Πρόταση του Λεων. Αυδή στο Δημοτικό Συμβούλιο για τη θέσπιση όρων λειτουργίας των πολυκαταστημάτων τροφίμων
"Να ασχοληθεί επιτέλους το Δημοτικό Συμβούλιο με τα προβλήματα της καθημερινής ζωής των κατοίκων της πόλης", ζητεί ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας για την Αθήνα", δημοτικός σύμβουλος, Λεων. Αυδής.
Με πρόταση που κατέθεσε χτες, καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων να επεξεργαστεί κατ' αρχήν τον καθορισμό προϋποθέσεων για τη λειτουργία των πολυκαταστημάτων τροφίμων, τα οποία εξαιτίας του όγκου των εργασιών τους δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην περιοχή τους. Επιπλέον σε σχετική επιστολή του προς τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Αρ. Αναπλιώτη,ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας" αναφέρεται ιδιαίτερα στα ζητήματα καθαριότητας, κίνησης των πεζών στους δρόμους και τα πεζοδρόμια, οδικής ασφάλειας και κυκλοφορίας και αισθητικής διαμόρφωσης των δημοσίων χώρων.
"Για τα ζητήματα αυτά, σημειώνει ο Λεων. Αυδής, απαιτείται σειρά μικρότερων ρυθμίσεων, αδιάκοπη παρέμβαση και επαγρύπνηση, δηλαδή στοιχεία που κατά τη γνώμη μου δε διακρίνουν τη δράση της σημερινής Δημοτικής Αρχής. Ολες οι παρατάξεις οφείλουν να αναδεικνύουν τα ζητήματα, να διατυπώνουν συγκεκριμένες προτάσεις και να διεκδικούν λύσεις. Η "Αγωνιστική Συνεργασία" ακολουθεί πάγια αυτή την τακτική, τόσο για τα μεγαλύτερα, όσο και για τα μικρότερα ζητήματα".
Τα προβλήματα λειτουργίας της πόλης, σε συνδυασμό με την έλλειψη πρωτοβουλιών και την ανυπαρξία παρεμβάσεων από την πλευρά των αρμοδίων, καταγράφονται ευκρινώς στην περίπτωση των υπεραγορών τροφίμων. Ετσι για τη λειτουργία τους, που δημιουργεί σήμερα πολλαπλές οχλήσεις και δυσλειτουργίες στην περιοχή της εγκατάστασής τους, ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας" ζητεί συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
"Με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία οι προτεινόμενοι όροι μπορούν να αποτελούν κριτήρια για τη χορήγηση νέων αδειών από το Δημοτικό Συμβούλιο, σημειώνει ο Λεων. Αυδής. Επειδή όμως ήδη λειτουργεί πλήθος πολυκαταστημάτων, πρέπει το Δημοτικό Συμβούλιο να διατυπώσει προς το ΥΠΕΧΩΔΕ αίτημα για να υπάρξει η αναγκαία κανονιστικού χαρακτήρα ρύθμιση και συγχρόνως να διερευνηθούν νομικά οι δυνατότητες του Δημοτικού Συμβουλίου να επιβάλει σχετικές ρυθμίσεις με βάση το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο".
Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σε πολλές περιοχές με τη λειτουργία υπεραγορών είναι απαράδεκτη. Αλλοτε τέτοια καταστήματα λειτουργούν παράνομα σε χώρους αμιγούς κατοικίας - δύο τουλάχιστον λειτουργούν στο Θησείο - άλλοτε παρεμποδίζεται η κυκλοφορία σε αρτηρίες από τις οποίες περνούν και λεωφορεία - Μικράς Ασίας, Παπαδιαμαντοπούλου - άλλοτε στενοί δρόμοι έχουν μετατραπεί σε αυλές πολυκαταστημάτων.
Ωστόσο, τα πολυκαταστήματα τροφίμων είναι οικονομικά ισχυρές επιχειρήσεις και είναι εφικτό να επιβαρύνονται με το κυκλοφοριακό ή άλλο κόστος της λειτουργίας τους και να μην το επιρρίπτουν στους κατοίκους της γειτονιάς τους και στην πόλη γενικότερα.
Τρεις είναι οι κύριες αιτίες πρόκλησης οχλήσεων: Ο ανεφοδιασμός σε μεγάλες ποσότητες και κατά συνέπεια η συνεχής στάθμευση ογκωδών οχημάτων στους γύρω από τα πολυκαταστήματα δρόμους. Η συρροή πελατών με ΙΧ αυτοκίνητα που σταθμεύουν παράνομα και προκαλούν κυκλοφοριακές συμφορήσεις. Η παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων απορριμμάτων που συσσωρεύονται στα πεζοδρόμια έξω από το κατάστημα ή γύρω από τους πλησιέστερους κάδους.
Για τους λόγους αυτούς, υπογραμμίζει ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας", θα πρέπει να ισχύουν συγκεκριμένοι όροι πολεοδομικών προϋποθέσεων για τη λειτουργία τους. Συγκεκριμένα, να διατίθεται χώρος για την είσοδο και στάθμευση των οχημάτων τροφοδοσίας. Να διατίθεται χώρος στάθμευσης - υπόγειος ενδεχομένως - για τα αυτοκίνητα των πελατών. Να εξασφαλίζεται η φύλαξη των απορριμμάτων σε ειδικούς χώρους του καταστήματος έως την ώρα της αποκομιδής.
"Οι όροι αυτοί, καταλήγει στην πρότασή του ο Λεων. Αυδής, μπορούν με απόφαση του Δημοτικό Συμβούλιο να τεθούν σε εφαρμογή και να ισχύσουν αμέσως για την έκδοση νέων αδειών, να δοθεί δε εύλογη προθεσμία προσαρμογής στα πολυκαταστήματα που ήδη λειτουργούν. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει το ΔΣ να ζητήσει με απόφασή του από την κυβέρνηση να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη θέσπιση σχετικών κανονιστικών όρων".
Μετά από αυτά μένει να δούμε αν και τι πρωτοβουλίες θα αναλάβει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων.
Δεν πρόλαβαν να τοποθετηθούν και να λειτουργήσουν οι ηλεκτρονικές μπάρες στο Εμπορικό Τρίγωνο και από αύριο κιόλας θα αρχίσει το ξήλωμα αυτών που βρίσκονται στη συμβολή των οδών Αιόλου και Σταδίου!Κι αυτό γιατί σε εκείνο ακριβώς το σημείο βρίσκεται και η είσοδος των οχημάτων που κατευθύνονται προς το πάρκινγκ της πλατείας Εθνικής Αντίστασης.
Από νωρίς το πρωί, επικρατούσε σύγχυση σ' αυτό το σημείο, αφού οι οδηγοί που κατευθύνονταν προς το πάρκινγκ, όπως ήταν φυσικό, δεν είχαν την απαιτούμενη κάρτα εισόδου. Στις 11 π.μ. περίπου και ύστερα από επικοινωνία των υπαλλήλων της Δημοτικής Αστυνομίας με το Ειδικό Γραφείο Εμπορικού Τριγώνου του ΥΠΕΧΩΔΕ, ανακαλύφθηκε ότι οι μπάρες είχαν τοποθετηθεί σε λάθος σημείο. Τις επόμενες μέρες, πρόκειται να μεταφερθούν ένα στενό πιο κάτω, στη συμβολή των οδών Αιόλου και Λυκούργου... Φαίνεται πως τα δυόμισι χρόνια, από τότε δηλαδή που έγινε η εξαγγελία του μέτρου από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη,καθώς και οι μελέτες που έγιναν όλο αυτό το διάστημα δεν ήταν αρκετά για να αντιληφθούν οι φωστήρες του υπουργείου το λάθος. Παρά τα ευτράπελα που έγιναν χτες, το ΥΠΕΧΩΔΕ, σε ανακοίνωσή του, υποστηρίζει ότι το μέτρο της ηλεκτρονικής πρόσβασης ξεκίνησε με επιτυχία...
Κατά τα άλλα, χτες, στο Εμπορικό Τρίγωνο δεν άλλαξε απολύτως τίποτα, αφού όλα τα αυτοκίνητα περνούσαν χωρίς κάρτα εισόδου, όπως θα γίνεται τις 10 πρώτες μέρες εφαρμογής του μέτρου. Υπάλληλοι της Δημοτικής Αστυνομίας και τροχονόμοι ενημέρωναν τους οδηγούς, ωστόσο, πολλοί εξέφρασαν τις επιφυλάξεις τους για την αποτελεσματικότητά του, αλλά και την ασφάλεια των οδηγών μοτοσικλετών, αφού οι μπάρες είναι μικρές και το βράδυ θα είναι δυσδιάκριτες.
Πάντως, ο δήμαρχος Αθηναίων Δ. Αβραμόπουλος,μετά από συνάντηση με εκπροσώπους των εμπόρων, δήλωσε ότι εάν το μέτρο δεν αποδώσει στο δοκιμαστικό στάδιο εφαρμογής του, τότε μπορεί και να παύσει να λειτουργεί. Ωστόσο, από την πλευρά του, το ΥΠΕΧΩΔΕ ετοιμάζεται να θέσει σε κανονική λειτουργία το μέτρο μετά από ενάμισι μήνα...
Ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας για την Αθήνα" και υποψήφιος δήμαρχος Λεων. Αυδής επισήμανε στο "Ρ": "Πιστεύουμε ότι έτσι όπως εξαγγέλθηκε η πεζοδρόμηση εξυπηρετεί τα σχέδια της απομάκρυνσης των φτωχότερων στρωμάτων από το κέντρο της πόλης. Το κέντρο της πόλης όπως και άλλες συνοικίες προορίζεται προφανώς να γίνει χώρος αφιερωμένος στη χρήση των ευπορότερων στρωμάτων. Ηδη, λένε ότι η πεζοδρόμηση της Ερμού αύξησε τον τζίρο, αλλά αυτό το επιχείρημα είναι κίβδηλο, διότι κι αν είναι αλήθεια το ζήτημα δεν είναι αν αυξήθηκε ο τζίρος σε μία περιοχή όπου τα ακίνητα ακριβαίνουν με ιλιγγιώδη ρυθμό, αλλά αν αυξήθηκε συνολικά ο τζίρος, πράγμα που βέβαια δεν έγινε και ούτε θα γίνει με την πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας και της υπερφορολόγησης.
Φοβάμαι, καταλήγει ο Λεων. Αυδής, ότι και για την πεζοδρόμηση της Ερμού και για τις ηλεκτρονικές μπάρες και για όλες τις επεμβάσεις που γίνονται στο κέντρο της Αθήνας, το κρίσιμο ερώτημα είναι για ποιον γίνονται και ποιον ωφελούν. Για τους φτωχούς, οι αναπλάσεις σημαίνουν κάποιους ωραίους χώρους για θέα και για να περνάνε μία φορά το χρόνο. Για τους πλούσιους σημαίνουν χώρους φτιαγμένους γι' αυτούς".
Την αντίθεσή της στην πολιτική εκχώρησης αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) σε ιδιώτες, υπενθυμίζει - με αφορμή τις πρόσφατες αυθαιρεσίες της παρκοεταιρίας που δραστηριοποιείται στο Δήμο της Αθήνας - ηΠανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης(ΠΟΕ - ΟΤΑ).
"Δυστυχώς, οι εκτιμήσεις μας, ως εργαζόμενων στην ΤΑ, σχετικά με τη δράση ιδιωτικών εταιριών σε τομείς του θεσμού, επιβεβαιώθηκαν. Οπως αποδείχτηκε, η παραπάνω δράση σκοπό έχει την με κάθε δυνατό και αδύνατο τρόπο, αύξηση των κερδών αυτών που επενδύουν τάχα (ιδιώτες) για "λύση" κοινωνικών προβλημάτων και που άπτονται, όμως, αυτής της ίδιας της ΤΑ", σημειώνει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Επιτροπή (ΕΕ) της ΠΟΕ - ΟΤΑ".
Με αφορμή το πρόσφατο γεγονός της επιβολής απανωτών κλήσεων στο ίδιο αυτοκίνητο, στον ίδιο χώρο, για την ίδια παράβαση, σε διάστημα λίγων ωρών, σε περιοχή της Αθήνας, η ΕΕ της Ομοσπονδίας επισημαίνει: "Η ελεγχόμενη στάθμευση χρησιμοποιήθηκε για την επιβολή νέων οικονομικών βαρών στους πολίτες προς όφελος κερδών και υπερκερδών των ιδιωτών χωρίς καν να λύνει, έστω και στο ελάχιστο, τα κυκλοφοριακά προβλήματα. Πολύ περισσότερο όταν η συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών της ΤΑ οδηγεί και οδήγησε στο δρόμο, ώστε να αποτελέσει τη μεσάζουσα, ουσιαστικά, γι' αυτά τα κέρδη. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί η δραστηριοποίηση των δημοτικών υπηρεσιών με βεβαιώσεις κλήσεων για λογαριασμό της ιδιωτικής εταιρίας με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής;".
Τέλος, η ΕΕ της ΠΟΕ - ΟΤΑ δηλώνει πως θα δραστηριοποιηθεί και θα κλιμακώσει τις ενέργειές της, ώστε να αποφευχθούν τέτοιες πολιτικές εκχώρησης αρμοδιοτήτων της ΤΑ σε ιδιώτες. Αυτές θα προσδιορίσει σε άμεση σχετική συνεδρίασή της. Καλεί τους δημότες να ενεργοποιηθούν στην κατεύθυνση ανατροπής τέτοιων επιλογών, που τελικά καταλήγουν σε βάρος τους. Επισημαίνει, τέλος, τις ευθύνες της κυβέρνησης και της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας για τις αυθαιρεσίες παρκοεταιριών και παρκοδημάρχων και τους καλεί να πάρουν τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να αναλάβει η ίδια η ΤΑ την αρμοδιότητα της ελεγχόμενης στάθμευσης, χωρίς την παρέμβαση, με οποιοδήποτε τρόπο, των ιδιωτών.
Για περισσότερες από οχτώμισι ώρες έμειναν χτες χωρίς νερό αρκετές συνοικίες της Δυτικής Αττικής, λόγω βλάβης σε κεντρικό τροφοδοτικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ, στη διασταύρωση των οδών Π. Γρηγορούσης και 28ης Οκτωβρίου στο Ζεφύρι. Οπως ανακοίνωσε η ΕΥΔΑΠ, η ζημιά προκλήθηκε το μεσημέρι, όταν ένα όχημα μεταφοράς σκυροδέματος (μπετονιέρα) έπεσε σε βάνα, η οποία συνδέει κεντρικούς αγωγούς ύδρευσης. Ωστόσο, σύμφωνα με αυτά που δηλώνουν περίοικοι, στο σημείο αυτό είχε προηγηθεί εκτεταμένης έκτασης διαρροή νερού, με αποτέλεσμα να διευκολυνθεί η πτώση της μπετονιέρας.
Οπως και να έχει όμως, αποτέλεσμα ήταν να μείνουν χωρίς νερό από τις 12 το μεσημέρι ως τις 9 το βράδυ περίπου οι περιοχές: Ζεφύρι, Ανω Λιόσια, Καματερό, Νέα Λιόσια, Πετρούπολη, Κηπούπολη, Χαϊδάρι, Νεάπολη, Κορυδαλλός, Πέραμα και Σαλαμίνα.
Τα συνεργεία της ΕΥΔΑΠ έσπευσαν από την πρώτη στιγμή στην περιοχή, αλλά λόγω του μεγέθους της ζημιάς χρειάστηκαν περισσότερες από 4 ώρες, για να αρχίσουν να επιδιορθώνουν τη βλάβη και άλλες τόσες, για να ξαναδώσουν νερό στις περιοχές που προαναφέρθηκαν.
Επρεπε να σημειωθούν εκατοντάδες αυτοκινητικά δυστυχήματα και μια εκατόμβη νεκρών και τραυματιών, εξαιτίας των κακοτεχνιών στο εθνικό οδικό δίκτυο, για να σκεφτεί το ΥΠΕΧΩΔΕ και να αποφασίσει τη δημιουργία Επιτροπής, η οποία θα προτείνει μέτρα, ώστε να περάσει η έννοια της ποιότητας σε όλα τα στάδια της κατασκευής των τεχνικών έργων!
Η Επιτροπή αυτή, που συγκροτήθηκε με απόφαση του υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελή και θα λειτουργεί στο πλαίσιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων, θα πρέπει, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, εντός 30 ημερών να καταρτίσει και να υποβάλει για έγκριση πρόγραμμα δράσεων που θα περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων:
Εκείνο όμως που δε διευκρινίζεται είναι τι θα γίνει - ποιες δηλαδή διαδικασίες ελέγχου ποιότητας θα υπάρξουν - για τα μεγάλα έργα που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και αν θα αλλάξουν οι όροι των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί, όπως, για παράδειγμα στο έργο Ρίο - Αντίρριο, που θέλουν την ευθύνη για τον έλεγχο της ποιότητας να έχουν οι ...ίδιοι οι εργολάβοι!
Να προσθέσουμε ότι πρόεδρος της Επιτροπής ορίστηκε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων Γ. Χρυσικόπουλος, με αναπληρώτρια την Ολ. Βαγγελάτου, γενική γραμματέα του ΤΕΕ, ενώ σ' αυτήν συμμετέχουν καθηγητές Πολυτεχνείου, εκπρόσωποι των εργοληπτών, των βιομηχάνων, καθώς και 8 στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ.