ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Δεκέμβρη 1996
Σελ. /35
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Χιονοδρομικό κέντρο "Ελλάς"

Παράλυτο το οδικό δίκτυο με το πρώτο χιόνι

"Στον ύπνο" πιάστηκε για άλλη μια φορά η κρατική μηχανή στη βόρεια Ελλάδα, παρά το ότι η ΕΜΥ είχε προειδοποιήσει για την επερχόμενη κακοκαιρία. Στη Θεσσαλονίκη από το απόγευμα της Πέμπτης η κίνηση παρέλυσε, ενώ σημειώθηκαν πολλές συγκρούσεις οχημάτων λόγω της ολισθηρότητας των δρόμων από τα χιόνια και τον παγετό.

Το αεροδρόμιο της πόλης έκλεισε και στις εισόδους της υπήρχαν ουρές αυτοκινήτων. Η κατάσταση στους δρόμους ταλαιπώρησε πολλούς Θεσσαλονικείς που επέστρεφαν από τη χριστουγεννιάτικη έξοδό τους. Οπως καταγγέλλουν αναγνώστες του "Ρ", πουθενά σε όλη την πολύωρη προσπάθειά τους να γυρίσουν στην πόλη δε συνάντησαν τροχονόμους να συντονίζουν την κυκλοφορία ή εκχιονιστικά μηχανήματα της νομαρχίας.

"Επικρατούσε πλήρης αταξία στο δρόμο Χαλκηδόνας - Θεσσαλονίκης, καθώς τα αυτοκίνητα γλιστρούσαν λόγω του παγετού και πολλά εκτρέπονταν από την πορεία τους", λέει ο Κώστας Παπαδόπουλος.

"Ιδιαίτερα στο ύψος της ΒΙΟΧΑΛΚΟ, δεκάδες αυτοκίνητα είχαν ακινητοποιηθεί εμποδίζοντας το ρεύμα της κυκλοφορίας προς τη Θεσσαλονίκη. Εξι ώρες κάναμε για να διασχίσουμε τα 20 χιλιόμετρα από τον Αγ. Αθανάσιο μέχρι την πόλη. Το κράτος για άλλη μια φορά ήταν ανύπαρκτο", τονίζει.

"Χρειάστηκαν πέντε ώρες για να φθάσουμε από τον Αγ. Βασίλειο στη Θεσσαλονίκη, μια απόσταση που τη διανύεις, άλλες φορές σε λιγότερο από μισή ώρα", υπογραμμίζει ο Θανάσης Καρολίδης."Πουθενά δεν έβρισκες τροχονόμο. Καταγγέλλω επίσης ότι πολλοί οδηγοί που έψαχναν να προμηθευτούν αντιολισθητικές αλυσίδες έπεσαν θύματα αισχροκέρδειας, καθώς τους ζητούσαν από 11 έως 21 χιλιάδες δραχμές".

Να σημειωθεί ότι η 3η ΔΕΚΕ διαθέτει ελάχιστα οχήματα για παρόμοιες περιπτώσεις. Το καλύτερο από αυτά έχει σταλεί στο αεροδρόμιο. Επίσης τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ διακόπηκαν την Πέμπτη μετά το μεσημέρι, ενώ χτες ήταν μειωμένα σε σχέση με τις άλλες μέρες.

Ιδιαίτερα δύσκολη ήταν η κυκλοφορία στο Δερβένι, στο δρόμο Θεσσαλονίκης - Χαλκηδόνας και στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Αθήνας μέχρι το Λιτόχωρο. Με δυσχέρεια γινόταν η συγκοινωνία από τη Θεσσαλονίκη προς τη Χαλκιδική, το Πανόραμα, τον Χορτιάτη και σε όλο το ορεινό δίκτυο, ενώ κλειστός παρέμενε ο δρόμος Χορτιάτη - Αγ. Βασιλείου.

Μόνο με αλυσίδες

Αλλά και σε όλο σχεδόν το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της Β. Ελλάδας, τα οχήματα κινούνταν με αντιολισθητικές αλυσίδες. Εντονα ήταν τα προβλήματα στους νομούς Κιλκίς, Ημαθίας, Πέλλας, Φλώρινας, Κοζάνης, Καστοριάς, Γρεβενών, Σερρών. Δυσχέρειες υπήρχαν στην εθνική οδό Αθήνας - Θεσσαλονίκης από το 448ο - 474ο χιλιόμετρο, προς Καβάλα (7ο - 14ο χλμ.), προς Σέρρες (30ο χλμ.), προς Πολύγυρο (18ο - 28ο χλμ.), προς Ιερισσό (65ο - 90ό χλμ.).

Κλειστή παρέμεινε η πορθμιακή γραμμή Καβάλας - Θάσου, Καβάλας - Λήμνου, ενώ δεν έγιναν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από την Αλεξανδρούπολη. Επίσης ματαιώθηκαν οι πτήσεις προς Κοζάνη και Καστοριά.

Ολη η Θεσσαλία χτες ήταν χιονισμένη και σε όλες σχεδόν τις οδούς η συγκοινωνία γινόταν με δυσχέρειες. Διακοπές σημειώθηκαν στην εθνική οδό Καρδίτσας - Νεοχωρίου (35ο χλμ.), Αγιόκαμπου - Κουτσουπιάς, Στόμιου - Καρύτσας, στο Συκούριο και από τον σιδηροδρομικό σταθμό Ραψάνης μέχρι το χωριό.

Στην Εύβοια στο τμήμα της εθνικής οδού Χαλκίδας - Αιδηψού χρειάζονταν αντιολισθητικές αλυσίδες (30ό - 40ό χλμ.), ενώ κλειστός ήταν ο δρόμος προς Στροπώνες. Επίσης χτες δεν έγιναν τα δρομολόγια των πλοίων από Κάρυστο - Ραφήνα, Κύμη - Στύρα και Μαρμάρι - Ραφήνα.

Στη Φθιώτιδα με δυσκολία γινόταν η κυκλοφορία των οχημάτων στην εθνική οδό Λαμίας - Καρπενησίου (Ράχες Τυμφρηστού), Μπράλου - Λαμίας (Χάνι Καρανάσου) στην εθν. οδό Θερμοπυλών - Ιτέας (9ο - 23ο χλμ.) και από τη Μενδενίτσα. Δε λειτουργούσε η γραμμή Αγ. Κωνσταντίνος - Σκιάθος - Σκόπελος - Αλόννησος. Στη Φωκίδα με δυσκολία γινόταν η συγκοινωνία στο δρόμο Γραβιάς - Αμφισσας, Δίστομου - Αμφισσας, στο Ζεμενό Αράχωβας και στη Δεσφίνα.

Στη Βοιωτία προβλήματα υπήρχαν στην παλιά εθνική στο ύψος της Κάζας και προς το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού. Στην Ευρυτανία στο δρόμο Αγρινίου - Καρπενησίου, στο Κρίκελο, στο Στένωμα και στα Φουρνά.

Δεν έγιναν δρομολόγια

Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στο Αιγαίο (βορειοανατολικοί άνεμοι έντασης εννέα μποφόρ), απαγορεύθηκε χτες ο απόπλους όλων των πλοίων από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας για τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα. Δεν εκτελέστηκαν τα δρομολόγια στις πορθμιακές γραμμές Λευκίμμης - Ηγουμενίτσας (αποκαταστάθηκε το απόγευμα) και Μαρμαρίου - Καρύστου.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει επιστρατεύσει συνεργεία με μηχανήματα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί η κακοκαιρία στο οδικό δίκτυο της χώρας. Για την εξυπηρέτησή τους οι πολίτες που αντιμετωπίζουν σχετικά προβλήματα μπορούν για την Αττική να απευθύνονται στο τηλέφωνο 8325950 (ΔΚΕΣΟ) και στα τηλέφωνα 0295/22576 και 0295/23051, στον σταθμό οδικού δικτύου που εδρεύει στα Κιούρκα και για τη Θεσσαλονίκη στα τηλέφωνα 031/760609 και 031/760792 στην 3η ΔΕΚΕ.

Ο καιρός θα είναι άστατος μέχρι το απόγευμα του Σαββάτου που θα σημειωθεί πρόσκαιρη βελτίωση στη βόρεια και δυτική χώρα. Η κακοκαιρία θα συνεχίζεται στην υπόλοιπη χώρα. Το μεσημέρι της Κυριακής θα σημειωθεί νέα επιδείνωση του καιρού με χιόνια στα βόρεια και κεντρικά και καταιγίδες στα νότια. Από το βράδυ της Δευτέρας τα χιόνια θα μετατραπούν σε βροχές, οι άνεμοι θα γίνουν νότιοι και θα ανεβεί η θερμοκρασία.

Ανευθυνοϋπεύθυνοι

Ανήμερα των Χριστουγέννων (25.12.1996) ο 52χρονος Στ. Κούρος είχε ένα καρδιακό επεισόδιο στη Μήλο και μεταφέρθηκε στο τοπικό Κέντρο Υγείας, όπου οι γιατροί - σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του ΕΚΑΒ - έπραξαν το ανθρωπίνως δυνατόν. Οι γιατροί, όμως, ζήτησαν τη μεταφορά του ασθενούς στην Αθήνα.

Και από εκεί και πέρα αρχίζει ένας μαραθώνιος. Το ΕΚΑΒ ζήτησε απ' το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) ελικόπτερο νυκτός, το οποίο δεν μπορούσε να πετάξει λόγω καιρικών συνθηκών και ελλιπούς φωτισμού του αεροδρομίου της Μήλου. Πλωτό μέσο μεταφοράς δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, λόγω της βαρύτατης κατάστασης του ασθενούς. Και όταν το ΓΕΝ ανέφερε στο ΕΚΑΒ ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί η πτήση, τότε οι γιατροί της Μήλου την ακύρωσαν γιατί "ο ασθενής κατέληξε".

Θα πούμε ακόμα μια φορά: Ο άτυχος ασθενής δικαιούνταν - όπως δικαιούται κάθε Ελληνας πολίτης και σε περίπτωση μη ανατάξιμης, γι' αυτόν, κατάστασης - να έχει στη διάθεσή του, ακόμα και αν δε χρησιμοποιηθούν, τα απαραίτητα για τη σωτηρία του μέσα: Πλωτά, εναέρια και οδικά που θα είναι επανδρωμένα με το απαραίτητο έμψυχο υλικό. Και στο θέμα αυτό η επείγουσα ιατρική στη χώρα μας- κυρίως χάρη στην προσφορά του μη ολοκληρωμένου ΕΚΑΒ - έχει απαντήσει εδώ και χρόνια: Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να "πέφτουν οι τοίχοι" των νοσοκομείων και να φτάνει η πλήρης επείγουσα βοήθεια κοντά στον άρρωστο.

* * *

Το ΕΚΑΒ, όπως αναφέρει σε χτεσινή ανακοίνωσή του, "δε διαθέτει δικά του αεροπορικά και πλωτά μέσα μεταφοράς". Τα μέσα αερομεταφοράς του ΕΚΑΒ βρίσκονται ακόμα στο "ιεροεξεταστήριο" των πακέτων του κ. Ντελόρ γιατί το κράτος δε διαθέτει 22 δισ. δραχμές για να αναπτυχθεί πλήρως και σε πανελλαδική κλίμακα το ΕΚΑΒ. Ετσι πάει περίπατο και το πρόγραμμα που προτείνουν εδώ και χρόνια το ΕΚΑΒ και τα συνδικάτα για την ανάπτυξη τεσσάρων κέντρων (σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο και Μυτιλήνη) που θα προσφέρουν μια "ομπρέλα" υγειονομικής κάλυψης.

Τελευταία, σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", προωθείται μια σύμβαση μεταξύ του ΕΚΑΒ και της "Ολυμπιακής Αεροπλοϊας" για την αποκλειστική χρήση απ' το ΕΚΑΒ μέσων αερομεταφοράς όλο το 24ωρο.

Αλλά και να είχε τα μέσα το ΕΚΑΒ θα ήταν, εν μέρει, άχρηστα, καθώς τα αεροδρόμια και τα ελικοδρόμια δε διαθέτουν το απλούστερο: Επαρκή φωτισμό.

Ο,τι λοιπόν και να πει κανείς για τους φωτισμούς είναι λίγο μπροστά σε αυτό το αίσχος.

Ηρθε προεκλογικά η κυβέρνηση και εξήγγειλε (22.8.1996) το πρόγραμμα "Ιπποκράτης" για την υγειονομική θωράκιση των νησιών του Αιγαίου. Το έκανε μάλιστα και παντιέρα στο προεκλογικό υγειονομικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ γράφοντας - δυο φορές μάλιστα - ότι αποκτήθηκαν τα μέσα αερομεταφοράς που βρίσκονται ακόμα στο μικροσκόπιο του πακέτου Ντελόρ.

Και χρειάστηκε στρατιωτικό μέσο για τη μεταφορά του πρώην υφυπουργού Υγείας, Φρ. Παπαδέλη, στην Αθήνα όταν έπαθε το εγκεφαλικό επεισόδιο στην προεκλογική περίοδο.

* * *

Μετά το περιστατικό της Μήλου ακούστηκαν δηλώσεις της υπουργού Αιγαίου Ελ. Παπαζώη, ότι σε έξι μήνες θα είναι φωτισμένα όλα τα ελικοδρόμια των νησιών. Στις 27.11.1996 - με αφορμή άλλο αβοήθητο περιστατικό στην Τήλο - η Ελ. Παπαζώη δήλωνε ότι σε έξι μήνες θα είναι έτοιμη μια ομάδα κρούσης σε 24ωρη βάση...

Φτάνει πια κύριοι ανευθυνοϋπεύθυνοι. Δηλώσεις αυτού του τύπου μετά από τέτοια τραγικά περιστατικά μοιάζουν περισσότερο με τυμβωρυχία παρά - ακόμα - και με πολιτικάντικες δηλώσεις. Επιπλέον χρησιμεύουν ως στοιχείο στην επιχειρούμενη αφερεγγυότητα του ΕΚΑΒ - το οποίο παρά τις όποιες ανεπάρκειές του εξακολουθεί να διακομίζει τη μεγάλη μερίδα των εκτάκτων περιστατικών. Μόνο το 1996 αύξησε κατά 70% τις αερομεταφορές φτάνοντας τις 1.600.

Κάποιοι έχουν συμφέρον απ' την αφερεγγυότητα του ΕΚΑΒ, καθώς καραδοκούν διεκδικώντας κάποιο ...φιλέτο.

Και κάτι για τον υπουργό Υγείας Κ. Γείτονα - ο οποίος συχνά μνημονεύει τον Γ. Γεννηματά.

Οταν ο πρώην υπουργός Υγείας έστειλε στον εισαγγελέα μια ιδιωτική εταιρία που είχε αναπτύξει παράνομα την επείγουσα ιατρική, δήλωσε ότι αυτός ο τομέας ανήκει στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους.

Τι θα κάνει λοιπόν ο Κ. Γείτονας για να παραμείνει η επείγουσα ιατρική στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους; Και τι θα κάνει, ώστε κάθε κλήση για αερομεταφορά ασθενούς να είναι μια "φυσιολογική" υγειονομική και όχι στρατιωτική επιχείρηση, όπως γίνεται τώρα;

Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ

ΠΙΕΡΙΑ
Πρόβλημα στο δίκτυο νερού

Ελαφρά συμπτώματα γαστρεντερίτιδας εμφανίστηκαν την παραμονή των Χριστουγέννων σε 6 κοινότητες του Νομού Πιερίας και σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις οφείλονται σε μόλυνση του νέου κοινού δικτύου υδροδότησης που συνέδεσε τα χωριά με μια νέα πηγή από την περιοχή του Ολύμπου. Από τα 120 άτομα που εμφάνισαν συμπτώματα διάρροιας, εμετούς και κοιλόπονους, τα 40 ήταν παιδιά. Ογδόντα μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο όπου τους χορηγήθηκε αντιβίωση, ενώ οι υγειονομικές υπηρεσίες της Νομαρχίας απαγόρευσαν τη χρήση του νερού του δικτύου μέχρι να εντοπιστεί η εστία μόλυνσης.

Δείγματα του νερού μεταφέρθηκαν και εξετάζονται στο χημείο του ΑΠΘ, ενώ η Νομαρχία Πιερίας διέταξε τη διακοπή λειτουργίας του δικτύου και απαγόρευσε τη χρήση του νερού από τη συγκεκριμένη πηγή. Ετσι, μέχρι να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα, οι κάτοικοι των χωριών Βροντούς, Ν. Εφέσου, Α. Σπυρίδωνα, Κονταριώτισσας, Καρίτσας και Καλλιθέας θα πίνουν μόνο εμφιαλωμένο νερό και για τις άλλες τους ανάγκες νερό από τις γεωτρήσεις κάθε περιοχής.

Παρά τις προειδοποιήσεις της ΕΜΥ για σφοδρή κακοκαιρία στη χώρα μας, οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες φαίνεται ότι τελούν εν αδεία λόγω Χριστουγέννων, με συνέπεια με τις πρώτες χιονοπτώσεις να έχουν παραλύσει τα πάντα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ