ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Ιούνη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο μηχανισμός της Κοινής αντι-Αγροτικής Πολιτικής

Μόλις πριν από λίγες μέρες, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Κάρντιφ (15-16/6), ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης μαζί με όλους τους ομολόγους του αποφάσισαν ομόφωνα να υποστηρίξουν την Κομισιόν στην αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ), εξέφρασαν την "ικανοποίησή" τους για την "πρόοδο" που έχει επιτελεστεί και συμφώνησαν στην ανάγκη "εξοικονόμησης πόρων" από τον αγροτικό τομέα, κάνοντας λόγο για "ανάγκη εξεύρεσης οικονομικώς ορθών λύσεων". Ομως, την περασμένη Τρίτη, 23 Ιούνη, με αφορμή την απόρριψη των επιμέρους ελληνικών αιτημάτων για το βαμβάκι, ο υπουργός Γεωργίας Στ. Τζουμάκας κατηγόρησε ανοιχτά την Κομισιόν εντός του Συμβουλίου Υπουργών στο Λουξεμβούργο ότι "συμπεριφέρεται κατά τρόπο απαράδεκτο", "δε διευκολύνει το έργο της ελληνικής διοίκησης", "είναι προφανές ότι υπηρετεί κάποιες σκοπιμότητες" και "ευνοεί, συνήθως, κάποια προϊόντα" που δεν είναι, προφανώς, τα ελληνικά. Η ίδια φανερή αντίθεση παρατηρείται και στο "εσωτερικό" μέτωπο αντιπαράθεσης της κυβέρνησης με την ελληνική αγροτιά. Κάθε δίκαιο αγροτικό αίτημα - το οποίο αναγνωρίζει και η κυβέρνηση, όταν το "μεταφέρει" στις Βρυξέλλες - και κάθε αγροτική κινητοποίηση αντιμετωπίζεται με τη βίαιη καταστολή, γιατί η κυβέρνηση κατηγορεί για "πολιτική εκμετάλλευσης" των αγροτικών κινητοποιήσεων. Την περασμένη Τρίτη, ο Στ. Τζουμάκας εκλιπαρούσε την Κομισιόν να καταλάβει το πολιτικό δράμα της κυβέρνησης και να "βοηθήσει" στην αντιμετώπιση της διαρκούς αγροτικής εξέγερσης. Με τα λόγια του υπουργού εντός του Συμβουλίου Υπουργών και παρουσία όλων των ομολόγων του, το αίτημα της κυβέρνησης διατυπώθηκε ως εξής: "Επαναλαμβάνω για μία ακόμη φορά ότι το θέμα έχει ιδιαίτερη πολιτική σημασία για την ελληνική κυβέρνηση και καλώ την Κομισιόν να καταλάβει επιτέλους ότι είναι υποχρέωσή της να συμβάλει στις προσπάθειες της ελληνικής διοίκησης. Τελικά, το Συμβούλιο, δηλαδή τα άλλα κράτη - μέλη, ενέκρινε με συντριπτική πλειοψηφία δεκατέσσερα - ένα την πρόταση της Κομισιόν κατά της ελληνικής βαμβακοπαραγωγής. Τέτοιες καταστάσεις, σαν κι αυτές που γίναμε μάρτυρες τον τελευταίο καιρό, έχουν επαναληφθεί συχνά και σταθερά τα τελευταία χρόνια στις Βρυξέλλες και έχουν καταγγελθεί επανειλημμένα από το "Ριζοσπάστη". Ομως η αντιαγροτική μανία της Κομισιόν και η παντελής έλλειψη αντίδρασης της Αθήνας έχουν αφήσει πλήρως εκτεθειμένη την ελληνική αγροτιά. Γίνεται φανερό ότι ο διμέτωπος αγώνας κατά της κυβέρνησης και της Κομισιόν, απαιτεί όσο το δυνατόν περισσότερη "θεωρητική" γνώση των μηχανισμών και της λειτουργίας τους, ώστε ο αγώνας της αγροτιάς να γίνει πιο αποτελεσματικός.

"Θεωρία" και πράξη

Είναι γνωστό από χρόνια ότι η Κομισιόν είναι το "μεγάλο αφεντικό" της κοινοτικής αγροτικής πολιτικής, εκτελώντας κατά γράμμα τις εντολές των πολυεθνικών διατροφής. Η Κομισιόν έχει έναν "πάγιο" μηχανισμό επιβολής, που είναι το ετήσιο "μαύρο πακέτο" αγροτικών τιμών και συναφών μέτρων. Η πρότασης της Κομισιόν παρουσιάζεται κάθε Φλεβάρη και εγκρίνεται με ελάχιστες επιδιορθώσεις από το Συμβούλιο Υπουργών το αργότερο κάθε Ιούνη. Η Κομισιόν έχει έναν "έκτακτο" μηχανισμό επιβολής για συγκεκριμένα προϊόντα, που είναι οι Κοινές Οργανώσεις Αγοράς (ΚΟΑ) και οι "αναθεωρήσεις" τους, όπως συμβαίνει τώρα, π.χ., με το λάδι και τον καπνό. Η Κομισιόν θα παρουσιάσει πρώτα τις φαρμακερές προτάσεις της και το Συμβούλιο Υπουργών θα εγκρίνει κάποια στιγμή αργότερα. Εξαρτάται από το προϊόν και τη χώρα που το υποστηρίζει, αν το Συμβούλιο θα αργήσει να εγκρίνει περισσότερο ή λιγότερο.

Τέλος, υπάρχει και ένα "στρατηγικό" όπλο επιβολής της Κομισιόν, που είναι οι "στρατηγικές" αναθεωρήσεις - "πακέτο". Εγινε μια το 1992 ξεχωριστά για την ΚΑΠ, προετοιμάζεται μια νέα τώρα, στα πλαίσια της "Ατζέντας 2000" για τη διεύρυνση. Εμπειρία χρόνων απέδειξε ότι, αν προτείνει η Κομισιόν κάτι, τότε οι κυβερνήσεις θα εγκρίνουν αργά ή γρήγορα. Φανερό ότι πρέπει να παρέμβεις πριν προτείνει η Κομισιόν, στο μεσοδιάστημα, και να κορυφώσεις τον αγώνα τις μέρες που εγκρίνει η κυβέρνηση στο Συμβούλιο - συνήθως Ιούνη. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι η Κομισιόν είναι "αόρατη" για το αγροτικό κίνημα, ομόνος στόχος που απομένει, δηλαδή η κυβέρνηση, πρέπει να πολιορκείται ακόμη και όταν αποφασίζει η Κομισιόν στις Βρυξέλλες. Για παράδειγμα, η πολιτική για το βαμβάκι εγκρίθηκε από την κυβέρνηση στο Συμβούλιο Υπουργών τον Ιούνη 1995.

Μέσα στον πρώτο χρόνο εφαρμογής των μέτρων, όλοι οι αγρότες κατάλαβαν στο πετσί τους ότι το καθεστώς για το βαμβάκι ήταν καταστροφικό. Αλλά η κυβέρνηση "κερδίζει χρόνο", ισχυριζόμενη τη συνυπογραφή στις Βρυξέλλες και τα επιμέρους αιτήματα. Με τα επιμέρους αιτήματα για το βαμβάκι, ο Στ. Τζουμάκας κορόιδεψε άλλα δυο χρόνια τους βαμβακοπαραγωγούς. Φθάσαμε ήδη στα μέσα 1998. Εντός του 1999 προβλέπεται νέα αναθεώρηση για το βαμβάκι και ο υπουργός Γεωργίας υπόσχεται ήδη "καλυτερεύσεις". Αν όμως η κυβέρνηση είχε εξαναγκαστεί έγκαιρα να μην εγκρίνει στο Συμβούλιο τις προτάσεις της Κομισιόν, τότε τα πράγματα θα 'χαν έρθει διαφορετικά. Αλλο παράδειγμα επί του παρόντος, οι αποφάσεις της Κομισιόν για το λάδι και τα καπνά είναι ομολογουμένως εξοντωτικές και δεν πρέπει να εγκριθούν. Ο Στ. Τζουμάκας έχει έρθει για να συνυπογράψει, στο Λουξεμβούργο. Στην Αθήνα, η κυβέρνηση πρέπει να πολιορκηθεί από το αγροτικό κίνημα, καθ' όλη τη διάρκεια του Συμβουλίου. Μετά τη συνυπογραφή, το πλαίσιο θεωρίας και πρακτικής έχει αλλάξει ριζικά. Από τη στιγμή που η Κομισιόν προτείνει, το αγροτικό κίνημα πρέπει να 'ναι "στα καρφιά" και δεν πρέπει να περιμένει την εφαρμογή της πρότασης ένα ή περισσότερα χρόνια. Μόνο έτσι μπορεί να αμβλυνθεί και να εξουδετερωθεί η συμπαιγνία κυβέρνησης και Κομισιόν σε βάρος της αγροτιάς. Και μπορεί ο μόνος "πύργος" που μπορεί να πολιορκηθεί να 'ναι αυτός της κυβέρνησης, αλλά και η Κομισιόν είναι "αόρατη", αλλά όχι αλώβητη. Εχει μείνει χαρακτηριστικό το παράδειγμα "ευελιξίας" στη μεγάλη περσινή εξέγερση. Την ώρα που ο Ελληνας υπουργός κινδυνολογούσε εντός του Συμβουλίου στις Βρυξέλλες, ζητώντας συμπαράσταση για την "παράνομη" παρεμπόδιση των κοινοτικών φορτηγών από τους εξεγερμένους αγρότες, όλα τα διεθνή πρακτορεία μετέδιδαν ότι τα φορτηγά είχαν ήδη αφεθεί να περάσουν από τα μπλόκα. Μια έξυπνη, μελετημένη και έγκαιρη, ευέλικτη, κίνηση μπορεί να λειτουργήσει ως κίνηση αντιπερισπασμού και από απόσταση, και να εξουδετερωθεί οποιονδήποτε αντίπαλο.

"Ατζέντα 2000"

Με τον ίδιο μελετημένο και ευέλικτο τρόπο, μπορεί να απαντήσει το αγροτικό κίνημα και στην επερχόμενη θύελλα της "Ατζέντας 2000", που προωθείται "ομόφωνα". Αρκεί έγκαιρα και στη βάση των ήδη γνωστών προτάσεων της Κομισιόν να εξαναγκάσει τον πρωθυπουργό να δεσμευτεί: 1) ότι δε θα συνυπογράψει τη νέα καταστροφική αναθεώρηση της ΚΑΠ, παρά μόνο στη βάση των εντολών του αγροτικού κινήματος, 2) ότι δε θα ξεπουλήσει το θέμα της ΚΑΠ με άλλοθι τον ισχυρισμό ότι ως "μέρος" του μεγάλου "πακέτου" της "Ατζέντας 2000" δεν μπορούσε να το υποστηρίξει, γιατί υπήρχαν "άλλες προτεραιότητες". Δεν ενδιαφέρει τι "παίζεται" για το "εθνικό συμφέρον". Για την "Ατζέντα 2000" δεν υπάρχει μεγαλύτερο "εθνικό" συμφέρον από τη με κάθε θυσία υπεράσπιση της ελληνικής αγροτιάς.

Βησσαρίων ΓΚΙΝΙΑΣ

Παζάρι αθλιότητας για τη διεύρυνση

Ποιοι συμμετέχουν και τι συζητείται στο Οικονομικό Φόρουμ στο Σάλτσμπουργκ

Ενα άθλιο παζάρι με θύματα τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και τους εργαζόμενους σ' αυτές έχει στηθεί αυτές τις μέρες στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Ακούει στο όνομα: Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και γίνεται στα πρότυπα της ετήσιας συνάντησης του Νταβός, όπου συναντιούνται επιχειρηματίες και πολιτικοί απ' όλες τις χώρες του κόσμου, για να κλείσουν "δουλιές" και να συζητήσουν πώς θα εξυπηρετηθούν καλύτερα τα σχέδια της "παγκοσμιοποίησης" και της "νέας τάξης".

Σ' αυτό το Φόρουμ παίρνουν μέρος πάνω από 1.200 πολιτικοί και επιχειρηματίες, μεταξύ τους ορισμένοι αρχηγοί κρατών και πρωθυπουργοί κυβερνήσεων της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, κυρίως αυτών που είναι υποψήφιες για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων της Δυτικής Ευρώπης.

Απ' την πλευρά τους οι πολιτικοί δίνουν εξετάσεις υποτέλειας και "προσαρμογής" στις απαιτήσεις των πολυεθνικών και τις επιταγές των Βρυξελλών, προκειμένου να πείσουν τους "εξεταστές" τους ότι το "κλίμα" σ' αυτές τις χώρες είναι ιδανικό για επενδύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες. Απ' την άποψη αυτή είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών της Τσεχίας, ο οποίος, για να κερδίσει την εύνοια των συνομιλητών του, αναφέρθηκε στα αποτελέσματα των πρόσφατων εκλογών στη χώρα του, σημειώνοντας ότι το θετικότερο στοιχείο είναι η μείωση της εκλογικής δύναμης των κομμάτων που έχουν ταχθεί κατά της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΝΑΤΟ.

Οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών, που έχουν πάρει το λόγο, απ' την άλλη πλευρά, εμφανίζονται περισσότερο σαν εκπρόσωποι φιλανθρωπικών σωματείων αν και όπως είναι γνωστό έχουν πραγματοποιήσει μια άνευ προηγουμένου εισβολή σ' αυτές τις χώρες, λεηλατώντας την παραγωγική βάση, οδηγώντας εκατομμύρια εργαζόμενους σε καθεστώς εργασιακού και κοινωνικού μεσαίωνα. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι αυτοί, οι οπαδοί της ελεύθερης αγοράς, οι ορκισμένοι "εχθροί" του κράτους, ζητούν από τους πολιτικούς εκπροσώπους των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, να πάρουν μέτρα για την ενίσχυση του κράτους! Ο κοινός παρονομαστής των τοποθετήσεών τους είναι η απαίτηση για την έντονη κρατική παρέμβαση, προκειμένου να εξασφαλιστεί το περιβάλλον και οι προϋποθέσεις για την αύξηση των κερδών τους και την απαλλαγή τους από τη φορολογία.

Οσον αφορά στους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των μεγάλων χωρών - μελών, αυτοί επισημαίνουν την ανάγκη της πολιτικής προσαρμογής των υποψήφιων χωρών.

Η Γαλλία τάσσεται σαφώς υπέρ της διεύρυνσης της ΕΕ, έχει όμως την άποψη ότι θα πρέπει να αποφευχθεί κάθε "σοκ αποσταθεροποίησης" και οι υποψήφιες προς ένταξη χώρες πρέπει να έχουν τον κατάλληλο χρόνο, ώστε να προετοιμάσουν καλά την υποψηφιότητά τους, δήλωσε ο Γάλλος υπουργός αρμόδιος για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις κ. Πιερ Μοσκοβισί, παρεμβαίνοντας στο διεθνές οικονομικό φόρουμ που γίνεται στο Σάλτσμπουργκ.

Ο Γάλλος αξιωματούχος επισήμανε τον "πολύ φιλόδοξο, ιστορικό χαρακτήρα", τον οποίο έχει αυτή η ενταξιακή διαδικασία, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα εναπομείναντα σοβαρά εμπόδια.

Ο ίδιος υπενθύμισε ότι από τη στιγμή που κάθε υποψήφιο κράτος ενταχθεί πλήρως στην ΕΕ "κληρονομεί" όλα τα κοινοτικά κεκτημένα, αλλά και εκπληρώνει όλους τους όρους της ένταξης, και καταλήγοντας δήλωσε ότι ακριβώς γι' αυτό καλό θα ήταν για μερικά από αυτά τα κράτη να ίσχυε μία μεταβατική περίοδος πριν να ενταχθούν πλήρως στην ΕΕ.

"Απελευθέρωση" ή πρόστιμο

Πρόστιμο στην Ελλάδα γιατί δεν εφαρμόζει Οδηγία για τον "ανταγωνισμό"

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να ζητήσει από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο να επιβάλει πρόστιμο στην Ελλάδα, γιατί δεν έχει εκτελέσει δικαστική απόφαση.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο είχε καταδικάσει το 1996 την Ελλάδα, γιατί παρέλειψε να ενσωματώσει στο εθνικό της δίκαιο την Οδηγία 50 του 1992, που επιβάλλει στις δημόσιες αγορές των υπηρεσιών το άνοιγμα στον ανταγωνισμό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει να επιβληθεί στην Ελλάδα πρόστιμο 39.975 ECU (περίπου 13 εκατ. δρχ.) για κάθε μέρα που δε θα εφαρμόζει την Οδηγία μετά την επιβολή του προστίμου.

Η Οδηγία έπρεπε να εφαρμοστεί από τα κράτη - μέλη, το αργότερο, από τον Ιούλη 1993. Με την απόφασή του στις 2 Μάη 1996 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο είχε καταδικάσει την Ελλάδα, γιατί δεν είχε εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της για την εφαρμογή της Οδηγίας και δεν έχει απαντήσει στην προειδοποιητική επιστολή και στην αιτιολογημένη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παράλειψη της υποχρέωσής της.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε, επίσης, να κινήσει τη διαδικασία για την επιβολή προστίμου στην Ιταλία, επειδή δεν έχει εκτελέσει καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, γιατί δεν έχει εφαρμόσει την Οδηγία 36 του 1993, σχετικά με τις δημόσιες προμήθειες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ