερσι, αφού πέρσι δημιουργήθηκαν δύο νέες κατηγορίες μετά την κατάργηση της απαλλαγής που ίσχυε για οχήματα (μοτοσικλέτες) από 51 μέχρι 785 κυβικά. Οι τελευταίοι - που πλήρωσαν πρόπερσι 2.000 δρχ. για την προμήθεια του σήματος - πληρώνουν από πέρσι αυξημένο από 100% μέχρι και 400% το "τελόσημο"!

Ειδικότερα, οι κατηγορίες των τελών κυκλοφορίας, που θα κληθούν να πληρώσουν οι ΙΧήδες - το αργότερο μέχρι 1 Φλεβάρη - είναι οι εξής:

  • 2.000 δραχμές, για τα απαλλασσόμενα από τα τέλη κυκλοφορίας οχήματα (μέχρι 50 κυβικά).
  • 4.000 δραχμές, για οχήματα κυλινδρισμού, κινητήρα από 51 μέχρι 300 κυβικά εκατοστά, έναντι 2.000 δρχ. που ήταν πριν (καθώς και η παραπάνω κατηγορία απαλλασσόταν από τέλη κυκλοφορίας). Δηλαδή οι κάτοχοι οχημάτων αυτής της κατηγορίας θα κληθούν φέτος να πληρώσουν διπλάσια τιμή σε σχέση με πέρσι για την προμήθεια του ειδικού σήματος.
  • 10.000 δραχμές, για οχήματα από 301 μέχρι 785 κυβικά (3 - 5 φορολογήσιμοι ίπποι), έναντι 2.000 δρχ. που πλήρωναν πέρσι (καθώς απαλλάσσονταν από τέλη κυκλοφορίας). Πρόκειται δηλαδή για αύξηση κατά 400%.
  • 25.000 δραχμές για οχήματα από 786 μέχρι 1.357 κυβικά (6 - 9 ίπποι).
  • 45.000 δραχμές, για οχήματα από 1.358 μέχρι 1.928 κυβικά (10 - 13 ίπποι).
  • 100.000 δραχμές, για οχήματα από 1.929 μέχρι 2.357 κυβικά (14 - 16 ίπποι).
  • 130.000 δραχμές, για οχήματα από 2.358 κυβικά και πάνω (17 ίπποι και πάνω).
Δάνειο 30,6 δισ. στον ΟΑΣΑ

Δάνειο συνολικού ύψους 30.630 εκατ. δραχμών παίρνει ο ΟΑΣΑ από την Εθνική Τράπεζα Επενδύσεων Βιομηχανικής Αναπτύξεως (ΕΤΕΒΑ), προκειμένου να καλύψει τις λειτουργικές και επενδυτικές ανάγκες των συγκοινωνιακών φορέων. Η εκταμίευση του δανείου - δηλαδή η χορήγηση των χρημάτων από την ΕΤΕΒΑ στον ΟΑΣΑ - θα γίνει τμηματικά μέχρι 31 Γενάρη 1999 και η αποπληρωμή του δανείου θα πρέπει να γίνει σε πέντε ισόποσες εξαμηνιαίες δόσεις. Το επιτόκιο του δανείου, που θα είναι κυμαινόμενο, ορίστηκε στο ύψος του ATHIBOR 6 μηνών, προσαυξημένο κατά 0,45%. Η πρώτη δόση αποπληρωμής του δανείου θα καταβληθεί 36 μήνες μετά την εκταμίευση του τραπεζικού δανείου στον ΟΑΣΑ.

Για τη χορήγηση του συγκεκριμένου δανείου στον ΟΟΣΑ, η ΕΤΕΒΑ ζήτησε και απέσπασε την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, ότι σε περίπτωση που ο ΟΟΣΑ δεν πληρώνει στην ώρα του τις τοκοχρεολυτικές δόσεις, τα σχετικά ποσά θα τα πληρώνει το ελληνικό δημόσιο. Η σχετική απόφαση δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1168/Β/9 - 11 - 98).

Δημοπρασία 15ετών ομολόγων (σε άυλη μορφή) θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη 24 Νοέμβρη, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών. Τα ομόλογα αυτά αποτελούν επανέκδοση αυτών που είχαν πρωτοεκδοθεί στις 20 Μάη του 1998, έχουν σταθερό επιτόκιο 7,50% και το υπουργείο επιδιώκει να εισπράξει 250 δισ. δραχμές.

Ελληνοβουλγαρική συνάντηση

Θέματα που αφορούν την απλοποίηση των τελωνειακών διαδικασιών κατά τη διέλευση των συνόρων των δύο χωρών, την πάταξη του λαθρεμπορίου και τη διακίνηση των ναρκωτικών, συζήτησαν χθες στις Σέρρες οι υφυπουργοί Οικονομικών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας Γ. Δρυς και Π. Μίνεφ.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, στη συνάντηση συμφωνήθηκε η υπογραφή τον Γενάρη του 1999 συμφωνίας αμοιβαίας συνδρομής και συνεργασίας που θα αποτελέσει τη νομική βάση για ανταλλαγή πληροφοριών, την πάταξη του λαθρεμπορίου καθώς και λήψη μέτρων για το ξέπλυμα χρήματος.

Αναφέρεται επίσης ότι ο Βούλγαρος υφυπουργός δεσμεύτηκε να λάβει όλα τ' αναγκαία μέτρα, ώστε να περιοριστούν οι έλεγχοι και οι διαδικασίες που υφίστανται τα ελληνικά φορτηγά κατά τη διέλευσή τους από το έδαφος της χώρας του. Ο τελευταίος επίσης δεσμεύτηκε να μεταφέρει στην κυβέρνηση της χώρας του, την επιθυμία της ελληνικής πλευράς για την κύρωση της Σύμβασης που προβλέπει την αποφυγή της διπλής φορολογίας μεταξύ των δύο χωρών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ