ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Ιούνη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Με... ξένα κόλλυβα

"Δώρο", στο ιδιωτικοποιημένο Εθνικό Θέατρο, θέλει να κάνει το ΥΠΠΟ το Θεατρικό Μουσείο

Δεν αγνοούσε ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, ότι το εκθεσιακό και αρχειακό υλικό του Θεατρικού Μουσείου ανήκει στην Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων (ΕΕΘΣ), όταν πρότεινε στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου να "αναλάβει" τη δραστηριότητα του Μουσείου. Επιδεικτικά όμως αγνοεί τους άμεσα ενδιαφερόμενους της ιστορίας και τύχης του Θεατρικού Μουσείου. Χωρίς να έχει προτείνει ή ενημερώσει την ΕΕΘΣ απευθύνθηκε στον Ν. Κούρκουλο και χτες, σε συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι το Εθνικό Θέατρο "με χαρά αποδέχτηκε την "υιοθεσία"". Νέο "δωράκι", δηλαδή στον Ν. Κούρκουλο. Πώς να μην το δεχτεί;

Τα ερωτηματικά που προκύπτουν είναι πάρα πολλά. Αν και ο υπουργός δυσανασχετεί με τα πολλά ερωτήματα, όπως απέδειξε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, αφού δεν είχε επαρκείς απαντήσεις. Το θέμα, όμως, είναι πολύ σοβαρό για να περάσει ασχολίαστο.

Ενα οικονομικό πρόβλημα έδωσε την αφορμή να αντιμετωπιστεί με υποκριτική καχυποψία από το ΥΠΠΟ το τεράστιο έργο του Θ. Μ., που χτίστηκε λιθαράκι - λιθαράκι από τον αλησμόνητο ιστορικό του νεοελληνικού θεάτρου Γιάννη Σιδέρη. Ενα ίδρυμα που μορφοποιήθηκε το 1938, όταν το ίδρυσε η ΕΕΘΣ. Οπως είπε ο υπουργός, σε προηγούμενη για το ίδιο θέμα συνέντευξη Τύπου, "πρόκειται για ιδιωτικό φορέα συνεργαζόμενο με το ΥΠΠΟ και επιχορηγούμενο μόνο από το ΥΠΠΟ. Χωρίς ποτέ να έχουμε θέσει κανένα ζήτημα για τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται το όλο πράγμα και θα μπορούσε ενδεχομένως με τα χρήματα αυτά να επιτυγχάνεται ένα καλύτερο ή μονιμότερο αποτέλεσμα".

Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μηδενίζει τον κόπο και τις θυσίες όσων συνεισέφεραν αμισθί. Υπάρχει τόση προσωπική δουλιά που είναι ανυπολόγιστης οικονομικής - και όχι μόνον - αξίας. Οταν επιχορηγεί το ΥΠΠΟ μια παράσταση ενός θιάσου με 60 εκατ., πώς γίνεται να θεωρεί πολλά τα 80 εκατ. για ένα μουσείο με τέτοια δραστηριότητα; Θα έπρεπε να ενημερωθεί ο υπουργός για τις πολύτιμες παροχές και τις ανελαστικές δαπάνες του Θ. Μ. Εξάλλου, κάθε χρόνο το Μουσείο υποβάλλει αίτηση επιχορήγησης επισυνάπτοντας ισολογισμό - απολογισμό και δεν αρνείται τον έλεγχο. Και επειδή ο υπουργός είπε ότι η "πολιτιστική πολιτική δεν είναι οι επιχορηγήσεις μόνο", οφείλει να το αποδείξει έμπρακτα, θέτοντας σε πιο οργανωμένη βάση τη λειτουργία του Θεατρικού Μουσείου.

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΘΕΑΤΡΟΥ
Λιγότερα χρήματα, λιγότεροι θίασοι

Δεν πρέπει να έχει παράπονο το ΥΠΠΟ, αφού η Επιτροπή Θεάτρου έκανε από μόνη της οικονομία, μειώνοντας σημαντικά το ποσό των επιχορηγήσεων θιάσων του ελεύθερου θεάτρου για την επόμενη θεατρική περίοδο. Από 1 δισ. που προέβλεπε το ΥΠΠΟ η Επιτροπή προτείνει να δοθούν 750 εκατ. περίπου, σε 37 συνολικά θιάσους από τους 120 που υπέβαλαν αίτηση. Η μείωση των θιάσων, από 58 που ήταν πέρυσι, οφείλεται στη "νέα" πολιτική του υπουργού, που ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάρτη.

Κατά την αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη: η συμβολή του φορέα στη γενικότερη ανάπτυξη της θεατρικής τέχνης, οι δυνατότητες του καλλιτεχνικού και τεχνικού δυναμικού, η παρουσίαση και προώθηση του νεοελληνικού έργου (χωρίς να αποτελεί a priori εχέγγυο), η ανταπόκριση του κοινού στη μέχρι τώρα θεατρική δραστηριότητα των παλαιοτέρων κυρίως σχημάτων, η πραγματοποίηση παραστάσεων εκτός Αθηνών και ειδικότερα σε παραμεθόριες περιοχές κ.ά. Στόχος είναι να μην πολυδιασπάται το ετήσιο κονδύλιο σε περισσότερους από 35 με 40 θιάσους. Να επιχορηγούνται: 10 περίπου που είτε εδρεύουν εκτός Αθηνών, είτε παρουσιάζουν παραστάσεις στην περιφέρεια, 5 περίπου παιδικοί, 15 τουλάχιστον με νεοελληνικό ρεπερτόριο και 5 τουλάχιστον νεωτερικοί - πειραματικοί.

Οι επιχορηγούμενοι θίασοι (αναφέρουμε τα έργα που θα ανεβάσουν και τα ποσά που θα πάρουν - το πότε, δεν ορίζεται, γιατί ακόμη δεν πήραν την επιχορήγηση της περασμένης περιόδου) είναι:

"Διπλούς έρως" - "Αγαμέμνων" Αισχύλου, 18 εκατ. "Θέατρο της Ανοιξης"- "Οπερα της πεντάρας" του Μπρεχτ, 12 εκατ. "Ατις" - "Νόρα" του Ιψεν και"Εβδομο Θέατρο" - "Αγώνας νέγρου και σκύλων" του Κολτές ή "Χοηφόρες" και"Ευμενίδες" του Αισχύλου, από 10 εκατ. ο κάθε θίασος. "Θέατρο του Λόγου" - "Η ζωή είναι όνειρο" του Καλντερόν, "Νέα Σκηνή Τέχνης" - "Περλιμπλίν και Μπελίσα" του Λόρκα, "Δύο θεοί" του Λ. Χρηστίδη και "Ο Χρουσαϊτός Ατυς"(παιδικό), "Πολιτεία" - "Μήδεια" Ευριπίδη και "Η πανσέληνος του Λαζάρου" του Χριστοφή, "Σημείο" - "Τραχίνιες" Σοφοκλή και "Τοπίο και Σιωπή" του Πίντερ και "Θέατρο των Καιρών" - "Στιγμιότυπα" (β' κύκλος) και"Τ' απομνημονεύματα" του Χρ. Καραγιάννη, από 8 εκατ. "Θέατρο της Σιωπής" -"Κύκλωψ" Ευριπίδη και "Ατακτή τάξη" της Α. Κράλλη, 7 εκατ. "Ομάδα υψηλού κινδύνου" - "Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι" του Ουίλιαμς, "Κάτω από τη γέφυρα" - "Ανθρωποι και ποντίκια" του Στάινμπενγκ και "Μια χιονάτη, ένας νάνος" του Γ. Οικονομίδη (παιδικό) από 6 εκατ. "Νέο Ελληνικό Θέατρο" -"Κομμάτια και θρύψαλα" του Σκούρτη, "Νέα Ποντιακή Σκηνή" - "Λαζάραγκας" του Γ. Φωτιάδη, "Πολιτισμικός Νότος" (Χανιά) - "Οι δούλες" του Ζενέ, "Νέες Μορφές" (Θεσσαλονίκη) - "Πελεκάνος" του Στρίντμπεργκ και "Κόκκινος θάνατος" του Πόε, "Μέτοικοι" - "Το πρόσχημα" του Β. Κανάκη, "Λύκη Βυθού" Θεσσαλονίκη) - "Γυναικός ο αιών" (τρίπτυχο), από 5 εκατ. δρχ.

Οι επιχορηγούμενοι για κύκλο παραστάσεων, "συγκεκριμένης αντίληψης ρεπερτορίου", δίχρονης διάρκειας - για τα έτη 1998-1999 και 1999-2000- (παραθέτουμε τα αντίστοιχα ποσά κατά περίοδο) είναι: "Θέατρο του Νότου": 60 και 66 εκατ. "Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης"": 50 και 55 εκατ. "Φάσμα": 40 και 44 εκατ. "Ομάδα Θέαμα": 20 και 22 εκατ. "Θέατρο Εξαρχείων": 10 και 12 εκατ.

Οι επιχορηγούμενοι για τριετή κύκλο παραστάσεων "με συγκεκριμένη αντίληψη ρεπερτορίου" (1998-1999, 1999-2000, 2000-2001) θίασοι είναι: "Θέατρο Τέχνης": 80, 88, 96 εκατ. "Αμφιθέατρο": 60, 66, 72 εκατ. "Ανοιχτό Θέατρο": 50, 55, 60 εκατ. "Στοά","Νέα Σκηνή" και "Πόρτα": 40, 44, 48 εκατ. "Πράξη": 30, 30, 35 εκατ. "Μορφές": 40 εκατ. (τα ποσά των επόμενων δύο ετών θα καθοριστούν αφού υποβάλλει ο θίασος τη ρεπερτοριακή πρότασή του).

Οι επιχορηγούμενοι θίασοι παιδικών έργων είναι: "Θίασος '81" 12 εκατ. "Θέατρο Ερευνας" και "Νέο Θέατρο Θεσσαλονίκης" από 10 εκατ. "Θέατρο του Ηλιου" και "Ομάδα Σύγχρονης Τέχνης" από 8 εκατ. και "Θέατρο Νέων" 5 εκατ. δρχ.

Πρέπουσα αναγόρευση

Επίτιμο διδάκτορα ανακήρυξε, με ομόφωνη απόφασή της, η γενική συνέλευση του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης τον Ιάκωβο Καμπανέλλη,σε ένδειξη αναγνώρισης της μεγάλης προσφοράς του στην ανάπτυξη του νεοελληνικού θεάτρου. Η τελετή της αναγόρευσής του θα γίνει στις αρχές του επόμενου ακαδημαϊκού έτους.

Το σχετικό ψήφισμα του Τμήματος Θεάτρου, του οποίου πρόεδρος είναι ο Νικηφόρος Παπανδρέου - ψήφισμα ορθής και ουσιαστικής κρίσης - αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ο Καμπανέλλης "έχει συμβάλλει αποφασιστικά στη διαμόρφωση της εθνικής μας δραματουργίας, τόσο στο επίπεδο της θεατρικής γλώσσας όσο και στο επίπεδο της θεματολογίας", έχει εκφράσει "με τρόπο αισθητικά άρτιο και πνευματικά έντιμο τα ερωτήματα, τις αγωνίες και τις ελπίδες της εποχής μας και του τόπου μας" και έχει συντελέσει με τα έργα του στην "απoκατάσταση ουσιαστικής επαφής ανάμεσα στο ποιοτικό θέατρο και το ευρύ κοινό".

Πάει ... κι ο Χοντρονάκος

Εσβησε για πάντα η αγαπητή φωνή του ρεμπέτη της Θεσσαλονίκης, Στέφανου Κιουπρούλη,γνωστού ως "Χοντρονάκου". Στα 72 του χρόνια, ο Χοντρονάκος αποχαιρέτησε τα εγκόσμια μετά από πολυήμερη μάχη στο νοσοκομείο. Η κηδεία του έγινε χτες το απόγευμα στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης.

Ο Στέφανος Κιουπρούλης έπαιζε μπουζούκι από 10 χρονών. Τραγούδησε για πολλά χρόνια σε νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας, διασκεδάζοντας και με τα σατιρικά στιχάκια του. Παλαιότερα συνεργάστηκε με μεγάλους ρεμπέτες - Βαμβακάρης, Γενίτσαρης, Μπέλλου, Παπαϊωάννου, Κηρομύτης, Μπαγιαντέρας κ. ά.

Χοντρονάκος, Μαριώ και Κεφάλος ερμήνευσαν σε δύο δισκογραφικές συλλογές με ρεμπέτικα τραγούδια, με τίτλο "Η Θεσσαλονίκη στα Ρεμπέτικα". Ορισμένα από τα πιο γνωστά τραγούδια του τα "Τρίτη - Πέμπτη Μακαρόνια", "Μες στον πράσινο το μύλο" κ. ά.

Στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού (Πειραιώς 254), στις 29/6 (7.30 μμ) θα παρουσιαστεί ένα νέο cd - ROM που απευθύνεται σε παιδιά άνω των 11 ετών, με τίτλο "Ο μαγικός περίπατος του Ζαχαρία Απορία στους Δελφούς (Αρχαιολογία - Γνώση και περιπέτεια)", με ήρωα ένα παιδί γεμάτο απορία, και δίψα για περιπέτεια μέσα στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Ο Ζαχαρίας Aπορίας συναντά εκεί τον αρχαιολόγο Αριστοφάνη Σκαπάνη (δηλαδή τον ανασκαφέα) και μαθαίνει την ιστορία του χώρου και τις μεθόδους και τεχνικές των αρχαιολόγων στις ανασκαφές.

Μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, με την Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης", θα δοθεί στον αύλειο χώρο της Μονής Λαζαριστών, στην Σταυρούπολη, τη Δευτέρα 29 Ιούνη

Αρχαιολογία και εκπαίδευση

Συνάντηση εργασίας για τις αρχαιολογικές εκπαιδευτικές δράσεις και τα εκπαιδευτικά πολιτιστικά δίκτυα του ΥΠΠΟ, πραγματοποιήθηκε (24,25/6) στο αμφιθέατρό του. Από αρχαιολόγους των Εφορειών της Αθήνας και της περιφέρειας παρουσιάστηκαν 45 ανακοινώσεις για εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εκτελούνται σε διάφορα μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και μεμονωμένα μνημεία(λ. χ. Ακρόπολη, Βυζαντινό Μουσείο, Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Εθνικό Αρχαιολογικό, Επιγραφικό Μουσείο, Καστοριά, Ρόδος, Χίος, Γιάννενα και αλλού).

Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η χρησιμότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την ανάπτυξη της γνωριμίας και σχέσης του πλατύτερου κοινού με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Οι Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ σχετικά με την προώθηση αυτής της σχέσης μίλησαν για την οργάνωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Δικτύων, τα οποία να συνδεθούν με τα σχολεία της περιφέρειας, προκειμένου να δημιουργηθεί μια μονιμότερη σχέση των εκπαιδευτικών και των μαθητών με την τοπική τους ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά.

"Αλμυρό" σόου

Ιδιαίτερα θερμή αναμένεται να είναι η 16 του Σεπτέμβρη, καθώς το Ολυμπιακό Στάδιο προβλέπεται να πολιορκηθεί από το πολυπληθές κοινό των "Ρόλινγκς Στόουνς".Με τη συναυλία του στην Αθήνα το συγκρότημα ολοκληρώνει την περιοδεία του σε Ευρώπη και Αμερική, με την οποία προωθεί την τελευταία του δισκογραφική δουλιά "Μπρίτζις οφ Μπάμπιλον". Εβδομήντα πέντε νταλίκες, που θα μεταφέρουν τα της παραγωγής 5 μέρες πριν τη συναυλία, περί τους χίλιους τεχνικούς, 850 άτομα ως προσωπικό ασφαλείας, πληθώρα εφέ και φωτιστικών, συνθέτουν το "σκηνικό" της συναυλίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί σε μια τεράστια σκηνή 54χ26μ. Τα εισιτήρια, σε ιδιαίτερα αλμυρές τιμές, κυμαίνονται από 10.000-30.000 δραχμές και η προπώλησή τους θα ξεκινήσει την 1 Ιουλίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ