ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Απρίλη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Απογείωση για τους "μεγάλους", ελεύθερη πτώση για τους "μικρούς"

Από την 1η Απρίλη ισχύει η πλήρης "απελευθέρωση"

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέδωσε προχτές και επισήμως το μεγάλο "δώρο" στις μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες. Από την 1η Απρίλη άρχισε να λειτουργεί πλήρως "απελευθερωμένη" η αγορά των αερομεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η "Λουφτχάνσα", η "Μπρίτις Αιργουέις", τα μεγαθήρια (ιδιωτικά και δημόσια) τρίβουν φυσικά τα χέρια τους. Μπορούν πλέον χωρίς κανένα εμπόδιο να πετάξουν όπου θέλουν, εκτοπίζοντας ή απορροφώντας τις μικρότερες εταιρίες που δεν έχουν καμιά τύχη σ' αυτόν τον άνισο ανταγωνισμό.

Τι σημαίνει "απελευθέρωση"

Από την 1η Απρίλη, λοιπόν, μια αεροπορική εταιρία χώρας - μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχει δικαίωμα να εκτελεί δρομολόγια εσωτερικού σε όποια άλλη χώρα - μέλος θελήσει. Από προχτές, εξάλλου, καταργήθηκαν και όσα αποκλειστικά προνόμια διατηρούσαν οι εθνικοί αερομεταφορείς. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι οποιαδήποτε αεροπορική εταιρία απ' την Ευρωπαϊκή Ενωση, γαλλική, γερμανική, βρετανική, ισπανική ή άλλη θα μπορεί να κάνει τακτικές πτήσεις σε όποια εσωτερική γραμμή στην Ελλάδα επιθυμεί. Δηλαδή η "Λουφτχάνσα" ή η "Αιρ Φρανς" μπορεί να κάνει τακτικές πτήσεις Αθήνα - Θεσσαλονίκη ή Αθήνα - Ιωάννινα. Μπορεί ακόμα, αν θέλει, να συνδυάζει αυτές τις πτήσεις με πτήσεις από και προς το εξωτερικό. Παραδείγματος χάριν μπορεί να κάνει την πτήση Παρίσι - Αθήνα, μετά την πτήση Αθήνα - Θεσσαλονίκη και μετά την πτήση Θεσσαλονίκη - Βιέννη.

Ο "ανταγωνισμός"

Οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και των μεγάλων εταιριών, ισχυρίζονται ότι η πλήρης απελευθέρωση θα οδηγήσει σε μεγάλο ανταγωνισμό που με τη σειρά του θα φέρει μείωση των τιμών, γεγονός που, όπως λένε "θα ωφελήσει τους καταναλωτές. Υπολογίζουν μάλιστα ότι σε γραμμές όπου θα κάνουν πτήσεις τρεις ή τέσσερις εταιρίες, οι τιμές των εισιτηρίων θα μειωθούν μέχρι και 50%. Πάντως, πριν από λίγες μέρες, στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αναφερόταν στις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αερομεταφορών για τα δρομολόγια εξωτερικού, σημειωνόταν ότι τα οφέλη για τους καταναλωτές ήταν μηδαμινά. Ο λόγος ήταν απλός: Στην αρχή οι μεγάλες εταιρίες έκαναν πολύ μεγάλες εκπτώσεις, οι μικρότερες εταιρίες δεν μπόρεσαν να ακολουθήσουν, έτσι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις συγκεκριμένες γραμμές. Μόνες κυρίαρχες του παιχνιδιού οι μεγάλες εταιρίες άρχισαν να αυξάνουν και πάλι τις τιμές, πλησιάζοντας ήδη τις τιμές που ίσχυαν πριν την απελευθέρωση. Ετσι ακριβώς θα γίνει και με τα δρομολόγια εσωτερικού.

Το "φιλέτο"

Φυσικά η "Λουφτχάνσα", η "Μπρίτις", η "Αιρ Φρανς" θα έρθουν στην Ελλάδα για τις πτήσεις που εμφανίζονται κερδοφόρες, με μεγάλη πληρότητα επιβατών, π.χ. η πτήση Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Στις πτήσεις αυτές με την ίδια τακτική θα επιχειρήσουν να βγάλουν έξω απ' το παιχνίδι την "Ολυμπιακή", αφήνοντάς τη μόνο στις πτήσεις που δεν έχουν ενδιαφέρον γι' αυτές. Απ' την άποψη αυτή δεν αναμένεται μεγάλη δραστηριότητα των ξένων εταιριών στα εσωτερικά δρομολόγια της Ελλάδας. Αυτή η δραστηριότητα όμως θα επικεντρωθεί στο "φιλέτο" και έτσι η "Ολυμπιακή", υπερχρεωμένη ήδη, θα δεχτεί τη χαριστική βολή. Το "χαλί" για το ξεπούλημα λοιπόν στρώθηκε για τα καλά...

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν για την Ελλάδα οι πτήσεις που εξυπηρετούν τα πολυάριθμα νησιά και τα οποία έχουν μεγάλη τουριστική κίνηση. Ειδικά γι' αυτές τις πτήσεις η κοινοτική οδηγία αναφέρει ότι θα εκτελούνται αποκλειστικά από την "Ολυμπιακή" μέχρι τον Ιούνη του 1998. Επειτα απ' την ημερομηνία αυτή κάθε εταιρία απ' την Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορεί να κάνει τακτικές πτήσεις προς την Αθήνα και στη συνέχεια προς κάποιο απ' τα ελληνικά νησιά.

Αρχισε ο "χορός"

Βέβαια, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες δεν περίμεναν την 1η Απρίλη για να κάνουν τις κινήσεις τους. Ηδη η γερμανική "Λουφτχάνσα" ανακοίνωσε δρομολόγια προς τις γαλλικές πόλεις Μασσαλία και Μπορντό με ενδιάμεσο σταθμό το Παρίσι. Απ' την άλλη η "Μπρίτις" εξαγόρασε δυο γαλλικές εταιρίες που κάνουν πτήσεις μέσα στη Γαλλία, με κέντρο το Παρίσι.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι αυτή τη στιγμή κυριαρχούν στην Ευρωπαϊκή Ενωση δέκα αεροπορικές εταιρίες. Σημαντικότερες θεωρούνται η "Μπρίτις Αιργουέις" και η "Λουφτχάνσα" με - αντιστοίχως - 32,5 εκατ. και 31,7 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ η "Ολυμπιακή" με 6 εκατ. επιβάτες ετησίως βρίσκεται στην όγδοη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών εταιριών. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αεροσκαφών προηγείται η "Λουφτχάνσα" με 269 έναντι 238 της "Μπρίτις Αιργουέις", ενώ η "Ολυμπιακή" με 56 αεροσκάφη βρίσκεται στην ένατη θέση.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των απασχολουμένων τις τρεις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η "Μπρίτις" με 51.718 άτομα, η "Αιρ Φρανς" 47.328 άτομα και η "Λουφτχάνσα" με 33.240 άτομα.

ΔΙΣΤΗΛΟ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ - ΑΘΗΝΑ: Σημειώσατε

ΑΠΕΡΓΙΑΚΟΣ πυρετός σ' όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι εργαζόμενοι δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να αποδεχτούν αλλαγές στις εργασιακές τους σχέσεις και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα, που προωθούν οι κυβερνήσεις και συνιστούν επιστροφή στον εργασιακό "μεσαίωνα". Στη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ιταλία, την Ισπανία, οι κινητοποιήσεις διευρύνονται, ενώ αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους ιθύνοντες είναι ότι οι εργαζόμενοι, οι συνδικαλιστικές τους οργανώσεις προχωρούν και στο συντονισμό τους.

***

ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ,σε απεργιακή κινητοποίηση βρίσκονται οι εργαζόμενοι της "Αιρ Φρανς Εουρόπ", που ζητούν την εξομοίωσή τους, με τους εργαζόμενους στη μητρική εταιρία "Αιρ Φρανς" και τη ματαίωση του σχεδίου για μείωση του προσωπικού. Απεργούν ακόμη οι υπάλληλοι των μεγάλων αεροδρομίων του Ορλί και του Ρουασί διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια περικοπής περίπου 200 θέσεων εργασίας. Φυσικά οι δυο απεργίες μπορεί να έχουν διαφορετικούς λόγους, έχουν όμως έναν κοινό παρονομαστή. Την πολιτική της απελευθέρωσης των αερομεταφορών, που επιτάσσει η Ευρωπαϊκή Ενωση και υλοποιεί η γαλλική κυβέρνηση και οδηγεί σε μεγάλες περικοπές στο όνομα του "ανταγωνισμού".

***

ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΩΡΑ η κοινωνική και οικονομική ζωή της Γαλλίας εξακολουθεί να συγκλονίζεται από τις κινητοποιήσεις των νοσοκομειακών γιατρών κατά της πολιτικής περικοπών των κοινωνικών δαπανών, των τραπεζοϋπαλλήλων για την αντιμετώπιση των απολύσεων, εξαιτίας των ιδιωτικοποιήσεων των τραπεζών, ενώ ετοιμάζονται να κατέβουν σε κινητοποίηση και πάλι οι οδηγοί φορτηγών. Οι φορτηγατζήδες έχουν ανακοινώσει ότι η νέα απεργία τους θα αρχίσει στις 5 του Μάη. Τον περασμένο Νοέμβρη η 14ήμερη απεργία τους είχε παραλύσει τη Γαλλία και ανεστάλη μετά την υπόσχεση της κυβέρνησης ότι θα υποστηρίξει το αίτημα τους για σύνταξη στα 55 χρόνια.

***

ΣΤΟ ΒΕΛΓΙΟ σε απεργιακή κινητοποίηση βρίσκονται οι 3.100 εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της "Ρενό" στο Βιλβόρντ μετά την απόφαση της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας να κλείσει το εργοστάσιό της εκεί. Οι εργαζόμενοι στη "Ρενό" σχεδιάζουν 24ωρη κινητοποίηση στις Βρυξέλλες, το Παρίσι και τη Μαδρίτη για αύριο Παρασκευή, ενώ για το Σάββατο έχει προγραμματιστεί άλλη πορεία, με αίτημα να σωθούν οι εργασίες στη νότια πόλη Ναμίρ.

***

ΜΠΟΪΚΟΤΑΖ.Οι πωλήσεις της "Ρενό" στο Βέλγιο μειώθηκαν κατά 28,8% μετά την ανακοίνωση της 27 του Φλεβάρη ότι κλείνει το εργοστάσιο στο Βιλβόρντ του Βελγίου. Το Μάρτη, κυκλοφόρησαν 2.861 καινούρια "Ρενό", έναντι 4.018 που είχαν κυκλοφορήσει το Φλεβάρη. Στο ίδιο διάστημα, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία μείωσε το μερίδιό της στην αγορά από 10,2% στο 7,3%. Το φαινόμενο είναι ακόμη πιο σημαντικό, αν συνυπολογιστεί ότι μέσα στο Μάρτη η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε ελαφρά αύξηση. Στο πλαίσιο του μποϊκοτάζ, που κάνει το Βέλγιο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το κλείσιμο του εργοστασίου του Βιλβόρντ, περιλαμβάνεται και η ακύρωση παραγγελιών προς τη "Ρενό" από την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλες βελγικές υπηρεσίες, ενώ για μποϊκοτάζ προέτρεψαν και τα μέσα ενημέρωσης.

***

ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ, η ανεργία συνεχίζει ακάθεκτη την ανοδική της πορεία. Ηδη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής στο τρίμηνο Νοέμβρης '96 - Γενάρης '97 έφτασε στο 21,87%. Ο αριθμός των ανέργων Ισπανών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αναζητούν για πρώτη φορά εργασία, έφτασε τα 3.510.000 άτομα. Η Ισπανία συνεχίζει να είναι πρώτη στην ανεργία με μεγάλη διαφορά, ενώ η κυβέρνηση Αθνάρ είχε υποσχεθεί ότι θα τη μειώσειαμέσως. Οι Ισπανοί εργαζόμενοι, όμως, βλέπουν να χάνονται νέες χιλιάδες θέσεις εργασίας και ο Αθνάρ τώρα λέει ότι αυτή η εξέλιξη είναι το απαραίτητο τίμημα για να μπει η Ισπανία στην ΟΝΕ.

***

ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ η "κεντροαριστερή" κυβέρνηση θέλει να περάσει τον "μίνι προϋπολογισμό", που περιλαμβάνει περικοπές των κοινωνικών δαπανών και προαναγγέλλει την "αναμόρφωση" του συνταξιοδοτικού συστήματος από το 1998. "Αναμόρφωση", που έχει έντονη "γεύση" ιδιωτικοποίησης, κατά τα πρότυπα του Τζον Μέιτζορ, που προωθεί την ιδιωτικοποίηση της συνταξιοδότησης, με τις ευχές, βεβαίως, των εργοδοτών και των πολυεθνικών ασφαλιστικών εταιριών.

Λεζάντα για σελίδα Μάαστριχτ

Στη συρρίκνωση και το ξεπούλημα οδηγείται η "Ολυμπιακή" μέσω της "απελευθέρωσης" της αγοράς των αερομεταφορών. Γονατισμένη ήδη από την κυβερνητική πολιτική, θα δεχτεί τη χαριστική βολή από τον ανταγωνισμό με τα μεγαθήρια της Γερμανίας, της Βρετανίας και της Γαλλίας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ