ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Αποφάσεις στην υπηρεσία των μεγαλοεπιχειρηματιών

Την ακόμα μεγαλύτερη... ευλυγισία στις διαδικασίες ανάθεσης των κρατικών προμηθειών και στα δημόσια έργα, αποφάσισε χτες το Υπουργικό Συμβούλιο

Την προώθηση νέου νομοσχεδίου του ΥΠΕΧΩΔΕ για τα δημόσια έργα και την επιτάχυνση των διαδικασιών για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις κρατικές προμήθειες στις αξιώσεις των εκπροσώπων του μεγάλου κεφαλαίου, αποφάσισε χτες το Υπουργικό Συμβούλιο που συνεδρίασε υπό την προεδρία του Κ. Σημίτη.

Λίγες μέρες μετά τις αιτιάσεις που πρόβαλε το προεδρείο του ΣΕΒ και την επίθεση που εξαπέλυσε ο ιδιοκτήτης της ΙΝΤΡΑΚΟΜ για την παρατηρούμενη καθυστέρηση στις αναθέσεις κρατικών προμηθειών, το Υπουργικό Συμβούλιο ζήτησε από τους αρμόδιους υπουργούς να επεξεργαστούν συγκεκριμένη πρόταση για νομοθέτημα, που θα κάνει ακόμα πιο τυπικές τις διαδικασίες που ισχύουν σήμερα για τις αναθέσεις. Οι σχετικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου πάρθηκαν κύρια με βάση την κυβερνητική εκτίμηση, ότι ακόμα και οι υποτυπώδεις έλεγχοι που γίνονται σήμερα για την ανάθεση των κρατικών προμηθειών στους μεγαλοεπιχειρηματίες, όχι μόνο συναντούν την αντίδραση των τελευταίων, αλλά, όπως σημειώνουν υπουργοί των θεωρούμενων παραγωγικών υπουργείων, "οι καθυστερήσεις ορισμένες φορές δυσχεραίνουν την υλοποίηση επιχειρηματικών σχεδίων". Το θέμα αφορά, κυρίως, μερικές δεκάδες εκπροσώπους μεγάλων επιχειρήσεων, η πορεία των οποίων εξαρτάται σε σημαντικό - αν όχι αποκλειστικό - βαθμό από την εκτέλεση των κρατικών προμηθειών. Σημειώνεται ότι μόνο φέτος το πρόγραμμα κρατικών προμηθειών είναι της τάξης των 666 δισεκατομμυρίων δραχμών, ποσό που στην πραγματικότητα μοιράζονται οι διάφοροι μεγαλοεπιχειρηματίες.

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου αποφασίστηκε η συγκρότηση επιτροπής, η οποία μέσα σε ένα μήνα θα διατυπώσει την πρόταση που θα αποτελέσει βάση για το νέο νομοθέτημα. Στην επιτροπή συμμετέχουν οι υφυπουργοί Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ Μ. Χρυσοχοϊδης και Χρ. Βερελής αντίστοιχα, ο γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου Σ. Κοσμίδης και ο νομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Γ. Παπαδημητρίου.

Σε ό,τι αφορά τις επίσημες χτεσινές ανακοινώσεις είναι φανερό ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να συσκοτίσει την όλη κατάσταση, κάνοντας λόγο για "διαφάνεια", "δικαστική προστασία", αυξημένο ρόλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κλπ.

Τα δημόσια έργα

Μόνο τη διαφάνεια στην ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων έργων δεν προωθεί το νομοσχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ. Αντίθετα, ενισχύει τη ρεμούλα και διευκολύνει τη μονοπώληση των δημόσιων έργων από τους λίγους μεγαλοεργολάβους, ενώ περιέχει και αρκετές άλλες διατάξεις οι οποίες διακυβεύουν το δημόσιο χαρακτήρα της ΕΥΔΑΠ.

Ο νόμος αυτός θα είναι ο δεύτερος που προωθεί το ΠΑΣΟΚ τα τελευταία χρόνια με υποτιθέμενο στόχο να... μπει τάξη στο σύστημα παραγωγής των δημοσίων έργων, αλλά οι όροι αυτοί δε σώζουν τα προσχήματα. Αρκεί να θυμίσουμε ότι με το προηγούμενο νόμο 2229/94 και με τις περιβόητες αιτιολογήσεις προσφορών όλο το προηγούμενο διάστημα ανατέθηκαν έργα στον 40ό ή στον 50ό μειοδότη!

Το νέο νομοσχέδιο είναι και αυτό ψευδεπίγραφο, αφού φέρει τον τίτλο "Βελτίωση των διαδικασιών ανάθεσης και άλλες διατάξεις". Με αυτό:

  • Καθιερώνεται παράλληλα με τις αιτιολογήσεις των προσφορών και ένας "μαθηματικός τύπος" (περίπου ένας μέσος όρος των προσφορών των εργολάβων), προκειμένου να περιοριστεί ο υποκειμενισμός στις αναθέσεις των έργων με προϋπολογισμούς άνω του 1,5 δισ. δρχ. Ακόμη όμως και το σύστημα αυτό μπορεί να ελεγχθεί από ισχυρές εταιρίες εργολάβων, που μέσω ομαδοποιήσεων θα έχουν τη δυνατότητα να μονοπωλούν τα έργα.
  • Η μονοπώληση όμως των μεγάλων έργων (τα μόνα που δημοπρατούνται πλέον) από τις 40 περίπου μεγάλες ελληνικές τεχνικές εταιρίες Η τάξης προβλέπεται ανενδοίαστα από άλλα άρθρα, με τα οποία ουσιαστικά απαγορεύεται στις μικρότερες εταιρίες Ζ τάξης να μετεξελιχτούν σε Η τάξης!
  • Εκτός όμως από αυτά το νομοσχέδιο παραδίδει λειτουργίες του δημόσιου τομέα στον ιδιωτικό με μια σειρά άλλες διατάξεις, όπως: Το Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών μετατρέπεται σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Η διαχείριση του δημοσίου χρήματος θα γίνεται πλέον με αδιαφανή ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αφού οι εταιρίες διαχείρισης των μεγάλων έργων εξαιρούνται από τις διατάξεις κατασκευής των δημοσίων έργων, μελετών δημοσίων έργων και προμηθειών του δημοσίου!
  • Από τον ολισθηρό δρόμο της ιδιωτικοποίησης δε γλιτώνει και η ΕΥΔΑΠ, από την οποία αφαιρείται ουσιαστικά όλος ο τομέας κατασκευής έργων, αποχέτευσης όμβριων υδάτων και ρεμάτων, επειδή προφανώς ο συγκεκριμένος τομέας δεν της φέρνει κέρδη! Στην ΕΥΔΑΠ παραμένει πλέον ο τομέας εκμετάλλευσης της ύδρευσης που είναι κερδοφόρος. Ετσι, άνετα μπορεί να παραδοθεί η δημόσια και κοινωφελής αυτή επιχείρηση στους ιδιώτες, χωρίς το πιο ζημιογόνο κομμάτι της και θα πληρώνουν οι Αθηναίοι το νερό για... χρυσάφι.
Προθέσεις...

Αποτελεί κοινό μυστικό, ότι κάποιοι έχουν φεσώσει το ΙΚΑ με εκατοντάδες δισ. δραχμές (περίπου 1 τρισεκατομμύριο), από απλήρωτες εισφορές(εργαζομένων και εργοδοτών). Μεταξύ αυτών που χρωστούν στο ΙΚΑ, είναι τόσο το ελληνικό δημόσιο και κρατικές επιχειρήσεις όσο και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Και οι δυο πλευρές εισφοροδιαφεύγουν, όχι μόνο συστηματικά, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις συνειδητά. Δεν καθυστερούν μόνο την πληρωμή των εργοδοτικών εισφορών (που τους αναλογεί για την ασφάλιση των εργαζομένων που απασχολούν), αλλά δεν πληρώνουν ούτε το μερίδιο των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, το οποίο έχουν ήδη παρακρατήσει από τους μισθούς τους. Σε όλους αυτούς τους εισφοροφυγάδες του ΙΚΑ, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Μ. Παπαϊωάννου, τους... "έτριξε τα δόντια" και μάλιστα δημόσια από το βήμα της Βουλής. Τον ακούσαμε, πρόσφατα, να λέει δημόσια πως η κυβέρνηση προτίθεται να εφαρμόσει εναντίον των εισφοροφυγάδων το ίδιο σκληρά μέτρα, με αυτά που... εφαρμόζονται εναντίον των φοροφυγάδων!

***

Ισως, ο κύριος υπουργός δε γνωρίζει ότι, παρά τις αυστηρές κυρώσεις που προβλέπονται σε βάρος των φοροφυγάδων, οι νομοθετικές ρυθμίσεις δεν εφαρμόζονται, παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις μικροφοροφυγάδων. Αν είχαν εφαρμοστεί οι - πράγματι - αυστηρές διατάξεις των νόμων, η φοροδιαφυγή δεν είχε φτάσει στα αστρονομικά επίπεδα που έχει φτάσει σήμερα (μιλάμε για πάνω από 1,5 τρισεκατομμύριο). Αν, επίσης, είχαν εφαρμοστεί οι αυστηρές κυρώσεις του νόμου, για τους επιχειρηματίες που δεν πληρώνουν τις ασφαλιστικές εισφορές (τις δικές τους και αυτές που παρακρατούν από τους εργαζόμενους), ούτε η εισφοροδιαφυγή στο ΙΚΑ θα είχε φτάσει στα αστρονομικά επίπεδα που έχει διαμορφωθεί σήμερα (κοντά στο 1 τρισεκατομμύριο δραχμές).

***

Τα "αν" είναι πολλά. Το σίγουρο είναι ένα. Από προθέσεις και λόγια, έχουμε χορτάσει, κύριε υπουργέ. Αυτό που λείπει είναι η πολιτική βούληση για ρήξεις με τα μεγάλα - κυρίως - τρωκτικά του δημόσιου χρήματος, που βεβαιώνεται από το γεγονός ότι όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, όχι μόνο δεν εφάρμοσαν τις αυστηρές νομοθετικές κυρώσεις εναντίων όλων εκείνων που επιδίδονται με μαεστρία στο σπορ της φοροδιαφυγής, της φοροκλοπής και τηςεισφοροδιαφυγής, αλλά τους επιβράβευσαν κι από πάνω. Αδιάψευστος μάρτυρας οι αλλεπάλληλες χαριστικές ρυθμίσεις χρεών (προς το δημόσιο και το ΙΚΑ) που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από τα κόμματα που εναλλάσσονται στην κυβερνητική εξουσία, έγιναν εν γνώσει των κυβερνώντων ότι με τη θεσμοθέτηση παρόμοιων χαριστικών ρυθμίσεων καταστρατηγούν προηγούμενους νόμους.

Γι' αυτό και ο λαός λέει ότι "το ψάρι βρωμάει απ' το κεφάλι".

Λάμπρος ΤΟΚΑΣ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Περισσότερες διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία

Αυξημένη εμφανίστηκε η τουριστική κίνηση κατά το πεντάμηνο Απρίλη - Αυγούστου 1997 έναντι του αντίστοιχου περσινού, τουλάχιστον όπως αποτυπώνεται στις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία και στις αφίξεις με πτήσεις τσάρτερ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ), κατά το παραπάνω πεντάμηνο, πραγματοποιήθηκαν 10.250.429 διανυκτερεύσεις, έναντι 9.305.417 του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, δηλαδή παρουσιάστηκε αύξηση κατά 945.417 ή 10,16%.Στο πεντάμηνο αυτό το μέσο ποσοστό πληρότητας των ξενοδοχειακών μονάδων ήταν 77,97% έναντι 70,79% του αντίστοιχου πενταμήνου του 1996.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το πεντάμηνο Απρίλη - Αυγούστου 1997, οι αφίξεις με πτήσεις τσάρτερ έφτασαν τα 3.046.971 άτομα, έναντι 2.830.594 του αντίστοιχου πενταμήνου του 1996, δηλαδή παρουσίασαν αύξηση κατά 7,64%.

ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Αύξηση 5,3% των φορολογικών εσόδων το 1995

Το ποσό των 62,5 δισ. δραχμών εισέπραξε το ελληνικό δημόσιο το 1995 από φόρους μεταβίβασης ακινήτων (δηλαδή από αγοραπωλησίες, κληρονομιές, δωρεές, γονικές παροχές κλπ.). Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία που έδωσε χτες στη δημοσιότητα η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδας (ΕΣΥΕ), κατά το 1995 ο συνολικός αριθμός των μεταβιβασθέντων ακινήτων (οικοπέδων, οικοδομών, διαμερισμάτων και αγροκτημάτων) ανήλθε σε 252.010 δηλώσεις, ενώ η αξία τους βάσει των δηλώσεων ανέρχεται σε 1.149.251,1 εκατομ. δρχ. και ο φόρος σε62.545,1 εκατομ. δρχ.

Κατά το αμέσως προηγούμενο έτος 1994, ο αριθμός των δηλώσεων ήταν 249.243,η αξία 1.047.970 εκατομ. δρχ. και ο φόρος 59.376,9 εκατομ. δρχ. Από τη σύγκριση των παραπάνω στοιχείων, προκύπτει ότι το 1995 παρατηρήθηκε αύξηση έναντι του 1994, κατά 2.767 ή 1,1% στον αριθμό των δηλώσεων, κατά101.281,1 εκατομ. δρχ. ή 9,7% της αξίας των μεταβιβασθέντων ακινήτων και κατά 3.168,2 εκατομ. δρχ. ή 5,3% του φόρου.

Το χειμερινό ωράριο λειτουργίας καταστημάτων

Επανέρχεται από την Τετάρτη, 1η Οκτώβρη, το χειμερινό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων. Οπως ανακοίνωσε ο Εμπορικός Σύλλογος του Πειραιά, τα καταστήματα της περιοχής θα λειτουργούν τους επόμενους μήνες ως εξής:

  • Δευτέρα - Τετάρτη - Σάββατο: 8.00 π.μ. - 3.00 μ.μ.
  • Τρίτη - Πέμπτη - Παρασκευή: 8.00 π.μ. - 2.00 μ.μ. και 5.00 μ.μ. - 8.00 μ.μ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ