Αιτήματα ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών, η πρόσληψη οδηγών και η ανανέωση του στόλου. Αμεση σύγκληση γενικών συνελεύσεων, ώστε να αποφασίσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι για τη στάση τους απέναντι στα καταστροφικά κυβερνητικά σχέδια για τις συγκοινωνίες και το εργασιακό τους μέλλον, προτείνει η ΔΑΣ
Ακινητοποιημένα θα παραμείνουν από τις 10 π.μ. μέχρι τις 3 μ.μ. όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς της Αθήνας (λεωφορεία, τρόλεϊ και ηλεκτρικός σιδηρόδρομος). Ολοι οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ) πραγματοποιούν τις ώρες αυτές 5ωρη στάση εργασίας και στις 11 π.μ. συγκέντρωση στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Την απεργιακή κινητοποίηση κήρυξαν από κοινού το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ και τα Σωματεία ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, με κύρια αιτήματα την ανανέωση του στόλου και την πρόσληψη οδηγών.
Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Τ. Μαντέλης κάλεσε χτες τους εκπροσώπους των εργαζομένων και τους ζήτησε να αναστείλουν τη στάση εργασίας, χωρίς, ωστόσο, να δεσμευτεί σε τίποτα: Ούτε για την επιχορήγηση των αστικών συγκοινωνιών, ούτε για την προωθούμενη αλλαγή στις εργασιακές σχέσεις σε βάρος των εργαζομένων, ούτε για την ανανέωση του στόλου, ούτε για τις προσλήψεις οδηγών. Για την ανυπαρξία κονδυλίων στον κρατικό προϋπολογισμό του 1998 για τις αστικές συγκοινωνίες, ο Τ. Μαντέλης επικαλέστηκε το "πρόγραμμα σύγκλισης" και ξεκαθάρισε ότι μέχρι το 2000 θα συνεχιστεί η αδιέξοδη πολιτική του δανεισμού των συγκοινωνιακών φορέων, που τους έχει "βουλιάξει" στα υπέρογκα ελλείμματα.
Με χτεσινή της ανακοίνωση, η "Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία" (ΔΑΣ) ΟΑΣΑ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ) επικρίνει τη στάση αδράνειας και συναίνεσης προς τις κυβερνητικές επιλογές, που τηρούν τέσσερα χρόνια τώρα οι συνδικαλιστικές ηγεσίες ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ και "ΣΥΝ" του κλάδου, επισημαίνοντας ότι αν και είναι ξεκάθαρος ο στόχος της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει σιγά - σιγά τις αστικές συγκοινωνίες και να καταργήσει εργασιακά δικαιώματα, εξήγγειλαν τη σημερινή κινητοποίηση για να ρίξουν "στάχτη στα μάτια" των εργαζομένων, χωρίς την παραμικρή αναφορά στα καυτά αυτά ζητήματα. Αντίθετα, μάλιστα, υπογραμμίζει η ΔΑΣ, ενώ, από τη μια, οι ηγεσίες αυτές ισχυρίζονται ότι τώρα προέχει μόνο η εξασφάλιση επιδότησης για τις αστικές συγκοινωνίες και δεν είναι ώρα να παλέψουν οι εργαζόμενοι για το κυβερνητικό νομοσχέδιο, από την άλλη, συμφωνούν με την κυβερνητική θέση ότι ο κρατικός προϋπολογισμός δεν μπορεί ν' αλλάξει! Οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες είναι κατηγορηματικά αντίθετοι μ' αυτές τις μεθοδεύσεις και καταγγέλλουν ότι στόχος των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών, με τη σημερινή κινητοποίηση, είναι να φανούν αγωνιστές στα μάτια των εργαζομένων και να εκτονωθεί η κατάσταση χωρίς ν' ανοίξει μύτη.
Η ΔΑΣ ζητά - και αυτό θα επισημάνουν σήμερα οι κομμουνιστές συνδικαλιστές στη συγκέντρωση των εργαζομένων - την άμεση σύγκληση γενικών συνελεύσεων ανά κλάδο, ώστε να αποφασίσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι ποια στάση θα κρατήσουν απέναντι στα καταστροφικά σχέδια της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες και το εργασιακό τους μέλλον. Η πρόταση της παράταξης είναι να συγκροτηθεί άμεσα μέτωπο δράσης και αγώνα, με τους εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή και διεκδικητικό πλαίσιο: Τη σύσταση Ενιαίου Φορέα Συγκοινωνιών 100% δημόσιο, επιδότηση των συγκοινωνιακών φορέων στο ύψος των αναγκών τους, χωρίς δάνεια και ελλείμματα, ανανέωση του στόλου με κονδύλια από το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων και σεβασμό στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις των εργαζομένων.
Τη λήψη των αναγκαίων μέτρων, ώστε να μείνουν οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας στο Δημόσιο και να εκπληρώνουν κατά τον καλύτερο τρόπο την κοινωνική τους αποστολή, ζητά από την κυβέρνηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Μπάμπης Αγγουράκης,με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε χτες στη Βουλή.
Πού ξέρετε, λοιπόν; Οι Τούρκοι "ιστορικοί" μπορεί να έχουν δίκιο για τον Ομέρ, που εμείς οι μπαγαπόντηδες Ελληνες τον κάναμε Ομηρο. Και μπορεί ακόμη, το ίδιο κόλπο να κάναμε και με το Θαλή το Μιλήσιο. Να τον λέγαν, δηλαδή, απλώς Αλή και εμείς να του βάλαμε ένα "θήτα" μπροστά και να τον σφετεριστήκαμε από τους γείτονές μας. Και μπορεί, τέλος, και εκείνη η μεγάλη ποιήτρια της Λέσβου η Σαπφώ, να μην ήταν δική μας, όπως λέμε. Μπορεί, κάλλιστα, να ήταν μια στρουμπουλή χανούμ του 7ου π.Χ. αιώνα και η περίφημη ωδή της προς τη σελήνη να ήταν, στην πραγματικότητα, ένας παθητικός αμανές προς την ημισέληνο!
Βεβαίως, πολλά από αυτά τα ιστορικά και μυθικά ερωτήματα θα μπορούσαν ίσως να λυθούν από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης και να αποδειχτεί, τελικά, τίνος είναι το Αιγαίο. Αλλά ούτε οι Τούρκοι... χάγιεψαν να τρέχουν σε κατήδες, που δεν ξέρεις τι διάολοαποφάσεις μπορούν να σου βγάλουν, ούτε οι φίλοι τους οι Αμερικανοί ήταν διατεθειμένοι να προωθήσουν τέτοιες χρονοβόρες και απρόβλεπτες, εν μέρει, διαδικασίες. Προτίμησαν τη συνοπτική και σίγουρη "επίλυση" του προβλήματος, γι' αυτό απευθύνθηκαν στον Ελληνα πρωθυπουργό. "Ελα εδώ", του είπαν και άρχισαν να του αραδιάζουν διάφορα επιχειρήματα του τύπου "Ομηρος, Ομέρ" για να του αποδείξουν ότι "τα πάντα στο Αιγαίο είναι αμφισβητήσιμα και έχουν δίκιο οι Τούρκοι που από χρόνια ζητούν να έχουν μερίδιο στο αρχιπέλαγος". Και ο Ελληνας πρωθυπουργός "έντιμος" ων και "γαλαντόμος" ανεγνώρισε ευθύς το "δίκιο των γειτόνων μας" και παρεχώρησε, χωρίς αντιρρήσεις, το μισό Αιγαίο στους στρατοκράτες της Αγκυρας. Λέγεται, μάλιστα, ότι τώρα αισθάνεται τόσον υποχρεωμένος στους Αμερικανούς, που του άνοιξαν τα μάτια, για να πράξει το σωστό, ώστε σύντομα θα ανέλθει στο βήμα της Βουλής και θα ευχαριστήσει για άλλη μια φορά, δημοσίως, τις ΗΠΑ!
Τάσος ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ