ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΕΚΟ
Προθάλαμος για το ξεπούλημα ο ... "εκσυγχρονισμός"

Οι βουλευτές του ΚΚΕ κατήγγειλαν την τροπολογία, που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή και δίνει τη δυνατότητα στους αρμόδιους υπουργούς, να θέτουν εκτός των ρυθμίσεων του νόμου τις ΔΕΚΟ, που προορίζονται για ξεπούλημα

Προθάλαμος για το οριστικό ξεπούλημα των ΔΕΚΟ αποδεικνύεται πλέον και επίσημα ο νόμος, με την ψευδεπίγραφη ονομασία "για τον εκσυγχρονισμό των ΔΕΚΟ", που έφερε και ψήφισε η κυβέρνηση στη Βουλή το 1996. Πρόκειται για το νόμο 2414/97, που από την πρώτη στιγμή το ΚΚΕ είχε καταγγείλει ως ρύθμιση που απέβλεπε στη σαρωτική παράδοση των ΔΕΚΟ στην ιδιωτική πρωτοβουλία, μέσω της μετατροπής τους σε ανώνυμες εταιρίες και την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Το γεγονός ότι ο νόμος αυτός αποτελούσε απλώς το πρώτο στάδιο για το ξεπούλημα των ΔΕΚΟ, φαίνεται και από τροπολογία που κατατέθηκε προχτές στη Βουλή, σύμφωνα με την οποία τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών, εξαιρούνται από το καθεστώς του νόμου για τις ΔΕΚΟ. Οπως είναι γνωστό, σχεδόν το σύνολο των μετοχών της ΚΑΕ έχουν ήδη περιέλθει στην ιδιοκτησία της πολυεθνικής SARESCO, οι εκπρόσωποι της οποίας, όπως είναι φυσικό, δε θα έχουν πλέον υποχρέωση τη σύνταξη επιχειρηματικών σχεδίων, που θα υποβάλλονται στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Με την τροπολογία αποκαλύπτονται και όσα ψευδή υποστήριζαν κατά τη συζήτηση του νόμου για τις ΔΕΚΟ στη Βουλή οι κυβερνώντες, όταν απαντώντας στις καταγγελίες των βουλευτών του Κόμματος, ισχυρίζονταν ότι δεν πρόκειται να θιγεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς των επιχειρήσεων που εντάσσονται στο νόμο.

Εκφράζοντας την κατηγορηματική αντίθεση του ΚΚΕ, με τις απώτερες επιδιώξεις της κυβέρνησης, οι βουλευτές του Κόμματος Στρατής Κόρακας και Νίκος Γκατζής, κατήγγειλαν σαν σκανδαλώδη την τροπολογία, επισημαίνοντας πως με τη ρύθμιση αυτή, στην ουσία, "αναιρείται η ισχύς των διατάξεων του νόμου 2414/96". Με τη συγκεκριμένη τροπολογία, σημείωσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, "καταργείται παντελώς ο δημόσιος χαρακτήρας των ΚΑΕ ΑΕ", καθώς το ΔΣ θα εκλέγεται στο εξής από τη γενική συνέλευση των μετόχων (την πλειοψηφία των μετοχών κατέχουν ιδιώτες) και όχι όπως προέβλεπε ο νόμος 2414. Να θυμίσουμε, ότι ο νόμος 2414, όριζε πως η εκλογή του ΔΣ στα ΚΑΕ και γενικότερα στις ΔΕΚΟ, θα γίνεται από εκπροσώπους των μετόχων, εκπροσώπους των εργαζομένων, εκπρόσωπο της ΟΚΕ και εκπρόσωπο του δημόσιου. Και το πιο σημαντικό, ο ίδιος νόμος όριζε πως είναι υποχρεωτικό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος να προέρχονται από το δημόσιο και να λογοδοτούν σ' αυτό.

Με την ίδια τροπολογία, δίνεται η δυνατότητα στους συναρμόδιους υπουργούς να εξαιρούνται από το νόμο 2414 - και άρα από το δημόσιο τομέα - με μια απλή κοινή υπουργική απόφαση, και άλλες ΔΕΚΟ, που θα ιδιωτικοποιηθούν ή θα εισαχθούν στο χρηματιστήριο. Γεγονός που σημαίνει ότι θα έχουν την ίδια τύχη με τα ΚΑΕ. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η συγκεκριμένη τροπολογία κατατίθεται, ενώ οι αγοραστές των ΚΑΕ, δεν έχουν πληρώσει ακόμη δεκάρα, από το ποσό που δεσμεύτηκαν να πληρώσουν ότι επικυρώθηκε η ιδιωτικοποίησή τους...

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Λιτότητα και μετά την ΟΝΕ

Προκλητικές οι χτεσινές δηλώσεις της ηγεσίας του ΣΕΒ, που δεν έκρυψε ότι θα ήθελε ακόμη πιο αντιλαϊκό τον κρατικό προϋπολογισμό 1999

Η πολιτική σκληρής και ολομέτωπης επίθεσης ενάντια στις κατακτήσεις των εργαζομένων θα πρέπει να παγιωθεί και να συνεχιστεί, όχι μόνο μέχρι το 2001 που έχει προγραμματιστεί η ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ, αλλά και μετά την ένταξη. Αυτό διαμήνυσαν χθες σε συνέντευξη Τύπου οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων και γι' αυτό μάλιστα το σκοπό στην κριτική τους για τον προϋπολογισμό του 1999 χρησιμοποίησαν σκληρότερη φρασεολογία από αυτή του πρώτου κριτικού σχολίου τους, μία μέρα μετά την κατάθεσή του στη Βουλή.

Στην κατεύθυνση του δικού τους στόχου για απόσπαση μεγαλύτερων οφειλών και προβάλλοντας την εκτίμηση ότι η Κομισιόν έχει επιδείξει θετική στάση για ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ, ο πρόεδρος του ΣΕΒ Ι. Στράτος,προκαλώντας τον κοινό νου, δήλωσε, μεταξύ άλλων ότι: "Και στην περίπτωση που τελικά η χώρα μας συμμετέχει στην ΟΝΕ, η διατήρηση των μεγάλων χρεών της κυβέρνησης θα υποσκάπτει συνεχώς την εθνική ανταγωνιστικότητα και θα περιορίζει τις δυνατότητες πραγματικής σύγκλισης". Με τη δήλωση αυτή, ο πρόεδρος του ΣΕΒ θέλησε να κάνει ξεκάθαρα σαφές ότι οι ίδιοι θα απαιτήσουν συνέχιση της αντιλαϊκής πολιτικής και για τη μετά - ΟΝΕ εποχή.

Προσανατολισμένοι στις αντιλαϊκές αυτές στοχεύσεις, βρίσκουν τον νέο προϋπολογισμό να οδηγεί "σε χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής, ειδικότερα στα κρίσιμα ζητήματα του περιορισμού των ελλειμμάτων και του χρέους". Συγκεκριμένα αναφέρονται στην πολύ χαμηλή αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος το 1999 (6,1%) σε σχέση με το 1997 (51%) καθώς και στην πολύ χαμηλή μείωση του χρέους της Γενικής κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ (0,2 ποσοστιαίες μονάδες) έναντι του 1998 (4 ποσοστιαίες μονάδες) και το 1997 (2,7 ποσοστιαίες μονάδες). Με βάση τα παραπάνω, οι βιομήχανοι διαβλέπουν μια αλλαγή στάσης η οποία κατά την εκτίμησή τους και στα πλαίσια βέβαια της πίεσης προς την κυβέρνηση για απαρέγκλιτη τήρηση της πολιτικής λιτότητας που σκιαγραφείται στον νέο προϋπολογισμό, "εισάγει νέες αβεβαιότητες στην πορεία προς τη σύγκλιση, δεδομένου ότι μικραίνουν τα περιθώρια σφάλματος".

Εμμέσως πλην σαφώς αμφισβήτησαν την επίτευξη του στόχου αύξησης του ΑΕΠ με ρυθμό 3,7%, που έχει θέσει για φέτος η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να δικαιολογήσει την εμμονή της στην πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας. Στα πλαίσια αυτά, ο Ι. Στράτος υποστήριξε πως εάν το ΑΕΠ αυξηθεί με ρυθμό χαμηλότερο από εκείνον που έχει τεθεί "τότε διακυβεύεται και η επίτευξη του μειωμένου ελλείμματος και της πτωτικής πορείας του δημοσίου χρέους". Δεν παρέλειψε μάλιστα να επικρίνει την κυβέρνηση και για τη μη αποτελεσματική εκτέλεση του προϋπολογισμού του 1998, όπως αυτή διαφαίνεται μέχρι στιγμής, τονίζοντας ότι δεν επιτυγχάνει τους στόχους για τις δαπάνες. Στα αρνητικά επισημαίνουν επίσης, την "έλλειψη αναφοράς στις εξελίξεις σχετικά με τις εξαγγελθείσες συγχωνεύσεις, καταργήσεις, μετατάξεις κλπ." πιέζοντας για ακόμη περαιτέρω συρρίκνωση του δημόσιου τομέα, με γενίκευση των ιδιωτικοποιήσεων. Τέλος ο Ι. Στράτος έθιξε χθες για μία ακόμη φορά το θέμα των υψηλών επιτοκίων που θίγει την ανταγωνιστικότητα - σύμφωνα με τον ίδιο - των επιχειρήσεων.

Στο 9,36% το επιτόκιο των τριετών ομολόγων

Δημοπρασία ομολόγων τριετούς διάρκειας σταθερού επιτοκίου 9,3% ετησίως, ύψους 120 δισ. δρχ., διενεργήθηκε προχτές από το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, κατά τη χτεσινή δημοπρασία υποβλήθηκαν συνολικές προσφορές ύψους 324,5 δισ. δραχμών, που υπερκάλυψαν το ζητούμενο ποσό κατά 2,7 περίπου φορές.

Το μεσοσταθμικό επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 9,36% έναντι 9,89% στην προηγούμενη δημοπρασία, σημειώνοντας μείωση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα περίπου. Εγιναν δεκτές προσφορές μέχρι του ύψους του δημοπρατηθέντος ποσού καθώς και μη ανταγωνιστικές προσφορές. Το ποσό που έγινε συνολικά αποδεκτό ανήλθε σε 144 δισ. δρχ. Το εύρος διακύμανσης των επιτοκίων που προσφέρθηκαν είναι 0,048%. Η ημερομηνία έκδοσης και διακανονισμού είναι η Παρασκευή 20 Νοέμβρη 1998.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Μικρές μεταβολές αυτή τη βδομάδα

Χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα από την εταιρία "Ελληνικά Πετρέλαια" οι τιμές των υγρών καυσίμων γι' αυτή τη βδομάδα. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση οι τιμές των βενζινών, τόσο της σούπερ όσο και της αμόλυβδης, μειώνονται κατά 0,90 δρχ. το λίτρο, του πετρελαίου θέρμανσης κατά 0,30 δρχ., ενώ αμετάβλητη παραμένει η τιμή του πετρελαίου κίνησης.

Ετσι, με βάση τις νέες τιμές, οι τιμές στις οποίες κατά το εβδομαδιαίο δελτίο του υπουργείου Ανάπτυξης θα "πρέπει" να πωλείται το πετρέλαιο θέρμανσης (για ποσότητες άνω των 1.000 λίτρων) είναι: για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης οι 69,30 δρχ. το λίτρο, για τις περιοχές της Α' ζώνης οι 72,30 δρχ., για τη Β' ζώνη οι 75,30 δρχ., για τις περιοχές της Γ' ζώνης με ΦΠΑ 18% οι 78,30 δρχ. και για τις περιοχές με 13% ΦΠΑ οι 71,30 δρχ. το λίτρο.

Οσο για τις βενζίνες, οι ενδεικτικές τιμές που διαμορφώνει το υπουργείο έχουν ως εξής:

  • Για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης η σούπερ στις 197,90 δρχ. το λίτρο και η αμόλυβδη στις 181,50 δρχ.
  • Για την Α' ζώνη η σούπερ στις 202,80 και η αμόλυβδη στις 186,40 δρχ. το λίτρο.
  • Για τη Β' ζώνη η σούπερ στις 205,80 και η αμόλυβδη στις 189,40 δρχ.
  • Για τις περιοχές της Γ' ζώνης με 18% ΦΠΑ η ενδεικτική τιμή λιανικής πώλησης της σούπερ διαμορφώνεται στις 207,80 δρχ. το λίτρο και της αμόλυβδης στις 191,40 δρχ., ενώ για τις περιοχές της ίδιας ζώνης με ΦΠΑ 13% οι αντίστοιχες τιμές είναι 197,80 και 182,40 δρχ. το λίτρο.
Παράταση φοροπροθεσμίας

Παρατείνεται για τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ) του Νομού Αττικής και Κυκλάδων, μέχρι σήμερα Πέμπτη, η προθεσμία απόδοσης του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών, που έληγε κανονικά χτες. Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, η παράταση δόθηκε λόγω της γενικής συνέλευσης των εργαζόμενων στις Εφορίες που πραγματοποιήθηκε χτες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ