Το ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαρωνίτη "300 χρόνια αρχιτεκτονικής παράδοσης της Υδρας" προβάλλεται την προσεχή Τρίτη (27/1, 8.30μμ) στο ξενοδοχείο "Μεγάλη Βρετάνια". Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της προσπάθειας δεκάδων φορέων να αποτρέψουν την ανέγερση μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας της εταιρίας "Virgin" στον οικισμό Καμίνι της Υδρας.Αίτημα που απέρριψε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Την προβολή του ντοκιμαντέρ - παραγωγή του Συλλόγου Οικολόγων Υδρας - προσκλήθηκαν να παρακολουθήσουν βουλευτές όλων των κομμάτων, πανεπιστημιακοί, αρχαιολόγοι, άνθρωποι των Γραμμάτων και της Τέχνης, δημοσιογράφοι.
Θα προηγηθούν χαιρετισμοί υπουργών, των προέδρων της ΓΣΕΕ και ΟΤΟΕ και άλλων συνεργαζόμενων φορέων. Θα συμμετάσχει η Δόμνα Σαμίου με το συγκρότημά της, ενώ το πρόγραμμα θα παρουσιάζει ο Αντώνης Καφετζόπουλος. Για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης συνεργάστηκαν οι: Σύλλογος Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων - Χωροτακτών, ICOMOS, Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση, Αττική - Περιβάλλον SOS, Σύλλογος Οικολόγων Υδρας, Σύλλογος Ελλήνων Βατραχανθρώπων.
Ανακοίνωση του Συλλόγου Καθηγητών Ωδείων Αναγνωρισμένων
"Χωρίς την ύπαρξη Ανωτάτου Μουσικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (και όχι μουσικολογικού) η μουσική παιδεία στη χώρα μας δεν αναβαθμίζεται".Αυτό τονίζεται, μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση - καταγγελία του Συλλόγου Καθηγητών Ωδείων Ανεγνωρισμένων (ΣΚΩΑ), σχετικά με τον πολυνόμο του ΥΠΠΟ, που ψηφίστηκε πρόσφατα.
Οπως αναφέρεται, η μουσική παιδεία "μάλλον υποβαθμίζεται από την "τριετή εξίσωση" ανομοίων τομέων μουσικών σπουδών", που προβλέπει ο νόμος. Ο σύλλογος θεωρεί ότι αυτό θα εφαρμοστεί με τα προσεχή Προεδρικά Διατάγματα. Ο ΣΚΩΑ εκφράζει τη διαμαρτυρία του "για τον αιφνίδιο τρόπο" ψήφισης του νόμου, "παρά τη διαβεβαίωση των εκπροσώπων του υπουργείου περί ψηφίσεώς του μετά τις γιορτές, ώστε να προηγηθεί σχετική συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς που είχαν αγνοηθεί. Προφανώς, αυτή η τακτική προτιμήθηκε για να μη ληφθούν υπ' όψιν οι εισηγήσεις μας, ως κατεξοχήν αρμοδίων φορέων και για να μη δοθεί η ευκαιρία να γνωστοποιηθούν στο ευρύ κοινό οι αντιρρήσεις όλων των φορέων που εμπλέκονται στο θέμα "Μουσική Παιδεία"".
Ο σύλλογος, επίσης, διαμαρτύρεται "για την επιφανειακότητα και τη γενικότητα" του νόμου, "στο κείμενο του οποίου η μουσική παιδεία, που αποτελεί έναν βασικό εκπαιδευτικό, πολιτιστικό και κοινωνικής σημασίας τομέα δεν αξιώθηκε να κατέχει ούτε καν το δικό της άρθρο, τη στιγμή που έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο ξεχωριστής νομοθετικής ρύθμισης".
"Φρονούμε, σημειώνεται, ότι μετά από αυτή τη συμπεριφορά δημιουργείται και τυπική και ηθική υποχρέωση για το υπουργείο Πολιτισμού να μας λάβει σοβαρά υπόψη του ως των βασικών φορέων της μουσικής παιδείας στη χώρα μας, έστω στη σύνταξη των Προεδρικών Διαταγμάτων και του Γενικού Κανονισμού που προτίθεται να εκδώσει για τις μουσικές σχολές. Οι σχετικές προτάσεις μας, εμπεριστατωμένες, υπάρχουν και περιμένουν".
Είναι Ελληνας, ζει στη Μασαχουσέτη, έχει γράψει κυρίως μυθιστορήματα, που επαινέθηκαν από σημαντικούς σύγχρονους συγγραφείς (Τζον Απντάικ, Λόρενς Ντάρελ, Τζον Φόουλς κ. ά.), αλλά το πρώτο βιβλίο του που μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον Γιώργο Κουσουνέλο και θα κυκλοφορήσει προσεχώς, προλογισμένο από τον υπουργό Πολιτισμού, (εκδόσεις "Ενάλιος") δεν είναι μυθιστόρημα, αλλά αφορά σε υπόθεση "μυθιστορηματικών" διαστάσεων.
Πρόκειται για τον Θεόδωρο Βρεττό και το βιβλίο του "Υπόθεση Ελγιν. Τα χρονικό της αρπαγής των μεγαλύτερων θησαυρών της χώρας".Ο Θόδωρος Βρεττός γεννήθηκε στη Μασαχουσέτη από Ελληνες γονείς. Εχει διδάξει Παγκόσμια Λογοτεχνία στη Μασαχουσέτη και στη Βοστόνη. Το μυθιστόρημα το "Σφυρί στη θάλασσα", αριστούργημα και "Τα πουλιά του χειμώνα", προτάθηκαν για το βραβείο Πούλιτζερ.
Ο συγγραφέας παρουσιάζει το χρονικό της αρπαγής των Μαρμάρων του Παρθενώνα ως "μυθιστόρημα" (παλαιότερα έγραψε κι άλλο σχετικό βιβλίο), βασιζόμενος όμως στη συστηματική και υπεύθυνη έρευνα.Ο ίδιος προλογικά σημειώνει: "Δύο λόγοι με έκαναν να ξαναγράψω την ιστορία: πρώτον, επειδή ήρθε για μία ακόμα φορά στην επικαιρότητα το θέμα της κυριότητας των Μαρμάρων, που θεωρούνται πέρα από κάθε αμφιβολία τα πολυτιμότερα και ωραιότερα γλυπτά της Αρχαίας Ελλάδας. Ολο και περισσότερες φωνές, όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά και από ολόκληρο τον κόσμο, ζητούν την επιστροφή των Μαρμάρων στην πατρίδα τους (... ). Ο δεύτερος και σημαντικότερος λόγος ήταν ότι τις τελευταίες δυόμισι δεκαετίες ήρθαν στο φως πρόσθετες πληροφορίες,οι οποίες προσφέρουν νέα σημαντικά στοιχεία στην τυχοδιωκτική περιπέτεια του λόρδου Ελγιν, οι οποίες έπρεπε απαραιτήτως να ενσωματωθούν στην ιστορία για λόγους ακρίβειας και ενημέρωσης".
Στο βιβλίο ο συγγραφέας εξιστορεί την προσωπική πορεία του Ελγιν, το χρονικό της αρπαγής, αλλά και το χρονικό της διεκδίκησης μέχρι τις μέρες μας και καταλήγει: "Μέσα σε όλες αυτές τις διαμάχες και τις αντεγκλήσεις ο σημερινός λόρδος Ελγιν δήλωσε ότι δεν τολμά να επισκεφθεί την Ελλάδα με το πραγματικό του όνομα και ότι "ειλικρινά λυπάται που ο προ - προ - πάππος του βρέθηκε κάποτε μπροστά σε εκείνα τα παλιομάρμαρα"".
Με την ευκαιρία σημειώνουμε ότι στο χρονικό της διεκδίκησης προστίθεται και η τελευταία δήλωση του Βρετανού υπουργού Πολιτισμού, Κρις Σμιθ,στην έναρξη των εκδηλώσεων "Η Ελλάδα στη Βρετανία", ότι "η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα είναι θέμα που απασχολεί τις δύο κυβερνήσεις και βρίσκεται σε συνεχή συζήτηση".Η τελευταία δήλωση εμφανίζεται από χτεσινά δημοσιεύματα ως "διαφοροποίηση" και "θετική εξέλιξη", παρότι δεν απαντά καθόλου στο αίτημα της επιστροφής.
Η μάσκα αποτελεί το σημαντικότερο αντικείμενο - σύμβολο της μεταμόρφωσης. Η φαντασία, η τόλμη και η γνώση της τεχνικής είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες για την κατασκευή της μάσκας. Ο Μάνος Ποντικάκης που γνωρίζει την τέχνη της μάσκας θα δώσει μαθήματα σε 10, τρίωρες η κάθεμιασυναντήσεις, κάθε Δευτέρα και Τετάρτη από τις 26/1 - 25/2, στο χώρο του "Κέντρου Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος "Δεσμοί"" (Αρκτίνου 12). Πληροφορίες στα τηλέφωνα 9027.469, 7214.050.
Το "Μοντέρνο Θέατρο" του Γιώργου Μεσσάλα συμπληρώνει το φετινό Γενάρη25 χρόνια σεμνής και σοβαρής θεατρικής προσπάθειας με έργα, πάντα, ποιοτικού ρεπερτορίου. Την επέτειό του θα τη γιορτάσει με πανηγυρική παράσταση της φετινής του επιτυχίας με το έργο του Ιρλανδού Λέοναρτν Χιου "Ντα" την προσεχή Δευτέρα (9μ.μ). Καλεσμένοι στην πανηγυρική του παράσταση είναι όχι μόνο όλοι οι συνεργάτες του σ' αυτήν την 25ετία, αλλά και όλοι οι καλλιτέχνες και μετά την παράσταση καλούνται για ποτό και ορεκτικά.
Να σημειώσουμε ότι το "Μοντέρνο Θέατρο" με μια λιτή έκδοση παραθέτει τα ονόματα όλων των συνεργατών του (ηθοποιών, μεταφραστών, σκηνογράφων - ενδυματολόγων, συνθετών, χορογράφων, μουσικοδιδασκάλων), αλλά και το ρεπερτόριό του στα 25 χρόνια της "ζωής" του, αλλά και μνημονεύει τον αλησμόνητο ιστορικό του Νεοελληνικού Θεάτρου, "θεμελιωτή" και ιδρυτή του Θεατρικού Μουσείου της χώρας μας, Γιάννη Σιδέρη με το γράμμα του για την "παρθενική" παράσταση του θιάσου το Γενάρη του 1973 με το έργο "Πατατάκια". Να σημειώσουμε όμως ότι τα 25χρονα γενέθλιά του έχει και το "Ντα", τα οποία θα γιορταστούν και στο Δουβλίνο και στο "Guthrine Theater" στη Μινεάπολη, όπου επίσης παίζεται φέτος.
Παρουσιάστηκε με επιτυχία (Τρίτη, Τετάρτη), στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το έργο του Δημήτρη Ψαθά "Ζητείται ψεύτης" από το Κρατικό Θέατρο της Τουρκίας,σε σκηνοθεσία Παναγιόντ Αμπατζί.Σήμερα και αύριο το τουρκικό θέατρο θα παρουσιάσει το έργο "Μάστερ Κλας - Μαρία Κάλλας" του Τέρενς Μακ Νάλι,με την Αϊτεν Γκιοκτζίρ,σε σκηνοθεσία Τζιονέτ Γκιοκτζέρ.Το έργο θα μεταφράζεται με υπερτιτλισμό.
Στην αίθουσα "Γη" (Αλακαμένους 26 και Ιουλιανού) σήμερα (10 μμ) ο Γιάννης Βουλτσίδης παρουσιάζει ως αντιφολκλορικό Καραγκιόζη το έργο "Χορός της Σαλώμης" και το βιβλίο του για τον Καραγκιόζη. Στο χώρο (24/1 - 7/2) παρουσιάζεται και η έκθεση φωτογραφίας της Πόπης Σταυριανού "Ενθύμιον Αφροδίτης και Αθηνάς".
Το Σωματείο "Το σπίτι του ηθοποιού" εκφράζει τη βαθιά και ειλικρινή ευγνωμοσύνη του στην οικογένεια του Δημήτρη Χορν,τον αδελφό του Ιωάννη Χορν,την Ντόλυ Γουλανδρή (Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης) και σε όσους ανταποκρίθηκαν στην επιθυμία του εκλιπόντος, αντί στεφάνων στη μνήμη του, να κατατεθούν δωρεές, προκειμένου να ολοκληρωθεί "Το σπίτι του ηθοποιού".Ως ελάχιστη ένδειξη τιμής και υποχρέωσης, η θεατρική αίθουσα που θα δημιουργηθεί στο χώρο του "Σπιτιού του ηθοποιού" θα ονομαστεί "Θέατρο Δημήτρης Χορν".
Ενα νέο περιοδικό για το χώρο των οπτικοακουστικών μέσων και τους ανθρώπους που δουλεύουν σ' αυτόν κυκλοφόρησε. Πρόκειται για το διμηνιαίο περιοδικό "Κινηματογραφιστής",το 1ο τεύχος του οποίου κυκλοφορεί σε κεντρικά περίπτερα. Σε συνεργασία με ένα το έγκυρο κινηματογραφικό περιοδικό "American Cinematographer", o "Κινηματογραφιστής" καταγράφει τις εξελίξεις στον ελληνικό και διεθνή κινηματογραφικό και τηλεοπτικό χώρο. Στα θέματα περιλαμβάνονται ρεπορτάζ για γυρίσματα ταινιών, τηλεοπτικών παραγωγών, για τα σημαντικότερα φεστιβάλ κινηματογράφου, κ.ά.
Επιπλέον ο "Κινηματογραφιστής", στοχεύοντας στην ενθάρρυνση παραγωγής σεναρίων έχει προκηρύξει Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σεναρίου για επαγγελματίες και μη, ενώ η εκδοτική ομάδα του περιοδικού αναλαμβάνει την υποχρέωση να γυρίσει σε φιλμ το καλύτερο σενάριο. Περισσότερες πληροφορίες για το διαγωνισμό περιέχει το περιοδικό.