ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Αυγούστου 1997
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Οργανώνεται ο συντονισμένος αγώνας για την παιδεία
  • Την Πέμπτη το παλλαϊκό συλλαλητήριο στην πλατεία Κάνιγγος. Συγκέντρωση την ίδια μέρα και στη Θεσσαλονίκη
  • Αλλεπάλληλες συσκέψεις χτες στη Χαρ. Τρικούπη, για την αντιμετώπιση των αντιδράσεων που ήδη φουντώνουν

Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι εκπαιδευτικοί φορείς στην καλύτερη προετοιμασία των κινητοποιήσεών τους και του μεγάλου παλλαϊκού συλλαλητηρίου, που θα γίνει την Πέμπτη, στις 7 μ.μ., στην πλατεία Κάνιγγος, το οποίο θα είναι και η πρώτη δυναμική απάντηση στα αντιεκπαιδευτικά μέτρα Αρσένη.

Σήμερα συνεδριάζουν τα Διοικητικά Συμβούλια της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ στα γραφεία της ΔΟΕ, προκειμένου από κοινού να αποφασίσουν το πρόγραμμα των κινητοποιήσεων, ενώ σήμερα επίσης ξεκινάει και η Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ενωσης Αδιόριστων Εκπαιδευτικών (ΠΕΑΕ), όπου και θα αποφασιστούν οι κινητοποιήσεις. Ηδη η ΠΕΑΕ έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε καταλήψεις των γραφείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Επίσης, σήμερα το Συντονιστικό των φορέων - που απαρτίζεται από την Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), τη ΓΣΕΕ, την ΑΔΕΔΥ, την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), την Πανελλήνια Ενωση Αδιόριστων Εκπαιδευτικών (ΠΕΑΕ), τους Εργαζόμενους στα Φροντιστήρια, τις Ομοσπονδίες Γονέων - Κηδεμόνων Αθήνας και Πειραιά, την ΕΦΕΕ, την ΕΣΕΕ, το Συντονιστικό Οργανο Μαθητών Νυχτερινών Σχολείων - ξεκινά συναντήσεις με τα κόμματα. Σήμερα γίνονται συναντήσεις με το ΔΗΚΚΙ στις 2.30 μμ και το ΚΚΕ στις 5 μμ.

Το Συντονιστικό απαιτεί από την κυβέρνηση να αποσύρει το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο και να δώσει λύσεις στα προβλήματα της παιδείας με βάση τις προτάσεις των εκπαιδευτικών φορέων και καλεί τους εργαζόμενους, μαθητές, εκπαιδευτικούς να συσπειρωθούν σ' ένα ευρύ μέτωπο αγώνα για την υπεράσπιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας.

Στο μεταξύ, η κυβέρνηση προσπαθεί μέσω αλλεπάλληλων συσκέψεων να βρει τις φόρμουλες εκείνες για να αντιμετωπίσει το ολοένα και διογκούμενο κύμα λαϊκής αντίδρασης στα προωθούμενα μέτρα της στην εκπαίδευση. Χτες στη 1.30 μ.μ. ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης, συνάντησε τον υπουργό Παιδείας, Γερ. Αρσένη, με σκοπό να... ξεκαθαρίσουν για άλλη μια φορά ότι τα μέτρα που πρόσφατα εξαγγέλθηκαν θα εφαρμοστούν. Κατά τη συνάντηση αποφασίστηκε να γίνει αύριο σύγκληση του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ελέγχου Παιδείας του ΠΑΣΟΚ με διευρυμένη σύνδεση, προκειμένου να γίνει ενημέρωση από τον υπουργό Παιδείας πάνω στο εκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο. Επισημάνθηκε ακόμη ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει απαρέγκλιτα στις αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος γιατί θεωρεί ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας, ενώ ξεκαθαρίστηκε ότι το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί στο Θερινό Τμήμα της Βουλής.

Αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε νέα σύσκεψη στη Χαρ. Τρικούπη μεταξύ του γραμματέα του ΠΑΣΟΚ Κ. Σκανδαλίδη, του υφυπουργού στον πρωθυπουργό Γ. Πασχαλίδη, του υπουργού Παιδείας Γερ. Αρσένη, του υφυπουργού Παιδείας Γ. Ανθόπουλου και των συνδικαλιστών του ΠΑΣΟΚ στο χώρο των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ εξέφρασαν επιφυλάξεις για τα μέτρα της κυβέρνησης και κύρια με τον τρόπο που προσπαθεί να τα προωθήσει,ενώ έντονη ήταν η διαφωνία τους ιδιαίτερα στο θέμα κατάργησης της επετηρίδας διορισμών.

Στη Θεσσαλονίκη

Συγκέντρωση και πορεία ενάντια στο νομοσχέδιο για την παιδεία, διοργανώνει την Πέμπτη 28 Αυγούστου ο Σύλλογος Φοιτητών Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ. Η συγκέντρωση θα γίνει στις 7 μ.μ. στο χώρο μπροστά στο άγαλμα του Βενιζέλου, με κεντρικό σύνθημα την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου, την αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% και την πραγματοποίηση μαζικών διορισμών από την επετηρίδα.

Ο Σύλλογος Φοιτητών Παιδαγωγικού αποφάσισε να συντονίσει τη δράση του με όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης και καλεί τους φοιτητές σε επαγρύπνηση.

  • Την καλοκαιρινή επίθεση της κυβέρνησης ενάντια στην παιδεία καταγγέλλει με ανακοίνωσή της και η ΕΣΑΚ Θεσσαλονίκης. Οπως υπογραμμίζει, "το σχέδιο νόμου έχει στόχο την ένταση της υλικής και πνευματικής εκμετάλλευσης της νεολαίας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τη μετατροπή της σε μισοειδικευμένη εργατική τάξη, εύκολη λεία της εργοδοσίας μέσα στο πλέγμα των αντιδραστικών - ελαστικών εργασιακών σχέσεων που θέλουν να επιβάλουν".

Η ΕΣΑΚ καλεί τα συνδικάτα της Θεσσαλονίκης να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους στον αγώνα των εκπαιδευτικών και να πρωτοστατήσουν στη συγκρότηση αγωνιστικού μετώπου με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης για την υπεράσπιση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.

ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ο λόγος τώρα ανήκει στο Μέτωπο Παιδείας

"Το πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας την προηγούμενη Παρασκευή σηματοδοτεί τη γενική επίθεση στα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα της νεολαίας". Αυτό τονίζεται μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση των Πανσπουδαστικών Κινήσεων Συνεργασίας. Οι ΠΚΣ στην ανακοίνωσή τους αναφέρουν:

"Το νέο αυτό τερατούργημα της κυβέρνησης:

  • Καταργεί ό,τι έχει μείνει από τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση (φορτώνοντας την ευθύνη για τη λειτουργία των δημόσιων σχολείων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στους γονείς, επιβάλλοντας δίδακτρα στα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) και στο "Ανοιχτό Πανεπιστήμιο", ανοίγοντας το δρόμο για τη γενική επιβολή διδάκτρων στην ανώτατη εκπαίδευση).
  • Υποβαθμίζει το γενικό επίπεδο των ιδρυμάτων της ανώτατης και ανώτερης εκπαίδευσης με τη θέσπιση των ΕΛΚΥΣ (ΠΣΕ), τα οποία απέχουν πολύ από το να παρέχουν πανεπιστημιακού επιπέδου υψηλή και σύγχρονη μόρφωση. Τα ΕΛΚΥΣ θα παρέχουν φτηνή κατάρτιση, κατάρτιση μιας χρήσης, ενώ τα προγράμματα σπουδών των ΕΛΚΥΣ θα λειτουργήσουν πιλοτικά (σύμφωνα με την κυβέρνηση) για τη γενικότερη αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών.
  • Προωθεί την αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος - εργασιακών δικαιωμάτων. Τα προγράμματα σπουδών των ΕΛΚΥΣ θα είναι κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου για αποφοίτους μιας χρήσης, με μειωμένα δικαιώματα και απαιτήσεις. Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται και η απόφαση για την κατάργηση της επετηρίδας και η θέσπιση συστήματος διορισμών που θα μετατρέπει τους αδιόριστους καθηγητές σε ομήρους της κυβέρνησης.
  • Υποβαθμίζει το γενικό μορφωτικό επίπεδο της νεολαίας. Η κυβέρνηση αδιαφορεί για τη βασική και μέση εκπαίδευση. Για την υποδομή και το επίπεδο γνώσεων που παρέχουν. Γυρίζει επιδεικτικά την πλάτη της στην ανάγκη για 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και για Ενιαίο Πολυτεχνικό σχολείο. Το μόνο που την απασχολεί είναι η δημιουργία ενός αυταρχικού συστήματος διαρκούς "αξιολόγησης" και πιστοποίησης. Ετσι θα μεγαλώσει ο αριθμός των νέων που θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν πολύ νωρίς τις σπουδές τους, ενώ οι διαρκείς και χωρίς αντίκρισμα εξετάσεις θα διογκώσουν την παραπαιδεία.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να παρουσιάσει την πολιτική της σαν κοσμογονία, εμφανίζοντας το άσπρο - μαύρο. Προσπαθεί να φορτώσει στους απόφοιτους τις δικές της ευθύνες για τη μεγάλη επετηρίδα την ίδια στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες κενές θέσεις στα σχολεία. Προσπαθεί να δημιουργήσει ψευδαισθήσεις στους γονείς και στους μαθητές ότι με τη δημιουργία των ΕΛΚΥΣ θα αποκτήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου μόρφωση, ενώ με αυτό τον τρόπο θα μετατρέψει ουσιαστικά τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ σε ΚΕΚ, υποβαθμίζοντας την παιδεία. Η σοβαρότητα και η ειλικρίνεια της κυβέρνησης φαίνεται χαρακτηριστικά από το γεγονός ότι ενώ διαθέτει 6,5 δισεκατομμύρια για τους μισθούς των "αξιολογητών", η "κοσμογονία" του σχολείου της δεύτερης ευκαιρίας θα υλοποιηθεί μόλις με 1,8 δισ!

Το πολυνομοσχέδιο - έκτρωμα της κυβέρνησης το δημιούργησε το "μαστίγιο" της σύγκλισης. Είναι εμπνευσμένο και υποταγμένο στις αντιδραστικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, ενώ το "καρότο" για την υλοποίησή του είναι τα ψίχουλα των 43 δισ. που θα δώσει η ΕΕ μέσω του 2ου πακέτου Ντελόρ. Ας μην προσπαθεί άδικα η κυβέρνηση και τα επιτελεία της προπαγάνδας που τη στηρίζουν να συκοφαντήσει και να εμποδίσει τη δυναμική αντίδραση του ελληνικού λαού. Η απάντηση που θα πάρει θα είναι πολύ δυνατή. Ο λόγος τώρα ανήκει στον ελληνικό λαό. Στους εργαζόμενους, τους γονείς, τους καθηγητές, τους φοιτητές, τους σπουδαστές και στους μαθητές. Ο λόγος τώρα ανήκει σ' εμάς. Ο λόγος τώρα ανήκει στο Μέτωπο Παιδείας, που δημιουργείται".

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ
Εξετάσεις από την πρώτη μέρα στο λύκειο...

Δόθηκε χτες στη δημοσιότητα το περιβόητο "ντοσιέ" διδακτικού υλικού για τους καθηγητές, που θα διδάξουν φέτος στην Α' λυκείου

Από τη στιγμή που ο μαθητής θα περνά την πόρτα του λυκείου, θα υποβάλλεται σε μια συνεχή πολύμορφη διαδικασία αξιολόγησης με πιο πολλές και πιο σκληρές εξετάσεις για το μαθητή αλλά και τον καθηγητή. Αυτό προκύπτει και από το περιβόητο "ντοσιέ" με οδηγίες για τους καθηγητές που θα διδάξουν στην Α λυκείου, το οποίο δόθηκε τελικά χτες στη δημοσιότητα. Χτες ξεκίνησε και η "επιμόρφωση" των "πολλαπλασιαστών", όπως ονομάζει το υπουργείο Παιδείας τα στελέχη της εκπαίδευσης, που αφού παρακολουθήσουν το εβδομαδιαίο σεμινάριο, θα αναλάβουν να επιμορφώσουν τους καθηγητές που θα διδάξουν στην Α λυκείου πάνω στις νέες μεθόδους αξιολόγησης των μαθητών.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται στους εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση των μαθητών της Α τάξης του λυκείου, "η αξιολόγηση είναι μια συνεχής διαδικασία η οποία αποτελεί οργανικό στοιχείο της διδακτικής πράξης". Στο πλαίσιο αυτό, ο μαθητής θα αξιολογείται από τη συμμετοχή του στην καθημερινή εργασία της τάξης και τη συνολική δραστηριότητά του στο πλαίσιο του σχολείου και από την επίδοσή του στις γραπτές εξετάσεις, οι οποίες διακρίνονται σε διαγνωστικές, ενδιάμεσες και τελικές και από τις εργασίες που πραγματοποιεί ο μαθητής στο σχολείο και το σπίτι. Παράλληλα εισάγεται και η "αυτοαξιολόγηση" βάσει φακέλου, κατά την οποία ο μαθητής συγκεντρώνει δείγματα της δουλιάς του στο σχολείο και τα παρουσιάζει για συζήτηση στους καθηγητές του.

Οι διαγνωστικές δοκιμασίες γίνονται στην αρχή της σχολικής χρονιάς ή κατά την έναρξη της διδασκαλίας ενός νέου μαθήματος ή ενότητας μαθημάτων και αποσκοπούν στο να ελέγξουν αν οι μαθητές έχουν τα προαπαιτούμενα στοιχεία για να κατακτήσουν τη νέα μάθηση. Οπως επισημαίνεται, τα διαγνωστικά κριτήρια δε λαμβάνονται υπόψη στη βαθμολογία του μαθητή (σ.σ. προς το παρόν) και δεν επηρεάζουν την επίδοσή του. Οι ενδιάμεσες δοκιμασίες γίνονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και θα είναι ολιγόλεπτες ή ωριαίες που αναφέρονται στο μάθημα της μέρας και δοκιμασίες που θα αφορούν ευρύτερες ενότητες. Οι τελικές εξετάσεις είναι οι γνωστές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τη γραπτή εξέταση των μαθητών οι ερωτήσεις κατατάσσονται συνήθως σε τρεις κατηγορίες:

- Ανοιχτές ερωτήσεις ή ερωτήσεις ελεύθερης ανάπτυξης,στις οποίες ανήκουν οι ερωτήσεις τύπου δοκιμίου οι οποίες και χρησιμοποιούνται στο παραδοσιακό σύστημα εξετάσεων.

- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης στις οποίες ο εξεταζόμενος καλείται να δώσει απάντηση περιορισμένης έκτασης.

- Κλειστές ή αντικειμενικού τύπου ερωτήσεις οι οποίες συνοδεύονται από μια σειρά προτεινόμενων απαντήσεων από τις οποίες καλείται να επιλέξει τη σωστή. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι ερωτήσεις της μορφής σωστό - λάθος ή διαζευκτικής απάντησης, ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύζευξης, ερωτήσεις διάταξης και ερωτήσεις συμπλήρωσης κενού.

Παρουσιάζοντας τα επτά βιβλία με τις οδηγίες για τη διδασκαλία και την αξιολόγηση των μαθημάτων της Α λυκείου, ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι διατίθενται άφθονοι πόροι από το Β ΚΠΣ για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η οποία περιορίζεται σε σεμιναριακού τύπου επιμόρφωση, μακριά από τα αιτήματα και τις ανάγκες των εκπαιδευτικών. Δεν παρέλειψε βέβαια να αναφερθεί εμμέσως και στην κατάργηση της επετηρίδας λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού θα γίνει με προγράμματα επιμόρφωσης αυτού του τύπου, κάποια ταχύρυθμη εκπαίδευση και κάποια άλλα θα είναι μακροχρόνια και θα γίνει και με την πρόσληψη των καλύτερων εκπαιδευτικών που θέλουν να δουλέψουν στη δημόσια παιδεία από δω και πέρα"...

Το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο και η "δημοκρατία"

Το νομοσχέδιο της αντιμεταρρύθμισης που προωθείται είναιχαρακτηριστικό δείγμα της "δημοκρατικής" γραφής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Ορισμένα μόνο σχόλια θα κάνουμε με αφορμή το άρθρο 6 και 8 του νομοσχεδίου.Διορισμοί εκπαιδευτικών (άρθρο 6)

Αφού τέλος πάντων ο δύσμοιρος νέος που τράβηξε να γίνει εκπαιδευτικός πέρασε, έξι χρόνια στο Δημοτικό, τρία στο Γυμνάσιο, τρία στο Λύκειο, πέντε στο Πανεπιστήμιο, τι εξασφάλισε;

Εξασφάλισε στην ουσία ένα πτυχίο χωρίς αντίκρισμα. Αυτά που ξέρατε ότι το πτυχίο εξασφαλίζει και το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος ξεχάστε το, είναι αναχρονισμός. Αλλο μόρφωση σου λέει και άλλο επάγγελμα. Δε σπουδάζουμε, για να δουλέψουμε, αλλά έτσι καμιά εικοσαριά χρόνια τα ξοδεύουμε, για να μορφωνόμαστε γενικά. Αυτές οι λογικές σύνδεσης του πτυχίου με το δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος, στο "αναχρονιστικό" σύστημα του υπαρκτού σοσιαλισμού, δεν έχουν θέση στις "εκσυγχρονιστικές" καπιταλιστικές κοινωνίες. Γι' αυτές η επετηρίδα πρέπει να φύγει από τη μέση. Από την 31η Δεκέμβρη του 1997 ο νέος που διάλεξε να γίνει εκπαιδευτικός με το πτυχίο του εξασφαλίζει μόνο το δικαίωμα να πάρει μέρος στο διαγωνισμό για την "κατάρτιση πίνακα διοριστέων εκπαιδευτικών στο σχολείο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προκηρύσσει και διενεργεί ανά διετία το Ανώτατο Συμβούλιο επιλογής προσωπικού (ΑΣΕΠ)".

Τέρμα, δηλαδή, η κρίση των πανεπιστημιακών δασκάλων που του έδωσαν το πτυχίο. Τώρα αναλαμβάνουν την επιλογή ο υπουργός Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης μια και από αυτούς θα καθορίζονται τα "γνωστικά αντικείμενα που εξετάζονται κατά το διαγωνισμό, καθώς και η ύλη αυτών κατά ειδικότητα" (Αρθρο 6, παρ. 3).

Καλά ο υπουργός Παιδείας. Οι άλλοι δύο, αλλά κυρίως αυτός των Εσωτερικών τι δουλιά έχει σε αυτή την ιστορία; Επιλογή για Σώματα Ασφαλείας γίνεται; Η μήπως η εμπειρία του από την πρόσβαση στα τερματικά της ΣΕΝΓΚΕΝ χρειάζεται; Μελετώντας παρακάτω το νομοσχέδιο στο άρθρο 8 για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, τα ερωτηματικά μάλλον απαντιούνται. Εν πάση περιπτώσει ο υποψήφιος εκπαιδευτικός έφτασε στο διαγωνισμό - αυτό είπαμε του εξασφαλίζει το πτυχίο του - αλλά και αυτό, διαβάζοντας την παράγραφο 4 του άρθρου 6, δε φτάνει, δεν αρκεί, απαιτείται για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό και πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, που χορηγείται από τα ΑΕΙ.

Για να το αποκτήσει απαιτείται παρακολούθηση δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων, σε προγράμματα θεωρητικής και πρακτικής άσκησης που καταρτίζονται στα ΑΕΙ. Στα 20 και πλέον χρόνια σπουδής τι είναι τέλος πάντων ακόμα δύο εξάμηνα για να πάρουμε πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας;! Πανέτοιμος πλέον τραβάει για το διαγωνισμό. Αν δεν πετύχει, δεν πειράζει, ανά διετία το ΑΣΕΠ θα προκηρύσσει και θα διενεργεί διαγωνισμό για την κατάρτιση πίνακα διοριστέων. Σημασία δεν έχει τι σπουδάζεις, σημασία έχει να προσπαθείς. Σκέψου να έχεις πάρει σειρά 100 και στη διετία να πάρουν μέχρι τον ενενηκοστό ένατο και να πας πάλι από την αρχή. Ενδιαφέρον σύστημα, δε νομίζετε;

Εν πάση περιπτώσει όλη αυτή η φάμπρικα, λέει στο νομοσχέδιο, γίνεται για να διαλέξουμε τους πιο άξιους εκπαιδευτικούς. Σωστό. Αυτό σημαίνει ότι ο διαγωνισμός θα ανιχνεύει την επιστημονική - παιδαγωγική αρτιότητα του αυριανού εκπαιδευτικού. Αν είναι έτσι όπως ισχυρίζονται, γιατί αυτή η ανίχνευση δε γίνεται στα χρόνια που ο άνθρωπος είναι στο Πανεπιστήμιο; Τέσσερα - πέντε χρόνια, δηλαδή, τόσοι άνθρωποι δεν μπορούν να αποφανθούν για την παιδαγωγική επάρκεια του υποψήφιου εκπαιδευτικού και θα το κάνουν μ' ένα δίωρο διαγωνισμό;

Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου (άρθρο 8)

Τέλος πάντων. Ο 30χρονος ή 35χρονος πλέον νέος μας πέρασε όλη τη δοκιμασία τής υπέρ εικοσαετούς αξιολόγησής του και μπαίνει στο επάγγελμα. Εδώ τον περιμένουν πλέον καινούρια μέτρα αξιολόγησης. Ο εκπαιδευτικός φαίνεται ότι είναι ένας εκ προοιμίου, "δυνάμει" δηλαδή, επικίνδυνος άνθρωπος. Τέτοια παρακολούθηση αξιολόγησης δεν εξηγείται αλλιώς. (Βλέπε άρθρο 8). Τώρα, πλέον, ο εκπαιδευτικός περνάει σε διπλό έλεγχο. Εσωτερικό και εξωτερικό. Εχουμε και λέμε.

Εσωτερικός έλεγχος (άρθρο 8, παρ. Α, α, β, γ)

Ο διευθυντής του σχολείου θα του κάνει έκθεση. Του διευθυντή θα του κάνει έκθεση ο προϊστάμενος της διεύθυνσης, καθώς και οι προϊστάμενοι των Γραφείων. Αυτό δε φτάνει όμως. Εκθεση θα του κάνει και ο σχολικός σύμβουλος της ειδικότητας για θέματα που αφορούν την επιστημονική και διδακτική του επάρκεια. Καλά, πέρα από το πτυχίο, εκείνα τα δύο εξάμηνα που του έδωσαν το πιστοποιητικό παιδαγωγικής πάλι δεν είναι τίποτα; Επειδή αυτοί οι δύο αξιολογητές (Διευθυντής και Σχολικός Σύμβουλος) είναι φαίνεται "δυνάμει" ύποπτοι, καθότι εκπαιδευτικοί και για να είναι σίγουροι ότι δε θα ξεφύγει κανένας δημιουργούν ένα καινούριο Σώμα Μονίμων Αξιολογητών (ΣΜΑ), (άρθρο 8 παρ. Β, α).

Εξωτερικός έλεγχος

Ο εκπαιδευτικός πλέον περνάει στην εξωτερική αξιολόγηση. Το Σώμα αυτό θα αποτελείται από 400 μόνιμους, με οργανικές θέσεις υπαλλήλους (άρθρο 8 παρ. α). Η δαπάνη για τους 400 ΣΜΑάδες και τα έξοδα λειτουργίας τους, θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως αναφέρεται στις εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους κατά 6.500.000.000 δραχμές. "Ολα τα έχει η Μαριορή ο φερετζές της έλειπε". Νέα συρρίκνωση του δημόσιου τομέα, όλο και λιγότερο κράτος προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Ο εκπαιδευτικός τώρα θα αξιολογείται και από ΣΜΑάδες "με αποκλειστική τους ευθύνη".

Οι ΣΜΑάδες, βέβαια, θα παίρνουν υπόψη τους και τις αξιολογήσεις των Διευθυντών και των Σχολικών Συμβούλων, αλλά επιφορτίζονται "να ελέγχουν και την ακρίβεια κατά τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων από τους μαθητές" (άρθρο 8, παρ. στ, ιν), θα μπορούν να "παραπέμπουν τους εκπαιδευτικούς στα αρμόδια όργανα για την επιβολή οποιασδήποτε πειθαρχικής ποινής στους εκπαιδευτικούς". Τέτοια αρμοδιότητα δεν παραχωρείται ούτε στους Διευθυντές, ούτε στους Συμβούλους. Πρόκειται για παράλειψη; Η τελεσίδικη έκθεση των ΣΜΑάδων πάνω στο ΕΑΣΜ. Τι είναι το ΕΑΣΜ; Είναι Επιτροπή Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας "αποτελούμενη από προσωπικότητες κύρους", που διορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας (άρθρο 8, παρ. 3). Ο υπουργός ορίζει τον Πρόεδρο και τον Γραμματέα των ΕΑΣΜ. Οι αποδοχές των αξιολογητών και των μελών του ΕΑΣΜ θα καθοριστούν με Προεδρικό Διάταγμα. Νέα συρρίκνωση του δημόσιου τομέα. Νέο αποφασιστικό βήμα στην πάταξη της γραφειοκρατίας.

Δε θα κοστίζουν και πολλά οι άνθρωποι. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την καταβολή αποζημίωσης κάπου 29.000.000. Ετσι κάπως κλείνει ο κύκλος της λογικής τους για τον ασφυκτικό έλεγχο του εκπαιδευτικού, οι ΕΑΣΜίτες που είναι διορισμένοι από τον υπουργό, εποπτεύουν, ελέγχουν και εντοπίζουν τους ΣΜΑάδες από τους Σχολικούς Συμβούλους. Αυτοί με τη σειρά τους ελέγχουν τους διευθυντές τους προϊστάμενους, τους εκπαιδευτικούς, όλοι μαζί ΕΑΣΜίτες, ΣΜΑαδίτες, Σύμβουλοι, Διευθυντές, απάνω στον εκπαιδευτικό, πού να κουνηθεί. Αν θα γίνει μόνιμος, αν θα εξελίσσεται, αν θα επιλέγεται για κάποια ανώτερη θέση αυτό θα εξαρτάται από τις εκθέσεις όλων των παραπάνω. Περάσαμε τόσα σου λέει, 6 χρόνια στο Δημοτικό, 6 στο Γυμνάσιο - Λύκειο, 5 στο Πανεπιστήμιο, πήραμε το πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, περάσαμε το διαγωνισμό, έξω ανεργία - σύννεφο, μη μιλάς, προσαρμόσου. Τι ελεύθερη διακίνηση ιδεών, τι επιστημονική αλήθεια και κουραφέξαλα σου λέει. Μη μιλάς οι ΣΜΑάδες καραδοκούν. Αυτό δεν είναι διαδικασία ελέγχου, δεν είναι αξιολόγηση εκπαιδευτικού. Αυτό είναι εφαρμογή διατάξεων σωφρονιστικού καταστήματος. Αυτό είναι η αρχή λειτουργίας πολυεθνικής εταιρίας και όχι της παιδαγωγικής επιστήμης. Ετσι, λοιπόν, εξηγείται η συμμετοχή του υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης "στον καθορισμό των γνωστικών αντικειμένων και της ύλης κατά ειδικότητα" (άρθρο 6 παρ. 3). Γι' αυτό η εκπαίδευση δεν είναι παρά μια διαδικασία όπως αυτή στο στρατό, στα Σώματα Ασφαλείας, σε μια οποιαδήποτε υπηρεσία οικονομική, φορολογική...

Οπως υπάρχουν εκεί Σώματα δίωξης των εγκλημάτων, έτσι γιατί να μην υπάρχουν και στην εκπαίδευση; Τι είναι αυτοί, ανεξέλεγκτοι; Να απεργούν ξέρουν, να ξεσηκώνουν τα παιδιά. Ε, όχι κύριοι εκπαιδευτικοί. Φτάνει πια. Η εισηγητική έκθεση σελ. 9 είναι αποκαλυπτική:

"Στην ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, που επιτελείται στα σχολεία και στη βελτίωση των ίδιων των εκπαιδευτικών θα συμβάλει και η καθιέρωση διαδικασιών εξιολόγησής τους. (Η διαδικασία αναλύθηκε παραπάνω). Με τον τρόπο αυτό εξαλείφεται ένα βασικό πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης, δηλαδή η επί 18 έτη απουσία κάθε είδους αξιολογικής διαδικασίας στην ελληνική εκπαίδευση. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε αποδιοργάνωση και αποσυντονισμό της εκπαιδευτικής λειτουργίας και έχει καταστήσει πρακτικά αδύνατη την άσκηση διοικητικού και παιδαγωγικού ελέγχου του εκπαιδευτικού έργου των εκπαιδευτικών, του τρόπου λειτουργίας των σχολικών μονάδων και των λοιπών υπηρεσιών του εκπαιδευτικού συστήματος.

Οσοι υπηρετούμε στην εκπαίδευση, όσοι νέοι άνθρωποι προσβλέπουν σ' αυτήν, αυτό το έκτρωμα που προωθείται, αυτής της λογικής, όπως η παραπάνω για την αξιολόγηση πρέπει να την απορρίψουμε, πρέπει να ξεσηκωθούμε να μην περάσει. Οι άνθρωποι είναι επικίνδυνοι, γιατί ξεθεμελιώνουν κάθε έννοια σεβασμού της προσωπικότητας γιατί αντιλαμβάνονται την εκπαίδευση σαν πολυεθνική εταιρία. Το μόνο που δε λένε είναι "εσάς τους εκπαιδευτικούς ένας λοχίας σας χρειάζεται". Δεν το λένε, τον έχουν μέσα τους. Ετσι είναι οι υπηρέτες των πολυεθνικών.

Για να κλείσει απόλυτα το κύκλωμα - η τεχνολογία το επιτρέπει, υπάρχει η εμπειρία από τη Συνθήκη Σένγκεν - σε κάθε σχολική μονάδα να εγκατασταθεί εσωτερικό κύκλωμα ολοήμερης απόδοσης που θα συνδέει την αίθουσα διδασκαλίας, με το γραφείο του Διευθυντή, του Προϊστάμενου, του Σχολικού Συμβούλου, των ΣΜΑάδων, των ΕΣΜΑάδων. Η επιλογή θα γίνεται από τη μελέτη των βιντεοκασετών, θα διώκονται παρ' αυτά οι ανεπιθύμητοι. Απόλυτος και προπάντων έγκυρος έλεγχος. Ετσι δε δουλεύουν οι πολυεθνικές; Εμείς τι είμαστε δηλαδή, ξέφραγο αμπέλι;

Χρήστος ΚΟΦΦΑΣ

Εκπαιδευτικός

23Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ
Συνεχίζονται οι εκδηλώσεις

Με επιτυχία συνεχίζονται οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις σε κάθε γωνιά της χώρας, στο πλαίσιο του 23ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή", το κεντρικό τετραήμερο του οποίου θα πραγματοποιηθεί στις 18 - 21 Σεπτέμβρη, στην Πανεπιστημιούπολη στα Ιλίσια, και με κεντρικό σύνθημα "Εχουμε τα ίδια όνειρα. Εχουμε τον ίδιο εχθρό. Μαζί στην αντεπίθεση". Οι εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί γι' αυτή τη βδομάδα είναι οι εξής:

  • Σήμερα:

- Στον πεζόδρομο Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης με θέμα: "Αγώνας ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά".

  • Αύριο, Τετάρτη:
  • - Στη Θέρμη Θεσσαλονίκης με θέμα "Τοπική Αυτοδιοίκηση και Αθλητισμός".

  • Την Παρασκευή:

- Στη Λίμνη Ευβοίας με θέμα: "Η νεολαία καταγγέλλει τον ιμπεριαλισμό, παλεύει για τα δικαιώματά της, την ειρήνη, το σοσιαλισμό".

- Στις Θεσπιές Βοιωτίας,με θέμα τα προβλήματα των νέων αγροτών.

- Στο Κερατσίνι,στην πλατεία Λαού,με θέμα το δικαίωμα στη σταθερή δουλιά με δικαιώματα.

  • Από την Παρασκευή μέχρι την Κυριακή θα γίνει τουρνουά μπάσκετ αφιερωμένο στον αγώνα κατά των ναρκωτικών.
  • Το Σάββατο:

- Στον Κένταυρο Ξάνθης,θα μιλήσει ο Νίκος Σοφιανός,Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.

- Στο Πέτα Αρτας,με θέμα την παιδεία. Θα μιλήσει ο Χ. Τσαντής, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

- Στο Ροδοτόπι Ιωαννίνων,με θέμα τα ναρκωτικά.

- Στη Σπάρτη.

  • Την Κυριακή: Στα Ασπρα Σπίτια Βοιωτίας,με θέμα την ανεργία.

- Στη Βέροια.

- Στο Αίγιο.

- Στο Κομπότι Αρτας,θα μιλήσει ο Χ. Τσαντής,μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ. - Στην Κομοτηνή,θα μιλήσει ο Ν. Σοφιανός,Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.

  • Το Σάββατο και την Κυριακή:

- Στον Αγ. Νικόλαο Κρήτης.

- Στην Κόρινθο.

- Στην Καλαμάτα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ