ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Ιούλη 1998
Σελ. /48
ΚΕΝΗ
"Υπό διωγμόν" η Δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση

και μετά από χρόνια, δεχόταν να δημιουργήσει νέα τμήματα για ειδικότητες υψηλής ζήτησης.

Οι αλλαγές γίνονται χωρίς να τεκμηριώνονται με συγκεκριμένη έρευνα ή μελέτες. Για παράδειγμα, σε ποια στοιχεία βασίζεται το υπουργείο και συρρικνώνει τους κλάδους υγείας ή διοίκησης και οικονομίας; Είναι τυχαίο ότι οι ιδιωτικές σχολές σε αντίστοιχους κλάδους αποκομίζουν τεράστια κέρδη;

* * *

Οι εκπαιδευτικοί εισέρχονται σε μια περίοδο αβεβαιότητας και ανατροπής των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Δε γνωρίζουν σε ποιο σχολείο θα βρίσκονται το Σεπτέμβρη, αν θα είναι σε σχολείο ή θα μεταταγούν σε άλλη υπηρεσία. Ο συνδυασμός του άρθρου 4 του σχ. νόμου για τα ΤΕΕ (άρση μονιμότητας), του άρθρου 39 του νομοσχεδίου για νέο υπαλληλικό κώδικα (διαθεσιμότητα και απόλυση λόγων κατάργησης οργανικής θέσης) και του νόμου "Καποδίστρια", αίρουν ουσιαστικά τη μονιμότητα.

Ο εκπαιδευτικός των ΤΕΕ, από παιδαγωγός, θα μεταβληθεί σε εκπαιδευτή, που θα υπόκειται - τουλάχιστον κατά το μισό - στη συμβεβλημένη επιχείρηση.

Επιπλέον η εργασιακή θέση των εκπαιδευτικών θα επιδεινωθεί και λόγω των συνολικών αλλαγών που θα επιφέρει ο νόμος 2525/97. Δηλαδή, η δραστική μείωση του μαθητικού πληθυσμού στα δημόσια ΕΛ, τα ΤΕΕ, οι πραγματοποιούμενες συγχωνεύσεις σχολείων, οι 35 μαθητές κατά τμήμα θα δημιουργήσουν μαζικές υπεραριθμίες. Το υπουργείο Παιδείας το απασχολεί, όχι μόνο το πώς θα διορίζει τους εκπαιδευτικούς (κατάργηση της επετηρίδας - διαγωνισμός), αλλά και το αν θα διορίζει. Στον πρόσφατο διαγωνισμό, δε συμπεριέλαβε τεχνικές ειδικότητες, με το επιχείρημα ότι δε γνώριζε αν θα υπάρχουν τέτοια κενά.

Στο νομοσχέδιο διαφαίνεται και η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να επιμηκύνει τις μέρες και τις ώρες εργασίας.

* * *

Στο εξής, όλο και μεγαλύτερος αριθμός μαθητών θα αναγκάζεται να στρέφεται στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Η μείωση των μαθητών στα ΤΕΕ την επόμενη σχολική χρονιά θα είναι προσωρινή. Οι πολλαπλές και δύσκολες εξετάσεις στο ΕΛ, ο διπλασιασμός του κόστους της παραπαιδείας, που θα επιφέρει το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια, η δημιουργία της ψευδοτεχνολογικής κατεύθυνσης, η υποβάθμιση του πανεπιστημιακού πτυχίου, θα διευρύνουν κατά πολύ το μαθητικό πληθυσμό της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Η μαζικοποίηση, όμως, δε σημαίνει αναβάθμιση. Γι' αυτό, άλλωστε, οι δαπάνες, όχι μόνο δεν αυξάνονται, αλλά μειώνονται. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου για το ν. 2525/97 δεν προβλέπει δαπάνες για τα ΤΕΕ. Θα υπάρξει εξοικονόμηση χρημάτων από την προβλεπόμενη μείωση του μαθητικού πληθυσμού στα ΤΕΛ.

Στο μεταξύ, η σκόπιμη ανυπαρξία υπεύθυνης ενημέρωσης των μαθητών, η χαμηλή χρηματοδότηση των δημόσιων ΤΕΕ και το αδιέξοδο, όπως θα δούμε παρακάτω, των ΤΕΕ θα ευνοήσουν τη δημιουργία ιδιωτικών ΤΕΕ, μεταγυμνασιακών - παραλυκειακών ιδιωτικών ΙΕΚ. Οταν επομένως τα παιδιά θα αρχίσουν από το Γυμνάσιο να στρέφονται στην Τεχνική Εκπαίδευση, θα βρουν μπροστά τους λίγα δημόσια ΤΕΕ, με περιορισμένες προοπτικές και πολλά ιδιωτικά.

Υλοποιείται, έτσι, μια άλλη βασική κατεύθυνση της Συνθήκης του Μάαστριχτ. Να δοθούν νέες ευκαιρίες στο κεφάλαιο να επενδύσει στην παιδεία (και στην υγεία), μια και αυτό εμφανίζεται απρόθυμο να επενδύσει σε άλλους παραγωγικούς τομείς. Και η Τεχνική Εκπαίδευση είναι το φιλέτο (μικρή επένδυση - μεγάλα και σίγουρα κέρδη).

Παρέχεται τυπικά η δυνατότητα μετάβασης από τα ΤΕΕ προς το "Ενιαίο" Λύκειο και από εκεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το επίπεδο των γνώσεων στα ΤΕΕ κάνει πρακτικά αδύνατη τη μετάβαση στο ΕΛ. Επομένως, οι απόφοιτοι των ΤΕΕ παροχετεύονται προς τα ιδιωτικά ΙΕΚ (τα δημόσια είναι ελάχιστα). Για μια ακόμη φορά, διαπιστώνεται ότι η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ λειτουργούν συμπληρωματικά. Η πρώτη φρόντισε για την ίδρυση των ιδιωτικών ΙΕΚ και τη γενναία χρηματοδότηση από τα ΕΟΚικά προγράμματα, το δεύτερο εξασφαλίζει μεγάλη πελατεία. Είναι γνωστό ότι τα ιδιωτικά ΙΕΚ έχουν πετύχει εκπληκτικά ρεκόρ στο ποσοστό κέρδους.

Και γιατί, άλλωστε, να πάει κανείς στα ΤΕΕ και να μην ξεκινήσει αμέσως μετά το Γυμνάσιο στα μεταγυμνασιακά ΙΕΚ (ΙΜΕΚ), που οι ιδιοκτήτες των ΙΕΚ ζητούν να θεσμοθετηθούν μέσα από το νέο νόμο για να ανοίξουν τις αγορές τους; Πολύ περισσότερο, που τα ΤΕΕ δε χορηγούν σε όλους πτυχίο.

Αποκτούν πτυχίο μόνο όσοι επιτύχουν σε νομαρχιακές και σχολικές εξετάσεις για το α επίπεδο (τελειόφοιτοι Α και Β τάξης ΤΕΕ) και μάλιστα για το β επίπεδο (Γ τάξης) σε εθνικές πανελλαδικές εξετάσεις. Οι φραγμοί ενισχύονται. Πολλοί θα αναγκαστούν να "εξαγοράσουν" τα πτυχία τους σε ένα ιδιωτικό ΤΕΕ ή ΙΜΕΚ. Κι έτσι κι αλλιώς τα πτυχία αυτά είναι κατώτερου επιπέδου από το δίπλωμα των "μεταλυκειακών" ΙΕΚ.

* * *

Οι δραματικές αλλαγές στην Τεχνική Εκπαίδευση θα βαρύνουν κύρια και με πολλούς τρόπους (οικονομικούς - κοινωνικούς - μορφωτικούς) τους μαθητές των εργατικών οικογενειών, των μικρομεσαίων στρωμάτων της πόλης και της υπαίθρου, των μειονοτήτων.

Η αδικία που υφίστανται αυτά τα παιδιά θα επιχειρηθεί να αποκρυβεί πίσω από το ιδεολόγημα του "άξιου". Οσο πιο άδικο θα γίνεται το κοινωνικό και το εκπαιδευτικό σύστημα από τις κυρίαρχες κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις, τόσο θα μεγαλώνουν οι ταξικοί φραγμοί. Κανένας δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένος με το σημερινό επίπεδο λειτουργίας των ΤΕΛ, ΤΕΣ, με υπεύθυνες όλες τις κυβερνήσεις. Η δημόσια τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση αποτελούσε πάντα το φτωχό συγγενή του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ανάλογη και χειρότερη θα είναι τώρα η σχέση ανάμεσα στα ΤΕΕ και τα ΕΛ.

* * *

Αμεσος στόχος του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι:

Να διατηρηθούν τα ΤΕΛ και οι ΤΕΣ (ημερήσιες και νυχτερινές) και να υπάρξουν άμεσα μέτρα αναβάθμισης. Δηλαδή σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, εξοπλισμός των εργαστηρίων, σύγχρονα διδακτήρια, επιμόρφωση, γενναία αύξηση της χρηματοδότησης. Νέες ειδικότητες στους τομείς υψηλής ζήτησης. Να μην θιγεί καμιά από τις υπάρχουσες ειδικότητες, να καταργηθούν τα ΙΕΚ, να ιδρυθούν δημόσιες σχολές ενταγμένες στο σχολικό σύστημα σαν συμπλήρωμα του σημερινού Λυκείου.

Τα ΤΕΛ - ΤΕΣ και τα ΓΕΛ σε μια πορεία, που θα διευκολύνεται και από ευνοϊκούς κοινωνικούς και πολιτικούς συσχετισμούς, θα πρέπει να συγκλίνουν προς ένα σχολείο δημόσιο, ενιαίο, πολυτεχνικό, δωδεκάχρονο, υποχρεωτικό, που θα εξασφαλίζει μόρφωση για όλους τους μαθητές. Θα συνδέει τη θεωρία με την πράξη, θα συνενώνει αρμονικά την εκπαίδευση με την παραγωγή. Θα μορφώνει πολύπλευρα τους νέους. Θα παρέχει πραγματική δυνατότητα για ανώτατες σπουδές. Θα δίνει σε όλους τους απόφοιτους τα εφόδια και τη δυνατότητα να αποκτήσουν επαγγελματική κατάρτιση στη συνέχεια, μέσα από δημόσιες σχολές, για όσα επαγγέλματα δεν απαιτούν υψηλή επιστημονική ειδικότητα. Θα μεριμνά ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους μαθητές με συγκεκριμένα μέτρα στήριξης (αναβάθμιση νυχτερινών σχολείων, ουσιαστικά κίνητρα για συνέχιση σπουδών).

Είναι άμεση ανάγκη, γονείς - μαθητές - όλοι οι εργαζόμενοι να ενημερωθούν πληρέστερα για τον αντιλαϊκό χαρακτήρα αυτών των αλλαγών. Χωρίς αυτήν την προϋπόθεση, δεν μπορεί να συγκροτηθεί το μέτωπο παιδείας. Χωρίς το τελευταίο, είναι αδύνατο και δύσκολο να έχουμε θετικά αποτελέσματα στους αγώνες μας. Χωρίς αυτό, δε θα φτάσουμε να ανατρέψουμε αυτήν την πολιτική.

Θ. ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗΣ

πλιστικών προγραμμάτων που τα τέσσερα (4) έγιναν 5 τρισ. δρχ. Ομως ο πιο αψευδής μάρτυρας είναι η κατάσταση στα εργοστάσια, που είναι άσχημη και στη συνέχεια θα γίνουν συγκεκριμένες εκτιμήσεις και αναφορές.



EKDOSHΘbvραγμοί. Κανένας δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένος με το σημερινό επίπεδο λειτουργίας των ΤΕΛ, ΤΕΣ, με υπεύθυνες όλες τις κυβερνήσεις. Η δημόσια τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση αποτελούσε πάντα το φτωχό συγγενή του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ανάλογη και χειρότερη θα είναι τώρα η σχέση ανάμεσα στα ΤΕΕ και τα ΕΛ.

* * *

Αμεσος στόχος του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι:

Να διατηρηθούν τα ΤΕΛ και οι ΤΕΣ (ημερήσιες και νυχτερινές) και να υπάρξουν άμεσα μέτρα αναβάθμισης. Δηλαδή σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, εξοπλισμός των εργαστηρίων, σύγχρονα διδακτήρια, επιμόρφωση, γενναία αύξηση της χρηματοδότησης. Νέες ειδικότητες στους τομείς υψηλής ζήτησης. Να μην θιγεί καμιά από τις υπάρχουσες ειδικότητες, να καταργηθούν τα ΙΕΚ, να ιδρυθούν δημόσιες σχολές ενταγμένες στο σχολικό σύστημα σαν συμπλήρωμα του σημερινού Λυκείου.

Τα ΤΕΛ - ΤΕΣ και τα ΓΕΛ σε μια πορεία, που θα διευκολύνεται και από ευνοϊκούς κοινωνικούς και πολιτικούς συσχετισμούς, θα πρέπει να συγκλίνουν προς ένα σχολείο δημόσιο, ενιαίο, πολυτεχνικό, δωδεκάχρονο, υποχρεωτικό, που θα εξασφαλίζει μόρφωση για όλους τους μαθητές. Θα συνδέει τη θεωρία με την πράξη, θα συνενώνει αρμονικά την εκπαίδευση με την παραγωγή. Θα μορφώνει πολύπλευρα τους νέους. Θα παρέχει πραγματική δυνατότητα για ανώτατες σπουδές. Θα δίνει σε όλους τους απόφοιτους τα εφόδια και τη δυνατότητα να αποκτήσουν επαγγελματική κατάρτιση στη συνέχεια, μέσα από δημόσιες σχολές, για όσα επαγγέλματα δεν απαιτούν υψηλή επιστημονική ειδικότητα. Θα μεριμνά ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους μαθητές με συγκεκριμένα μέτρα στήριξης (αναβάθμιση νυχτερινών σχολείων, ουσιαστικά κίνητρα για συνέχιση σπουδών).

Είναι άμεση ανάγκη, γονείς - μαθητές - όλοι οι εργαζόμενοι να ενημερωθούν πληρέστερα για τον αντιλαϊκό χαρακτήρα αυτών των αλλαγών. Χωρίς αυτήν την προϋπόθεση, δεν μπορεί να συγκροτηθεί το μέτωπο παιδείας. Χωρίς το τελευταίο, είναι αδύνατο και δύσκολο να έχουμε θετικά αποτελέσματα στους αγώνες μας. Χωρίς αυτό, δε θα φτάσουμε να ανατρέψουμε αυτήν την πολιτική.

Θ. ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗΣ

πλιστικών προγραμμάτων που τα τέσσερα (4) έγιναν 5 τρισ. δρχ. Ομως ο πιο αψευδής μάρτυρας είναι η κατάσταση στα εργοστάσια, που είναι άσχημη και στη συνέχεια θα γίνουν συγκεκριμένες εκτιμήσεις και αναφορές.





Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ