Δε ζητούν πλέον να μη γίνει το αεροδρόμιο και αναφέρονται μόνο στα αντισταθμιστικά οφέλη
Περιορίστηκε - σε βαθμό ανατροπής των μέχρι τώρα δεδομένων - το διεκδικητικό πλαίσιο αιτημάτων των δήμων και κοινοτήτων της Ανατολικής Αττικής που βλάπτονται από το αεροδρόμιο των Σπάτων. Η λήξη των εργασιών του διημέρου συνεδρίου, που έγινε στην περιοχή με αντικείμενο την εξέταση των προβλημάτων από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, σημαδεύτηκε από τη διατύπωση ενός πλαισίου αιτημάτων από το οποίο απουσιάζουν οι μέχρι τώρα σταθερές αναφορές στην ανάγκη να μη γίνει εκεί το αεροδρόμιο. Από την πλειοψηφία των συμμετασχόντων εγκρίθηκαν μία σειρά αιτήματα που περιορίζουν τη διεκδίκηση στο να θεωρηθούν από την κυβέρνηση τα έργα υποδομής γύρω από το αεροδρόμιο αναπόσπαστο μέρος της μελέτης του έργου και να εκτελούνται παράλληλα με τα έργα του κυρίως χώρου του αεροδρομίου. Τα συμπεράσματα του συνεδρίου βασίστηκαν κατά κύριο λόγο σε στοιχεία μελέτης που διεξάγει το Πάντειο Πανεπιστήμιο με εντολή του Οργανισμού Αθήνας και σύμφωνα με τα οποία το αναπτυξιακό πρότυπο της περιοχής θα αλλάξει ριζικά στα επόμενα χρόνια.
Στο διήμερο συνέδριο πήραν μέρος κάτοικοι, μαζικοί και επιστημονικοί φορείς, νομαρχιακοί σύμβουλοι και βουλευτές της περιοχής, ενώ δεν παραβρέθηκαν οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες που είχαν καλεστεί.
Εκ μέρους του ΚΚΕ ο βουλευτής του Κόμματος Δήμος Κουμπούρης, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι "γίνεται προσπάθεια από την κυβέρνηση να περάσει η λογική ότι επειδή υπογράφτηκε η σύμβαση για το αεροδρόμιο των Σπάτων, αυτό είναι ένα τετελεσμένο γεγονός". "Είναι ακόμα στα χέρια όλων, συνέχισε, να γίνει το αεροδρόμιο, αλλά σε περιοχή που δε θα επιβαρύνει το περιβάλλον. Στο ερώτημα ανάπτυξη ή υποβάθμιση για την περιοχή των Μεσογείων από την κατασκευή του αεροδρομίου των Σπάτων, η απάντηση είναι και τα δύο. Η ανάπτυξη όμως, θα υπάρχει για τα μεγάλα συμφέροντα ενώ η υποβάθμιση για τους εργαζόμενους, τους κατοίκους και συνολικά για το Λεκανοπέδιο της Αττικής".Αναφερόμενος στις κυβερνητικές θέσεις σε σχέση με τα αιτήματα των δήμων για το αεροδρόμιο, σημείωσε ότι "δεν πρέπει να σας ξεγελάνε με τις υποσχέσεις για αντισταθμιστικά οφέλη και νέες θέσεις εργασίας. Οποιος έχει μελετήσει τη σύμβαση θα δει ότι δίνει τα πάντα στους Γερμανούς. Οσοι εργαστούν στο αεροδρόμιο, θα δουλεύουν εκεί με αποικιοκρατικούς όρους".
Η γαλλική κοινοπραξία, που ήταν υποψήφια για το αεροδρόμιο Σπάτων, κρύβεται πίσω από τα εις βάρος του δημοσιεύματα, υποστηρίζει ο Κ. Λαλιώτης
Σε νέα πιο άγρια φάση περνάει ο πόλεμος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, εντός και εκτός της χώρας, για το μοίρασμα της "πίτας" εκατοντάδων δισεκατομμυρίων στο "μεγάλο φαγοπότι" των επονομαζόμενων μεγάλων έργων.
Χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου ανακοίνωσε ότι ο εκπρόσωπος της γαλλικής κοινοπραξίας ΑΑΑ, που ήταν η δεύτερη μειοδότρια για την κατασκευή του αεροδρομίου στα Σπάτα, έκανε παρέμβαση στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζ. Σαντέρ, και επικαλούμενος τα δημοσιεύματα της εφημερίδας "Το Ονομα" για τις μίζες δισεκατομμυρίων προσπαθεί να ακυρώσει την κατακύρωση του έργου στη γερμανική κοινοπραξία "Χόχτιφ".
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παρέμβαση αυτή του Γάλλου εκπροσώπου της ΑΑΑ, Ρ. Μαό, γίνεται τη στιγμή που για το έργο αναμένονται κρίσιμες αποφάσεις, άσχετα αν παράγοντες της Κομισιόν έλεγαν χτες ότι αυτή απορρίφθηκε από τον Ζ. Σαντέρ. Συγκεκριμένα, αναμένεται η οριστικοποίηση της απόφασης της Κομισιόν με την οποία θα επιτρέπει στην κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει τα Σπάτα, με κοινοτικά κονδύλια που θα κοπούν από άλλα έργα, ύψους 70 περίπου δισ. δρχ. Επίσης, στις 26 του Μάρτη αναμένεται να ληφθεί η οριστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τη δανειοδότηση του 50% του κόστους του έργου, δηλαδή με 325 δισ. δρχ.
Ο Κ. Λαλιώτης χαρακτήρισε αθέμιτη την παρέμβαση της γαλλικής κοινοπραξίας. Μάλιστα, χαρακτήρισε "μαφιόζικη μέθοδο" την ενέργεια του εκπροσώπου της να επικαλεστεί τα πλαστογραφημένα και συκοφαντικά δημοσιεύματα της εφημερίδας "Το Ονομα", όπως είπε, και για τα οποία έχει ο ίδιος προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Επίσης, ανέφερε ότι "τώρα έπεσαν οι μάσκες", υπογραμμίζοντας σαφώς ότι πίσω από τα δημοσιεύματα της εφημερίδας "Το Ονομα" κρύβονται τα συμφέροντα της γαλλικής κοινοπραξίας.
Ερωτηματικά ωστόσο προκαλεί το γιατί ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ επέλεξε αυτή τη στιγμή να δώσει στη δημοσιότητα την παρέμβαση της γαλλικής κοινοπραξίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν και αυτή είχε γίνει στις 29 του Φλεβάρη. Πάντως, ο ίδιος προέβλεψε ότι θα υπάρξουν και άλλες επιθέσεις εναντίον του από διάφορα συμφέροντα, τα οποία για μια ακόμη φορά αρνήθηκε να κατονομάσει.
Σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", όλα ξεκίνησαν πριν 2 περίπου χρόνια, όταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έβαλε στο παιχνίδι κατασκευής του αεροδρομίου και τους Γάλλους, αλλά στη συνέχεια άλλαξε άρδην στάση - κάτω από την πίεση διαφόρων μεγάλων οικονομικών συμφερόντων - και κατακύρωσε το έργο στη γερμανική "Χόχτιφ" με πάρα πολύ δυσμενείς όρους, που αποτυπώνονται στη σκανδαλώδη σύμβαση παραχώρησης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η κυβέρνηση υποσχέθηκε ως αντιστάθμισμα στους Γάλλους άλλα έργα, όπως τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου. Το τελευταίο όμως διάστημα γίνεται φανερό ότι το έργο αυτό δύσκολα θα προχωρήσει και γι' αυτό οι Γάλλοι ξεδιπλώνουν την επίθεσή τους...
Ο υπουργός, απαντώντας σε ερωτήσεις, είπε ότι κάθε εργολαβική κοινοπραξία δικαιούται να κάνει τέτοιου είδους προσφυγές στα κοινοτικά όργανα, και πρόσθεσε ότι "δεν μπορεί όμως να επικαλείται παρόμοια χαλκευμένα στοιχεία". Επίσης, ανέφερε ότι είχε επικοινωνία για το θέμα με τον Ελληνα επίτροπο, Χρ. Παπουτσή, και ότι έχει συνεννοηθεί με τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση να υπάρξουν αντιδράσεις προς όλες τις κατευθύνσεις.
Τέλος, ο Κ. Λαλιώτης δήλωσε ότι η χρηματοδότηση του έργου των Σπάτων είναι διασφαλισμένη και στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών του Πειραιά θα αποφασίσει αν θα προφυλακιστούν ή όχι οι επιχειρηματίες Δ. Μελισσανίδης και Ι. Καρράς,που κατηγορούνται για λαθρεμπόριο πετρελαίου με εικονικούς ανεφοδιασμούς ποντοπόρων πλοίων, ζημιώνοντας το δημόσιο κατά 267 εκατ. δραχμές.
Μετά την απολογία τους χτες το μεσημέρι, ο 5ος τακτικός ανακριτής Ι. Βλαχόπουλος διαφώνησε με τη γνωμοδότηση του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ι. Λαμπρόπουλου,για προσωρινή τους κράτηση, αντιπροτείνοντας επιβολή περιοριστικών όρων και χρηματική εγγύηση 170 εκατομμυρίων δραχμών για τον καθένα.
Την ίδια στιγμή στο 4ο ανακριτικό γραφείο απολογούνταν ένας ακόμη επιχειρηματίας για ανάλογη υπόθεση, με εικονικούς εφοδιασμούς θαλαμηγών, ύψους 11 εκατομμυρίων δραχμών. Ο Ν. Σουλιώτης,πρόεδρος του ΔΣ της εταιρίας "Σταρ Εφοδιαστική ΑΕ", αν και για πολύ μικρότερα ποσά, κρίθηκε ομόφωνα προφυλακιστέος από την ανακρίτρια Ι. Κλάπα και την αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Κ. Στουραϊτου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανακριτής διαφώνησε με την προφυλάκιση των Μελισσανίδη - Καρρά, γιατί αν και υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις για συμμετοχή τους στις πράξεις για τις οποίες κατηγορούνται, "δεν είναι πολύ πιθανό να τις επαναλάβουν στο μέλλον, λόγω διάλυσης της εταιρίας τους και μη συνεργασίας τους πλέον". Να σημειώσουμε πάντως ότι τόσο ο Δ. Μελισσανίδης όσο και ο Ι. Καρράς δραστηριοποιούνται και σήμερα στο χώρο του εμπορίου καυσίμων, με ξεχωριστές εταιρίες!
Στην υπόθεση Μελισσανίδη - Καρρά, εμπλέκονται τρεις υπάλληλοι του ΙΒ Τελωνείου οι οποίοι φέρονται ότι βεβαίωσαν ψευδώς 92 ανεφοδιασμούς σε 35 πλοία για το διάστημα από 7 του Γενάρη 1994 έως 9 του Απρίλη του ίδιου έτους. Ανάλογη έρευνα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και για το υπόλοιπο διάστημα λειτουργίας της εταιρίας από το 1992 έως τις αρχές του 1995, οπότε διαλύθηκε. Περιοριστικοί όροι επιβλήθηκαν ομόφωνα σε βάρος του τελωνειακού Ε. Σπανού.Αντίθετα διαφωνία μεταξύ ανακριτή και εισαγγελέα, που θα λυθεί στο Συμβούλιο Πλημμελειοδικών, υπήρξε και για την προφυλάκιση των δύο άλλων τελωνειακών, Σ. Μερκουλίδη και Γ. Αλεξανδρόπουλου,καθώς ο ανακριτής ζήτησε και γι' αυτούς περιοριστικούς όρους και χρηματική εγγύηση. Περιοριστικοί όροι επιβλήθηκαν εξάλλου στην Χρ. Δημαρόγκωνα,μέλος του ΔΣ και νόμιμη εκπρόσωπο της εταιρίας "Πετρέλαια Αιγαίου", που απολογήθηκε χτες για την ίδια υπόθεση.
Γεράσιμος ΤΡΥΦΩΝΑΣ
Νέες κυκλοφοριακές αλλαγές θα επιφέρει η εγκατάσταση εργοταξίου του μετρό, που αφορά στην κατασκευή φρέατος εξαερισμού στην οδό Πετμεζά (περιοχή Μακρυγιάννη), μεταξύ των σταθμών Ολυμπιείο και Νέος Κόσμος, της Γραμμής 2 (Σεπόλια - Δάφνη).
Η αρχική κατασκευαστική φάση θα περιλαμβάνει τις απαραίτητες παρακάμψεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, αλλά και αρχαιολογική έρευνα στους χώρους του εργοταξίου.
Ειδικότερα, η εγκατάσταση του εργοταξίου θα επιφέρει τις ακόλουθες κυκλοφοριακές αλλαγές:
Σημειώνεται ότι η οδός Πετμεζά θα παραμείνει ανοιχτή στην κυκλοφορία, με 2 - 3 λωρίδες κίνησης, καθ' όλη τη διάρκεια των εργασιών, οι οποίες σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των εργολάβων αναμένεται να διαρκέσουν περί τους δώδεκα μήνες.