Ο Κοτζιούλας βάδιζε αργοκίνητα με μια γκλίτσα στο χέρι. Εκείνος δε με πρόσεξε, μα εγώ του φώναξα κι αυτός σταμάτησε. Σφίξαμε τα χέρια μας, με αμοιβαία εγκαρδιότητα. Μου είπε πως πήγαινε εκεί, όπου βρισκόταν ο Σταύρος Τσακίρης, λογοτέχνης κι αυτός, πουλώντας τσιγάρα και διάφορα δροσιστικά αναψυκτικά στους παραθεριστές της Πάρνηθας. Ο Τσακίρης, παρ' όλη την αναπηρία του, πήρε υπό την προστασία του τον Κοτζιούλα. Κι όπως γράφει ο Δημήτρης Φωτιάδης στα "Ενθυμήματά" του, ο Τσακίρης "πήγαινε κούτσα κούτσα, κρατώντας ραβδί για μπαστούνι. Τ' όνειρό του ήταν ν' ανοίξει τυπογραφείο. Κατόρθωσε να το πραγματοποιήσει. Μικρό ημιυπόγειο μαγαζί, με μερικές κάσες στοιχεία. Μοναδικός στοιχειοθέτης ο ίδιος. Τα πρώτα βιβλία που τύπωσε ήταν του Κοτζιούλα". Συνεχίζοντας ο Δ. Φωτιάδης τα βιογραφικά του Γ. Κοτζιούλα σημειώνει: "Ο πατέρας του ήταν ταχυδρόμος και γύριζε και τη βαρυχειμωνιά στ' άγρια εκείνα βουνά να μοιράσει γράμματα στα χωριά, που είχανε σύντροφο τη στέρηση και τ' αγρίμια. Η μητέρα του Κοτζιούλα πέθανε όταν ακόμα ο ίδιος ήταν μωρό. Τον μεγάλωσε η βάβω του, η γιαγιά του, που ως το τέλος της ζωής του τη λογάριαζε ιερό πρόσωπο.
***
***
- Το συγγραφέα!... Το συγγραφέα!...
Ποιος δαίμονας τους είχε σφυρίξει αυτή τη λέξη στ' αυτί; Πού ήξεραν οι ορεσίβιοι από πρεμιέρες θεάτρων; (...) Ωστόσο οι φωνές όλο και μεγάλωναν...".
***
Στο ποίημά του αυτό είχε βάλει τον τίτλο "Αυτοβιογραφία". Ο Γιώργος Κοτζιούλας καλλιέργησε όχι μόνο την ποίηση, μα και την πεζογραφία με κριτικές και με διηγήματα. Γνώστης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, μετάφρασε με δοκιμότητα αρχαίους Ελληνες συγγραφείς. Μετάφρασε επίσης Λατίνους ποιητές, τον Οράτιο, τον Κάτουλο, τον Λουκρήτιο, Ευρωπαίους λυρικούς και πεζογράφους από γαλλικές εκδόσεις Ουγκό, Ντίκενς, Μοπασάν, Ζιδ κ. ά.
***
Ν. Α. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ
Κανένα - κουφό - αυτί - όμως, μέσα στη Βουλή, δεν άκουσε το Θεατράνθρωπο να φωνάζει. Και ψήφισαν - τα τρία κόμματα του ιδίου νομίσματος - την παράδοση των Εθνικών Θεάτρων και της Λυρικής στους εργολάβους.
Και έτσι, χωρίς πολιτιστική συνείδηση και χωρίς πολιτική ευθύνη και από τους βουλευτές αυτών των κομμάτων, "η αυθαιρεσία - στον τόπο μας - θα φουντώσει και θα δώσει καρπό τη συμφορά, απ' όπου ο άνθρωπος θα θερίσει άφθονα δάκρυα", όπως προαναγγέλλει ο ίδιος ο ποιητής στους Πέρσες του.
Και μεις, οι πολίτες ετούτης της χώρας, που σεβόμαστε και παίρνουμε υπ' όψιν μας τους συγγραφείς μας, γνωρίζουμε πως δε θα 'χουμε - σίγουρα - καλά αποτελέσματα με τούτους που έχουμε μπλέξει. Και με αυτούς που αυθαιρετούν και με τους άλλους που σιωπούν στις αυθαιρεσίες.
Ενα ένα γίνονται - μεθοδικά - τα εγκλήματα. Πρώτα η βιομηχανία, τα ναυπηγεία, ο ορυκτός πλούτος και τέλος ο πολιτισμός. Ολα στο σφυρί. Στο "Γιουσουρούμ" της μεταπρατικής κοινωνίας μας.
Παρακαλώ, μην μείνει τίποτα όρθιο. Οι "αυθαίρετοι" ανέλαβαν να ισοπεδώσουν τα πάντα. Και από κοντά τους και οι - αστοί - - νομοθέτες που σηκώνουν τα χέρια - και ψηφίζουν δουλικά - τις απαιτήσεις των Λάτσηδων.
Και πάει το Εθνικό Θέατρο, όπως τα νεοκλασικά που έπεσαν απ' τις μπουλντόζες. Γκρεμίζεται κόπος και προσπάθεια χρόνων. Οράματα ανθρώπων που αγάπησαν - ιδανικά - ετούτον τον τόπο.
Και θα μπούνε μέσα στο θέατρο - και μέσα στο θέατρο - οι Βλάμηδες με τα λασπωμένα ποδάρια και θα κάνουνε τη σκηνή χώρο για "πάρτι" και τόπο συνάντησης των αργόσχολων. Τόπο επίδειξης τουαλέτας και μαυρισμένης ωμοπλάτης. Θα φτιάξουνε, στην ταράτσα, και μια πισίνα για να συνεχίσουνε - και το χειμώνα - τη γυμναστική που άρχισαν το καλοκαίρι στην Επίδαυρο.
"Αραγε, σου φαίνεται πως μπορεί να προχωρήσει κανείς σε κάθε πράξη χωρίς να αντιμετωπίσει την ντροπή;", καταγγέλλει ο Σοφοκλής στην Ηλέκτρα του.
Το θέατρο δεν είναι αγροτεμάχιο για να παραχωρηθεί. Δεν είναι οικόπεδο για να δοθεί προίκα. Είναι χώρος που αναπτύσσεται η συνείδηση. Καλλιεργείται το γούστο. Σμιλεύεται η αισθητική. Και αυτά τα πράγματα δεν μπορούν να τα κάνουν οι κακόγουστοι!
"Οσοι μορφώθηκαν καλά και πήρανε την αγωγή που επιβάλλεται από την πολιτεία, ξέρουν να κρίνουν τι οι περιστάσεις απαιτούν κάθε φορά", λέει ο Λυκούργος.
Αυτό φοβάστε και παραδίδετε τη μόρφωση και την αγωγή των Ελλήνων στις "μπίρες" και τα "απορρυπαντικά"; Και την ντροπή, όταν θα 'ρθει, πώς θα την αντιμετωπίσετε;